Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan mun elämän kuosiin? :/

Vierailija
15.09.2021 |

Nyt alkaa toden teolla masentaa. Mun elämä on niin p*skaa tällä hetkellä, että tekis mieli vaan luovuttaa. Oon 30v nainen.

-Olen ollut 2v työttömänä. Töitä ei löydy etsimisestä huolimatta. mt-ongelmien takia en saa haettua kuin hyvin rajattuja töitä: lähinnä sellaisia, joissa ei tarvitse olla asiakkaiden kanssa tekemisissä facetoface. Eli toimistoduunia tai jotain tuotehyllytystä, joihin on aina 200 hakijaa ja mua ei koskaan valita :( 8v ehdin tehdä töitä ja työharjoitteluja ennen tätä.

- Opiskelu kiinnostaa, mutta olen todella huono matikassa, enkä oikein keksi alaa jossa sitä ei tarvittaisi. (2 ammattikoulutusta ja lukio taustalla). Olen niin huono, että ei edes naurata. Jo helpotkin laskut saa multa pasmat ihan sekaisin. Mitään oppimisvaikeutta ei ole koskaan todettu ja matikan numero oli lukiossa 7.

-Ei ystäviä. Kaikki mun kaverit on hylännyt mun. Ne on vaan pikkuhiljaa hävinnyt tiehensä ja poistanut mut niiden elämästä. Mutta ei ihan kokonaan. Saan jatkuvasti esim. kuvia illanvietoista joihin mua ei oo kutsuttu ja somessa entinen bestis julkaisee kuvia milloin kenenkin "hanipöö paraskaveriever" kuvia. (KYLLÄ, hekin ovat n.30 vaikka ei uskoisi)

- Ne mt-ongelmat. En ole juurikaan niistä valittanut kellekään, eli se ei voi olla kaverikadon syynä. Päinvastoin, olen ulospäin iloinen ja hymyilevä ihminen. Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja pakko-oireista häiriötä. Lisäksi epäilen, että taustalla saattaisi vaikuttaa jotain, mikä saa kanssakäymiseen vieraiden ihmisten kanssa, saaden sen tuntumaan todella ahdistavalta (esim. autismi tms.) Ahdistus on sitä luokkaa, että se vaikeuttaa jokapäiväistä elämääni ja olen nyt lähinnä eristäytyneenä kotiini.

En vaan jaksa enää. :( Mitä mun pitäisi tehdä? Tuntuu, että mulla ei oo enää yhtään mitään arvoa.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viihdyt siis itseksesi ja toimistotöissä, asut Tampereella?

Mites joku tietojenkäsittelytiede? Tampereen yliopistolla, ei vaikea päästä.

Ei missään tapauksessa sovellu matemaattisesti lahjattomille.

Vierailija
42/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestätkö siis asiakkaita puhelimessa tai lyhyinä kontakteina, kerran olet röntgenhoitajaa miettinyt?

Työkkärillä on netissä ammatinvalintatesti. Kyllä se ainakin omalle lähipiirilleni näyttää suuntaa antavasti oikein. Millaisia ammatteja se sinulle ehdottaa? https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/self-evaluation.xhtml

AMK-valintakokeessa on lähes kaikille aloille pakollinen yläasteen matikkaosio sekä kaikille aloille pakollinen enkun osio. Sujuuko enkku? Se kompensoisi hyvin matikkaosiota.

Haha, mun ihmistensietokyky on vaan vähentynyt vuosi vuodelta. En teidä voisinko enää kuvitella tuota alaa.

Enkku on natiivitasoa. Netin kielitestien mukaan siis. Juttelen paljon netissä englanniksi.

Silti sain siitäkin vain C:n. Ylppärien kirjoitelmasta lähes täydet pisteet mutta melkein kaikki muut osiot penkin alle.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestätkö siis asiakkaita puhelimessa tai lyhyinä kontakteina, kerran olet röntgenhoitajaa miettinyt?

Työkkärillä on netissä ammatinvalintatesti. Kyllä se ainakin omalle lähipiirilleni näyttää suuntaa antavasti oikein. Millaisia ammatteja se sinulle ehdottaa? https://asiointi.mol.fi/avo/responsive/self-evaluation.xhtml

AMK-valintakokeessa on lähes kaikille aloille pakollinen yläasteen matikkaosio sekä kaikille aloille pakollinen enkun osio. Sujuuko enkku? Se kompensoisi hyvin matikkaosiota.

