Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää! häätarjoilusta...

Vierailija
27.10.2014 |

Häihimme on tulossa yksi vieras jolla monenlaista allergiaa. Ei saisi olla viljaa, ei kalaa, ei munaa.. Ei oikeastaan mitään! Kuulemma edes kalan hajua ei voi olla tai joutuu sairaalaan! Haluan tarjota häissä kalaa, lohta kylmänä ja lämpimänä. Mitä teen tämän vieraan kanssa? Käskenkö ottamaan omat eväät ja syö ulkona? Ei kai koko häitä voi pilata yhden vieraan takia? Kyseessä sulhasen läheinen ystävä jonka ehdottomasti haluaa paikalle, muuten olisi helpointa jättää kutsumatta..

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:24"]

Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :) 

Hieno juttu että saitte ap asian sovittua :)

[/quote]

Ja mitä tarjoaisitte niille, jotka eivät syö lihaa, mutta kala maistuu? Minun tekemässäni ruokalistassa olisi kalaa monessa muodossa, mutta ei punaista lihaa eikä linnun lihaa, koska en en syö niitä, enkä pidä niitä mitenkään juhlaruokana. Olen yrittänyt kysyä tähän vastausta jo moneen kertaan, mutta ilman vastausta olen jäänyt. Koska maksan juhlat, minä olen siis se joka päättää tarjoilut. Koska olen laktoositon, heidät huomioisin, muut joko söisivät mitä tarjolla on, tai olisivat ilman.

[/quote]

Nuo on varmaan vaan ESIMERKKEJÄ, mitä siellä voisi tarjota kun ap sanoi ettei halua pelkkiä lihapullia tarjota. Yleensä kun vastaa kutsuun, voi kertoa ruokarajoitteet ja jos et syö lihaa niin varmasti tarjolle tulee kasvisvaihtoehtoja.

[/quote]

Niinpä, alkupaloina kasviksia ja lämmin ruoka kasviksia. Kiitos, mutta ei kiitos.

Vierailija
22/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:09"]

Juhlavia alkupaloja ilman kalaa: riimihärkä, kylmäsavuhärkä-tai poro. Marinoidut oliivit, feta, mozzarella. Caesar salaatti naturel tai kanalla, laadukas perunasalaatti... Ei tarvitse olla nakki ja lihapullalinjalla :) 

[/quote]

Ja mitä tarjoaisitte niille, jotka eivät syö lihaa, mutta kala maistuu? Minun tekemässäni ruokalistassa olisi kalaa monessa muodossa, mutta ei punaista lihaa eikä linnun lihaa, koska en en syö niitä, enkä pidä niitä mitenkään juhlaruokana. Olen yrittänyt kysyä tähän vastausta jo moneen kertaan, mutta ilman vastausta olen jäänyt. Koska maksan juhlat, minä olen siis se joka päättää tarjoilut. Koska olen laktoositon, heidät huomioisin, muut joko söisivät mitä tarjolla on, tai olisivat ilman.

[/quote]

Nuo on varmaan vaan ESIMERKKEJÄ, mitä siellä voisi tarjota kun ap sanoi ettei halua pelkkiä lihapullia tarjota. Yleensä kun vastaa kutsuun, voi kertoa ruokarajoitteet ja jos et syö lihaa niin varmasti tarjolle tulee kasvisvaihtoehtoja.

[/quote]

Niinpä, alkupaloina kasviksia ja lämmin ruoka kasviksia. Kiitos, mutta ei kiitos.

[/quote]

Mitä luulet kasvissyöjien aina syövän? Kiitos, mulle kelpaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 17:55"]

Siis miten sellainen, joka on niin pahasti allerginen kalalle ettei voi olka samassa tilassa kalan kanssa käy kaupassa? Tuleeko kohtaus raa'asta kalasta? kypsennetystä? kalapuikoista, pakaste seistä tms.? valmisruoka annoksista? Mites uskaltaako uida kesällä jos vaikka pikkukaloja näkyy rannalla? Entä sealife tms. akvaario vai täytyykö kalan olla kuollut ennenkuin allergisoi? Tää kiinnostaa kun en oo ikinä kuullut noin pahasta kala allergiasta.

[/quote]

Kuinka helvetin monta kertaa tätä samaa asiaa pitää jankata. LUKEKAA KETJU ENNENKUIN KYSYTTE!!! Tähän on vastattu noin 10 kertaa jo.

Vierailija
24/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miksi ei voi tarjota ihan kasvisruokaa? Perustele: onko se vain niin kauhean pahaa, vai eikö tule maha täyteen, vai mikä on pielessä? Edelleen: tässä tapauksessa kala päätettiin jättää pois, että erittäin pahasti kalalle allerginen vieras voisi osallistua. Minusta sillä on paljon isompi painoarvo kuin sillä, että joku vieras loukkaantuu, kun hänen lempiruokaansa ei tarjota lainkaan. 

Edelleen: se, että voi ruokavaliossaan syödä tiettyjä ruoka-aineita ei tarkoita, että niitä pitäisi olla joka ikisellä aterialla tarjolla. Ja jos pitääkin, niin et kuole nälkään, jos ravintoainetasapainosi järkkyy yksissä juhlissa. Tuskin sinä juhlit 365 päivää vuodessa kuitenkaan? 

Vierailija
25/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:34"]

kiinnostaisi tietää miten noin allerginen voi käydä kaupassa, ravintolassa, torilla..

[/quote]

netti, ei käy, ei käy...

Vierailija
26/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"15% of people with seafood allergy can react to vapours and steam produced during cooking", samalta sivulta muutakin tietoa ko. allergiaa ihmetteleville: http://www.allergyuk.org/fish-and-seafood-allergy/fish-and-seafood-allergy

Vierailija
27/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:11"]

Jos on todella pahasti allerginen kalalle niin ei siinä tuuletus auta. Olen ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.

Ja jos kyseessä olisi omat juhlani ja vieraan läsnäolo olisi noin tärkeää miehelleni niin sitten yksinkertaisesti luopuisin kalasta vaikka kyllä harmittaisi kun se on ainakin minun suurin herkku.

[/quote]

höpö höpö, niin allergista henkilöä ei voi olla 8len ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.)

Silloihan ei voi käydä kaupassa eikä töissä eikä missään. en usko

Vierailija
28/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 14:52"]

Jos on todella pahasti allerginen kalalle niin ei siinä tuuletus auta. Olen ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.

Ja jos kyseessä olisi omat juhlani ja vieraan läsnäolo olisi noin tärkeää miehelleni niin sitten yksinkertaisesti luopuisin kalasta vaikka kyllä harmittaisi kun se on ainakin minun suurin herkku.

[/quote]

höpö höpö, niin allergista henkilöä ei voi olla 8len ollut häissä jossa yksi häävieras lähti sairaalaan ennen kuin astui juhlatilaan jossa buffet pöytä oli. Eikä kyseistä kalaa ollut edes valmistettu niissä tiloissa, vaan tuotu valmistettuna paikalle.)

Silloihan ei voi käydä kaupassa eikä töissä eikä missään. en usko

[/quote]

Niin ja miten voi olla sairaalassa kun sielläkin tarjotaan ruuaksi kalaa ?

Vierailija
29/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on maailma mallillaan. Emännälle on tärkeämpää se mitä pöydästä löytyy kuin se, että hänen miehelleen tärkeä ihminen joutuu jäämään pois juhlista kalanhajun takia! Onko tämä oikeasti totta!!!! Veljeni on todella pahasti kalalle allerginen ja hajukin saa hengen salpaamaan. Ei olisi tullut mieleenikään kantaa hääpöytään minkäänlaista silliäs syötäväksi! Saatika laitaa velipika rappusille ruoan ajaksi. Mutta siinä voi puntaroida kumpi on tärkeämpää loppujenlopuksi - täydelliset prinsesshäät vai arvostus kummpanin ystäviä kohtaan

Vierailija
30/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]

Miksi ei voi tarjota ihan kasvisruokaa? Perustele: onko se vain niin kauhean pahaa, vai eikö tule maha täyteen, vai mikä on pielessä? Edelleen: tässä tapauksessa kala päätettiin jättää pois, että erittäin pahasti kalalle allerginen vieras voisi osallistua. Minusta sillä on paljon isompi painoarvo kuin sillä, että joku vieras loukkaantuu, kun hänen lempiruokaansa ei tarjota lainkaan. 

Edelleen: se, että voi ruokavaliossaan syödä tiettyjä ruoka-aineita ei tarkoita, että niitä pitäisi olla joka ikisellä aterialla tarjolla. Ja jos pitääkin, niin et kuole nälkään, jos ravintoainetasapainosi järkkyy yksissä juhlissa. Tuskin sinä juhlit 365 päivää vuodessa kuitenkaan? 

[/quote]

Olen törmännyt siihen, että yleensä juhlissa kasvisruokiin ei ole panostettu. Siksi kaipaan sitä kalaa, joka yleensä valmistetaan huolellisesti. Olen monta kertaa ollut juhlissa, joissa kasvissyöjille on ollut tarjolla vain tuo ikuinen ja tylsä kasvisgratiini. Jos edes vähän panostettaisiin myös kasvistarjoomukset voivat olla hyviä ja niillä saisi mahan täyteen ja vielä hyvän mielen siitä, että kala-kasvisruokavaliota noudattavallekin on tosissaan mietitty niitä tarjottavia. Toki olen joskus ollut onnesta mykkyrällä, kun olen nähnyt, mitä meikäläisellekin on väkerretty. On ollut täytettyjä tuoreita herkkusieniä, täytettyjä paprikoita tai -tomaatteja. Aivan taivaallisen herkullista kesäkurpitsaa jne. Mutta pääsääntöisesti tarjolla on "kunhan jotain". Tästä syystä on helppoa toivoa sitä kalaa pöytään mukaan. Unohtui muuten yksi ikimuistoinen kasvisruoka, se oli punajuurilaatikko/vuoka. Ruoassa oli siis punajuuriraastetta, ananasta, homejuustomuruja, piparkakkumuruja (oli jouluaika) ja kuohukermaa, ei mitään ruokakermaa tai kevytsellaista. Sitä vetelivät hyvällä ruokahalulla myös lihaa syövät. Onneksi sitä oli valmistettu riittävästi!!!

Vierailija
31/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 12:46"]

Minusta on erikoista, että joku voi olla allerginen kaikille kaloille pahasti, sillä tieteellisen tutkimuksen mukaan ei edes biologisesti ole olemassa sellaista asiaa kuin "kala". Kaikilla meidän tuntemillamme "kaloilla" on sama esi-isä kuin monilla nisäkkäillä, ja monet kalat ovat lähempää sukua nisäkkäille kuin toisilleen. Siksi on minusta erikoista, että merenelävillä on kaikilla joku sellainen allergisoiva geeni, jota ei sitten nisäkkäillä ole, vaikka siis eivät ole edes sukua toisilleen. Ovatko kala-allergiset allergisia myös esim. kamelille, sillä lohi on läheisempää sukua kamelille kuin monille muille kaloiksi lueteltaville eläimille?

Ja siis on omassakin tuttavapiirissäni tällainen vakavasti kalalle allerginen nainen, ja jätettiin vaan kala pois juhlapöydästä. Olen itsekin pesco-ovo mikälie vegetaristi, ja olin vain iloinen, kun voitiin tehdä juhlapöytä kasvispainotteisesti, vain yhdessä ruoassa oli lihaa. Eikä kukaan valittanut.

[/quote]

Voisko alapeukuttajat selittää, jos tiedätte enemmän kuin minä? Tuollakin alla olevassa linkissä sanotaan, kuinka esim. tonnikalalle allerginen voi hyvin syödä esim. rapuja. Ihan oikeasti vain ihmettelen tätä asiaa, siis voiko olla allerginen kaikille mereneläville ja kaloille? Mikä sen allergian aiheuttaa (onko kaikilla ns. kaloilla joku geeni, jota nisäkkäillä ei ole), ja onko silloin allerginen myös niille nisäkkäille, jotka ovat biologisesti lähellä kaloja?

Vierailija
32/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 137 ja kerroin siis kummityttäreni ongelmista toisen kummitätinsä kanssa. Nyt sitten tällä tädille on ilmoitettu, ettähuokatarjoiluissa ei muutu mikään, ottakoon tai jättäkön, mutta koska hän olisi ainut kutsuttu, joka ei pystyisi kalaa syömään, ei todellakaan hänen vuokseen aleta mitään lihalistaa väkertämään. Tämä kalajuttu oli helppo tarkistaa, koska kutsuttuja on alle 50 ja noin puolen yksi harrastus on kalastus, eli kala maistuu.

Vierailija
33/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 13:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Olen törmännyt siihen, että yleensä juhlissa kasvisruokiin ei ole panostettu. Siksi kaipaan sitä kalaa, joka yleensä valmistetaan huolellisesti. Olen monta kertaa ollut juhlissa, joissa kasvissyöjille on ollut tarjolla vain tuo ikuinen ja tylsä kasvisgratiini. Jos edes vähän panostettaisiin myös kasvistarjoomukset voivat olla hyviä ja niillä saisi mahan täyteen ja vielä hyvän mielen siitä, että kala-kasvisruokavaliota noudattavallekin on tosissaan mietitty niitä tarjottavia. Toki olen joskus ollut onnesta mykkyrällä, kun olen nähnyt, mitä meikäläisellekin on väkerretty. On ollut täytettyjä tuoreita herkkusieniä, täytettyjä paprikoita tai -tomaatteja. Aivan taivaallisen herkullista kesäkurpitsaa jne. Mutta pääsääntöisesti tarjolla on "kunhan jotain". Tästä syystä on helppoa toivoa sitä kalaa pöytään mukaan. Unohtui muuten yksi ikimuistoinen kasvisruoka, se oli punajuurilaatikko/vuoka. Ruoassa oli siis punajuuriraastetta, ananasta, homejuustomuruja, piparkakkumuruja (oli jouluaika) ja kuohukermaa, ei mitään ruokakermaa tai kevytsellaista. Sitä vetelivät hyvällä ruokahalulla myös lihaa syövät. Onneksi sitä oli valmistettu riittävästi!!!

[/quote]

Tosi kuin vesi tuo kommenttisi, siitä ettei kasvisruokiin useinkaan panosteta. Muistan oman karmeimman kokemukseni siitä miten kasvissyöjään suhtauduttiin aikoinaan. Minut oli kutsuttu synttäripippaloihin ja sankari tarjosi ensin ruoat kaupungin parhaassa ravintolassa. Kahveille ja kakulle mentiin sitten hänen asunnolleen. No, tilasin sitten kasvisruokaa. Tarjoilija ei oikein tiennyt miten olisi ollut, otti kuitenkin tilaukseni vastaan. Mietin jo tuossa vaiheessa, että mitähän tuleman pitää. Muut saivat pihvinsä ja minäkin sitten sen kasvislautasen. Ja mitä siinä oli? Kaksi ylikypsää kumiperunaa ja annos vetisiä sekavihanneksia, koristeena oli muutama salaatinlehti ja pari tomaattisiivua. Voisulaa oli hölvätty sitten enemmän kuin lääkäri määrää. Tämän vuoksi osaan vieläkin suhtautua näihin kasvistarjoiluihin varsin epäilevästi. Joskus saan oikein herkullista ja täyttävää mutta liian usein edelleenkin kasvisruoka kuitataan todellakin asenteella "kunhan jotain". Tämän vuoksi tilaan usein mieluummin sen kala-annoksen.

Vierailija
34/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika millainen riita mun aloituksesta on saatu aikaan! Myönnän piru vieköön olleeni bridezilla! Mutta rakastan miestäni maailmassa eniten, ja miehelle tärkeä ystävä on tietenkin myös mulle tärkeä! Tiedän hänen olevan vaikeasti allerginen, ja suoraan sanoen oksettaa teidän allergian vähättelijöiden kommentit! Kalaa ei tarjolle tule, vaikka sillä loukkaisin jotakuta, sillä ihmishenki on tietysti tärkeämpi kuin makumieltymykset! Mieheni haluaa ystävänsä paikalle ja niin haluan minäkin. Häähuuruissani hain apua täältä, ja sain hyviä neuvoja. Sen takia tämä palsta on? Luovuin siis kalasta, ja koko parisuhteeni on tämän takia nyt parantunut. Kiitos av! Häiden valmistelussa voi tosiaan pää mennä pyörälle, ja jopa sekaisin, mutta täydellisimmät häät on ne jossa kaikilla on hauskaa eikä vain morsiamella! Tähän asti ajattelin että minun häät, mutta onhan ne sen miehenkin. Ja miehen ystävä on tärkeämpi kuin teemavärit ja tarjoilut. Kiitän jokaisesta kommentista. -ap-

Vierailija
35/201 |
28.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.10.2014 klo 17:21"]

Voi hyvänen aika millainen riita mun aloituksesta on saatu aikaan! Myönnän piru vieköön olleeni bridezilla! Mutta rakastan miestäni maailmassa eniten, ja miehelle tärkeä ystävä on tietenkin myös mulle tärkeä! Tiedän hänen olevan vaikeasti allerginen, ja suoraan sanoen oksettaa teidän allergian vähättelijöiden kommentit! Kalaa ei tarjolle tule, vaikka sillä loukkaisin jotakuta, sillä ihmishenki on tietysti tärkeämpi kuin makumieltymykset! Mieheni haluaa ystävänsä paikalle ja niin haluan minäkin. Häähuuruissani hain apua täältä, ja sain hyviä neuvoja. Sen takia tämä palsta on? Luovuin siis kalasta, ja koko parisuhteeni on tämän takia nyt parantunut. Kiitos av! Häiden valmistelussa voi tosiaan pää mennä pyörälle, ja jopa sekaisin, mutta täydellisimmät häät on ne jossa kaikilla on hauskaa eikä vain morsiamella! Tähän asti ajattelin että minun häät, mutta onhan ne sen miehenkin. Ja miehen ystävä on tärkeämpi kuin teemavärit ja tarjoilut. Kiitän jokaisesta kommentista. -ap-

[/quote]

Hauskoja häitä teille, ja varmasti saatte aikaan kaikille maistuvat tarjoilut. :) 

Vierailija
36/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole varma, onko ruuat sekoittuneet ja ei uskalla syödä noutopöydästä, niin hän on kyllä liian tarkka ja ei voi ottaa huomioon. Jos on noin kova allergia, niin kannattaisi ostaa Epi-Pen -lääke varalle, jos saa suuren kohtauksen.

Kuulostaa kummalliselta, että ei ollenkaan voisi tarjota kellekään kalaa, kun yksi on allerginen. Voisiko olla sen tarjoilun ajan autossa. Otetaanko hänet muka kaikkialla noin tarkkaan huomoioon. Voiko koskaan mennä minnekään noutopöytiin. Ei varmaan voi mennä milloinkaan ravintolaankaan? Hankalaa on.

Voihan sitä niinkin tietty ajatella, että onko sen kalan tarjoilu nyt niin tärkeää, että yksi joutuu istumaan sen takia puolitoista tuntia autossaan. Voi miettiä, että onko siitä sulle vahinkoa, kun joudut riitaan miehesi tärkeän kaverin kanssa. Lähtökohtaisesti kumminkin haluaisin itse päättää tarjottavat ja voihan tuo olla melkein koko hääjuhlan paikalla, kun eihän ne tarjottavat siinä koko iltaa esillä ole, ellei hän sitten pelkää, että kalan haju tulee jo keittiöstä ja saastuttaa koko tilan. Hankalaa.

Vierailija
37/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.10.2014 klo 12:09"]

Tuo on oikeasti jo hysteeristä ja luulotautista.

[/quote]

Jotkut ihmiset ovat ihan oikeasti todella pahasti allergisia, niin että hyvinkin pieni määrä allergisoivaa ainetta voi aiheuttaa pahan sairauskohtauksen. Näissä tapauksissa altisteiden tarkka vältteleminen ei ole hysteeristä ja luulotautista, vaikka se tietämättömän silmin siltä saattaisikin vaikuttaa.

Vierailija
38/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on läheinen henkilö, jolla vakava kala-allergia, niin sitten sitä kalaa ei voi tarjota. Siinäpä sitten mukava päätös hääjuhlalle, kun yksi vieraista haetaan ambulanssilla sairaalaan, kun bridezilla ehdottomasti halusi lohta tarjota...

Itsekin tykkään kovasti kalasta, mutta jos laittaa puntariin läheisen ihmisen henki vai just sellainen hääbuffa kuin MINÄ haluan, niin tarviiko tätä edes kysyä....

Vierailija
39/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin kova allergia, niin kannattaisi ostaa Epi-Pen -lääke varalle, jos saa suuren kohtauksen.

[/quote]

Kyllä pahasti allergisilla se Epi-Pen onkin, mutta ei senkään käyttö välttämättä pelasta sairaalareissulta.

Vierailija
40/201 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluatte hänet paikalle niin kalat pois ruokalistalta.

Jos haluatte kalat niin hänet pois vieraslistalta.

Itse olen niin allerginen kalalle, että en voi olla samassa talossa jossa on kalaa. Syömisellä ei ole väliä.

Jos pöydässä on ollut kaksi tuntia sitten kalaa. En voi olla paikalla sillonkaan. Tukehtuminen on taattu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi