Ärsyttää! häätarjoilusta...
Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..
Kommentit (201)
Tarjoat lohta. Jos haju on liikaa, niin jääköön tulematta. Ne on teidän häät ja ihan kaikkea ei tarvitse vieraan takia joustaa.
Miehen mielestä kalaa ei pitäisi tarjota ollenkaan, hänelle on tärkeämpää että kaveri mukana, kuin täydellinen tarjoilu. Muut kyllä voivat syödä kaikkea. Onko oikeasti ok että yksi vieras passitetaan muualle syömään omia eväitä? Ei kuulemma uskalla syödä noutopöydästä kun ei voi olla varma onko ruuat sekoittuneet..
Jos sä haluat tarjota kalaa, niin tarjoa. Mutta kerro allergiselle vieraalle ajoissa ettei osta turhaan lahjaa, vaatteita jne.
no jos joku vieraista on vaikeasti allerginen jollekkin esim.sille kalalle niin itse en ainakaan tarjoaisi kalaa.Meillä on yksi tällainen sukulainen ja meillä ei silloin kalaa ole kun he vierailevat,en halua aiheuttaa toiselle ihmiselle hengenvaarallista tilaa
Jos on kerta läheinen ystävä, niin eikö kannattaisi keskustella hänen kanssaan suoraan ja sopia esim. tuosta sisällä/ulkona olemisesta? "Haluamme ehdottomasti kutsua sinut viettämään juhlaa kanssamme, mutta haluaisimme myös tarjota kalaa, estääkö se sinun paikalle tulosi vai pitääkö vaihtaa ruokalistaa?"
On epäkohteliasta kysyä allergioita ja sitten jättää se huomioimatta.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:04"]Miehen mielestä kalaa ei pitäisi tarjota ollenkaan, hänelle on tärkeämpää että kaveri mukana, kuin täydellinen tarjoilu. Muut kyllä voivat syödä kaikkea. Onko oikeasti ok että yksi vieras passitetaan muualle syömään omia eväitä? Ei kuulemma uskalla syödä noutopöydästä kun ei voi olla varma onko ruuat sekoittuneet..
[/quote]
Onko ok että kaikki muut joutuvat yhden takia kärsimään? Tarjoat sitä lohta. Kyllä häissä kuuluu kalaa olla jos laadukasta evästä haluaa tarjota. Tuo on oikeasti jo hysteeristä ja luulotautista. Laittakaa sen omat annokset vähän sivumpaan noutopöydästä niin ei ole sekoittuneet. Tai tulkoon iltajuhliin kun ruuat on syöty.
Jos kyseessä olisi oikeasti läheinen ystävä, jolla on oikeasti vakava allergia, jättäisin kalan tarjoamatta. Silloin ystävän läsnäolo häissä olisi tärkemämpää kuin omat toiveet ruokalistasta. Sen sijaan jos kysymys olisi vaikkapa kaukaisemmasta sukulaisesta, joka kutsutaan lähinnä kohteliaisuudesta, tai huomionhakuisesta muka-allergikosta, saattaisin tarjota kalaa mutta kertoisin kyllä asiasta etukäteen.
Jos on todella pahasti allerginen kalalle niin ei siinä tuuletus auta. Olen ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.
Ja jos kyseessä olisi omat juhlani ja vieraan läsnäolo olisi noin tärkeää miehelleni niin sitten yksinkertaisesti luopuisin kalasta vaikka kyllä harmittaisi kun se on ainakin minun suurin herkku.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:39"]Asia käsitelty. Kalaa ei tule tarjolle, ja kaveri pääsee juhlimaan. Oli miehelle ehdottanut että tulisi vain vihkimiseen ja lähtisi sen jälkeen kotiin, ettei tarvitse hänen takia tehdä erikoisjärjestelyjä. Tuon asenteen takia päätin nyt sitten tulla itsekin vastaan ja suostuin jättämään kalan pois. Mies on mielissään, ja lupasi auttaa uusien alkupalojen valinnassa. -ap- [/quote]Hieno juttu ! Monenlaista herkullista alkupalaa ja salaattia saa ilman kalaakin.
