Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
Miksi ihmeessä ihmiset ostavat leipää kaupasta? Sen tekeminen on helppoa ja nopeaa, jos nyt haluaa alkujaankaan myrkyttää itseään täysin ravintoköyhällä moskalla:/
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään uutta lisättävää, mutta yhdyn tuohon että ruokaa saa oikeastaan halvalla, suuret summat kuluvat ihan muuhun kuin perusruokaan. Tänään kaupassa odottelin omaa vuoroa ja katsoin ajatuksissani edellä olevan ostoksia, joskus tulee siinä jonossa mietittyä että oispa rahaa ostaa tuollaiset määrät kaikenlaisia vihanneksia ja herkkuja itsellekin. Kassan sanoessa hinnan asiakkaalle, tämä sanoi että "ei ole mahdollista, en usko että nämä voivat maksaa 70 euroa, tässähän on ainoastaan ruokaa." Kassatyöntekijä avuliaana alkoi mahdollisimman huomaavaisesti luetella ostoksia: "no, teillä on tuossa tuo 12 euron luomutuote, tuo 9 euron lohipala, kaksi erikoiskahvia ja tuo suklaapaketti, sekä tuo suuri erikoisleipä..." Tuossa kohtaa kun aikaani oli kulunut jo monta minuuttia siihen ettei asiakas ymmärrä että hän itse ne asiat valitsi koriinsa, poistuin toiselle kassalle. Mutta tuollaisia ihmisiä on. Ei mitään hahmotusta siitä mitä menee mihinkin.
Nyt on kyllä ihan höpöjuttua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset ostavat leipää kaupasta? Sen tekeminen on helppoa ja nopeaa, jos nyt haluaa alkujaankaan myrkyttää itseään täysin ravintoköyhällä moskalla:/
En tykkää leivän tekemisestä ja leipään on kyllä varaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön vain viitenä päivänä viikossa. Kahtena päivänä lipittelen vain vettä joko sellaisenaan tai tee-muodossa. Niinä viitenä päivänä syön kaks ateriaa päivässä. Eli yhteensä 10 ateriaa viikossa. Kasvatan itse yrtit ja salaatit ikkunalaudalla. broccolia, valkosipulia ja alfalfaa ituina. Niistä tulee iso säästö. Marjat ja sienet metsästä pakastimeen.
Kannattaa muistaa että normaalikokoinen, normiliikuntaa harrastava mies tarvitsee päivittäin proteiinia VAIN 60-90g ja nainen 50-80g ja jos syö kuten minä niin laskee sen seitsemän päivän tarpeen ja jakaa viidelle päivälle. Mä syön siis noin 70g per päivä viitenä päivänä viikossa joten viikoksi tarvitsen 350-400g proteiinia. Se olisi sama kuin yksi jauhelihapaketti. Syön lähes yksinomaan kalaa ( lohta, katkarapuja) ja kananmunia sekä kikherneitä proteiininlähteinä.
Itseasiassa ihminen ei tarvitse niin paljon ruokaa jos jättää kaikki addiktoivat ruoka-aineet ( sokeri, gluteeni, hiivat, lisäineet) pois ja ruokalaskusta tulee olematon. Mä olen elänyt myös perheruuhkat, neljä lasta ja mies ja tehnyt ruokaa sen mukaan joten tää nykyinen yksinelo tuntuu ruuan suhteen lähes ilmaiselta. Joinakin kuukausina ei tosiaan tarvitse mennä ruokakauppaan ollenkaan. Käyn suunnilleen kerran kahdessa kuussa ruokakaupassa. Juoksen viitenä päivänä viikossa 5-7km aamuisin. Paastopäivinä en juokse. Olen normipainoinen ja terve.
Tämä on vaan ihan yksi näkökulma asiaan.
Syömishäiriö
Vierailija kirjoitti:
Itse en osaa tehdä yhtä hyvää ruisleipää mitä yksi tietty leipomo tekee. Se on kuin pala taivasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä syön vain viitenä päivänä viikossa. Kahtena päivänä lipittelen vain vettä joko sellaisenaan tai tee-muodossa. Niinä viitenä päivänä syön kaks ateriaa päivässä. Eli yhteensä 10 ateriaa viikossa. Kasvatan itse yrtit ja salaatit ikkunalaudalla. broccolia, valkosipulia ja alfalfaa ituina. Niistä tulee iso säästö. Marjat ja sienet metsästä pakastimeen.
Kannattaa muistaa että normaalikokoinen, normiliikuntaa harrastava mies tarvitsee päivittäin proteiinia VAIN 60-90g ja nainen 50-80g ja jos syö kuten minä niin laskee sen seitsemän päivän tarpeen ja jakaa viidelle päivälle. Mä syön siis noin 70g per päivä viitenä päivänä viikossa joten viikoksi tarvitsen 350-400g proteiinia. Se olisi sama kuin yksi jauhelihapaketti. Syön lähes yksinomaan kalaa ( lohta, katkarapuja) ja kananmunia sekä kikherneitä proteiininlähteinä.
Itseasiassa ihminen ei tarvitse niin paljon ruokaa jos jättää kaikki addiktoivat ruoka-aineet ( sokeri, gluteeni, hiivat, lisäineet) pois ja ruokalaskusta tulee olematon. Mä olen elänyt myös perheruuhkat, neljä lasta ja mies ja tehnyt ruokaa sen mukaan joten tää nykyinen yksinelo tuntuu ruuan suhteen lähes ilmaiselta. Joinakin kuukausina ei tosiaan tarvitse mennä ruokakauppaan ollenkaan. Käyn suunnilleen kerran kahdessa kuussa ruokakaupassa. Juoksen viitenä päivänä viikossa 5-7km aamuisin. Paastopäivinä en juokse. Olen normipainoinen ja terve.
Syömishäiriö
Ei ole. Suurin osa suomalaisista kärsii syömishäiriöstä jota kutsutaan ylensyömiseksi ja aiheuttaa monia sairauksia jotka ovat Suomessa yleisiä. Paastoaminen on hyväksi ihmisen keholle ja sen puolesta puhuu ihan myös lääketiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää leivän tekemisestä ja leipään on kyllä varaa.
Siksikö ostat leipää kun siihen on varaa? Yleensä ihmisillä on varaa leipään. 70-luvulla perheiden ruokapöytään ilmestyi leipä jotta lapset eivät söisi liikaa arvokasta lihaa vaan täyttäisivät mahansa halvalla leivällä. Älykkäämmät vanhemmat kielsivät lapsiaan täyttämästä mahaansa turhalla vehnämössöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan suunnittele ruokia etukäteen, ainakaan useinmiten. Menen kauppaan ja tarkastan punalaputetut tuotteet, mutta niistäkin sihtaan tarkaan mitä jää kilohinnaksi. En osta jääräpäisesti ja suunnitellen jotakin ns. listasta, jos kaupasta löytyy edullisia tuotteita. Niistä se ajatus sitten lähtee. Ja aikuisen ihmisen pitää sen verran hillitä itseään, ettei vain kertakaikkkiaan osta mitään mielitekojen mukaisia ylimääräisiä tuotteita.
Aina ei kilohintakaan ole ratkaiseva tekijä. Esim pororouhe on kilohinnaltaan arvokasta, mutta kun sitä käyttää vain ikäänkuin mausteena perunalaatikossa, makua lähtee jo puolesta pussillisesta. Yhden pussin hinta on noin 4,50 €.
Teen kyllä kaiken ruuan itse. Näin syksyisin saattaa olla hyviä juurestarjouksia, jolloin ryöppään ja pakastan juureksia valmiissa annospusseissa. Sama esim. paprikan kanssa, sitä ei tarvitse edes ryöpätä. Kaupungissamme on Valma-kauppa, jossa on välillä todella hyviä yksittäisiä tarjouksia vaikkapa leikkeleissä.
Joustavuus on myös hyvä muistaa suunnittelussakin, jos suunnitelmassa on makaronilaatikko ja kaupassa onkin megatarjouksessa punalaputettuja kanasuikaleita, niin suunnitelmaa voi muokata. Samoin kun on useamman päivän suunnitelma, niin voi ruokalajien paikkaa vaihtaa päiväysten mukaan.
Tuo, että aikuisen pitää hillitä itsensä on ihan höpöä. Kaupat ja tuotemerkit ovat vuosia käyttäneet paljon rahaa erilaisiin tutkimuksiin siitä miten ihmisen saa kuluttamaan enemmän. Lähtien tuotesijoittelusta, kaupan tuoksuun ja pakkausten väreihin. Ei siinä paljon tahdonvoima auta. Jos luulee olevansa näille immuuni, niin kauppias hykertelee ilosta, silloin sitä ei edes ajattele ja voi järkeilemällä yrittää ohittaa.
Siksi suurimmalle osalle harvemmin kaupassa käyminen auttaa, vaikka tulisi niitä heräteostoksia, ei niitä tule niin usein. Samoin pikaruokaketjujen välttely, jos harvoin käy ei ole väliä että otti megatuplasuperaterian plussana jälkkärin kanssa.
Toisille sopii tuo, että ostaa kaupasta sen mitä löytää edullisesti. Sitten on ihmisiä, joilla lyö kaupan hyllyjen edessä tyhjää eikä osaa ostaa mitään järkevää (minä...) jos ei ole mitään hajuakaan siitä, mitä mahdollisesti voisi seuraavan viikon aikana kokkailla. Eli menen kauppaan suunnitelmana "jotain alle 5€/kg kanaa koska kotona on jo riisiä, olisko joku vihannes/juures halvalla (alle euron kilo), muuten ostan kaalia ja teen kaalilaatikkoa, kalaa ei ole ollut vähään aikaan, jos on halvalla niin voisi ostaa sitä ja löytyisikö jostain lihapullista/kananuggeteista hyvä tarjous/punalapulla, jos ei, niin uunilenkkiä". Minulla on siis kauppalista, ja sen ohella myös hahmotelmaa mahdollisesta ruokalistasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään uutta lisättävää, mutta yhdyn tuohon että ruokaa saa oikeastaan halvalla, suuret summat kuluvat ihan muuhun kuin perusruokaan. Tänään kaupassa odottelin omaa vuoroa ja katsoin ajatuksissani edellä olevan ostoksia, joskus tulee siinä jonossa mietittyä että oispa rahaa ostaa tuollaiset määrät kaikenlaisia vihanneksia ja herkkuja itsellekin. Kassan sanoessa hinnan asiakkaalle, tämä sanoi että "ei ole mahdollista, en usko että nämä voivat maksaa 70 euroa, tässähän on ainoastaan ruokaa." Kassatyöntekijä avuliaana alkoi mahdollisimman huomaavaisesti luetella ostoksia: "no, teillä on tuossa tuo 12 euron luomutuote, tuo 9 euron lohipala, kaksi erikoiskahvia ja tuo suklaapaketti, sekä tuo suuri erikoisleipä..." Tuossa kohtaa kun aikaani oli kulunut jo monta minuuttia siihen ettei asiakas ymmärrä että hän itse ne asiat valitsi koriinsa, poistuin toiselle kassalle. Mutta tuollaisia ihmisiä on. Ei mitään hahmotusta siitä mitä menee mihinkin.
Nyt on kyllä ihan höpöjuttua.
Tapahtui tänään kaupassa tuo kuvaamani tilanne. Ei ollut höpöjuttua, vaikkei nyt ketjun ydinteemaan kuulunutkaan.
Satokausikalenterista löydät sesongin kasvikset. Sama tuote voi olla aivan eri hintainen eri aikaan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Pottua ja kastiketta sekä soijaa, muuta papua.
Rasvaan pannulla paistaen menee kaikki kun maustaa chilijauhetta tms. käyttäen.
Kävin viime viikonloppuna Nuuksiossa. Löysin suppilovahveroita ja herkkutatteja. Keräsin lopuksi 2litraa puolukoita. Kuluneella viikolla söimme suppisrisottoa ja tattipastaa . Suppiksista riitti vielä pakkaseen. Puolukoista tein vispipuuroa. Sitä lapset söivät aamupalaksi/välipalaksi . Aioin mennä ens viikonloppuna uudelleen. Tiedän,et tää ei sovi kaikille mut vinkiksi! Auton sain lainaan isältäni,eikä tarttenut maksaa bensoja. Hyvä säästö tuli noista metsänantimista ruokabudjettiin.
Kävelin tänään töiden jälkeen naapurin pellon laitaan, otin koiran mukaan niin pääsi samalla lenkille. Keräsin puimatta jääneet viljantähkät, jos ei niistä muuhun ole, niin syötän talvella linnuille. Jos ei linnut syö, niin hiiret (myyrät) syö ja kissat syö ne myyrät ja säästän kissanruuassa ;-) Täytyy mennä vielä uudestaan, pellonreunaan oli jäänyt reilu kaistale puimatta kun oli puimuri vähän uponnut näköjään.
Viime vuonna keräsin härkäpapua samalla tavalla, se iti keväällä hyvin. Mutta kyllä niitä pari kertaa talvella syötiinkin, tein hummusta ja falafelejä.
No, aamulla oli kylällä tien varressa kyltti "Omenoita", joten otin siitä kassillisen mukaani. Nyt perkaan eilen keräämiäni sieniä, kantarellejä ja lampaankääpiä oli litran verran, mutta näitä suppilovahveroita ämpärillinen.
Lapsille on tuossa viikon hedelmäannokset kasassa, ja sieniä syödään varmaan joka toisella aterialla loppuviikko. Onneksi lapset tykkää niistä.
Mikään noista ei oikeasti ole mitään huippusäästöä, mutta penni sieltä toinen täältä niin voi ainakin kuvitella, että pystyy itse vaikuttamaan ruokakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Se ei varmaan tee Lidlistä lähtökohtaisesti kalliimpaa, jos teidän perheellä on allergioita.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kannattaa ottaa kauppakuitit muutamalta kuukaudelta talteen ja tehdä niiden perusteella kirjanpito, niin näet, mihin nyt käytät rahasi. Peruselintarvikkeiden lisäksi kannattaa seurata alkoholiostoja sekä makeisia ja muita hiplakkeita. Kirjanpidosta näet, meneekö sinulla oikeasti ruokaan niin paljon mitä luulet ja mistä voisit nipistää. Voi alkuun tuntua työläältä, mutta maksaa vaivan.
Joo,aikoinaan kerättiin kauppakuitit talteen ja punakynä viuhui "ei tarvita",sillai saatiin nipistettyä laskusta.
Noihin kasvisjuttuihin,osta niitä valmiiksi silputtuja kaaleja sun muita wokkivihanneksia. Kalliita ostohetkellä,MUTTA: ei jää hävikkiä,ei biojätettä koska voi käyttä kaikki,ovat parempia kuin kasvikset pakasteesta,aidomman" makuisia,ei vetisiä mössöjä.
Opettele tekemään kastikkeita ilman jauhoja,ovat maukkaampia.
Esim soppa365 on helppoja ja halpoja ohjeita.
AINII! Tee vain yksi annos,ei jää haaskiin,pakasteesta harvoin tulee noukittua niitä jämiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö
Ei ole. Suurin osa suomalaisista kärsii syömishäiriöstä jota kutsutaan ylensyömiseksi ja aiheuttaa monia sairauksia jotka ovat Suomessa yleisiä. Paastoaminen on hyväksi ihmisen keholle ja sen puolesta puhuu ihan myös lääketiede.
Edellinen on jo tästä pidemmällä. Tilanne on hälyttävä.
https://www.terve.fi/artikkelit/kun-terveellisyydesta-tulee-sairaus
Vaihdat jauhelihan soijarouheeseen ja teet isoja satseja ruokaa itse, pakastat.
Syöt satokauden mukaan sitä mikä on kulloinkin edullista.
Voi ostaa hävikkipusseja/-laatikoita.
Lähi-Salessani on hedelmiä ja vihanneksia hävikkipusseissa, 50 senttiä/pussi. Siinä on sinkulle parin päivän "rehut".
Niinpä minulla onkin varaa ostaa proteiiniksi vaikka lohta.
Noissa hävipusseissa on usein esim. suomalaista salaattia, jossa esim. tuoretta kaalia suikaleina. En pysty syömään tuoreena, mutta kypsennän öljyssä ja soijakastikeessa, ja taas saatiin proteiinille kaveri.