Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku haluaa sektion?

Vierailija
13.09.2021 |

En osaa samaistua naisiin jotka haluaa sektion. En halua tuomita ketään ja ymmärrän esim.synnytystraumat jotka saa haluamaan toisen lapsen kohdalla sektion mutta miksi joku haluaa sektion jos ei terveydellisistä syytä ole esikoisen kohdalla?

Arvostan jos joku haluaa avata tätä hyvässä hengessä! Kiitos!

Kommentit (168)

Vierailija
61/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelko (johtui se mistä syystä tahansa) on todellakin riittävä syy. Minusta sektiopäätös pitäisi saada jo alkuraskaudessa ilman ylimääräisiä keskustelukäyntejä jos nainen näin haluaa. Kukaan pelkopolin työntekijä ei pysty lupaamaan, että synnytys saadaan kivunlievityksellä kivuttomaksi ja kaikki menee hyvin ja ilman traumoja.

Eihän synnytyksen kuulukaan olla täysin kivuton, mistä tuommoista olet keksinyt. Kyllä synnytys sattuu, mutta se on hyvälaatuista kipua, jolla on tarkoitus ja josta palkinnoksi saat vauvan. 

Vierailija
62/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo alapään muutokset ole maailman luonnollisin asia ja suurinosa ohimeneviä?

-ap

Alatie synnytys ei ole luonnollinen tapahtuma, ellet sitten itseksesi kotona synnytä. Sairaalassa olet kojeisiin kytkettynä ja seurannassa ja monenmoisten interventioiden ja ronkkimisten kohde. Juu ja ei kysytä mielipidettäsi, kun näitä tehdään. 

Kevytmielinen on asennoituminen "ohimeneviin" muutoksiin. Auttanee sinua tai ei ainakaan suuremmin vaivaa. 

Sektioonhan ne interventiot ja ronkkimiset liittyvät. Monta kerrosta vatsanpeitteitä viilletään auki, kohtu saksitaan kahtia, virtsa ohjataan katetriin ja koko ajan on piikki selkärangassa.

Alatien saa pyytäessään ihan luomuna.

-ei ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on asia, jonka voi "hallita". Luonnollinen alatiesynnytys taas ei ole. Se voi olla rauhallinen ja hidas tai rankka, raju ja nopea. Et voi tietää, mihin porukkaan kuulut ja se voi olla pelottavaa.

Lääkärit ja hoitajat sektiossa hallitsee, itse on vain toimenpiteen kohde. Edes pissaamista ei voi itse hallita sektion aikana. Tämä oman kehon hallinnan puuttuminen oli mun mielestä sektioissa kaikkein kamalinta. Minulle on tehty kaksi sektiota perätilan takia, ja kolme olen synnyttänyt alakautta. Haluaisin alatiesynnytyksen, jos se olisi mahdollista.

Kirjoitin tuon ylimmän kommentin, vaikka itse olen saanut kaksi lasta ja molemmat ihan alateitse, joten sektiosta ei ole kokemusta. Jos olisin tahtonut (tai osannut vaatia) sektion, niin tämä hallinnan tunteen menettäminen olisi varmaan ollut se sektioon ajava voima. Toinen synnytykseni käynnistyi ollessani puolivälissä junamatkalla Jyväskylästä Helsinkiin ja se oli jotain niin kamalaa etten osaa edes kuvailla. Tämä oli siis kuukauden ennen laskettua aikaa. Kokemuksesta tiesin, että ehdin sairaalaan Kättärille ihan hyvin, mutta olisi kieltämättä ollut kätevää, jos sektio olisi ollut merkittynä kalenteriin päivälle x.

Vierailija
64/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta mielenkiintoista pointtia. Kiitos vastanneille! Näyttää siltä että kaikkien syynä oikeastaan on pelko, mikä on aika kurjaa vaikka toisaalta ymmärrettävää.

-ap

Hyvin skippasit yli kaikki keskustelussa luetellut terveydelliset (äidin&lapsen) syyt. Opettele lukemaan, jos oikeasti haluat keskustella ja oppia jotain.

Oletetut terveydelliset syyt. Et voi sanoa mitä haittoja tulee alatie- tai sektiosynnytyksestä kenellekin.

”Oletetut terveydelliset syyt” jep. Voit lähteä oman kakarasi kanssa kokeilemaan mahtuuko ulos lantiosta hengissä vai ei, mutta muilla on oikeus sektioon oli se terveydellinen syy sinusta sitten kuinka oletettu tahansa. Luojan kiitos, et toimi synnytyslääkärinä tuolla ymmärryksellä.

Vierailija
65/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin sektion, koska epäilys isokokoisesta vauvasta, perätila ja lääkäri sitä suositteli.

Vierailija
66/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta mielenkiintoista pointtia. Kiitos vastanneille! Näyttää siltä että kaikkien syynä oikeastaan on pelko, mikä on aika kurjaa vaikka toisaalta ymmärrettävää.

-ap

Hyvin skippasit yli kaikki keskustelussa luetellut terveydelliset (äidin&lapsen) syyt. Opettele lukemaan, jos oikeasti haluat keskustella ja oppia jotain.