Haha, mun ihmistensietokyky on vaan vähentynyt vuosi vuodelta. En teidä voisinko enää kuvitella tuota alaa.

Enkku on natiivitasoa. Netin kielitestien mukaan siis. Juttelen paljon netissä englanniksi.

Silti sain siitäkin vain C:n. Ylppärien kirjoitelmasta lähes täydet pisteet mutta melkein kaikki muut osiot penkin alle.

ap

Ylppäreitä voi nykyään uusia rajattomasti, samaten täydentää uusilla aineilla.

Sullahan nousisi enkku vähintään E, todennäköisesti jopa L.

Vierailija
44/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimistoon yhteys ja pyydät tapaamista ammatinvalintapsykologin kanssa. Voi auttaa löytämään sinulle sopivan työn.

Oon harkinnut sitä kyllä. Mutta haluaisin, että itselläni olisi edes jokin haju siitä, että mitä haluaisin. 

Moni ammatti kyllä kiinnostaa mutta niihin on liian vaikea päästä mun lahjoillani tai sitten ne sisältävät todellisuudessa liikaa sosialisointia. :/ Oon yrittänyt lääkärissä nostaa esiin mun vaikeuksia joita on sosiaalisten ongelmien lisäksi myös keskittymisessä mutta kukaan ei oo jaksanut tarttua niihin.

Ammatinvalintapsykologi voi auttaa järjestämään tutkimuksia. Mä menin sellaiselle ilman mitään hajua siitä mitä voisin tehdä ja jo yhden tapaamisen jälkeen oli edes jotain ideoita. Se on sulle ihan oikea osoite, trust me! :)

Vierailija
45/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Uusin sen kerran ja jäi 2 pisteen päähän M:stä. Seuraavaksi täytyy käydä kurssit uudestaan, näin mulle sanottiin.

Kuten sanoin aiemmin, mun on vaikea keskittyä ja vaikka tuotan täydellistä tekstiä, mä en pysty esim. keskittymään niihin "mikä sana tästä puuttuu" tai "lisää A AN tai THE".

Oon kyllä harkinnut meneväni aikuislukioon korottamaan joitakin numeroita ja opiskelemaan esim. matikkaa lisää. MUTTA. Takaraivossa kalvaa, että kun olin niin huono viimeksikin, niin haluanko käyttää aikaa ja rahaa jos lopputulos on sama tai huonompi.

Sinänsä mun 7 todistus on hyvä, koska en esim. ahdistukseltani ole saanut tehtyä läksyjä kun ehkä 10 kertaa koko lukion aikana. Kyseessä ei ole ollut laiskottelu vaan riipivä ahdistus siitä, että mitä jos en osaa, mitä jos en opi, mitä jos olen tyhmä....

ap

Vierailija
46/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi jolla melkein samanlainen tilanne, oon 31v nainen ja myöskin Tampereelta. :D

Vierailija
47/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi jolla melkein samanlainen tilanne, oon 31v nainen ja myöskin Tampereelta. :D

Heh no kiva tietää että en ole yksin :D (Vaikka eihän tää tilanne nyt kiva ole...) 

ap

Vierailija
48/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää testi ehdotti mulle: tutkija, arkeologi, yhteiskuntatutkija, kriitikko ja ohjaaja :D

Ei kauhean työllistäviä tai helppopääsyisiä aloja mutta kuulostaa toki ihan unelma-ammateilta. 

ap

Vierailija
49/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Noita yo-papereitahan sinun kannattaisikin yrittää parantaa, siinä saisit uudelleen tuntumaa opiskeluunkin. Ilmottaudu johonkin aikuislukioon joidenkin kurssien uusijaksi ja sitten uudelleen kirjotuksiin. Saat itseluottamusta, kun onnistut. Olet nyt jäänyt kotiin noiden oireittesi vangiksi ja luulet, että ole menettänyt kaiken osaamisesi esim sos kanssakäymisessä. Tuo kotiinjääminen ruokkii sellaista huonoa kehää.

Vierailija
50/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Uusin sen kerran ja jäi 2 pisteen päähän M:stä. Seuraavaksi täytyy käydä kurssit uudestaan, näin mulle sanottiin.

