Ihan hirveä aamu takana! Mä en jaksa enää. Jokainen aamu yks selviytymistaistelu...
Mulla on kolme poikaa, 11, 13 ja 15 vuotiaat. Nuorimmaisella on asperger ja adhd, ja hänen kohdallaan ei ole toivoakaan että osaisi ja pystyisi lähteä yksin kouluun. Muutaman kerran on pakon edestä veljien avustamana siinä tilanteessa oltu eikä se toiminut alkuunkaan. Oli tullut riitaa ja pahaa mieltä, ikävä mua, ja lopulta oli saanut kunnon raivarit ja vanhin soitti, että tulla heti kotiin. Siksi teenkin vain ilta- ja yötöitä. Vain siksi, että saan taistella joka aamu pojan kouluun. Nytkin oon tullut yövuorosta kotia ja olen ihan loputtoman väsynyt, mutta adrenaali virtaa, ärsyttää ja itkettää. En vain saa unta.
Meillä on kuopuksen kanssa edelleen kuvallinen aikajana ja sitä noudatetaan. Herätys --> pissalle --> hammaspesu --> vaatteiden pukeminen jne. Tuosta ei ole varaa joustaa yhtään tai h elv etti on irti. Tänään jostain syystä jäi hammaspesu välistä ja poika huomasi vasta kun oli syönyt, että ei pessyt hampaita. Sai hirveän raivokohtauksen. Siis aivan käsittämättömän. Siinä sitten yritin rauhoittaa toista ja huomasin, että esikoinen ei ollut edes herännyt vielä. Huikkasin hereille ja heti oli sitä mieltä, että on tosi kipeä pää... Meillä on nyt tosi paha murrosikä ja kokeilee mua ihan koko ajan. Eli sen lisäksi, että taistelen kuopuksen kanssa aamutoimet läpi itsekin väsyneenä, saan nykyään käydä esikoisenkin kanssa taistelua kouluun menosta. Tänäänhän sitten mulla oli kaks raivoavaa poikaa lähdössä kouluun ja yksi jäi kokonaan vaille huomiota. Sinne ne kuitenkin lähti, toiset pyörällä ja yksi taksilla. Selvisin. Mutta enää ei nukuta.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on selvästi provo, koska miten voisit olla yöt töissä ja lapset keskenään yöt kotona jos olet yh?
Ei taida tosiaan olla ihan laillista että äiti tekee ilta ja yötöitä, eli lapset aina keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on selvästi provo, koska miten voisit olla yöt töissä ja lapset keskenään yöt kotona jos olet yh?
Ei taida tosiaan olla ihan laillista että äiti tekee ilta ja yötöitä, eli lapset aina keskenään?
Äiti on väsynyt, kun pitää kouluun lähettää. Koulupäivän nukkuu ja sitten lähtee töihin. Viikonloput isillänsä.. kyllä on rankkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kamalaa. Oletko siis yh? Voimia toivotan.
Joo, olen. Isällään käyvät kuitenkin aina joka toinen viikonloppu ja silloin mulla on aikaa hieman rentoutua itsekseni. Ellen ole töissä. Ap
Kylläpä poikien isä påäsee helpolla, helppoa on hoidattaa lapset vaimolla 🤨. En arvosta!
Tuliko ero kun arki olikin rankkaa erityisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se osaa kusellakaan käydä ilman muistuttamista?
Mulla on autistipoika ja osaa kyllä illalla ja vapaalla käydä pissalla kun huomaa, että on hätä. Aamulla se on meilläkin kuitenkin yksi rutiini itsessään ja sille on aamulla oma paikka. Kerran se jäi välistä ja pojalle tuli pissa housuun raivarien aikana. Sitä voi olla vaikeaa neurotyypillisten lasten vanhempien ymmärtää kuinka sekaisin autistilapsi ja -nuori voi mennä ilman rutiineita. Meillä noudatetaan edelleen viikonloppuaamuisinkin selkeitä aamurutiineja, muuten on ihan hirveää kiukkuamista koko viikonloppu. Poika täyttää kuitenkin jo 14 tänä vuonna. Ei neurotyypillinen teini välttämättä halua aamulla herätä seitsemältä, mun teini haluaa ja tarvitsee sitä.
Tää on mun mielestä jopa nepsylasten vanhempien kesken tabu, mutta kyllä isompiakin nepsylapsia saa muistutella pissalle menosta. Mulla on nyt 12v poika, joka saa silloin tällöin niin voimakkaita raivokohtauksia, että jos rakko ei ole tyhjä, pissa tulee housuun. Ei tuollainen tilanne ole lapsellekaan ollenkaan mukava. Pienempi paha siis tuo vessassa käynnin muistuttelu kun sitten pissa housussa. Tämä siis hänelle, joka ihmetteli eikö assit osaa käydä vessassa. Osaavat kyllä, mutta ennakointi on silti heidän kanssa kaiken a ja o.