[/quote]
Kunhan kalaa ei korvata lihalla. Täällä on jo ehdotettu pororullia jne, mutta minun kaltaiseni kalansyöjä ei koskisi niihin pitkällä tikullakaan. Mutta kun kumartaa yhteen suuntaan, pyllistää toiseen suuntaan. AP, sinä voisit ilmoittaa niille vierailla, joiden varmasti tiedät pitävän kalasta, että kalaa ei sitten tarjolla ole. Minä ehkä sitten kävisin kirkossa ja poistuisin takavasemmalle. Pääsisinhän halvalla, kun ei tarvitsisi ostaa uusia vaatteita eikä sitten lahjaakaan. Kyllä, minä olen niitä, jotka eivät syö punaista lihaa missään muodossa, enkä myöskään linnun lihaa.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 20:58"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 14:00"]
Tuo aiemmin mainittu kasvis-muna-maitotuotepohjainen ruokavaliota syövä henkilö lakto-ovo-vegetaristi. Joillakin todellakin kuuluu tähän ruokavalioon myös kala silloin tällöin syötynä. Muistaakseni näyttelijä Terhi Panula noudatti nuoruudessaan tätä ruokavaliota ja jotenkin muistelen, että hän olisi syönyt myös kalaa. Eli ei kannata ilkkua asioille ja ihmisille, ellei tiedä asioista mitään.
[/quote]
Lakto-ovo vegetaristin ruokavalioon EI kuulu kala. Jos syö kalaa, ei ole lakto-ovo vegetaristi.
[/quote]
Olisit lukenut ketjun läpi, tuota tietoani täydennettiin jo ja sen ruokavalion täydellinen nimikin tuli jo esille. Kannattaa siis aina katsoa kunnolla, ennen kuin alkaa hosumaan.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 16:39"]Asia käsitelty. Kalaa ei tule tarjolle, ja kaveri pääsee juhlimaan. Oli miehelle ehdottanut että tulisi vain vihkimiseen ja lähtisi sen jälkeen kotiin, ettei tarvitse hänen takia tehdä erikoisjärjestelyjä. Tuon asenteen takia päätin nyt sitten tulla itsekin vastaan ja suostuin jättämään kalan pois. Mies on mielissään, ja lupasi auttaa uusien alkupalojen valinnassa. -ap- [/quote]Hieno juttu ! Monenlaista herkullista alkupalaa ja salaattia saa ilman kalaakin.
[/quote]
Kunhan kalaa ei korvata lihalla. Täällä on jo ehdotettu pororullia jne, mutta minun kaltaiseni kalansyöjä ei koskisi niihin pitkällä tikullakaan. Mutta kun kumartaa yhteen suuntaan, pyllistää toiseen suuntaan. AP, sinä voisit ilmoittaa niille vierailla, joiden varmasti tiedät pitävän kalasta, että kalaa ei sitten tarjolla ole. Minä ehkä sitten kävisin kirkossa ja poistuisin takavasemmalle. Pääsisinhän halvalla, kun ei tarvitsisi ostaa uusia vaatteita eikä sitten lahjaakaan. Kyllä, minä olen niitä, jotka eivät syö punaista lihaa missään muodossa, enkä myöskään linnun lihaa.
[/quote]
Eli jättäisit osallistumatta häihin, koska tarjoilut on tosi hyi ja kun et saa kalaa? Sympatiani ovat vieraan puolella, jolle tarjoilut voivat oikeasti koitua turmioksi.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 11:22"]
[/quote]
[/quote]
Eli jättäisit osallistumatta häihin, koska tarjoilut on tosi hyi ja kun et saa kalaa? Sympatiani ovat vieraan puolella, jolle tarjoilut voivat oikeasti koitua turmioksi.
[/quote]
Ja ettei kukaan käsittäisi väärin: minusta sekä allergioita että eettisiä vakaumuksia tarjoiluissa tulee kunnioittaa. Mutta järkeeni ei käy, että jotakin tiettyä raaka-ainetta tulee aivan ehdottomasti olla. Minä, lakto-ovo-perco-vege (kiva sanahirviö, btw!) pärjään juhlissa vallan hyvin ihan tavallisella kasvisruoalla. Pärjään peräti vegaanisella. Se, että VOIN syödä maitotuotteita, kananmunaa ja kalaa ei tarkoita, että minun olisi joka ikisellä aterialla niitä saatava. 178
[/quote]
[/quote]
Olisihan siellä kasvisruokia ja kakkukahvit. Onko sinun välttämätöntä syödä joka aterialla kalaa?