Oletetut terveydelliset syyt. Et voi sanoa mitä haittoja tulee alatie- tai sektiosynnytyksestä kenellekin.

Ai perätilassa olevan lapsen alatiesynnytyksestä? Aika suuri todennäköisyys, ettei hyvin mene ja kaiken päälle todella kivulias, ellei sitten molempien hengen vievä synnytys.

Pari ystävääni on synnyttänyt vauvan alateitse perätilassa. Hyvin meni, ja aika suuri todennäköisyys onkin että menee.

Vierailija
67/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halunnut lapseni jäävän jumiin, saavan aivovauriota tms. Sektio oli turvallisempi vaihtoehto. Ja juu, myönnän, ettei ajatus lapsen puskemisesta ulos toosastani hirveissä tuskissa houkutellut.

Tosiaan, se lapsen vammautuminen suunnitellussa sektiossa on erittäin epätodennäköistä. Sektion onnistuminen ja mahdolliset komplikaatiot riippuvat valitettavasti myös sektion suorittavasta lääkäristä. Jos joku huti huti kandi sattuu kohdalle, saattaa olla ikävä kokemus, kun taas hyvin menneenä viiletät pitkin käytäviä kun mitään sektiota ei olisi ollutkaan.

Esim. jos sektion seurauksena tulee paha kirurginen vuoto, saattaisi olla että toisen lääkärin käsittelyssä ei olisi tullut.

Samoin selkäydinpuudutus voi olla kivuton helppo kokemus kokeneen anestesia lääkärin suorittamana, mutta jos saat punastelevan, lähes itkuisen, lässyttävän kandin, joka runttaa sitä piikkiä moneen kertaan selkänytimeen, ei niin kivaa. Useampi sektio takanana, joten kokemuksesta puhun. Ja ei, se huonoiten mennyt ei ollut se viimeisin sektio eli aikaisemmat eivät olleet syynä komplikaatioihin.

Vierailija
68/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolme suunniteltua ns. pelkosektiota. En ikimaailmassa olisi suostunut synnyttämään alakautta (synnytyskipu, repeämät - koko synnytys on mielestäni kuvottavaa, saastaista, alkukantaista paskaa) niinpä kävin pyytämässä omalta gyneltä mustaa valkoiselle, että leikkaa minut, jos tulen raskaaksi ... ja hetihän minä tulin raskaaksi, kun alettiin yrittää. Sektiot ovat olleet ihania! 

Menisin alatiesynnytyksessä niin paniikkiin, että synnytys pysähtyisi ja tappaisin itseni mieluummin kuin synnyttäisin alakautta. En vaan voi, pysty enkä halua synnyttää alakautta. Sektiot olen saanut helposti, koska alatiesynnytys on minulle niin ehdoton ei.

Voi hyvän tähden. Kannattaa sitten mennä kuolemaakin jonnekin itsemurhaklinikalle, sekin kun on usein alkukantaista paskaa, vielä enemmän kuin syntyminen.

Vierailija
69/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on nykyisen tiedon valossa lapsen kannalta (ei toki äidin) turvallisempi, kuin alatiesynnytys. Näin siis huom. vain vakavien komplikaatioiden kannalta, allergia-asiat ym. erikseen. Eli tämä voi olla yhtenä syynä.

Eihän ole 😄 älä jaa väärää tietoa.

Vierailija
70/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

”Oletetut terveydelliset syyt” jep. Voit lähteä oman kakarasi kanssa kokeilemaan mahtuuko ulos lantiosta hengissä vai ei, mutta muilla on oikeus sektioon oli se terveydellinen syy sinusta sitten kuinka oletettu tahansa. Luojan kiitos, et toimi synnytyslääkärinä tuolla ymmärryksellä.

Ymmärrä nyt hyvä ihminen, että tässä puhutaan tilastollisista todennäköisyyksistä, ei juuri sinusta.

Vierailija
71/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin synnyttää siististi ja vaivattomasti ilman pelkoa alapään venymisestä ja räjähtämisestä. Toki myös pelkäsin synnytystä. Suunniteltu sektio ja sairaalassa näytin jo siltä etten olisi edes synnyttänyt ja vointi oli erinomainen. En ymmärrä niitä jotka haluaa kokea sen lapsen puskemisen alateitse. 🤢

Vierailija
72/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä johtuu tämä kamala aggre ja negatiivisuus ja alapeukutus kun haluaisin ymmärtää niitä äitejä jotka valitsevat sektion ja sanon vielä että en halua loukata? Ihmiset ovat tosi puolustuskannalla, ihan kuin olisin hyökkäämässä heitä vastaan vaikka kyse ei ole alkuunkaan siitä?

Ei minusta sektio ole mikään väärä valinta, itse en vain ymmärrä mikä siihen ajaa koska itse pelkään ajatusta sektiosta enemmän kuin alatiesynnytyksestä.

-ap

Vierailija
73/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin synnyttää siististi ja vaivattomasti ilman pelkoa alapään venymisestä ja räjähtämisestä. Toki myös pelkäsin synnytystä. Suunniteltu sektio ja sairaalassa näytin jo siltä etten olisi edes synnyttänyt ja vointi oli erinomainen. En ymmärrä niitä jotka haluaa kokea sen lapsen puskemisen alateitse. 🤢

Sama kuin kaikki ei tajua miksi jotkut haluaa kokea sen että vatsa viilettää auki.

Vierailija
74/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kolme suunniteltua ns. pelkosektiota. En ikimaailmassa olisi suostunut synnyttämään alakautta (synnytyskipu, repeämät - koko synnytys on mielestäni kuvottavaa, saastaista, alkukantaista paskaa) niinpä kävin pyytämässä omalta gyneltä mustaa valkoiselle, että leikkaa minut, jos tulen raskaaksi ... ja hetihän minä tulin raskaaksi, kun alettiin yrittää. Sektiot ovat olleet ihania! 

Menisin alatiesynnytyksessä niin paniikkiin, että synnytys pysähtyisi ja tappaisin itseni mieluummin kuin synnyttäisin alakautta. En vaan voi, pysty enkä halua synnyttää alakautta. Sektiot olen saanut helposti, koska alatiesynnytys on minulle niin ehdoton ei.

Voi hyvän tähden. Kannattaa sitten mennä kuolemaakin jonnekin itsemurhaklinikalle, sekin kun on usein alkukantaista paskaa, vielä enemmän kuin syntyminen.

Suomi valitettavasti on kehitysmaa, johon ei näköjään kunnon eutanasialakia saada juuri kaltaistesi hihhuleiden takia. Olen aika varma, että jos mainitsemiasi itsemurhaklinikoita olisi MISSÄÄN, niin läheisesi olisivat laittaneet sinulle jo hakemuksen sinne menemään.

-eri

Vierailija
75/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä johtuu tämä kamala aggre ja negatiivisuus ja alapeukutus kun haluaisin ymmärtää niitä äitejä jotka valitsevat sektion ja sanon vielä että en halua loukata? Ihmiset ovat tosi puolustuskannalla, ihan kuin olisin hyökkäämässä heitä vastaan vaikka kyse ei ole alkuunkaan siitä?

Ei minusta sektio ole mikään väärä valinta, itse en vain ymmärrä mikä siihen ajaa koska itse pelkään ajatusta sektiosta enemmän kuin alatiesynnytyksestä.

-ap

Lässynlää, et oikeasti halua ymmärtää ja se näkyy teksteistäsi trolli.

”Haluan ymmärtää” ja heti perään ”en itse vain ymmärrä”.

Vierailija
76/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin saada terveen lapsen, joka ei ole kärsinyt synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta. Alapäätäni en miettinyt pätkääkään, lapsen terveys edellä mentiin.

Et kuitenkaan katsonut astmariskin kuuluvan lapsen terveyteen?

Astmariski on alle 1% luokkaa, alatiesynnytyksessä vammautuu yli 13 % lapsista pienesti tai isosti.

Vierailija
77/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusin saada terveen lapsen, joka ei ole kärsinyt synnytyksenaikaisesta hapenpuutteesta. Alapäätäni en miettinyt pätkääkään, lapsen terveys edellä mentiin.

Et kuitenkaan katsonut astmariskin kuuluvan lapsen terveyteen?

Astmariski on alle 1% luokkaa, alatiesynnytyksessä vammautuu yli 13 % lapsista pienesti tai isosti.

Huutonaurua näille prosenteille.

Vierailija
78/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörtyilen jo veri- ja papakokeissa. Lääkityksen vuoksi ei mahdollisuutta epiduraaliin, ja äidilläni todella vaikeat synnytykset. Paniikkihäiriötaustaa. Tämä kokonaisuutena itselläni sellainen paketti, että voi olla, ettei muita vaihtoehtoja jää, kuin sektio, vaikka haluaisinkin toimia, kuten ”luonto on tarkoittanut”.

Olet trolli!!

Vierailija
79/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on nykyisen tiedon valossa lapsen kannalta (ei toki äidin) turvallisempi, kuin alatiesynnytys. Näin siis huom. vain vakavien komplikaatioiden kannalta, allergia-asiat ym. erikseen. Eli tämä voi olla yhtenä syynä.

Eihän ole 😄 älä jaa väärää tietoa.

En tiedä yhtäkään lasta, joka olisi vammautunut suunnitellun sektion takia. Sen sijaan tunnen kymmeniä, jotka ovat epäonnistuneen alatiesynnytyksen lopputuloksena saaneet vakavia neurologisia vammoja.

Vierailija
80/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Lässynlää, et oikeasti halua ymmärtää ja se näkyy teksteistäsi trolli.

”Haluan ymmärtää” ja heti perään ”en itse vain ymmärrä”.

Nyt on väärä trollihälytys sulla sori. Kun en itse ymmärrä niin pyydän palstalaisia avaamaan asiaa? 3n ymmärrä mikä siinä on ihmeellistä.

Mutta pelko ajaa ilmeisesti molempiin ratkaisuihin ja tietenkin vauvan hyvinvointi :)

-(epätrolli)ap