Sori mutta kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata itsekin ennakoida...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihis ap katosi kun pitäisi vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen. Isällään käyvät kuitenkin aina joka toinen viikonloppu ja silloin mulla on aikaa hieman rentoutua itsekseni. Ellen ole töissä. Ap
Isä tueksi aamuihin. Tunniksi mukaan touhuun, herätköön sen verran aiemmin.
Minä jouduin yläasteella hoitamaan sikojen iltaruokinnan ja lannan luonnin jos äiti halusi mennä jonnekin.
Sainko palkkaa NO EN
Sainko kiitosta NO EN
Teinkö lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Tuliko ero kun arki olikin rankkaa erityisen kanssa?
Tämä minuakin kiinnostaisi. Ap, miksi erositte miehen kanssa? Kumpi halusi enemmän lapsia?
NO EN kirjoitti:
Minä jouduin yläasteella hoitamaan sikojen iltaruokinnan ja lannan luonnin jos äiti halusi mennä jonnekin.
Sainko palkkaa NO EN
Sainko kiitosta NO EN
Teinkö lapsia?
Ihan normaalia, että tuon ikäinen hoitaa eläimet , eihän kaikilla ole edes vanhempaa illalla kotona.
Vastineeksi sitten lapselle jokin etuus tai erityistä huomiota.
Tasapäistäminen ei toimi, vaan jokainen osallistuu mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan.
Meillä esimerkiksi autistinen lapsi huolehtii kotona paljon teknisiin laitteisiin liittyvistä jutuista, auttaa sisaruksia esimerkiksi jos netti tai puhelinsovellus ei toimi, vaihtaa laitteisiin paristoja, huolehtii parin laitteen latauksesta jne. koska hän hallitsee nuo jutut hyvin ja ne ovat mieluisia.
KAIKKI MUKAAN kirjoitti:
NO EN kirjoitti:
Sainko palkkaa NO EN
Sainko kiitosta NO EN
Teinkö lapsia?
Ihan normaalia, että tuon ikäinen hoitaa eläimet , eihän kaikilla ole edes vanhempaa illalla kotona.
Vastineeksi sitten lapselle jokin etuus tai erityistä huomiota.
Tasapäistäminen ei toimi, vaan jokainen osallistuu mahdollisuuksien ja kykyjen mukaan.
Meillä esimerkiksi autistinen lapsi huolehtii kotona paljon teknisiin laitteisiin liittyvistä jutuista, auttaa sisaruksia esimerkiksi jos netti tai puhelinsovellus ei toimi, vaihtaa laitteisiin paristoja, huolehtii parin laitteen latauksesta jne. koska hän hallitsee nuo jutut hyvin ja ne ovat mieluisia.
Voinko periä äidiltäni palkkakulut nyt 30 vuoden jälkeen?
En tosin tiedä onko hengissä..tai osoitetta.
Oih kuinka minua olisi huomioitu jossain muussa perheessä.
Olin kaunis, hoikka , älykäs lapsi..
Mutta ei
Onneksi raivoavaa nu.likkaa joku passaa ja rakastaa...
Onhan se POIKA LAPSI.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kun jokaisella on nykyään vähintäänkin adhd lapsi. Mikä naisten kehoissa on vikana kun ei osaa synnyttää normaaleja lapsia enää?
Normaalit naiset ei tee lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää kun jokaisella on nykyään vähintäänkin adhd lapsi. Mikä naisten kehoissa on vikana kun ei osaa synnyttää normaaleja lapsia enää?
Niillä on päässä vikaa ..ei kehossa
Täyspäinen ei tommoiseen hommaan ryhdy..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja päätit tehdä KOLME lasta miehen kanssa, joka ei kanna vastuutaan siksi että?
Kun maailma on kunnollisia miehiä väärällään.
Ei sinun ole mikään pakko olla lähivanhempi, jos et halua.
Jätä lapset isälle.
Mitä välii..
Mutta lopeta se valitus
Mun äiti ei rakastanut minua..
Sinun ei tarvitse rakastaa lastasi
Minä sentään olin ehjä..kaunis ..fiksu..ahkera..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä on päässä vikaa ..ei kehossa
Täyspäinen ei tommoiseen hommaan ryhdy..
Vauvat on söpöiii!!!
Ne tuoksuu hyvälle..
oijoi joi...ostan vielä pikkukoiran..ja gerbiilin...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joidenkin yksinhuoltajienkin pitää tehdä yötöitä. Etkö sitä tiennyt?
T. Yövuoroa tekevä yh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihis ap katosi kun pitäisi vastata?
Taitaa nukkua