Kuten sanoin aiemmin, mun on vaikea keskittyä ja vaikka tuotan täydellistä tekstiä, mä en pysty esim. keskittymään niihin "mikä sana tästä puuttuu" tai "lisää A AN tai THE".

Oon kyllä harkinnut meneväni aikuislukioon korottamaan joitakin numeroita ja opiskelemaan esim. matikkaa lisää. MUTTA. Takaraivossa kalvaa, että kun olin niin huono viimeksikin, niin haluanko käyttää aikaa ja rahaa jos lopputulos on sama tai huonompi.

Sinänsä mun 7 todistus on hyvä, koska en esim. ahdistukseltani ole saanut tehtyä läksyjä kun ehkä 10 kertaa koko lukion aikana. Kyseessä ei ole ollut laiskottelu vaan riipivä ahdistus siitä, että mitä jos en osaa, mitä jos en opi, mitä jos olen tyhmä....

ap

Ei tarvitse suorittaa kursseja uudestaan. Jo ylioppilastutkinnon suorittanut saa osallistua täysin rajoituksetta kirjoituksiin.

51/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti nyt apua tuohon ahdistukseen/sosiaalisuuteen vaikka ensin mielenterveyshoitajan juttusille ja terapialle jatkoa. Paniikki ja ahdistus on ikäviä, mutta niitä voi työstää ja niiden kanssa voi oppia pärjäämään. Ja kuten täällä on kommentoitukin, niin ehkä miettiä alavaihtoehtoja, joissa ei pääsääntöisesti olla asiakaspalvelussa. 

Älä jää jumittamaan tuohon matikka-arvosanaan. Ei se ole mikään este pärjätä korkeakouluissa. Tottakai helpottaa, jos on lahjakkuutta johonkin/innostusta/paloa whatever, mutta enimmäkseen koulutus vaatii istumalihaksia. Ja sitten vain etsitään niitä omia keinoja oppia. Kannattaa myös katsoa monimuotototeutuksella toteutettavia opintoja, niihin on monesti pääsykokeen lisäksi haastattelu, jossa voi perustella motivaatiota eikä se pelkkä matikka kaada sitä sisäänpääsyä.

Tiedän, että on todella vaikeaa nähdä niitä positiviisia asioita ja mahdollisuuksia kun ahdistaa. Mutta ahdistukseen tarvitset ammattilaisen kaveriksi, jotta rupeat näkemään elämässä mahdollisuuksiakin. 2 vuotta on lyhyt aika työttömyyttä cv:ssä. Mitä vahvuuksia sinulle on? Mitä olet aiemmin opiskellut ja mitä osaat jo sieltä?

Vierailija
52/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja kun olisin itse kirjoittanut. Ihmiset eivät ymmärrä missä suossa ollaan.

Kavereiden puute on pahin.

Vierailija
53/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä40554 kirjoitti:

Ehdottomasti nyt apua tuohon ahdistukseen/sosiaalisuuteen vaikka ensin mielenterveyshoitajan juttusille ja terapialle jatkoa. Paniikki ja ahdistus on ikäviä, mutta niitä voi työstää ja niiden kanssa voi oppia pärjäämään. Ja kuten täällä on kommentoitukin, niin ehkä miettiä alavaihtoehtoja, joissa ei pääsääntöisesti olla asiakaspalvelussa. 

Älä jää jumittamaan tuohon matikka-arvosanaan. Ei se ole mikään este pärjätä korkeakouluissa. Tottakai helpottaa, jos on lahjakkuutta johonkin/innostusta/paloa whatever, mutta enimmäkseen koulutus vaatii istumalihaksia. Ja sitten vain etsitään niitä omia keinoja oppia. Kannattaa myös katsoa monimuotototeutuksella toteutettavia opintoja, niihin on monesti pääsykokeen lisäksi haastattelu, jossa voi perustella motivaatiota eikä se pelkkä matikka kaada sitä sisäänpääsyä.

Tiedän, että on todella vaikeaa nähdä niitä positiviisia asioita ja mahdollisuuksia kun ahdistaa. Mutta ahdistukseen tarvitset ammattilaisen kaveriksi, jotta rupeat näkemään elämässä mahdollisuuksiakin. 2 vuotta on lyhyt aika työttömyyttä cv:ssä. Mitä vahvuuksia sinulle on? Mitä olet aiemmin opiskellut ja mitä osaat jo sieltä?

Yritin  hakea viime kesänä itselleni uudestaan apua mutta sain niin rumaa kohtelua, että en uskalla mennä sinne enää. Sanoin, että en halua lääkkeitä vaan keskusteluapua ja lääkäri suorastaan alkoi nauraa ja vit tuilla mulle.

Olen opiskellut 2 aika erilaista alaa, tarkemmin en viitsi kertoa, ettei mua tunnisteta. Ruumiillinen työ ja sit oon ollut toimistoympäristössä töissä.

ap

Vierailija
54/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollista että sulla olisikin joku ADD tai vastaava. Kuulostaa siltä että et ole mikään idiootti, mutta "suorittaminen" on vaikeaa, kun aivot ei tee käsketysti.

Nepsy-yhdistysten tuen piiriin hakeutuminen olisi varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Sieltä ainakin luulisi löytyvän porukkaa, jota ei pieni outous haittaa.

Vierailija
55/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi onnellinen tapa ja vältä narsisteja - ne tuhoavat elämää.

Vierailija
56/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan mahdollista että sulla olisikin joku ADD tai vastaava. Kuulostaa siltä että et ole mikään idiootti, mutta "suorittaminen" on vaikeaa, kun aivot ei tee käsketysti.

Nepsy-yhdistysten tuen piiriin hakeutuminen olisi varmasti yksi hyvä vaihtoehto. Sieltä ainakin luulisi löytyvän porukkaa, jota ei pieni outous haittaa.

Keskittymishäiriötä olen itsekin miettinyt. Tai aspergeria.

Mua sanottiin pienenä tietosanakirjaksi, koska mulla on wikipediallinen kaikkea turhaa knoppitietosälää päässä. :D

ap

Vierailija
57/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskittymishäiriötä olen itsekin miettinyt. Tai aspergeria.

Mua sanottiin pienenä tietosanakirjaksi, koska mulla on wikipediallinen kaikkea turhaa knoppitietosälää päässä. :D

ap

Olen tuo add:tä ehdottanut. Mulla ei siis ole tietääkseni sitä tai kai mitään muutakaan, mutta toi sama tietokirjaominaisuus löytyy. Se auttaa smalltalkissa ihan kivasti, kun vaan luottaa siihen että toisia kiinnostaa kuulla niitä knoppeja :) Mun miehen mielestä se on myös hauska ominaisuus.

Vierailija
58/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin suosittelen ammatinvalinta psykologia. Itse vaihdoin aikuisiällä ammattia ja työkkärin psykologi auttoi kovasti, kun en oikein itse osannut kuvitella mitä seuraavaksi lähtisi tekemään. Loistava ilmainen palvelu!!!

Maailmassa on hyvin paljon anmatteja, joissa sitä matikkaa ei tarvitse. Sun kannattaa nyt keskittyä niihin juttuihin, jotka jotenkin innostaa ja kiinnostaa sua. Eikä siihen mitä et osaa. Ihminen oppii kyllä uusia taitoja, jos motivaatiota on.

Työpajatoiminta/ kuntouttava työtoiminta/ oppisopimuskoulutus/ palkkatuki... on paljon vaihtoehtoja miten pääset työelämään kiinni. Sun ei tarvitse tietää mitään loppuelämän työkuvioita tässä vaiheessa ( harva meistä tietää). Voit kokeilla eri juttuja. Uskoisin, että on hyvä, jos lähdet vaan liikkeelle. Yksin kotona miettimällä asiat harvoin ratkeaa. Työn ja harrastuksien kautta löytyy myös samanhenkisiä uusia ihmisiä elämään.

Kaikkea hyvää elämääsi.

59/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata lannistua, sillä aina on niitä, jotka eivät ymmärrä, vaikka ovatkin sotealalla. Tiedän, ettei se ole helppoa, mutta hakeudu vain uudelleen.

Minkä verran vietät aikaa somessa? Jos vietät paljon aikaa, niin kannattaa harkita vähentämistä ja miettiä tuoko se vain lisää negatiivista energiaa arkeesi. Sillä todella monella ei ole parasta ystävää eikä mitenkään glamouria elämää, vaan ihan tavallista arkea omine haasteineen. Tätä ei somessa näe.

Vierailija
60/93 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD/ADD-testi

https://karkia.me/adhd/

Asperger-testi

https://www.xestia.net/testit/asperger.php

Tuleeko sulle noista millaisia pistemääriä tai ajatuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä