Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.
Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.
Kommentit (282)
Budjetti ja kuittiseuranta oikeasti kannattaa. Päässäni olen muka mielestäni pystynyt analysoimaan oman kulutukseni mutta vasta tietokoneella excel taulukko paljasti todelliset rahan hukkaan heittämiset. Oli silmiä avaavaa kun alkuvuodesta 3 kk kirjasin kaiken. Nyt on ruokamenot pudonneet 1/3 entisestä. Minulla oli ongelmana herkut, joka kauppareissulla jotain pientä. Kuukaudessa aina se 50€ pelkkään karkkiin ja pullaan tms. Nyt ei mene kuin ehkä 5€/vk, usein ei euroakaan. Sen sokerinhimon saa hiljennettyä tosi pienellä sokerimäärällä, ei tarvitse ostaa jättisäkkiä karkkia eikä litraa jäätelöä. Lisäksi kroppa kiittää kun ei tule sokeria yliannostusta. Ostan joskus eineksiä mutta olen pieniruokainen: 400g laatikosta riittää kolmeen ateriaan jolloin pääruoan hinnaksi jää alle 0,50€. Ainekset samaan ruokaan olisi maksaneet paljon enemmän.
Tee aina suunnitelma mikä on yhden kuukauden teema, vaikka lihakeitto tai kaalilaatikko. Aina on jotain pakastimessa vaikka rahat vähissä.
Leipominen hieno juttu, mutta harva jaksaa kovin usein.
Ostan nykyään pääasiassa juustoa ja tuorekurkkua, kun oikein haluaa säästää, ei ollenkaan voileipiä vaan puuroa ja kananmunia aamuisin.
Mehukeittoa jälkiruoaksi.
Viimeksi tein perunalättyjä perunamuusihiutaleista, tähän myös maitoa tai ylijäänyttä kermaa, hiukan vehnäjauhoja.
Hemmottele ruualla kirjoitti:
Leivän leipominen itse säästää paljon.
Ei säästä, jos joutuu maksamaan sähkölaskunsa itse ja tyytyy kaupan halpisleipiin.
Ei kannata mennä nälkäisenä kauppaan, koska silloin tulee helpommin osteltua kaikenlaista ylimääräistä. Jos asut paikkakunnalla, josta löytyy ns. etnisiä kauppoja, kannattaa tutustua niiden tarjontaan; monen tuotteen hinta niissä on huomattavasti edullisempi kuin ns. normikaupoissa (esim. mausteet, maustekastikkeet, tofu, öljyt, pähkinät, säilykkeet, riisit, nuudelit etc.).
Vierailija kirjoitti:
Tilaa koko kuukauden ruoat kerralla, jos paikkakunnallasi toimitetaan kauppakassit kotiinkuljetuksena.
Itse huomasin, että se on paras tapa tarkkailla, minkä verran rahaa kuluu ruokaan.
Ei tule heräteostojakaan niin helposti. Kuljetusmaksu on ainakin täällä 9 - 14 euroa riippuen päivästä ja kellonajasta. Se on pieni hinta lopulta.
- Minun kuukauden ostokset maksavat noin 260 - 280 eur/kk, ilman herkkuja. Herkut nostavat monta kymppiä hintaa, eli jos haluaa säästää, ei osta niitä. En tupakoi, en juo olutta, tms. Tuohon hintaan sisältyy siis kaikki, mitä kuukaudessa tarvitsen; ruoka, 2 pkt kahvia, teetä, suodatinpussit, pesuaineet, kosteusvoiteen, wc-paperit, talouspaperit, biopussit, ym. ym. Juon kaurajuomaa, en maitoa, ja se säilyy koko kuukauden, eli senkin voi tilata kuukaudeksi kerrallaan, minulla menee 14 litraa/kk.
- Leivon itse leivät, eli ostan 2 - 3 pussia Kotimaista sämpyläjauhoja/kk, kuivahiivaa ja öljyä. Leipomisen tarvitsee tehdä 1 - 2 kertaa viikossa, riippuen siitä, kuinka paljon tai vähän syö leipää. Yhdestä ohjeen mukaisesta annoksesta taikinaa tulee 12 lämmintä, ihanaa sämpylää. Pakastan osan niistä heti tuoreina, niin ne sulatettuina maistuvat tuoreilta. Yhdestä jauhopussista leipoo 2 - 3 kertaa.
- Ruoan saa säilymään koko kuukauden kun tilaa puolet tuoretta ruokaa, puolet pakasteita. Syö ensin ne, joiden viimeinen käyttöpäivä on ensin. Viimeiseksi pakasteet. Tuoreesta ruoasta voin mainita esim. kanasuikaleet, loimulohi, kalkkunanakit, ym. Viimeisistä käyttöpäivistä voi laittaa vaikka listan jääkaapin oveen, niin ei tarvitse jokaista pakkausta aina tarkistaa kun päivän ruokaa suunnittelee.
- Voi tehdä itsekin isomman annoksen jotain ruokaa, jonka osittain pakastaa, kun muistaa, että kanaa ei saa lämmittää uudelleen.
- Hedelmiä ostan tuoreina ja kuivattuina, sekä säilykkeinä. Marjoja pakasteina. Syön ensin tuoreet, sitten kuivatut, viimeiseksi muut. Näin tulee vitamiineja pitkin kuukautta. Salaattia ostan myös ja vihanneksia. Salaatit pitää syödä alkukuusta. Niitä voi hakea kaupasta lisää, jos haluaa.
Tämä systeemi sopii ainakin minulle ja talousmenot pysyvät hallinnassa. Ainakin Prisman Foodie-sovelluksessa voi tallentaa kauppalistan ja käyttää samaa seuraavalla kerralla uudelleen. Siitä tulee myös bonukset tilille kerran kuussa.
Mihin aikuinen ihminen tarvitsee tuollaisen määrän kaurajuomaa??? Sen tilalle kun otat kraanaveden, saat säästöön kivan summan vuoden aikana. Vesi on paljon terveellisempääkin.
Ei siinä muu auta kuin opetella tekemään ruokaa esim.sian etuvartti on n.10 kertaa halvempaa kuin valmiiksi paloiteltu possua yhteyttä vaan lähimmälle sikatilalle/teurastamoon.
Itsekin juuri ostin 20kg erilaisia ruhonosia hinta n.40e
Ja aineksia on pihveihun,paisteihin,laatikoihin,keittoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan perusateria syntyy näistä. Annoksen hinnaksi jotain euron verran.
Spagetti €0.39 / kg
Tomaattimurska €0.24 / 400g
Sika-nauta jauheliha €1.79 / 400g
Muuten hyvä, mutta hinnat on pielessä. Ja köyhä korvaa lihan linsseillä, pavuilla tai vaikka soijarouheella.
Ennen(lapsuudessa siis) laitettiin leivän päälle vain ylähuuli! Ei ollut kaupassa eineksiä, ei karkkeja eikä hedelmiä! Sepä oli hyvä koska se jäi elämän tavaksi. Terveenä on pysytty.
Osta raaka-aineita, älä valmisruokia. Jos siitä pullasta tykkää niin sekin kannattaa leipoa itse, kuten myös muut makeat. Perinteiset mokkapalat tms. eivät paljon kustanna itse leivottuna.
Ylipäätään perinteinen suomalainen ruoka tulee aika halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön vain viitenä päivänä viikossa. Kahtena päivänä lipittelen vain vettä joko sellaisenaan tai tee-muodossa. Niinä viitenä päivänä syön kaks ateriaa päivässä. Eli yhteensä 10 ateriaa viikossa. Kasvatan itse yrtit ja salaatit ikkunalaudalla. broccolia, valkosipulia ja alfalfaa ituina. Niistä tulee iso säästö. Marjat ja sienet metsästä pakastimeen.
Kannattaa muistaa että normaalikokoinen, normiliikuntaa harrastava mies tarvitsee päivittäin proteiinia VAIN 60-90g ja nainen 50-80g ja jos syö kuten minä niin laskee sen seitsemän päivän tarpeen ja jakaa viidelle päivälle. Mä syön siis noin 70g per päivä viitenä päivänä viikossa joten viikoksi tarvitsen 350-400g proteiinia. Se olisi sama kuin yksi jauhelihapaketti. Syön lähes yksinomaan kalaa ( lohta, katkarapuja) ja kananmunia sekä kikherneitä proteiininlähteinä.
Itseasiassa ihminen ei tarvitse niin paljon ruokaa jos jättää kaikki addiktoivat ruoka-aineet ( sokeri, gluteeni, hiivat, lisäineet) pois ja ruokalaskusta tulee olematon. Mä olen elänyt myös perheruuhkat, neljä lasta ja mies ja tehnyt ruokaa sen mukaan joten tää nykyinen yksinelo tuntuu ruuan suhteen lähes ilmaiselta. Joinakin kuukausina ei tosiaan tarvitse mennä ruokakauppaan ollenkaan. Käyn suunnilleen kerran kahdessa kuussa ruokakaupassa. Juoksen viitenä päivänä viikossa 5-7km aamuisin. Paastopäivinä en juokse. Olen normipainoinen ja terve.
Tämä on vaan ihan yksi näkökulma asiaan.
Laskehan uudelleen proteiinin määrä! Jos jauhelihassa on 20 % proteiinia, tarvitset VIIDEN 400 g:n jauhelihapaketin edestä proteiinia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spagetti €0.39 / kg
Muuten hyvä, mutta hinnat on pielessä. Ja köyhä korvaa lihan linsseillä, pavuilla tai vaikka soijarouheella.
Saako jostain halvemmalla? Nuo hinnat Prismasta.
Me käydään kerran viikossa Lidlissä ostamassa viikon ruoat. Rahaa menee n.60-70e kahdelta henkilöltä. Minä syön 90% kasvisruokaa ja mies enemmän lihaa. Tehdään pari isompaa satsia ruokaa per lärvi viikossa. Ostetaan paljon sesonkikasviksia. En osaa antaa muuta neuvoa ruokakulujen pienentämiseen kuin sen, että tekee isoja satseja ruokaa ja laittaa paljon kasviksia siihen lihan sijaan. Jos joka päivä tekee eri ruokaa eri raaka-aineista niin siihen kyllä menee rahaa. Aina välillä voi herkutella ja käydä ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Käy Lidlissä
Totta. Kuten rouvalle olenkin sanonut Lidelin kassillinen on puolet halvempi kuin esim Prisman kassillinen. Molemmissa käydään mutta ero on järkyttävän selvä. Molemmista saadaan hyvää syötävää mutta se ero?
Tee itse koe jos et usko. Osta täysi kassillinen mitä ruokaa haluut Liidelistä ja osta täysi kassillinen vaikka Prismasta. Liideli vaan on puolet halvempi. Joku sanoo että valikoima on eri mutta juuri siksi.
Venäläinen nainen käyttää Lidl koska se on Saksan kauppa itäsaksaa niin hän opetti että ostaa aina kilohinnan mukaan mitä saa eniten. Siis ei vaan halvempaa vaan laskee mitä saa eniten että riittää viikoksi. USAssa oli perheessä tapana että ostaa viikoksi kerralla ruuat. Leivät pakasteet lihat munia laatikko ja paljon Tex mex tortilloja ja kalkkunaa. Jäätelöt suurissa rasioissa ja pinaattikerma pakasteita.Esimerkiksi siellä saa tuoremehuja 2-4 litran kannuissa ja maitoja.Se tulee halvemmaksi kuten huomaat kun ostat pienen jäätelön vertaa ostat ison hintaa ja määrää samoin limsat isompi on halvempaa.Iso paketti leipää ja kalkkunan lihasta tortilloja tai kanasta nuggetteja.Suklaa on halvempi ostaa iso kuin pieni suhteessa määrään ja hintaan.
Jaa-a tässäpä on tullut paljon hyviä neuvoja. Noin yhteenvetona voisi todeta, että omien tapojen ja ostojen analysointi kannattaa ja valita omaan elämään vaikuttavat säästötavat. Mikä on toiselle hyvä, ei välttämättä toimi itselle. En kannata äärimmäistä köyhäilyä, pelkkää mummoruokailua tms. Koska kukaan ei jaksa sitä loputtomiin. Pitää olla päiviä ja ruokia mihin laittaa enemmän rahaa. Toisina päivinä sitten syödään sitä makaronilaatikkoa. Ja vaihtelua pitää olla muuten lähtee järki. Minulla on myös kattava repertuaari lohtu/herkutteluruokaohjeita ja viikonlopun iltahetkiin erilaisia leivottavia; vältän niillä grillillä yms. Käynnit. Kerran kuussa max. Sekin sallitaan.
Einekset ovat ehkä suurin säästökohde, niistä ei saa mahaansa täyteen. Niiden jälkeen on pian nälkä ja syöt kaapista aamu= ja välipalaksi.. Kannattaa katsoa kokkiohjelmia ja poimia niistä ajatuksia. Ruuanlaitto voi olla rentoa = sinne vaan samaan pataan kaikki vanhentuvan kamat - tyyppistä menoa ja hyvää tulee. Jos pullaa haluaa, netti on täynnä hyviä ohjeita. Käytän simppeleitä ohjeita joiden raaka-aineisiin ei uppoa omaisuuksia. Ostan kaiken alesta, lue ne kotiin tulevat tarjouslehdet. Haen tietyt tuotteet eri kaupoista. Olen ostanut vihannekset ja hedelmät Prismasta viime aikoina, koska laadukas tuote kestää jääkaapissa pidempään syötävänä. En tosin raaskinut viimeksi ostaa esim. Uuden sadon porkkanapussia. Pisti naurattamaan itseänikin. Peruutin myös leipomossa yön yli nukkuneiden munkkien ostokset, kun viidestä munkeista pyydettiin 4.80, alennus oli jo mukana 40%. Lähtöhinta oli 7€, 1,40€ kappale. Riistohinta minulle. Viereisestä leipomosta irtosi paremman näköiset munkit 2,50 pussi. Moni hinta on karannut niin ylös etten ole sitä enää valmis maksamaan esim Kotipizzan pizzojen hinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.
Tuo riippii siitä, miten perhe syö. Olen vertaillut, ja meidän perheen ruokailutavoilla Lidl on kalliimpi. Sieltä ei löydy kaikkea, ja jotkut tuotteet ovat sitten sellaisia, ettei joku perheestä voi allergioiden takia syödä (esim. Lidl'n sweet chili sauce sisältää sipulia - muilla merkeillä ei, täkäläisessä Lidlissä ei ollut kuin tuota yhtä). Kolajuomissa on makeutusainetta, ilmeisesti lähes kaikissa virvoitusjuomissa. (perheessä on 4 teiniä, älkää kuvitelkokaan, ettei jotain kolaa välillä tarvita).
Kana (siis broileri) ja lihat ovat täkäläisessä Lidlissä jo lähtöhinnaltaan kalliimpia kuin Prismassa.
Viereisessä Prismassa on samat (merkki)tuotteet saman hintaisia tai edullisempia ja niistä kertyy bonusta. Okei, Lidl kehitti oman bonusjärjestelmänsä, mutta valitettavasti, kun ostoni olisivat sieltä kovin vähäisiä, niin ei kannata. Lidl'n omat merkit ovat edullisia, mutta kuten sanottua, niitä ei meillä voida useinkaan käyttää.
Se ei varmaan tee Lidlistä lähtökohtaisesti kalliimpaa, jos teidän perheellä on allergioita.
Niin, ja siksi kirjoitinkin MEILLÄ, MEIDÄN PERHEEN, ostoNI.
Halusin vain tuoda ilmi, että ihan joka tilanteessa joku tietty kauppa ei ehdottomasti ole halvin tai kalliimpi, vaan se riippuu monesta asiasta.
Ja tässähän ei nyt puhuttu ollenkaan siitä, että joka paikkakunnalla niitä Lidlejä ei ole, ei edes Prismoja eikä S-marketteja tai K-supermarketteja, on ehkä K-market ja Sale. Tai M-kauppa.
Vierailija kirjoitti:
Turhakevekotin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekemällä säästää.
Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.
Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.
Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.
Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.
Uuninkäytöllä sähkölasku huutaa Hoosiannaa.
Mikään ei ole niin kallista kuin leipominen ja uuniruuat.
Lopetin uuninkäytön, sähkölasku putosi 80e kesät talvet.Vattenfallin sivuilta uunin kulutuksesta:
"Uuni on eräs kodin suuritehoisimmista laitteista. Lämmetessään se voi hyvinkin kuluttaa sähköä useamman kilowatin teholla. Toisaalta uuni lämpenee melko nopeasti, eikä kulutus sen jälkeen ole kovin suurta, koska uuni on tällöin kytkettynä vain lyhyitä jaksoja. Esimerkiksi neljän tunnin paistaminen uunilla kuluttaa sähköä n. 1–3 kWh, eli 0,10–0,30 €"
Vaikka sulla olisi uuni päällä koko ajan, niin ei pitäisi mennä noin paljon rahaa kuukaudessa. Tuossa neljässä tunnissakin paistaisi jo koko kuukauden sämpylät ja pullat yhdelle hengelle, joten todellakin kannattaa rahansäästömielessä leipominen, etenkin jos syö pullaa, kuten aloittaja.
Ja leivontatarpeet ovat ilmaisia?
Aikuiset ei tarvii mitään pullia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy Lidlissä
Totta. Kuten rouvalle olenkin sanonut Lidelin kassillinen on puolet halvempi kuin esim Prisman kassillinen. Molemmissa käydään mutta ero on järkyttävän selvä. Molemmista saadaan hyvää syötävää mutta se ero?
Tee itse koe jos et usko. Osta täysi kassillinen mitä ruokaa haluut Liidelistä ja osta täysi kassillinen vaikka Prismasta. Liideli vaan on puolet halvempi. Joku sanoo että valikoima on eri mutta juuri siksi.
Lidlissä on se ongelma, että siellä tuotteet vaihtuu jatkuvasti. Kun joskus löytää jotain itselle mieluista, niin pari kuukautta myöhemmin sitä ei enää olekaan. Jopa parmesaani on siellä kausituote. En tiedä, onko jossain isompia Lidlejä mitä tuo oman paikkakunnan kauppa on, siellä on enemmän kaikkea muuta kuin elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Itse tekemällä säästää.
Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.
Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.
Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.
Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.
Muuten hyviä neuvoja, mutta oikeasti purkkihernari maksaa max 1,50 ja siitä syö kaksi lounasta. Ehkä jos olisin pietarilainen katulapsi ja mulla ei olisi yhtään rahaa mutta kaikki maailman aika, liottelisin herneitä vedessä ja lämmittäisin sössön.
Periaatteessa yksinkertaisin neuvo säästää ruokakustannuksissa on vähentää kalliimpien raaka-aineiden osuutta. Eli jos haluaa kalaa, voi ostaa silakkaa tai kalakeittoon lohenperkeet. Monia liharuokia voi jatkaa kasviksilla (perunakin on kasvis). Suomalaisten lihankulutushan on nykyään ihan jäätävää verrattuna vaikka omaan lapsuuteeni 70-luvulla. Liha oli tuolloin perunan, porkkanan ja muiden kasvisten lisuke. Nykyisin olemme tottuneet, että se on toisinpäin. Vaati ainakin itseltäni aika pitkää työstöä, että ajatus kääntyi. En ole lähtenyt totaalikasvisruokaan, mutta pyrin vähentämään lihaa juuri annosajattelun muuttamisella.
Spagetti €0.39 / kg