Ihan hirveä aamu takana! Mä en jaksa enää. Jokainen aamu yks selviytymistaistelu...
Mulla on kolme poikaa, 11, 13 ja 15 vuotiaat. Nuorimmaisella on asperger ja adhd, ja hänen kohdallaan ei ole toivoakaan että osaisi ja pystyisi lähteä yksin kouluun. Muutaman kerran on pakon edestä veljien avustamana siinä tilanteessa oltu eikä se toiminut alkuunkaan. Oli tullut riitaa ja pahaa mieltä, ikävä mua, ja lopulta oli saanut kunnon raivarit ja vanhin soitti, että tulla heti kotiin. Siksi teenkin vain ilta- ja yötöitä. Vain siksi, että saan taistella joka aamu pojan kouluun. Nytkin oon tullut yövuorosta kotia ja olen ihan loputtoman väsynyt, mutta adrenaali virtaa, ärsyttää ja itkettää. En vain saa unta.
Meillä on kuopuksen kanssa edelleen kuvallinen aikajana ja sitä noudatetaan. Herätys --> pissalle --> hammaspesu --> vaatteiden pukeminen jne. Tuosta ei ole varaa joustaa yhtään tai h elv etti on irti. Tänään jostain syystä jäi hammaspesu välistä ja poika huomasi vasta kun oli syönyt, että ei pessyt hampaita. Sai hirveän raivokohtauksen. Siis aivan käsittämättömän. Siinä sitten yritin rauhoittaa toista ja huomasin, että esikoinen ei ollut edes herännyt vielä. Huikkasin hereille ja heti oli sitä mieltä, että on tosi kipeä pää... Meillä on nyt tosi paha murrosikä ja kokeilee mua ihan koko ajan. Eli sen lisäksi, että taistelen kuopuksen kanssa aamutoimet läpi itsekin väsyneenä, saan nykyään käydä esikoisenkin kanssa taistelua kouluun menosta. Tänäänhän sitten mulla oli kaks raivoavaa poikaa lähdössä kouluun ja yksi jäi kokonaan vaille huomiota. Sinne ne kuitenkin lähti, toiset pyörällä ja yksi taksilla. Selvisin. Mutta enää ei nukuta.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Odotas vaan kun sille tulee murrosikä...
Ei tuo diagnoosi sitä katso, onko murrosikä paha vai ei. Joillakin on hemmetinmoinen murrosikä ilman diagnoosejakin ja joillakin asseilla voi olla helppokin murrosikä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaville pojille ei klo 11 tarjottu koululounas riitä, jos päivä jatkuu kolmeen tai neljään. Varsinkaan, jos sattuu olemaan puuropäivä. Meilläkin otetaan pitkiin päiviin eväät eli iltapäivän välipala.
Peruskoulussa on kyllä yleensä välipala tarjolla niille, joilla koulu jatkuu kolmeen tai neljään.
Eikö se osaa kusellakaan käydä ilman muistuttamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaville pojille ei klo 11 tarjottu koululounas riitä, jos päivä jatkuu kolmeen tai neljään. Varsinkaan, jos sattuu olemaan puuropäivä. Meilläkin otetaan pitkiin päiviin eväät eli iltapäivän välipala.
Peruskoulussa on kyllä yleensä välipala tarjolla niille, joilla koulu jatkuu kolmeen tai neljään.
No ei todellakaan ole!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on autistipoika ja osaa kyllä illalla ja vapaalla käydä pissalla kun huomaa, että on hätä. Aamulla se on meilläkin kuitenkin yksi rutiini itsessään ja sille on aamulla oma paikka. Kerran se jäi välistä ja pojalle tuli pissa housuun raivarien aikana. Sitä voi olla vaikeaa neurotyypillisten lasten vanhempien ymmärtää kuinka sekaisin autistilapsi ja -nuori voi mennä ilman rutiineita. Meillä noudatetaan edelleen viikonloppuaamuisinkin selkeitä aamurutiineja, muuten on ihan hirveää kiukkuamista koko viikonloppu. Poika täyttää kuitenkin jo 14 tänä vuonna. Ei neurotyypillinen teini välttämättä halua aamulla herätä seitsemältä, mun teini haluaa ja tarvitsee sitä.
Et saa sääliä. Itse olet lapsesi tehnyt.
Oho. Meidän murheet jäi nyt toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sulle hyvää mieli, kun saat piikitellä ap:n poikaa ja hänen vaikeuksiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.
Mun pojalle on ihan todella tärkeää, että on selvät rutiinit, jotka toistuu aamusta toiseen. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, niin on niin paljon helpompi olla. Nythän se ongelma tuli siitä, kun ruoan jälkeen yleensä on käynyt vielä uudelleen vessassa jos on ollut tarve ja alkanut pukemaan ulkovaatteet päälle ja mennyt ulos leikkimään ja odottamaan taksia. Nyt kun ei ollutkaan pessyt hampaita ja yritin ehdottaa sitä aamupalan jälkeen niin koko aamurutiini meni pilalle ja siitä se raivoaminen syntyi.
Eli kyllä meillä pesee hampaat mielellään joka aamu ja ilta. Se on yksi rutiini, joka luo pojalle selkeyttä arkeen. Ap
Tuollainen autistin elämä aikuisena on tosi vaikeaa jos jo pienestä asti opetat, että kaiken pitää aina, mennä samalla kaavalla. Pakota se joustamaan ja oppimaan ettei aina voi päivätoimet mennä just niin kuin se haluaa/on tottunut.
Vierailija kirjoitti:
Tämänkään takia meille ei tule lapsia. En halua elää tuollaista elämää...
Kiviäkin kiinnostaa.
Ei ne huolet tuohon lopu. Vaikka lapseni ovat jo aikuisia ja omillaan, niin kyllä heidän elämänsä ja murheensa minuunkin vaikuttavat. Huonosti nukuttuja öitä täälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittää tuo sun keskimmäinen... :(
Niin se säälittää muakin. Itsekseen herää ja tekee aamutoimet. On tosi omatoiminen. Joskus olen hänen kanssaan tästä jutellut ja on suoraan sanonutkin, että ei halua häiritä mua, koska pikkuveli tarvitsee mua enemmän. Tuosta tuli niin paha olo sisäisesti. Poika oli 9 tai 10 kun ilmoitti, että hänelle ei tarvitse tehdä aamupalaa tai eväitä kouluun vaan tekee sen itse ja voi tehdä myös veljille samalla... Siis voitteko kuvitella. Ei se noin voi mennä. Voin sanoa että itselleen on saanut tehdä, mutta veljille en ole laittanut tekemään ikinä ruokaa. Ei hänen pidä ottaa vastuuta tuolla tavalla tai kokea että hänen pitäisi mua jotenkin auttaa tai tuntea huonoa omaatuntoa jos tarvitsisi mua aamulla... Kerran oli unohtanut pyytää koulukuvauslomakkeeseen illalla nimen eikä aamulla uskaltanut häiritä mua ja siitä tuli koulussa paha mieli, kun ei ollutkaan sitä nimeä... Huhuh. Herättipä taas tunteita... Ap
Pojanpojista nuorempi oli ekaluokalla, kun alkoi huolehtimaan omat asiansa, läksyt, vaatteet, urheilutarvikkeet yms, heräämiset. Kun illalla ei heti löytynyt seuraavaksi aamuksi uikkareita, sanoin, että kyllä se äiti aamulla hakee. Vastaus huvitti ja säälitti: mummi, minä myöhästyn koulusta, jos äiti hakee. Pojastasi kasvaa itsenäinen, hieno nuori mies, vaikka ymmärrän, että haluaisitkin kohdella lapsiasi tasavertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko sulle hyvää mieli, kun saat piikitellä ap:n poikaa ja hänen vaikeuksiaan?
Tulee, kiitos kun kysyit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäköhän koulussa? En mä ainakaan ole koskaan tällaiseen törmännyt. Omat eväät tai maksullinen välipala koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee, kiitos kun kysyit!
Olet sairas
Vierailija kirjoitti:
On ne lapset niin ihania ja niin lyhyen aikaa pieniä ja kyllä sitten helpottaa kun menevät kouluun ja kolmas menee siinä joukon jatkona. Vai miten se oli?
Vinoiluahan tähän kohtaan haluttiinkin, eikä mitään empatiaa. Olet saanut oikein 50 tykkäystä. Voit olla nyt ylpeä itsestäsi!
Vierailija kirjoitti:
Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.
Aspergereille rutiinien rikkoutuminen voi olla maailmanloppu. T. Aspergerin kanssa seurusteleva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuuko isänsä kaukana? Saisitko lapset hänelle kerran viikossa arkena yöksi?
Mitä ilmeisimmin nuorin käyttää diagnoosien myötä saatua koulutaksia ja niiden reittejä ei niin vaan muutella.
Just näin. Tämä ei siis ole vaihtoehto, vaikka mukava kun yritit auttaa. Ap
Voisiko isä hoitaa koulukyydit jos pojat yöpyisivät hänellä yhden arkiyön viikossa / joka toinen viikko?
Voimia AP ♥️
Me päädyttiin vastaavassa tilanteessa sellaiseen ratkaisuun, että kouluun ei tarvitse mennä. Lapsi saa käydä koulua kotona.
Ei ollut helppoa saada byrokratiaa taipumaan siihen. Piti vaihtaa kouluakin pari kertaa.
Nyt kun kouluun ei tarvitse lähteä, on tilanne rauhoittunut merkittävästi. Autistinen oireilu on vähentynyt eikä maailma enää kaadu pikkuasioihin. Lapsi myös pystyy keskittymään kouluasioihin ja jopa kommunikoimaan itsenäisesti muiden ihmisten kanssa.
Raskasta tämäkin toki on kun vastuu opiskelusta on siirtynyt suurelta osalta kodin vastuulle. Mutta ei yhtä raskasta kuin se joka aamuinen taistelu kouluun lähtemisestä oli.