Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko tämä Rautavaaran tapaus herättää päättäjiä siinä asiassa että

Vierailija
28.10.2014 |

tarvittaisiin kodinhoitajia hoitamaan väsyneiden äitien kotia ja lapsia tilapäisesti jos heillä on voimat loppu.

Kommentit (144)

Vierailija
81/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
82/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:30"]

Samaa mieltä! Ja miksi miehet on aina töissä? Meilläkin neljä lasta ja jos ei töissä niin vapaata kaverin kanssa. Onneksi vielä pää pitänyt eikä mullakaan ole ketään hoitajaa tai edes kavereita. Oispa saaneet apua tarpeeksi aikasin. Tuntuu tosiaan pahalta vaikken tuntenutkaan heitä. Mieheni vaan sanoi elämä on..

[/quote]

Sehän on perheen sisäinen valinta ja mies on usein töissä siksi että hänellä on parempi palkka ja toisin päin tehtäessä menisi talous entistäkin kireämmälle. Eihän se enään niin harvinaista ole että mies on kotona perhevapailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 02:24"]

Tai miten saataisiin yhdistettyä voimavarat. On paljon hyväkuntoisia vanhuksia, opiskelijoita, työttömiä ...jotka voisivat haluta olla avuksi lapsiperheelle.

[/quote]

Ei ole enää tukiverkostoja, ihmiset ovat muuttaneet vieraille paikkakunnille, apua ei pyydetä, eikä anneta.

Vierailija
84/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 05:32"] Jalat ristiin ettekä tehtaile niitä kakaroita. Olette vuosikausia miehen elättinä ja vielä ihmettelette miksi ukkoa ei kotona näy.

[/quote]Vingu äidillesi

Vierailija
85/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lapsiperheet ovat kyllä hyvin yksin. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on korvannut yhteiskunnan muut tuet, mutta erityisesti suvun ja ystävien läsnäolon ja tuen. Täällä on vahvasti sellsinen "Jokainen hoitakoot itse omat lapsensa/asiansa/velvoitteensa"- asenneilmapiiri. Muutenkin kasvava lapsivastaisuus paikoitellen oikein hönkii kasvoille - muuallakin kuin av:lla. Minulla on useita kansainvälisiä äitiystäviä eri puolilta maailmaa, ja heillä on lähes poikkeuksetta apuna mummit, tädit, ukit, kummit ja useammalla nannyt. Lapset ei ole 10h päiväkodissa (kuten meillä), vaan ehkä 4h, jonka jälkeen mummit astuu remmiin. Ne joilla ei ole turvaverkkoa tai varaa palkata apua kotiin, jäävät kotiäideiksi. Mutta tällainen laitostettu lastenhoito yhdistettynä perheiden muutoin yksin jättämiseen... se on hyvin suomalaista.

Vierailija
86/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 06:42"]Suomessa lapsiperheet ovat kyllä hyvin yksin. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on korvannut yhteiskunnan muut tuet, mutta erityisesti suvun ja ystävien läsnäolon ja tuen. Täällä on vahvasti sellsinen "Jokainen hoitakoot itse omat lapsensa/asiansa/velvoitteensa"- asenneilmapiiri. Muutenkin kasvava lapsivastaisuus paikoitellen oikein hönkii kasvoille - muuallakin kuin av:lla. Minulla on useita kansainvälisiä äitiystäviä eri puolilta maailmaa, ja heillä on lähes poikkeuksetta apuna mummit, tädit, ukit, kummit ja useammalla nannyt. Lapset ei ole 10h päiväkodissa (kuten meillä), vaan ehkä 4h, jonka jälkeen mummit astuu remmiin. Ne joilla ei ole turvaverkkoa tai varaa palkata apua kotiin, jäävät kotiäideiksi. Mutta tällainen laitostettu lastenhoito yhdistettynä perheiden muutoin yksin jättämiseen... se on hyvin suomalaista.
[/quote]

Yleistät aika voimakkaasti. Minä olen lto ja erittäin suurella osalla perheistä ne mummit, kummit ja tädit auttavat. Lapsilla on vapaata kun mummi kylässä, lapset viettävät syysloman tädin luona jne. Ei kaikilla tietenkään, mutta ei ollut ennenkään! Läheiset perhesuhteet kun eivät synny pakolla.

