Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan hirveä aamu takana! Mä en jaksa enää. Jokainen aamu yks selviytymistaistelu...

Vierailija
15.09.2021 |

Mulla on kolme poikaa, 11, 13 ja 15 vuotiaat. Nuorimmaisella on asperger ja adhd, ja hänen kohdallaan ei ole toivoakaan että osaisi ja pystyisi lähteä yksin kouluun. Muutaman kerran on pakon edestä veljien avustamana siinä tilanteessa oltu eikä se toiminut alkuunkaan. Oli tullut riitaa ja pahaa mieltä, ikävä mua, ja lopulta oli saanut kunnon raivarit ja vanhin soitti, että tulla heti kotiin. Siksi teenkin vain ilta- ja yötöitä. Vain siksi, että saan taistella joka aamu pojan kouluun. Nytkin oon tullut yövuorosta kotia ja olen ihan loputtoman väsynyt, mutta adrenaali virtaa, ärsyttää ja itkettää. En vain saa unta.

Meillä on kuopuksen kanssa edelleen kuvallinen aikajana ja sitä noudatetaan. Herätys --> pissalle --> hammaspesu --> vaatteiden pukeminen jne. Tuosta ei ole varaa joustaa yhtään tai h elv etti on irti. Tänään jostain syystä jäi hammaspesu välistä ja poika huomasi vasta kun oli syönyt, että ei pessyt hampaita. Sai hirveän raivokohtauksen. Siis aivan käsittämättömän. Siinä sitten yritin rauhoittaa toista ja huomasin, että esikoinen ei ollut edes herännyt vielä. Huikkasin hereille ja heti oli sitä mieltä, että on tosi kipeä pää... Meillä on nyt tosi paha murrosikä ja kokeilee mua ihan koko ajan. Eli sen lisäksi, että taistelen kuopuksen kanssa aamutoimet läpi itsekin väsyneenä, saan nykyään käydä esikoisenkin kanssa taistelua kouluun menosta. Tänäänhän sitten mulla oli kaks raivoavaa poikaa lähdössä kouluun ja yksi jäi kokonaan vaille huomiota. Sinne ne kuitenkin lähti, toiset pyörällä ja yksi taksilla. Selvisin. Mutta enää ei nukuta.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.

Mun pojalle on ihan todella tärkeää, että on selvät rutiinit, jotka toistuu aamusta toiseen. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, niin on niin paljon helpompi olla. Nythän se ongelma tuli siitä, kun ruoan jälkeen yleensä on käynyt vielä uudelleen vessassa jos on ollut tarve ja alkanut pukemaan ulkovaatteet päälle ja mennyt ulos leikkimään ja odottamaan taksia. Nyt kun ei ollutkaan pessyt hampaita ja yritin ehdottaa sitä aamupalan jälkeen niin koko aamurutiini meni pilalle ja siitä se raivoaminen syntyi.

Eli kyllä meillä pesee hampaat mielellään joka aamu ja ilta. Se on yksi rutiini, joka luo pojalle selkeyttä arkeen. Ap

Vierailija
22/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jäi välistä? Yleensä joutuu sotimaan lapsia hampaanpesulle.

Mun pojalle on ihan todella tärkeää, että on selvät rutiinit, jotka toistuu aamusta toiseen. Kun tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu, niin on niin paljon helpompi olla. Nythän se ongelma tuli siitä, kun ruoan jälkeen yleensä on käynyt vielä uudelleen vessassa jos on ollut tarve ja alkanut pukemaan ulkovaatteet päälle ja mennyt ulos leikkimään ja odottamaan taksia. Nyt kun ei ollutkaan pessyt hampaita ja yritin ehdottaa sitä aamupalan jälkeen niin koko aamurutiini meni pilalle ja siitä se raivoaminen syntyi.

Eli kyllä meillä pesee hampaat mielellään joka aamu ja ilta. Se on yksi rutiini, joka luo pojalle selkeyttä arkeen. Ap

Ja vielä täällä vaan palstailet. Eikö sun pitäs nyt olla jo nukkumassa? Taidat olla rölli.