Henoa ap! Allergikkona kiitän ja kumarran! Niin tekee varmasti myös miehesi ja hänen ystävänsä! Toivon teile onnistuneita häitä ja pitkää avioliittoa! :)
[/quote]
On se jännä, kun tällä palstalla riittää näitä, joiden on terveyssyistä tai vakaumuksen vuoksi ehdottomasti saatava jotain tiettyä ruoka-ainetta ihan jokaisella aterialla. He ovat sitä mieltä, että jos joku allergian tai eettisen mielipiteen vuoksi kieltäytyy jostain ruoka-aineesta, kysymys on puhtaasta nirsoilusta, mutta heidän kohdallaan kyse on aivan eri asiasta. Mieleen tulee esimerkiksi se ihminen, joka ilmestyy jokaiseen kasvissyöntiketjuun kertomaan, kuinka ei voi syödä ruokaa, jossa ei ole lihaa, koska muuten oksentaa.
Jos ihminen kieltäytyy punaisesta lihasta ja kanasta, juhlien järjestäjältä on ihan riittävää huomiointia järjestää hänelle kasvisvaihtoehto ja siihen pitäisi olla tyytyväinen. Mutta kalavaihtoehtoa hän ei voi ruveta vaatimaan.
Minusta on erikoista, että joku voi olla allerginen kaikille kaloille pahasti, sillä tieteellisen tutkimuksen mukaan ei edes biologisesti ole olemassa sellaista asiaa kuin "kala". Kaikilla meidän tuntemillamme "kaloilla" on sama esi-isä kuin monilla nisäkkäillä, ja monet kalat ovat lähempää sukua nisäkkäille kuin toisilleen. Siksi on minusta erikoista, että merenelävillä on kaikilla joku sellainen allergisoiva geeni, jota ei sitten nisäkkäillä ole, vaikka siis eivät ole edes sukua toisilleen. Ovatko kala-allergiset allergisia myös esim. kamelille, sillä lohi on läheisempää sukua kamelille kuin monille muille kaloiksi lueteltaville eläimille?
Ja siis on omassakin tuttavapiirissäni tällainen vakavasti kalalle allerginen nainen, ja jätettiin vaan kala pois juhlapöydästä. Olen itsekin pesco-ovo mikälie vegetaristi, ja olin vain iloinen, kun voitiin tehdä juhlapöytä kasvispainotteisesti, vain yhdessä ruoassa oli lihaa. Eikä kukaan valittanut.
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:24"]
Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :)
Hieno juttu että saitte ap asian sovittua :)
[/quote]
Ja mitä tarjoaisitte niille, jotka eivät syö lihaa, mutta kala maistuu? Minun tekemässäni ruokalistassa olisi kalaa monessa muodossa, mutta ei punaista lihaa eikä linnun lihaa, koska en en syö niitä, enkä pidä niitä mitenkään juhlaruokana. Olen yrittänyt kysyä tähän vastausta jo moneen kertaan, mutta ilman vastausta olen jäänyt. Koska maksan juhlat, minä olen siis se joka päättää tarjoilut. Koska olen laktoositon, heidät huomioisin, muut joko söisivät mitä tarjolla on, tai olisivat ilman.
[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:24"]
Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :)
Hieno juttu että saitte ap asian sovittua :)
[/quote]
Ja mitä tarjoaisitte niille, jotka eivät syö lihaa, mutta kala maistuu? Minun tekemässäni ruokalistassa olisi kalaa monessa muodossa, mutta ei punaista lihaa eikä linnun lihaa, koska en en syö niitä, enkä pidä niitä mitenkään juhlaruokana. Olen yrittänyt kysyä tähän vastausta jo moneen kertaan, mutta ilman vastausta olen jäänyt. Koska maksan juhlat, minä olen siis se joka päättää tarjoilut. Koska olen laktoositon, heidät huomioisin, muut joko söisivät mitä tarjolla on, tai olisivat ilman.
[/quote]
Nuo on varmaan vaan ESIMERKKEJÄ, mitä siellä voisi tarjota kun ap sanoi ettei halua pelkkiä lihapullia tarjota. Yleensä kun vastaa kutsuun, voi kertoa ruokarajoitteet ja jos et syö lihaa niin varmasti tarjolle tulee kasvisvaihtoehtoja.
Tarjoat kaikkea, mitä itse haluat ja kysyt häneltä, mitä hän saa syödä ja ostat sinne lisäksi sellaista sitten. Hän voi itse mennä muualle syömään, jos ei pysty muualla olemaan. Ruuat ovat pöydässä vaan kai jotain puolitoista tuntia? Tuuletatte sitten, jos mahdollista ja tyyppi pääsee takaisin.