Uskotko, että Suomesta voisi lähteä muuttoaalto, kuten 70-luvulla Ruotsiin?
Tilanne alkaa olla se, että osalle ei ole tarjolla muuta kuin kurjuutta nyt ja tulevaisuudessa.
Kommentit (32)
No olisko hyvä laittaa asioita kuntoon ja inhimillisyyttä. Vaikka moni tykkää olla eri ilmastossa.
Ei mun tulis mielenkää lähteä ny ruattiin ku ei oo kielipää!
Tulkaa tänne Saksaan, täällä on töitä.
T. Nimim. Minä lähdin jo pois Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vähissä on suomalaisille duunit Saksassakin nykyään. Mistä lie kirjoittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ihan Saksasta. Miten niin vähissä? Mistäs tuon repäisit?
Ruotsissa on melkein yhtä suuret työttömyysluvut kuin Suomessa. Työttöminä siellä notkuu ja korvauksia nostelee etupäässä samanvärinen porukka kuin Suomessakin. Arvaa harmittiko, kysyvät vanhat ruotsalaiset muistellessaan entisiä aikoja.
Kuka sinne helvetin ganglandiin haluaa kranaatteja väistelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siellä tietyillä aloilla kysyntää, jopa pulaa. Toisaalta vaikka 90-lukuun verrattuna myös sitä ongelmaa että kustannukset ovat kasvaneet nopeammin kuin palkat eikä siellä samalla tavalla enää "kultaa vuolla". Monet EU-maista muuttaneet ovatkin suuntaamassa takaisin kotiin päin.
Uskon että niin tapahtuu mutta muutto kohdistuisi itä- ja etelä-eurooppaan koska siellä on jotain töitä vaikka palkka huonompi, mutta elinkustannukset olisivat pienemmät. Mahdollisesti myös Aasiaan tai latinalaiseen Amerikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Millä alalla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä löytyy? Kuinka hyvä kielitaito vaaditaan?
Norja voisi olla pääkohde nyt. Onhan se yksi maailman rikkaimmista maista.
Kannattaa lähteä Norjaan, jos mahdollisuus. Ruotsiin ei kannata enää mennä, siellä on liikaa näitä mm muuttajia. Norja on rikas valtio ja siellä on töitä. Norjassa ei ole myöskään ikärasismia, siellä pääsee yli 50-vuotias töihin.
Muutetaan hei kaikki Somaliaan. Jospa he elättäisivät vuorostaan meitä. Mahtavat kelit ja hiekkarannat.
Afrikka tyhjenee, mennään sinne.
Työtön
Vieläkö menijöitä. Mammat rynni sinne hoitajiksi jo syksyllä.
Meijän sakki lähtee 16.3. Norjaan töihin. Fasistinen persusuomi haistakoot... persun.
Suomalaisia vihataan Ruotsissa enemmän kuin me vihaamme venäläisiä. Se on julkisesti hyväksyttävää toimintaa Ruotsissa. Ei kannata mennä. Kukaan suomalainen ei halua Ruotsiin nääkeriksi nääkereiden joukkoon.
Ei taida olla Ruotsilla tänä päivänä paljonkaan töitä tarjottavana kaljaan menevälle kouluttamattomalle suomalaisduunarille, 70-luvulla vielä oli. El en usko.