Aloituksessa ap.kertoi kyllä olleensa yövuorossa. Itse taidat olla pahanilmanlintu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää tuo sun keskimmäinen... :(

Niin se säälittää muakin. Itsekseen herää ja tekee aamutoimet. On tosi omatoiminen. Joskus olen hänen kanssaan tästä jutellut ja on suoraan sanonutkin, että ei halua häiritä mua, koska pikkuveli tarvitsee mua enemmän. Tuosta tuli niin paha olo sisäisesti. Poika oli 9 tai 10 kun ilmoitti, että hänelle ei tarvitse tehdä aamupalaa tai eväitä kouluun vaan tekee sen itse ja voi tehdä myös veljille samalla... Siis voitteko kuvitella. Ei se noin voi mennä. Voin sanoa että itselleen on saanut tehdä, mutta veljille en ole laittanut tekemään ikinä ruokaa. Ei hänen pidä ottaa vastuuta tuolla tavalla tai kokea että hänen pitäisi mua jotenkin auttaa tai tuntea huonoa omaatuntoa jos tarvitsisi mua aamulla... Kerran oli unohtanut pyytää koulukuvauslomakkeeseen illalla nimen eikä aamulla uskaltanut häiritä mua ja siitä tuli koulussa paha mieli, kun ei ollutkaan sitä nimeä... Huhuh. Herättipä taas tunteita... Ap

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.

Tarjotaan toki, mutta se syödään koulussa niin aikasin. Ala-asteella pojalla taisi olla 10-11 välillä ruokailu, tarkkaa aikaa en muista. Mutta jos päivä jatkui 14 asti ilman mitään välipalaa niin ei se toimi. Pojan ala-asteella oli pitkinä päivinä eväsvälkkä, jolloin sai syödä omia eväitä luokassa yhdellä välitunnilla.

Nyt yläasteella syö edelleen välipalaa, koska edelleen ruokailu aikaisin, kasvava poika ja koulua kolmeen. Tarvitsee energiaa, että jaksaa. Ap

Vierailija
24/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.[/quote]

Kasvava lapsi tarvitsee myös iltapäivällä haukattavaa,voi olla treenit,eikä ehdi välillä kotiin,ja rankan harkan jälkeen tarvii palauttavaa nopsaan

TAI voi olla koulukyyti tyyliin lähtee klo 16:00

Vierailija
25/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sille on rutiinit tärkeitä miksi se ulkoistaa niiden noudattamisen muille? Eikö 11v osaa itse noudattaa selkeitä rutiineja.

Vierailija
26/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä täällä vaan palstailet. Eikö sun pitäs nyt olla jo nukkumassa? Taidat olla rölli.

Voi kun voisikin heti mennä töiden jälkeen nukkumaan, mutta voit kuvitella, että tuollainen taistelu saa kropan ylikierroksille eikä uni tule vaikka väsyttää. Nyt pikkuhiljaa alkaa väsy tulemaan, kohta varmasti tulee jo unikin. Ap

Vierailija
27/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimakkaampi lääkitys vaan. Sen verran mömmöjä, että lakkaa sätkimästä.

Vierailija
28/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, eiks ne legot nimenomaan kannata pestä aina ruokailun jälkeen.

Vierailija
29/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi adhdasperger raivoaa siitä että hampaanpesu jä

Jos sille on rutiinit tärkeitä miksi se ulkoistaa niiden noudattamisen muille? Eikö 11v osaa itse noudattaa selkeitä rutiineja.

jos et ymmärrä asiasta mitään niin autismiliiton sivuilla on asiasta lisää!

Vierailija
30/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Asperger sinun  vai miehesi suvusta? Jos sinun, itselläsi voi olla samaa kapeaa asennetta ja tilannetajun puutetta, joka vaikeuttaa tilannetta. Perheneuvola?

Vierailija
31/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, eiks ne legot nimenomaan kannata pestä aina ruokailun jälkeen.

Se on myytti. Harjaaminen kuluttaa hampaan pintaa, jos on just syönyt jotain hapanta. Parempi olosi vesi ja purukumi. Näin hammaslääkäri minua ohjasi.

Vierailija
32/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ne lapset niin ihania ja niin lyhyen aikaa pieniä ja kyllä sitten helpottaa kun menevät kouluun ja kolmas menee siinä joukon jatkona. Vai miten se oli? 

Vai oliko se niin, ettei yhtä samanlaista perhettä ole ja lasten ikä ja lukumäärä ei kerro vielä yhtään mitään.

Vierailija
33/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, mä ehkä olen hiljaa omasta aamustani kun väänsin 11-vuotiaan kanssa siitä, pitääkö pipo laittaa päähän vai ei... Koita jaksaa ap, sun aamu kieltämättä kuulosti raskaalta.

Eikö 11v muka vielä osaa laittaa pipoa päähän eteisessä ja ottaa nurkan takana pois?

No heh. En ole tuo jolle kommentoit, mutta eihän useinkaan näissä teinien ja esiteinien kanssa tapahtuvissa aamuväännöissä suinkaan ole kysymys siitä piposta tai hampaiden pesusta. Vaan siitä että teiniä väsyttää/laiskottaa/ärsyttää/kaikkia näitä yhtä aikaa, ja se äiti sattuu olemaan siinä varaventtiilinä, johon voi purkaa sen negatiivisen tunteen.

Ja oikein iso voimahali ap:lle! Koeta ajatella että kyllä se vielä joskus helpottaa. Ja kun olet syönyt ja juonut kahvin niin mene sinne sänkyyn nukkumaan! Vaikka tuntuisi ettet saa nukuttua, niin silti. Omasta kokemuksesta tiedän että yövuoron jälkeen on tosi helppo jäädä palstalle/lehteä lukemaan tai jotain muuta tekemään koomassa kun aivot käy tahmeasti. Mutta on tosi tärkeä nukkua, et muuten jaksa! Ja vaikka uni ei ihan heti tulisikaan niin ajattele niin, että ainakin kroppa ja aivot saa levätä, kun vain makaat sängyssä etkä ajattele mitään.

Vierailija
34/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi meillä on vain kaksi lasta.

Vierailija
35/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittää tuo sun keskimmäinen... :(

Niin se säälittää muakin. Itsekseen herää ja tekee aamutoimet. On tosi omatoiminen. Joskus olen hänen kanssaan tästä jutellut ja on suoraan sanonutkin, että ei halua häiritä mua, koska pikkuveli tarvitsee mua enemmän. Tuosta tuli niin paha olo sisäisesti. Poika oli 9 tai 10 kun ilmoitti, että hänelle ei tarvitse tehdä aamupalaa tai eväitä kouluun vaan tekee sen itse ja voi tehdä myös veljille samalla... Siis voitteko kuvitella. Ei se noin voi mennä. Voin sanoa että itselleen on saanut tehdä, mutta veljille en ole laittanut tekemään ikinä ruokaa. Ei hänen pidä ottaa vastuuta tuolla tavalla tai kokea että hänen pitäisi mua jotenkin auttaa tai tuntea huonoa omaatuntoa jos tarvitsisi mua aamulla... Kerran oli unohtanut pyytää koulukuvauslomakkeeseen illalla nimen eikä aamulla uskaltanut häiritä mua ja siitä tuli koulussa paha mieli, kun ei ollutkaan sitä nimeä... Huhuh. Herättipä taas tunteita... Ap

Eväitä kouluun? Eikö siellä enää tarjota ruokaa.

Jos lounas on kello kymmenen ja koulu loppuu 15.30 niin ehtii siellä uudestaan tulla nälkä.

ohis

Vierailija
36/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap! Mene nyt nukkumaan niin maailma näyttää taas paremmalta paikalta! ❤️

Vierailija
37/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaan adrenaliini. Onko sulla lukihäiriö?

Vierailija
38/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas vaan kun sille tulee murrosikä...

Vierailija
39/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, voimia toivottelen. Itselläni myös adhd poika ja villi meno myös meillä tuttua!

Vierailija
40/102 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkään takia meille ei tule lapsia. En halua elää tuollaista elämää...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi