Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka saan ruokaostoksiin säästöä. Ottaisin mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.

Kotiruoka
14.09.2021 |

Olen aikuinen sinkkumies ja olisin kiinnostunut saamaan vinkkejä ja säästö neuvoja kuinka saisin ruokaostoksiin kulumaan vähemmän rahaa. Mielestäni syön monipuolisesti ja käytän paljon vihanneksia (pakaste), juureksia (tuore, pakaste) ja marjoja. Kalaa (pakaste sei) ja välillä tuoretta lohta kun tarjouksessa. Eineksiä kyllä tulee kaupasta ostettua vaikka tiedostan että itse tekemä ruoka olisi terveellisempää ja vähemmän saisi lisäaineita. Herkut kyllä heikkous samoin pulla.

Kommentit (282)

Vierailija
41/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmiset ostavat leipää kaupasta? Sen tekeminen on helppoa ja nopeaa, jos nyt haluaa alkujaankaan myrkyttää itseään täysin ravintoköyhällä moskalla:/

En tykkää leivän tekemisestä ja leipään on kyllä varaa.

Siksikö ostat leipää kun siihen on varaa? Yleensä ihmisillä on varaa leipään. 70-luvulla perheiden ruokapöytään ilmestyi leipä jotta lapset eivät söisi liikaa arvokasta lihaa vaan täyttäisivät mahansa halvalla leivällä. Älykkäämmät vanhemmat kielsivät lapsiaan täyttämästä mahaansa turhalla vehnämössöllä. 

Ruisleipä ei ole vehnämössöä.

Vierailija
42/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihmiset ostavat leipää kaupasta? Sen tekeminen on helppoa ja nopeaa, jos nyt haluaa alkujaankaan myrkyttää itseään täysin ravintoköyhällä moskalla:/

En tykkää leivän tekemisestä ja leipään on kyllä varaa.

Siksikö ostat leipää kun siihen on varaa? Yleensä ihmisillä on varaa leipään. 70-luvulla perheiden ruokapöytään ilmestyi leipä jotta lapset eivät söisi liikaa arvokasta lihaa vaan täyttäisivät mahansa halvalla leivällä. Älykkäämmät vanhemmat kielsivät lapsiaan täyttämästä mahaansa turhalla vehnämössöllä. 

Kyllä se leipä on ollut isossa roolissa jo paljon aikaisemmin ja sitä syötiin ruokapöydässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakustannusten laskemiseen ei ole kuin yksi tie eli suunittelu. Syö elääksesi älä syödäksesi !

Vierailija
44/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sen sanoit jo.Jätä ne einekset.Tee vähintään viikkosuunnitelma.Osta tarjoukset.Jos se lohi on alessa niin osta enemmän ja pakasta annospalat seuraavalle viikolle saman voi tehdä jahelihalle tms.Hevin ostat mahdollisimman paljon sesonkien mukaan.

Vierailija
45/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me vaihdettiin Prismasta Lidliin ja säästö on ollut huomattava. Joten voin ainakin itse suositella Lidliä, jos et siellä vielä asioi.

Eiköhän nuo ole samoissa hinnoissa. Kummassakin kannattaa katsoa mitä ostaa. Lidlissä ei vaan voi aina luottaa valikoimaan, joten ainakin minulla haittaa ruokalistan suunnittelua.

Vierailija
46/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suosia halpoja, yksinkertaisia vakkariruokia, esim: 

1. hernekeittoa (tarvitaan vain herneitä, suolaa ja vettä)

2. linssejä ja riisiä (kalliit kastikkeet voi unohtaa)

3. paistettuja munia ja perunaa

4. broilerin koipi-reisiä hyvästä tarjouksesta

Vierailija
47/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kerran viikossa kaupassa ja aina ostoslistan kanssa. Tarkistan punalaputetut tuotteet (yleensä olen kaupassa klo 16 jälkeen, eli ei ilta-alea) ja muokkaan listaani sen mukaan. Ostan vain puhtaita raaka-aineita eli en eineksiä, niistä tulee maukkaampaa ruokaa. Sekä ostan kilohinnan mukaan vaikka yksin asunkin. Ruokaa teen kerralla kahta lajia ja aina paljon, laitan annospakkauksina pakasteeseen. Näin säästän myös sähköä kun teen useamman kerralla. Pakasteesta otan rasian kerrallaan ja valmistan sille lisukkeet, esim jauhelihakastikkeelle keitän perunat ja porkkanat tykö, kahden annoksen verran koska huomenna syön myös jauhelihakastiketta.

Ruokahävikkiä mulla ei juuri tule sillä pidän jääkaapin sisällön ajantasalla ja vanhentumisuhan alla olevat ruoat sopivat esim tuunattuun italianpataan, kasviskeittoon, suolaiseen piirakkaan/pannukakkuun jne.

Saatan olla kekseliäämpi ruoanvalmistuksen suhteen sillä olen aikoinani käynyt kokkikoulun ja jo siellä pyrittiin käyttämään kaikki kaapissa olevat raaka-aineet ihan vain taloudellisuuden takia - silloin ei vielä ajateltu ruokahävikkiä samoin kuin nykyään. Ja köyhänä opiskelijana siirsin ajattelutavan kotiini, ajattelutapa on voimissa edelleen.

48/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa suhteuttaa ruuan hankintaan ja valmistamiseen kuluva aika omiin resursseihin. Joskus valmiina kun saa hyvää ja edullista. Tätä on kehuttu https://www.feeliaruokakauppa.fi/. Itselläkin ois tarkoitus kokeilla, kun vain saisin jonkun jumppaan, niin postikulut jäis pois.

Vierailija
49/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa koko kuukauden ruoat kerralla, jos paikkakunnallasi toimitetaan kauppakassit kotiinkuljetuksena.

Itse huomasin, että se on paras tapa tarkkailla, minkä verran rahaa kuluu ruokaan.

Ei tule heräteostojakaan niin helposti. Kuljetusmaksu on ainakin täällä 9 - 14 euroa riippuen päivästä ja kellonajasta. Se on pieni hinta lopulta.

- Minun kuukauden ostokset maksavat noin 260 - 280 eur/kk, ilman herkkuja. Herkut nostavat monta kymppiä hintaa, eli jos haluaa säästää, ei osta niitä. En tupakoi, en juo olutta, tms. Tuohon hintaan sisältyy siis kaikki, mitä kuukaudessa tarvitsen; ruoka, 2 pkt kahvia, teetä, suodatinpussit, pesuaineet, kosteusvoiteen, wc-paperit, talouspaperit, biopussit, ym. ym. Juon kaurajuomaa, en maitoa, ja se säilyy koko kuukauden, eli senkin voi tilata kuukaudeksi kerrallaan, minulla menee 14 litraa/kk.

- Leivon itse leivät, eli ostan 2 - 3 pussia Kotimaista sämpyläjauhoja/kk, kuivahiivaa ja öljyä. Leipomisen tarvitsee tehdä 1 - 2 kertaa viikossa, riippuen siitä, kuinka paljon tai vähän syö leipää. Yhdestä ohjeen mukaisesta annoksesta taikinaa tulee 12 lämmintä, ihanaa sämpylää. Pakastan osan niistä heti tuoreina, niin ne sulatettuina maistuvat tuoreilta. Yhdestä jauhopussista leipoo 2 - 3 kertaa.

- Ruoan saa säilymään koko kuukauden kun tilaa puolet tuoretta ruokaa, puolet pakasteita. Syö ensin ne, joiden viimeinen käyttöpäivä on ensin. Viimeiseksi pakasteet. Tuoreesta ruoasta voin mainita esim. kanasuikaleet, loimulohi, kalkkunanakit, ym. Viimeisistä käyttöpäivistä voi laittaa vaikka listan jääkaapin oveen, niin ei tarvitse jokaista pakkausta aina tarkistaa kun päivän ruokaa suunnittelee.

- Voi tehdä itsekin isomman annoksen jotain ruokaa, jonka osittain pakastaa, kun muistaa, että kanaa ei saa lämmittää uudelleen.

- Hedelmiä ostan tuoreina ja kuivattuina, sekä säilykkeinä. Marjoja pakasteina. Syön ensin tuoreet, sitten kuivatut, viimeiseksi muut. Näin tulee vitamiineja pitkin kuukautta. Salaattia ostan myös ja vihanneksia. Salaatit pitää syödä alkukuusta. Niitä voi hakea kaupasta lisää, jos haluaa.

Tämä systeemi sopii ainakin minulle ja talousmenot pysyvät hallinnassa. Ainakin Prisman Foodie-sovelluksessa voi tallentaa kauppalistan ja käyttää samaa seuraavalla kerralla uudelleen. Siitä tulee myös bonukset tilille kerran kuussa.

Vierailija
50/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tekemällä säästää.

Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.

Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.

Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.

Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.

Uuninkäytöllä sähkölasku huutaa Hoosiannaa.

Mikään ei ole niin kallista kuin leipominen ja uuniruuat.

Lopetin uuninkäytön, sähkölasku putosi 80e kesät talvet.

Vierailija
51/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin antaa erinomaisen reseptin tiikerikakkuun. Pistät pakkaseen, sieltä sitten helppo ottaa pahimpaan pullantuskaan ja voithan hyvin leipoa pullaakin pakkaseen. Keitä iso kattila makkarakeittua ja sitä rasioihin pakastat, samoin kuin myös makaroonilaatikko. Meal preppaus ja kauppaan kerran viikossa.

Vierailija
52/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kerralla useamman annoksen verran pakastettavaksi esim laatikko ruokia, pizzaa, ja sose keittoja. Ja tarkkailen kaappi tilannetta ettei jokin mene pilalle ettei pidä heittää pois.

Vierailija
53/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo linssijuttu on näissä halpuutusketjuissa 😂

Tee kauppalista, älä osta ohi. Kaikki välipalahärpäkkeet ovat ihmiselle turhia ja pelkkää sokeria: jogurtit, hedelmät ja valmissalaattirasiat. Vähän liikkuville riittää syönti kerran päivässä eikä jatkuva mäiskytys.

Vierailija
54/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikkaaamupalaton kirjoitti:

Mikä tuo linssijuttu on näissä halpuutusketjuissa 😂

Punaiset linssit on halpoja ja niistä on tosi helppo valmistaa hyviä ruokia, koska niitä ei tarvitse liottaa ja ne kypsyy nopeasti. 

Vierailija
55/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käytäntöni: ostan tarjouksesta kerralla paljon lihaa (jauhelihaa, possua, nautaa tai kanaa) ja teen kerralla siitä ison kastikkeen. 1 annoksen syön ostopäivänä, toinen jää jääkaappiin huomiseksi, noin 7-8 annosta pakastan. Pakasterasioiden kansien väri kertoo mitä kastiketta sisältävät. Ja ostan aina tarjouksesta pakastevihanneksia. Kotona on aina riisiä, linssejä, pastaa, perunoita munia ja hedelmiä, pari tomaattia tai yksi kurkku, kaikki harkitusti niin että hävikkiä ei tule. Ja kotona on aina puurohiutaleita ja maitoa. Niinpä voin syödä kanaa kukkakaalin ja riisin kanssa, jauheliha-brokkoli-makarooni-laatikkoa, uuniperunoita ja possukastiketta herneiden kera ja niin edelleen, eli eri yhdistelmillä saan nopeasti ja vähällä vaivalla sitä mitä haluan.

Olen eläkkeellä ja eläke on pieni, asun yksin.

Aamupäivällä syön puuron. En syö leipää ollenkaan, jälkiruuaksi ja välipaloiksi vain hedelmiä. Kerran viikossa pussikeitto- eli dieettipäivä, yleensä lauantaina kun siivoan. Sunnuntaisin joko lapsenlapset tulevat (rakastavat perusruokaani) tai olen heillä kylässä. Silleen!

Vierailija
56/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan välillä ResQ-appin kautta yllätysruokakassin. Siinä kauppias laittaa kassin täyteen punalaputettuja aineksia. Siinä voi olla itselle vähän huteja, joskus tullut esim. 2-3 litraa piimää tms. Joskus koitan antaa muuan duunikaverille jotain aineksia joita en itse usko syöväni 2-3 päivän aikana. Mutta jos on iso pakastin (minulla ei ole), ei pitäisi olla ongelma.

Tänään haen 6€ yllätyskassin läheisestä K-marketista. Toistaiseksi näyttää olevan vain K-ryhmän kaupat jotka näitä tarjoavat ResQ:n kautta. Hinta yleensä 7-10€, mutta tavaraa voi olla hyvinkin 20€ arvosta.

Vierailija
57/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän leipominen itse säästää paljon. Se on myös haastavaa, jos hapattaa taikinan. Mutta jos siitä tulee tapa, niin johan alkaa tuntumaan helpolta.

Tee höyrystetty värikäs kasvislisuke valmiiksi tuoreista kasviksista. Sillä voi jatkaa kaupan keittoja ja ruokia tai tehdä itse sen proteiini lisän.

Porkkanaraaste leivälle on ihanaa.

Myös se minkä laittaa kurkusta mahaan, on oltava parasta ikinä. Terveellisestä ruuasta ei kannata säästää. Se mitä jää kropan ulkopuolelle, siitä voi säästää ensimmäiseksi.

Vierailija
58/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhakevekotin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tekemällä säästää.

Leivo leivät ja pullat ja piirakat itse.

Suosi pääruokana keittoja, patoja, uunissa haudutettuja laatikkotyyppisiä ruokia.

Hernekeitto liotetuista kuivista herneistä on hyvää ja lähes ilmaista. Voi maustaa halutessa esim. palasella kinkkua, jos vegesoppa ei riitä.

Keittoja / patoja saa helposti punaisista linsseistä, jotka valmistuvat nopeasti eikä tarvitse liottaa.

Uuninkäytöllä sähkölasku huutaa Hoosiannaa.

Mikään ei ole niin kallista kuin leipominen ja uuniruuat.

Lopetin uuninkäytön, sähkölasku putosi 80e kesät talvet.

Vattenfallin sivuilta uunin kulutuksesta:

"Uuni on eräs kodin suuritehoisimmista laitteista. Lämmetessään se voi hyvinkin kuluttaa sähköä useamman kilowatin teholla. Toisaalta uuni lämpenee melko nopeasti, eikä kulutus sen jälkeen ole kovin suurta, koska uuni on tällöin kytkettynä vain lyhyitä jaksoja. Esimerkiksi neljän tunnin paistaminen uunilla kuluttaa sähköä n. 1–3 kWh, eli 0,10–0,30 €"

Vaikka sulla olisi uuni päällä koko ajan, niin ei pitäisi mennä noin paljon rahaa kuukaudessa. Tuossa neljässä tunnissakin paistaisi jo koko kuukauden sämpylät ja pullat yhdelle hengelle, joten todellakin kannattaa rahansäästömielessä leipominen, etenkin jos syö pullaa, kuten aloittaja.

Vierailija
59/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto ja ruokailujen vähentäminen. Välipalat pois. Ihmisen ei tarvitse jatkuvasti puputtaa. 

Vierailija
60/282 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitotuotteet ovat kalliita, samoin liha.

Juustojakin voi tehdä itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan