Suomi on kamala maa
Masentaa. Ei henkilökohtaiset asiat vaan tämä maa vaan. Pimeä tulee jo iltapäivällä, illat sataa, ulkona kaikki näyttää niin apealta ja kireältä. Eilen 3 lapsen surma tässä maassa. Köyhyyttä, talous menee kokoajan entistä syvemälle ja henkilökohtaiset tragediat lisääntyy jatkuvasti. Tällaista, Suomi 2014
Kommentit (149)
Ei sinun huono asenteesi tee tästä maasta kamalaa maata.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:54"]
"terveydenhoito on maailman parhaasta päästä"
Ei todellakaan ole!
[/quote]
Minne ne perustelut jäivät?
Marraskuu on parhautta! Vedetään henkeä ja nukutaan kun on hämärää. Luontokin huilaa ja horrostaa keräten voimia uuteen kevääseen. Ihanata!!
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:47"]Te jotka itkette Suomen kauheudesta olette sellasia ihmisiä, ettette oo ikinä nähneet maailmaa. Reppureissailen joka vuosi ainakin kuukauden ympäri maapalloa ja ei helevetti kun kattelee tätä teidän narinaa. Pää pois perseestä, varatkaa seuraava matka muualle kuin ruotsinlaivaan tai tallinnaan ja hankkikaa perspektiiviä. Ainakin Suomessa on saatanan tyhmiä ihmisiä, aloittajasta päätellen ainakin. Se olkoon isoin miinuspuoli meidän maassa.
[/quote]
aivan samaa mieltä! Jokaiselle suomalaiselle vois määrätä kuukauden pakolliksen vapaaehtoistyön jossain oikeasti köyhässä maassa niin ymmmärtäisivät missä kuplassa täällä eletään.. vituttaa kun täällä ihmiset valittaa kun yhteiskunta ei auta, sataa ja kadulla om koiranpaska.. kun mua tekee mieli valittaa jostain oikeasti mitättömästä asiasta niin ajattelen erästä miestä delhin ruuhkassa autojen seassa. Sillä ei ollut alaruumista ollenkaan vaan hinasi itseään käsillä eteenpäin pienessä laatikossa jossa oli pyörät. Oikeataan luulen että tää hyvinvointiyhteiskunta jossa kaikki kannwtaan valmiina eteen on tehnyt ihmisistä passiivisia ja entistä pahoinvoivenpia. Turha selittää mistään tuloeroista. Ovat esim. Tuolla moninverrpin suurempia eikä se köyhin ikinä lahtaisi perhettään.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:47"]
Te jotka itkette Suomen kauheudesta olette sellasia ihmisiä, ettette oo ikinä nähneet maailmaa. Reppureissailen joka vuosi ainakin kuukauden ympäri maapalloa ja ei helevetti kun kattelee tätä teidän narinaa. Pää pois perseestä, varatkaa seuraava matka muualle kuin ruotsinlaivaan tai tallinnaan ja hankkikaa perspektiiviä. Ainakin Suomessa on saatanan tyhmiä ihmisiä, aloittajasta päätellen ainakin. Se olkoon isoin miinuspuoli meidän maassa.
[/quote]
Kukaan tuskin väittää etteikö maailmassa olisi paljon pahempiakin maita. Esim. sellaisia joissa on sotaa, nälkää, sortovaltaa, naisten huonoa asemaa jne.
Mutta on niitä muunlaisiakin maita. Itse olen sitä mieltä että moni ns. länsimaa on parempi maa kuin Suomi, mutta se on toki kiinni henk. koht. arvostuksista. Itselleni tämä ilmasto ja ihmisten mentaliteetti on niin suuri miinus, että esim. joidenkin muiden maiden miinukset on pieniä siihen verrattuna. Olen itse asunut kahdesti ulkomailla, kerran Etelä-Saksassa ja kerran Espanjassa. Kummassakin viihdyin itse paljon paremmin kuin Suomessa ja paluuta vähän etelämpään tässä haudon. Ei vaan ole enää niin helppoa kun ikää on jo 40 ja vaikea saada työtä siksi...
Minusta olisi hauska kuulla, mikä maa on kokonaisvaltaisesti parempi maa. Samalla voi kertoa miksei ole muuttanut sinne, jos täällä kerran on niin ikävää.
Voisiko joku antaa muutaman konkreettisen esimerkin siitä, kuinka ns. suomalainen töykeys on tullut ilmi? Ei siis "suomalaiset eivät osaa olla ihmisiksi" tai "suomalaiset eivät anna tietä", vaan "suomalainen mies tallasi varpailleni ja irvisti perään" ja "suomalainen nainen katsoi minua pahasti, kun minä vain kävelin jalkakäytävällä" tai "suomalainen porukka istui terassilla ja puhui keskenään, mutta ei välittänyt yhtään siitä, että me yritimme juttuun mukaan". Miten on? Ja eikö ulkomailla tosiaan melkein ikinä tapahdu tuollaista?
Elokuvateattereissa parhaillaan pyörivä Annabelle on saanut aikaan outoja tapahtumia elokuvateattereissa Ranskassa ja Ruotsissa.
John R. Leonettin ohjaama elokuva kertoo vintage-nukkeja keräilevästä Miasta (Annabelle Wallis), joka saa mieheltään (Ward Horton) lahjaksi ruman nuken, joka kantaa demonia sisällään. Eikä siitä pääse eroon millään.
Guardian uutisoi useiden ranskalaisten elokuvateattereiden vetäneen Annabellen pois ohjelmistosta, koska elokuvateattereissa on syttynyt mellakka sen aikana.
Elokuvaa ei esitetä enää Marseillessa, Strasbourgissa eikä Montpellierissä. Leffakävijät ovat alkaneet elokuvan aikana tapella, heitellä popcornia ja repiä istuimia.
Filmikriitikko Alain Grasset uskoo käytöksen johtuvan siitä, että elokuvan yleisö on hyvin nuorta ja saattaa kääntää kauhukokemuksen vitsiksi.
Ruotsissa poliisit joutuivat tulemaan paikalle, kun Annabellea näytettiin Malmössä.
- Useat ihmiset käyttäytyivät huonosti ja häiritsivät muita, mutta yhtä lukuun ottamatta he uskoivat, kun heille sanottiin, ja lopettivat. Poliisit joutuivat puuttumaan yhden käytökseen, tiedottaja Maya Forstenius Skånen poliisista selittää Sydsvenskanille.
=DDD
Jos suomi sijaitsee kaukana muusta euroopasta, niin asialle ei mitään voi: maantiede on mikä on. Ihan turha valittaa tuollaisesta asiasta. Muuta ette voi kuin muuttaa muualle tai odotella jotain sopivaa maanjäristysä/isoa meteoria, mikä siirtää suomen keskelle afrikan viidakkoa...
No on meillä paremmin varmaan kuin jossakin pohjois-Koreassa mutta kyllä täällä silti on kovin raskasta ja ikävää elää. Ihmiset on tylyjä ja ankeita ja sää on enimmäkseen kamala. Olisi mukavaa jos täällä olisi kivoja alkoholittomia tapahtumia jotka ei maksaisi maltaita. Olisi kivaa jos ihmiset olisi vähän rennompia. Olisi kiva jos töitäkin olisi ja edullisempia asuntoja.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:47"]
Te jotka itkette Suomen kauheudesta olette sellasia ihmisiä, ettette oo ikinä nähneet maailmaa. Reppureissailen joka vuosi ainakin kuukauden ympäri maapalloa ja ei helevetti kun kattelee tätä teidän narinaa. Pää pois perseestä, varatkaa seuraava matka muualle kuin ruotsinlaivaan tai tallinnaan ja hankkikaa perspektiiviä. Ainakin Suomessa on saatanan tyhmiä ihmisiä, aloittajasta päätellen ainakin. Se olkoon isoin miinuspuoli meidän maassa.
[/quote]
Kukaan tuskin väittää etteikö maailmassa olisi paljon pahempiakin maita. Esim. sellaisia joissa on sotaa, nälkää, sortovaltaa, naisten huonoa asemaa jne.
Mutta on niitä muunlaisiakin maita. Itse olen sitä mieltä että moni ns. länsimaa on parempi maa kuin Suomi, mutta se on toki kiinni henk. koht. arvostuksista. Itselleni tämä ilmasto ja ihmisten mentaliteetti on niin suuri miinus, että esim. joidenkin muiden maiden miinukset on pieniä siihen verrattuna. Olen itse asunut kahdesti ulkomailla, kerran Etelä-Saksassa ja kerran Espanjassa. Kummassakin viihdyin itse paljon paremmin kuin Suomessa ja paluuta vähän etelämpään tässä haudon. Ei vaan ole enää niin helppoa kun ikää on jo 40 ja vaikea saada työtä siksi...
[/quote]
Mitä mahdoit tehdä työksesi ulkomailla ja montako vuotta olit siellä? Mitkä miinukset siellä kiusasivat sinua ja mikä oli paremmin?
Suurin osa eteläiselle pallonpuoliskolle muuttaneista suomalaisista muuten kaipaa Suomesta kaikkein eniten näitä neljää vuodenaikaa. Ensin on tietysti kuherruskuukausi sen ikuisen, kärventävän kesän ja muuttumattoman maiseman kanssa, mutta muutama vuosi saa ajatukset usein muuttumaan.
Mikä tässä suomalaisessa ilmastossa ja vuodenajoissa muuten vaivaa tämänkin ketjun kirjoittajia niin hirveästi? Jollei syksyä ja talvea olisi, ei olisi tätä luontoakaan. Vai niinkö se onkin, että palmuja ja aavikkoa pitäisi olla koivujen, kuusien ja niittyjen sijasta?
Entäpä mentaliteetti? Suomen oloista narisevien ihmisten mentaliteetti vaikuttaa aika ikävältä: valitetaan siitä, että ihmiset ovat vääränlaisia, mutta ollaan silti ihan liian aiskoja muuttamaan sinne omaan onnelaan, vaikka kaikki muuttuisi siellä paremmaksi. Tuolla ulkona näkyy koiranulkoiluttajia ja terveyskävelijöitä nuuskimassa raikasta syysilmaa, ja kun lunta tulee, porukkaa on suksilla vaikka kuinka, ja he ovat totta totisesti viehättävämpää katsottavaa kuin ne, jotka kulkevat naama mutrussa sen vuoksi, kun ei aurinko paista ja shortseissa ja uikkareissa tulee niin pirun kylmäkin eikä edes kadun keskellä voi istua osoittamassa mieltä pahaa yhteiskuntaa vastaan, kun pylly paleltuu.
[/quote]
Olin ohjelmistokehittäjä, suunnittelija ja koodari, kuten Suomessakin. Saksassa asuin vuoden ja Espanjassa 3 vuotta. Espanjaan on tarkoitus myös palata.
Ensin miinukset Suomeen nähden noissa ulkomaissa. Saksa: vielä nipottavammat ihmiset kuin Suomessa. Voi taivas sitä kieltokylttien ja sääntöjen ja kyttäämisen määrää. Aivan erityisesti kyttäsivät outoa ULKOMAALAISTA sinkkunaista joka heidän alueelleen kummallisesti tuli (asuin alueella josssa ei asunut muita ulkomaalaisia). Espanjassa minulle miinuksia ei oikeastaan muuta kuin se että jos joutui asioimaan viranomaisten kanssa, se oli ihan helvettiä, jonottamista jonottamisen perään eikä mitään voinut hoitaa esim. netissä.
Mikä sitten oli paremmin? Molemmissa Suomea paremmat tulot, Saksassa todella paljon paremmat. Elintaso oli molemmissa erittäin paljon parempi, koska Saksassa tosiaan tulot + 3000 euroa siihen mitä Suomessa sain bruttona, ja Espanjassa taas tulot vähän Suomea paremmat mutta hintataso muuten edullinen asumisen ja ruoan suhteen. Ilmasto oli molemmissa Suomea parempi, Saksassa tosin vain vähän. Espanjassa ilmasto oli itselleni aivan täydellinen. Espanjassa ihastuin myös ihmisten avoimuuteen ja ystävällisyyteen, sain siellä asuessani kavereita ja ystäviä enemmän kuin Suomessa koskaan. Varsinkin Espanjan mentaliteetti sopi minulle paljon paremmin kuin Suomen, ja jopa vuorokausirytmi, iltapainotteisuus syömisessä ja elämäntavoissa.
Neljää vuodenaikaa tai Suomen luontoa en koskaan kaivannut. Eikä noissakaan mitään yhtä tasaista ympäri vuoden toki luonnossa ole. Saksan ilmasto ei edes niin kauheasti Suomesta poikennut paitsi että talven kovin terä jäi pois ja kylmin aika oli kuin täkäläistä marraskuuta. Toisaalta vastapainoksi kesän rehevyys oli paljon suurempaa kuin Suomessa. Omaan makuuni oli kuitenkin enemmän Espanjan ilmasto, minä rakastan lämmintä ja kammoan pimeää ja kylmää. Kaamosmasennuskin oli tiessään kun siellä asuin, Suomessa olen lokakuulta maaliskuulle ihan pois pelistä kaamosväsymyksen takia.
Mutta tosiaan en sano että Suomi on huono maa ja vaikka Espanja hyvä. Ne on henkilökohtaisia makuasioita. Itse viihdyin erityisesti Espanjassa ihan älyttömästi paremmin kuin Suomessa, mutta ihan taatusti on paljon ihmisiä jotka eivät viihtyisi siellä yhtään. JOillekin juuri ne asiat jotka minulle oli plussia (esim. lämpimämpi ilmasto, ihmisten sosiaalisuus, iltapainotteisuus, rentous) olisivat isoja miinuksia. Omalle luonteelleni vaan Espanja sopi niin hyvin että tunsin aika pian muutettuani että nyt olen löytänyt oman paikkani.
[/quote]
Saksassa on ihan sama palkkataso kuin Suomessakin. Saksan keskipalkka on 3 449 euroa kuussa ja Suomen 3 315 euroa.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 16:02"]
Iloisesti nauran täällä muutamallekin kirjoitukselle. Ensinnäkin sille, joka haikaili Suomen kalliin hintatason vuoksi Lontooseen - kuule, sielläkin asuneena voin kertoa, että jos rahat on Suomessa tiukilla, niin on ne sitä vielä enemmän Lontoossa. Asumiskulujen jälkeen käteen jää mitättömän pieni summa. Britit ovat hyvinkin kolonialistisia yhä ajatuksiltaan ja ulkomaalainen on aina ulkomaalainen. Terveydenhuollon, asumisen ja koulutuksen taso huono, paitsi jos on hulluna rahaa. Ja toisekseen tul rakas Ruotsi, entinen kotimaani, lintukoto! Ruotsalaisten iloinen mentaliteetti kätkee suomalaisia kylmemmän suhtautumisen. Hyvänpäiväntutuista ei niin vaan ystäviksi päästäkään. Maa on piilorasistinen ja jälleen, koulutus on aivan hirvittävän huonoa, paitsi jos asut hullun hyvällä alueella tai sinulla on rahaa laittaa lapsi yksityiskouluun. Eriytyminen ja luokkakuilut ovat ihan eri tasolla kuin Suomessa. Verotus on Suomeakin kovempaa, mutta tuntuu ettet saa mitään vastinetta veroäyrillesi. Olen ollut vapaaehtoistöissä ympäri maailmaa ja asunut Euroopassa neljässä maassa. Henkinen kotimaani on Englanti, mutten koskaan menisi väittämään, että Suomi olisi huono maa. Maamme luonto on puhdas, eläminen turvallista, rakentaminen ja koulutus laadukasta ja jälkimmäinen vielä ilmaista (olen pöyristyttänyt ulkomaalaisia ystäviäni kertomalla, että VALTIO maksaa opiskelijoille joka kuukausi rahaa), naisten tasa-arvoa huippulaatua maailmassa. Suomessakin on ja aina tulee oleemaan kehitettävää, mutta Suomen vertaaminen huonommaksi laajalla termillä ilmaistuna "ulkomaihin"verrattuna on mielestäni naurettavaa. No sen allekirjoitan, että suomalaiset valittavat keskivertoa enemmän, vertoja vetävät vain belgialaiset tässä sarjassa.
[/quote]
Pari korjausta,
Englannissahan on ihan mielettömästi ulkomaalaisia, sekä monen polven maahanmuuttajia, sinne muuttaa ihmisiä ympäri maailmaa ja koko ajan on porukkaa menossa Englantiin, kertoo maasta, on hyvä työllisyystilanne,. Englannissa on yksi euroopan parhaista sosiaaliturvista (jota nyt on hieman supistettu, ranskassa taitaa olla paras)
Opetuksen taso on hyvää Englannissa. Yksityisiä kouluja ja oppilaitoksia on paljon,koska Englannissa on niin paljon näitä kreivejä ja aatelisia ym.jälkeläisiä, ei vain pelkästään uusrikkaita. Hyviin kouluihin on jonoa.
Englannissa on ilmainen kouluruokailu.
Suomessa asunnot on hyviä, ihan eri luokkaa kuin Englannissa, mutta Suomessa on myös paljon homekouluja ja päiväkoteja,joille ei tehdä juuri mitään. On myös homesairaalat. Terveyspalvelut ei ole Suomessa julkisella kovinkaan hyvät.
Suomessa naisen asema on hyvä, mutta parannettavaa on; palkka tasa-arvo ym. Suomessa maksetaan opintotukea, asumistukea ja jo nuoret muuttaa kotoa pois, monissa muissa euroopan maissa nuoret asuu pitkään vanhempien kanssa. Perhekäsitys on erilainen. Eroja ei myöskään ole niin paljon, koska se on kallista. Tulee maksamaan, ja mies maksaa elatusta myös (kotona olevalle) vaimolle että lapsilleen, Suomessa on vastuussa vain lapsistaan.
Eli muutama korjaus tuli tuohon, mutta Suomi on hyvä maa, tätä en sano ja joka maassa omat hyvät ja huonot puolet
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:49"]
Iloisesti nauran täällä muutamallekin kirjoitukselle. Ensinnäkin sille, joka haikaili Suomen kalliin hintatason vuoksi Lontooseen - kuule, sielläkin asuneena voin kertoa, että jos rahat on Suomessa tiukilla, niin on ne sitä vielä enemmän Lontoossa. Asumiskulujen jälkeen käteen jää mitättömän pieni summa. Britit ovat hyvinkin kolonialistisia yhä ajatuksiltaan ja ulkomaalainen on aina ulkomaalainen. Terveydenhuollon, asumisen ja koulutuksen taso huono, paitsi jos on hulluna rahaa. Ja toisekseen tul rakas Ruotsi, entinen kotimaani, lintukoto! Ruotsalaisten iloinen mentaliteetti kätkee suomalaisia kylmemmän suhtautumisen. Hyvänpäiväntutuista ei niin vaan ystäviksi päästäkään. Maa on piilorasistinen ja jälleen, koulutus on aivan hirvittävän huonoa, paitsi jos asut hullun hyvällä alueella tai sinulla on rahaa laittaa lapsi yksityiskouluun. Eriytyminen ja luokkakuilut ovat ihan eri tasolla kuin Suomessa. Verotus on Suomeakin kovempaa, mutta tuntuu ettet saa mitään vastinetta veroäyrillesi. Olen ollut vapaaehtoistöissä ympäri maailmaa ja asunut Euroopassa neljässä maassa. Henkinen kotimaani on Englanti, mutten koskaan menisi väittämään, että Suomi olisi huono maa. Maamme luonto on puhdas, eläminen turvallista, rakentaminen ja koulutus laadukasta ja jälkimmäinen vielä ilmaista (olen pöyristyttänyt ulkomaalaisia ystäviäni kertomalla, että VALTIO maksaa opiskelijoille joka kuukausi rahaa), naisten tasa-arvoa huippulaatua maailmassa. Suomessakin on ja aina tulee oleemaan kehitettävää, mutta Suomen vertaaminen huonommaksi laajalla termillä ilmaistuna "ulkomaihin"verrattuna on mielestäni naurettavaa. No sen allekirjoitan, että suomalaiset valittavat keskivertoa enemmän, vertoja vetävät vain belgialaiset tässä sarjassa.
[/quote]
Pari korjausta,
Englannissahan on ihan mielettömästi ulkomaalaisia, sekä monen polven maahanmuuttajia, sinne muuttaa ihmisiä ympäri maailmaa ja koko ajan on porukkaa menossa Englantiin, kertoo maasta, on hyvä työllisyystilanne,. Englannissa on yksi euroopan parhaista sosiaaliturvista (jota nyt on hieman supistettu, ranskassa taitaa olla paras)
Opetuksen taso on hyvää Englannissa. Yksityisiä kouluja ja oppilaitoksia on paljon,koska Englannissa on niin paljon näitä kreivejä ja aatelisia ym.jälkeläisiä, ei vain pelkästään uusrikkaita. Hyviin kouluihin on jonoa.
Suomessa asunnot on hyviä, ihan eri luokkaa kuin Englannissa, mutta Suomessa on myös paljon homekouluja ja päiväkoteja,joille ei tehdä juuri mitään. On myös homesairaalat. Terveyspalvelut ei ole Suomessa julkisella kovinkaan hyvät.
Suomessa naisen asema on hyvä, mutta parannettavaa on; palkka tasa-arvo ym. Suomessa maksetaan opintotukea, asumistukea ja jo nuoret muuttaa kotoa pois, monissa muissa euroopan maissa nuoret asuu pitkään vanhempien kanssa. Perhekäsitys on erilainen. Eroja ei myöskään ole niin paljon, koska se on kallista. Tulee maksamaan, ja mies maksaa elatusta myös (kotona olevalle) vaimolle että lapsilleen, Suomessa on vastuussa vain lapsistaan.
Eli muutama korjaus tuli tuohon, mutta Suomi on hyvä maa, tätä en sano ja joka maassa omat hyvät ja huonot puolet
[/quote]
Tätä kun lukee niin käy kyllä kateeksi engelsmanneja. Jos olisin nuorempi, lähtisin mielelläni maailmalle katsomaan voisiko jossakin elää paremmin kuin täällä.
[/quote]
Pari korjausta,
[/quote]Lähes kaikki väärin mutta olkoon. =D
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 08:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:43"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:07"] [quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:47"] Te jotka itkette Suomen kauheudesta olette sellasia ihmisiä, ettette oo ikinä nähneet maailmaa. Reppureissailen joka vuosi ainakin kuukauden ympäri maapalloa ja ei helevetti kun kattelee tätä teidän narinaa. Pää pois perseestä, varatkaa seuraava matka muualle kuin ruotsinlaivaan tai tallinnaan ja hankkikaa perspektiiviä. Ainakin Suomessa on saatanan tyhmiä ihmisiä, aloittajasta päätellen ainakin. Se olkoon isoin miinuspuoli meidän maassa. [/quote] Kukaan tuskin väittää etteikö maailmassa olisi paljon pahempiakin maita. Esim. sellaisia joissa on sotaa, nälkää, sortovaltaa, naisten huonoa asemaa jne. Mutta on niitä muunlaisiakin maita. Itse olen sitä mieltä että moni ns. länsimaa on parempi maa kuin Suomi, mutta se on toki kiinni henk. koht. arvostuksista. Itselleni tämä ilmasto ja ihmisten mentaliteetti on niin suuri miinus, että esim. joidenkin muiden maiden miinukset on pieniä siihen verrattuna. Olen itse asunut kahdesti ulkomailla, kerran Etelä-Saksassa ja kerran Espanjassa. Kummassakin viihdyin itse paljon paremmin kuin Suomessa ja paluuta vähän etelämpään tässä haudon. Ei vaan ole enää niin helppoa kun ikää on jo 40 ja vaikea saada työtä siksi... [/quote] Mitä mahdoit tehdä työksesi ulkomailla ja montako vuotta olit siellä? Mitkä miinukset siellä kiusasivat sinua ja mikä oli paremmin? Suurin osa eteläiselle pallonpuoliskolle muuttaneista suomalaisista muuten kaipaa Suomesta kaikkein eniten näitä neljää vuodenaikaa. Ensin on tietysti kuherruskuukausi sen ikuisen, kärventävän kesän ja muuttumattoman maiseman kanssa, mutta muutama vuosi saa ajatukset usein muuttumaan. Mikä tässä suomalaisessa ilmastossa ja vuodenajoissa muuten vaivaa tämänkin ketjun kirjoittajia niin hirveästi? Jollei syksyä ja talvea olisi, ei olisi tätä luontoakaan. Vai niinkö se onkin, että palmuja ja aavikkoa pitäisi olla koivujen, kuusien ja niittyjen sijasta? Entäpä mentaliteetti? Suomen oloista narisevien ihmisten mentaliteetti vaikuttaa aika ikävältä: valitetaan siitä, että ihmiset ovat vääränlaisia, mutta ollaan silti ihan liian aiskoja muuttamaan sinne omaan onnelaan, vaikka kaikki muuttuisi siellä paremmaksi. Tuolla ulkona näkyy koiranulkoiluttajia ja terveyskävelijöitä nuuskimassa raikasta syysilmaa, ja kun lunta tulee, porukkaa on suksilla vaikka kuinka, ja he ovat totta totisesti viehättävämpää katsottavaa kuin ne, jotka kulkevat naama mutrussa sen vuoksi, kun ei aurinko paista ja shortseissa ja uikkareissa tulee niin pirun kylmäkin eikä edes kadun keskellä voi istua osoittamassa mieltä pahaa yhteiskuntaa vastaan, kun pylly paleltuu. [/quote] Olin ohjelmistokehittäjä, suunnittelija ja koodari, kuten Suomessakin. Saksassa asuin vuoden ja Espanjassa 3 vuotta. Espanjaan on tarkoitus myös palata. Ensin miinukset Suomeen nähden noissa ulkomaissa. Saksa: vielä nipottavammat ihmiset kuin Suomessa. Voi taivas sitä kieltokylttien ja sääntöjen ja kyttäämisen määrää. Aivan erityisesti kyttäsivät outoa ULKOMAALAISTA sinkkunaista joka heidän alueelleen kummallisesti tuli (asuin alueella josssa ei asunut muita ulkomaalaisia). Espanjassa minulle miinuksia ei oikeastaan muuta kuin se että jos joutui asioimaan viranomaisten kanssa, se oli ihan helvettiä, jonottamista jonottamisen perään eikä mitään voinut hoitaa esim. netissä. Mikä sitten oli paremmin? Molemmissa Suomea paremmat tulot, Saksassa todella paljon paremmat. Elintaso oli molemmissa erittäin paljon parempi, koska Saksassa tosiaan tulot + 3000 euroa siihen mitä Suomessa sain bruttona, ja Espanjassa taas tulot vähän Suomea paremmat mutta hintataso muuten edullinen asumisen ja ruoan suhteen. Ilmasto oli molemmissa Suomea parempi, Saksassa tosin vain vähän. Espanjassa ilmasto oli itselleni aivan täydellinen. Espanjassa ihastuin myös ihmisten avoimuuteen ja ystävällisyyteen, sain siellä asuessani kavereita ja ystäviä enemmän kuin Suomessa koskaan. Varsinkin Espanjan mentaliteetti sopi minulle paljon paremmin kuin Suomen, ja jopa vuorokausirytmi, iltapainotteisuus syömisessä ja elämäntavoissa. Neljää vuodenaikaa tai Suomen luontoa en koskaan kaivannut. Eikä noissakaan mitään yhtä tasaista ympäri vuoden toki luonnossa ole. Saksan ilmasto ei edes niin kauheasti Suomesta poikennut paitsi että talven kovin terä jäi pois ja kylmin aika oli kuin täkäläistä marraskuuta. Toisaalta vastapainoksi kesän rehevyys oli paljon suurempaa kuin Suomessa. Omaan makuuni oli kuitenkin enemmän Espanjan ilmasto, minä rakastan lämmintä ja kammoan pimeää ja kylmää. Kaamosmasennuskin oli tiessään kun siellä asuin, Suomessa olen lokakuulta maaliskuulle ihan pois pelistä kaamosväsymyksen takia. Mutta tosiaan en sano että Suomi on huono maa ja vaikka Espanja hyvä. Ne on henkilökohtaisia makuasioita. Itse viihdyin erityisesti Espanjassa ihan älyttömästi paremmin kuin Suomessa, mutta ihan taatusti on paljon ihmisiä jotka eivät viihtyisi siellä yhtään. JOillekin juuri ne asiat jotka minulle oli plussia (esim. lämpimämpi ilmasto, ihmisten sosiaalisuus, iltapainotteisuus, rentous) olisivat isoja miinuksia. Omalle luonteelleni vaan Espanja sopi niin hyvin että tunsin aika pian muutettuani että nyt olen löytänyt oman paikkani. [/quote] Saksassa on ihan sama palkkataso kuin Suomessakin. Saksan keskipalkka on 3 449 euroa kuussa ja Suomen 3 315 euroa.
[/quote]
Saksan palkkataso on ihan eri, kun katsot hiukankin koulutettujen palkkoja esim. vähintään 4 vuotta AMK tmv. ja siitä eteenpäin.
Tutkailin joku aika sitten samoja hommien palkkoja Saksa vs. Suomi niin pääkaupunkiseudun ulkopuolella maksetaan n. 40% vähemmän ja pääkaupunkiseudulla n. 30% vähemmän kuin täällä. Jos olet joku 50 hengen porukan päällikkö, jolla on vastuulla mm. kiinteistö ja muutkin juoksevat asiat niin ei ihan vieläkään tahdo riittää; brutto nipin napin, mutta ainakaan nettopalkka ei. Lisäksi Saksassa on selkeästi halvemmat hinnat, jotenb ostovoima jää alle.
Ei kannata tuijotella mitään keskipalkkoja.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 07:56"]
Voisiko joku antaa muutaman konkreettisen esimerkin siitä, kuinka ns. suomalainen töykeys on tullut ilmi? Ei siis "suomalaiset eivät osaa olla ihmisiksi" tai "suomalaiset eivät anna tietä", vaan "suomalainen mies tallasi varpailleni ja irvisti perään" ja "suomalainen nainen katsoi minua pahasti, kun minä vain kävelin jalkakäytävällä" tai "suomalainen porukka istui terassilla ja puhui keskenään, mutta ei välittänyt yhtään siitä, että me yritimme juttuun mukaan". Miten on? Ja eikö ulkomailla tosiaan melkein ikinä tapahdu tuollaista?
[/quote]
Tässä sinulle arkisia esimerkkejä. Naapurille ei vastata tervehdykseen, ei pahoitella jos törmää toiseen kadulla, ei pidetä ovea auki, ei osata kiittää, valitetaan jatkuvasti joka asiasta.
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 09:57"]
[/quote]
Pari korjausta,
[/quote]Lähes kaikki väärin mutta olkoon. =D
[/quote]
Miten perustelet "väittämääsi"? UK:ssa on parempi työllisyystilanne kuin Suomessa (työttömyysaste Suomessa 8,2 %, UK:ssa puolestaan 6 %). Töitä löytyy helposti pelkillä kandin papereilla.
Opetuksen taso on hyvää, erityisesti korkeakoulutus on kansanvälisesti arvostettua.
Kouluruokailu taitaa olla jossakin kouluissa ilmainen.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 09:42"]
Oliks toi ylempi sarkasmia? :D
Suomi on pimeä ja ruma maa, ei todellakaan turvallinen tai rauhallinen, kokoajan tapahtuu vakavia väkivaltarikoksia. Ulkona haisee pakokaasu eikä todellakaan ole helppo hengittää. Suomalainen ruoka on epäterveellistä ja lihottavaa, kolesterolit monilla pilvissä. Ja tosiaan sosiaalisia taitoja moni suomalainen saisi harjotella, siinä oot oikeassa. Nokkansa suomalainen naapuri tunkee kyllä joka asiaan ja pienistä äänistä tehdään valituksia kerrostaloissa ja juorukerhot pihalla joka päivä, kuuluu omalle parvekkeelle asti kun ne kailottaa. Muuttaisin mielelläni ulkomaille.
[/quote]
Ei ollut sarkasmia. Et ole tainnut nähdä kotimaata ja maailmaa muuten kuin televisiosta ja iltapäivälehtien mehukkaimmilta sivuilta, kun suhteellisuudentajusi on noin heikko.
Mutta noinhan se menee: kun asuinmaan asiat ovat tarpeeksi hyvin, ruvetaan kitisemään siitä, että kyllä meillä vain on hrveä naapuri ja kylläpä oli pakokaasua tuolla liikenneympyrän sisällä ja mun parvekkeellekin kuuluu se juorukerhojen puhuminen eivätkä suomalaiset edes puhu toisilleen ruikuti ruikuti ja taaskin söin roskapizzaa ruoaksi kun se maistuu niin hyvältä ja kolesterolini on Suomen syytä eikä minun.
Jos väkivalta on Suomessa ongelma, on se ongelma muuallakin. Suomessa sentään on terveydenhoito- ja mielenterveydenhoitomahdollisuuksia ja virkavalta apuna, kun monessa muussa länsimaassakin väkivallasta vaietaan vapaaehtoisesti tai pakon edessä, vähän primitiivisimmissä maissa väkivalta on rakennettu tiukasti rakenteisiin ja perinteisiin eikä ihmisoikeuksista osata edes uneksia.
Ole hyvä ja muuta sinne ulkomaille. Mikä maa oli mielessäsi lähin vaihtoehto? Kerropa nyt konkreettisin esimerkein, miksi juuri se maa on niin paljon parempi kuin Suomi.