Matalan kynnyksen apua sen sijaan tarvittaisiin paljon. Meille tuli päiväkotiin sisarukset muutamaksi viikoksi kun äiti sairastui. Ei sellaisessa ole mitään järkeä kun olisivat pärjänneet kotona pienellä avulla. Sitä apua ei vaan ollut antaa meidän kunnassa.

Vierailija
87/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että tätä tragediaa oltaisiin voitu estää minkään neuvolan ja kotihoidon avulla. Kyllä tässä taustalla on varmasti muut syyt ja ne ovat siellä ihmismielen syvissä syövereissä.

Todellakin, yhteiskunnan palveluverkostoa on pakko sopistaa jo nyt. Miten meillä olisi varaa palkata kodinhoitajia jokaiselle av-mammalle, kun väsyttää? Tottakai pienten lasten kanssa väsyttää.

Vierailija
88/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sillä Suomessa lastensuojelu on kyttäystä, valvontaa ja jos et jaksa hoitaa lapsiasi yksin niin viedään lapset pois. Se juuri täällä mättää ja apua ei uskalleta pyytää ja itse asiassa sitä ei edes ole.

Vierailija
89/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet ei osallistu lastenhoitoon ja arkeen. Naiset ei vain pysty aikuista miestä siihen pakottamaan. Naiset on ylikuormitettuja. MIehet ei anna äideille nukkumaaikaa ja itse nukkua porskuttavat. On hyviä isiä ja paljon huonoja isiä. Täydellisiä isiä taas on erittäin vähän. Miksei isät kuuntele äidin hätähuutoa ja auta!

Siskoni meni juuri töihin ja kyllä se lastenhoito huononi heti, kun isä otti iltahoitovastuuta. Se ruoka ja puhtaus ontuu.

Vierailija
90/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että täällä tarvitraisiin niin yksilön kuin yhreiskunnankin tasolla asennemuutosta. Kovat arvot jylläävät mennen tullen pehmeiden arvojen yli ja se näkyy joka suunnalla. Yhteisöllisyys on myös asia, jonka soisi lisääntyvän.  Nykyään perheille asetetaan monia paineita joka suunnalta js usein perheet ovat hyvin yksin sukulaisten asuessa toisella paikkakunnalla.  

Meillä kävi niin, että rakennettiin taloa ja mies oli kaikki päivät töissä ja raksalla. Itse olin kahden pienen kanssa yksin kotona ja uuvuin tptaalusesti. Mies oli sitä mieltä, että meille ei mitään sossu tanttoja pytdetä avuksi se on kiin noloa. Itse olin kiin väsynyt, että en jakdanut edes vääntää vastaan vaan sinniteltiin eteenpäin.

Eli ei se aina ole niin helppoa saada apua. Moni asia voi lyödä kapulouta rattaisiin. Jos miehen ylpeys olisi antanut myöden, niin uskon, että olisimme selvinneet helpommalla ja ihan muutaman kerran kodinhoitajan käynnillä. Ei oltaisi varmaankaan oltu monen mielestä se kaikkein akuutein tuen tarpeessa oleva perhe, mutta meidän kohdalla apu olusi ollut todellinen. 

On siis turhaa mutta ymmärrettävää, että johonkin raja tulee vetää, mutta mustavalkoinen ajattelu on myös pahasta. Monen ulkopuolusen on vaikea nähdä tai ymmärtää toisen hätää, kos ei itse osaa asettua avuntarvitsijan asemaan.

Ts. mielestäni suomeen tarvittaisiin lisää matalan kynnyksen auttamismahdollisuuksia lapsiperheille 

Vierailija
91/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 06:56"]

Mä en usko, että tätä tragediaa oltaisiin voitu estää minkään neuvolan ja kotihoidon avulla. Kyllä tässä taustalla on varmasti muut syyt ja ne ovat siellä ihmismielen syvissä syövereissä.

Todellakin, yhteiskunnan palveluverkostoa on pakko sopistaa jo nyt. Miten meillä olisi varaa palkata kodinhoitajia jokaiselle av-mammalle, kun väsyttää? Tottakai pienten lasten kanssa väsyttää.

[/quote]

Tätähän on kokeiltu jossain kunnassa ihan vasta. Matalan kynnyksen kotiapua tarjottiin herkemmin. Huostaanotot vähenivät tolkuttoman paljon. Syntyi säästöä. Eikä tuota avuntarvetta pitäisi minkään sossun arvion perusteella antaa tai kieltää. Sossuilla on liikaa töitä nytkin, ei riitä aika niille tosi ongelmaisille edes. Pitäisi vaan luottaa siihen että ihmiset itse tietää milloin tarvitsevat pientä apua. Se toimi ennenkin niin ja se toimi hyvin ilman mitään kyttäystä.

Vierailija
92/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten ne on nuo kotiäidit jotka sekoaa, menisivät töihin, muutkin äidit käyvät töissä ja hoitavat kodin.

ap mistä se raha kotihoitoon otettaisiin? Tuollaista apua saa nytkin kirkolta ja Mannerheimin lastensuojeluliitolta.

Vierailija
93/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 07:56"]

Useimmiten ne on nuo kotiäidit jotka sekoaa, menisivät töihin, muutkin äidit käyvät töissä ja hoitavat kodin. ap mistä se raha kotihoitoon otettaisiin? Tuollaista apua saa nytkin kirkolta ja Mannerheimin lastensuojeluliitolta.

[/quote]

Suomessa on 400 000 työtöntä. Mihin he siis menisivät, valaisetko vähän? Uskon että jos työpaikka on sinne kyllä palataan kun kotona seinät kaatuu päälle.

Vierailija
94/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi ehkäistä ehkäisyvälineillä. Yhden lapsen rajoitus perheisiin.

Vierailija
95/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä se avun pyytäminen auttaa?
Minä pyysin apua neuvoista. Perhetyöntekijä kävi kylässä ja neuvoi palkkaamaan siivoojan. Vähän se siivoojan palkkaaminen auttoi, mutta köyhemmälle perheelle olisi ollut mahdotonta.
Kaveri teki perheestään ls-ilmoituksen, ja ainoa apu minkä saivat oli se että heidän tilannettaan alettiin seuraamaan. Mitään konkreettista apua eivät saaneet.
Pari tuttavaa taas kertoi saaneensa keskusteluapua. Olivat väsyneitä kaipasivat apua lasten- ja kodinhoitoon, mutta joutuivat keittämään kahvia perhetyöntekijälle joka tuli vain juttelemaan.

Vierailija
96/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 07:56"]

Useimmiten ne on nuo kotiäidit jotka sekoaa, menisivät töihin, muutkin äidit käyvät töissä ja hoitavat kodin. ap mistä se raha kotihoitoon otettaisiin? Tuollaista apua saa nytkin kirkolta ja Mannerheimin lastensuojeluliitolta.

[/quote]

Suomessa on 400 000 työtöntä. Mihin he siis menisivät, valaisetko vähän? Uskon että jos työpaikka on sinne kyllä palataan kun kotona seinät kaatuu päälle.
[/quote]

matalapalkkatöitä löytyy kyllä, tärkeintä olisi saada äidit pois kotoa sekoamasta. Ja ainakin omien tuttujeni piiristä ehkä 7/10 äidistä ei halua mennä töihin, vaan olla lasten kanssa kotona, tajuamatta että heillä menee siinä oma mielenterveys kun kykkii neljän seinän sisällä lasten kanssa.

Vierailija
97/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 08:11"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 08:02"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 07:56"] Useimmiten ne on nuo kotiäidit jotka sekoaa, menisivät töihin, muutkin äidit käyvät töissä ja hoitavat kodin. ap mistä se raha kotihoitoon otettaisiin? Tuollaista apua saa nytkin kirkolta ja Mannerheimin lastensuojeluliitolta. [/quote] Suomessa on 400 000 työtöntä. Mihin he siis menisivät, valaisetko vähän? Uskon että jos työpaikka on sinne kyllä palataan kun kotona seinät kaatuu päälle. [/quote] matalapalkkatöitä löytyy kyllä, tärkeintä olisi saada äidit pois kotoa sekoamasta. Ja ainakin omien tuttujeni piiristä ehkä 7/10 äidistä ei halua mennä töihin, vaan olla lasten kanssa kotona, tajuamatta että heillä menee siinä oma mielenterveys kun kykkii neljän seinän sisällä lasten kanssa.

[/quote]

Eikä löydy.

Vierailija
98/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:44"]Herättäisiköhän tämä naisia siinä asiassa, että niitä kakaroita ei kannata hankkia enempää kuin jaksaa hoitaa. Mieluiten ei tietysti yhtään, ellei ole kunnolla resursseja hommaan.
[/quote]Minä olen samaa mieltä.Lapsia tehdään niin monta kuin niitä jaksetaan hoitaa.Eikä odoteta että koko muu maailma on meitä varten.

Vierailija
99/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 00:20"]

tarvittaisiin kodinhoitajia hoitamaan väsyneiden äitien kotia ja lapsia tilapäisesti jos heillä on voimat loppu.

[/quote] tuossa perheessä oli myös mies joten miksi kodinhoitaja? Ilmeisesti olisi tarvinnut ammattilaisen apua edes keskustella. Pää oli pimee, ei tuota muuten käsitä. 

Vierailija
100/144 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lasten etu pitäisi nähdä ensin. Jos äiti ja isä eivät osaa päättää kotitöistä kuten lastenhoidosta niin lapsia ei sen takia saa jättää ilman apua. Jos joku euro joskus menee väärään osoitteeseen niin ei se ole niin vaarallista. Uskoisin että se ei olisi holtittominta rahan tuhlausta Suomessa. Jos esimerkiksi lääkäriin ei pääsisi kun saattaa olla kyseessä luulotauti tai palokunta ei tulisi kun saattaa olla että palo sammuu itsestään, niin mitä siitä tulisi. Uskon että kukaan äiti tai isä ei pyydä huvikseen ketään ulkopuolista kotiinsa pyörimään. Ja näkeehän kodinhoitaja sen että mikä tilanne todellisuudessa on; tarvitaanko lisää apua vai selvitäänkö vähemmällä.

Usein oli myöskin niin että sosiaalityöntekijöitä ei päästetty perheeseen jossa oli ongelmia mutta kodinhoitaja sai tulla. Kodinhoitaja on puolueeton ja annettu perheen avuksi eikä hän tongi perheen asioita sen kummemmin.

Kodinhoitaja ei ole varsinaisesti mikään siivooja tai kotiapulainen. Hän on sitäkin jos vaikkapa äiti on sairaana ja isä töissä. Mutta jos perheessä on aikuisia jotka ovat kotona suht terveinä niin heidän osallistumistaan arjen pyörittämiseen tuetaan. Monesti nuori lapsiperhe ei ole vielä luonut rutiineja arjen hoitamiseksi ja omakin lapsuus on ihan nurkan takana. Silloin voi aikuinen, empaattinen, ehkä 50-vuotias, kokenut henkilö auttaa. Monelle suhde omiin vanhempiin on heikko tai vaikea ja apua heiltä on mahdoton saada. Silloin lapset tulisi nähdä ensin ja tarjota perheelle apua vaikka kuinka olisivat "laiskoja ja saamattomia".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan