Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi joku haluaa sektion?

Vierailija
13.09.2021 |

En osaa samaistua naisiin jotka haluaa sektion. En halua tuomita ketään ja ymmärrän esim.synnytystraumat jotka saa haluamaan toisen lapsen kohdalla sektion mutta miksi joku haluaa sektion jos ei terveydellisistä syytä ole esikoisen kohdalla?

Arvostan jos joku haluaa avata tätä hyvässä hengessä! Kiitos!

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelko (johtui se mistä syystä tahansa) on todellakin riittävä syy. Minusta sektiopäätös pitäisi saada jo alkuraskaudessa ilman ylimääräisiä keskustelukäyntejä jos nainen näin haluaa. Kukaan pelkopolin työntekijä ei pysty lupaamaan, että synnytys saadaan kivunlievityksellä kivuttomaksi ja kaikki menee hyvin ja ilman traumoja.

Vierailija
42/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapseni sektiolla vauvan perätilan takia. Alatiesynnytys olisi ollut mahdollinen, mutta kuitenkin riskisynnytys. En missään nimessä olisi muuten halunnut sektiota, mutta pitkään ja perusteellisesti riskejä punnittuani siihen kuitenkin päädyin. Uskon, että alatiesynnytyksestä toipuu kyllä huomattavasti nopeammin. Itse olin viikko tolkulla kpeä, mitään vauvaa painavampaa ei saanut nostaa ja arpikin on ruma. Eli jos vauva olisi ollut normaalissa tarjonnassa, en olisi ikinä valinnut sektiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion saa nukutuksessa, kun ei suostu epiduraali- tai spinaalipuudutukseen. 

Saako vielä nenäleikkauksen ja lobotomian samaan hintaan jos vaatii?

Vierailija
44/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta mielenkiintoista pointtia. Kiitos vastanneille! Näyttää siltä että kaikkien syynä oikeastaan on pelko, mikä on aika kurjaa vaikka toisaalta ymmärrettävää.

-ap

Hyvin skippasit yli kaikki keskustelussa luetellut terveydelliset (äidin&lapsen) syyt. Opettele lukemaan, jos oikeasti haluat keskustella ja oppia jotain.

Opettele itse lukemaan, aloitusviestissä selkeästi sanoin että kiinnostaa ne syyt jotka ei ole terveydellisiä tai liity aiempaan synnytystraumaan :)

-ap

Jatkan vielä että mun on ihan helppo ymmärtää halu sektioon jos on a) pieleen mennyt synnytys taustalla tai b) terveydellinen syy. Tällä ketjulla yritän selvittää miksi ensisynnyttäjä voisi haluta sektion jos ei terveydellistä estettä alatielle ole. Ja melkein kaikkiin vastauksiin liittyy pelko, eli missä on ongelma?

-ap

Vierailija
45/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monta mielenkiintoista pointtia. Kiitos vastanneille! Näyttää siltä että kaikkien syynä oikeastaan on pelko, mikä on aika kurjaa vaikka toisaalta ymmärrettävää.

-ap

Hyvin skippasit yli kaikki keskustelussa luetellut terveydelliset (äidin&lapsen) syyt. Opettele lukemaan, jos oikeasti haluat keskustella ja oppia jotain.

Oletetut terveydelliset syyt. Et voi sanoa mitä haittoja tulee alatie- tai sektiosynnytyksestä kenellekin.

Ai perätilassa olevan lapsen alatiesynnytyksestä? Aika suuri todennäköisyys, ettei hyvin mene ja kaiken päälle todella kivulias, ellei sitten molempien hengen vievä synnytys.

Vierailija
46/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin kiireinen sektio, koska lapsen syke laski supistusten aikana, alateitse synnyttäminen ei tullut kyseeseen. Sektiosta toipuminen oli mulle hidasta ja olin todella kipeä melko pitkään. Kipulääkityksenä buranaa ja panadolia, eivät auta minulla edes päänsärkyyn.

Nyt lähes 4 vuotta sektion jälkeen arpi kipuilee edelleen. Sen kanssa pystyy elämään kyllä, lähinnä vain häiritsee ajoittain. Alavatsassa muutama täysin tunnoton kohta. Etenkin liikunnan jälkeen arpi kipuilee ja esim. selältään istumaan nouseminen on välillä kivuliasta.

Haluaisimme kovasti toisen lapsen, mutta en halua kokea sektiosta aiheutuvaa kipua enää uudestaan. Pelkään myöskin alatiesynnytystä. Liikaa kuullut negatiivisia kokemuksia siitä, välilihan repeytymisestä ym. Äidilläni on huonoja kokemuksia alatiesynnytyksestä, jotka vaikuttaa omaan pelkooni. Vanhempieni ensimmäinen yhteinen lapsi kuoli streptokokkiin muutaman tunnin ikäisenä. Sai tartunnan äidiltä synnytyksen yhteydessä. Yksi lapsista oli liian suuri synnytettäväksi alateitse, jolloin synnytyksessä vauvalle tuli erbin pareesi eli hermovaurio olkapäähän, cp-vamma oli hyvin lähellä. Olen perheeni kuopus ja ainoa sisaruksistani, joka syntyi sektiolla. Ajatuskin synnytyksestä ahdistaa.

Vierailija
47/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo alapään muutokset ole maailman luonnollisin asia ja suurinosa ohimeneviä?

-ap

Noo. Suurimmalla osalla. Mutta ei kaikilla. Mulla on tuttava, joka repesi ensimmäisessä synnytyksessä peräsuoleen asti ja häntä on korjausleikattu jo monta kertaa jälkikäteen. Tietenkin mukaan mahtui hoitovirhettä ja ties mitä. Ulosteenkarkailu ei ole kiva kaveri eikä sietämätön jatkuva kipu ole oikein mukavaa. Ihmetteletkö edelleen, miksi hän synnytti toisen lapsensa sektiolla?

Vierailija
48/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Oletetut terveydelliset syyt. Et voi sanoa mitä haittoja tulee alatie- tai sektiosynnytyksestä kenellekin.

Ai perätilassa olevan lapsen alatiesynnytyksestä? Aika suuri todennäköisyys, ettei hyvin mene ja kaiken päälle todella kivulias, ellei sitten molempien hengen vievä synnytys.

Perätila on ainakin musta ihan terveydellinen syy sektioon.

Vierailija
49/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on asia, jonka voi "hallita". Luonnollinen alatiesynnytys taas ei ole. Se voi olla rauhallinen ja hidas tai rankka, raju ja nopea. Et voi tietää, mihin porukkaan kuulut ja se voi olla pelottavaa.

Lääkärit ja hoitajat sektiossa hallitsee, itse on vain toimenpiteen kohde. Edes pissaamista ei voi itse hallita sektion aikana. Tämä oman kehon hallinnan puuttuminen oli mun mielestä sektioissa kaikkein kamalinta. Minulle on tehty kaksi sektiota perätilan takia, ja kolme olen synnyttänyt alakautta. Haluaisin alatiesynnytyksen, jos se olisi mahdollista.

Ok. Kuvitteletko että alatiesynnytyksessä esim. suolen toimintaa voi hallita? Puolet synnyttävistä paskantavat samalla kun punnaavat lapsen ulos. Ja se toinen puoli kärsii inkotenssista lopun ikäänsä.

Vähän lähti laukalle tämä sinun alatiesynnytyspelko.

Vierailija
50/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo alapään muutokset ole maailman luonnollisin asia ja suurinosa ohimeneviä?

-ap

Noo. Suurimmalla osalla. Mutta ei kaikilla. Mulla on tuttava, joka repesi ensimmäisessä synnytyksessä peräsuoleen asti ja häntä on korjausleikattu jo monta kertaa jälkikäteen. Tietenkin mukaan mahtui hoitovirhettä ja ties mitä. Ulosteenkarkailu ei ole kiva kaveri eikä sietämätön jatkuva kipu ole oikein mukavaa. Ihmetteletkö edelleen, miksi hän synnytti toisen lapsensa sektiolla?

En tietenkään ihmettele jos 1.synnytys on ollut traumaattinen! Mutta komplikaatioita voi tulla kummalla tavalla tahansa.

-ap

Vierailija
51/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sektion saa nukutuksessa, kun ei suostu epiduraali- tai spinaalipuudutukseen. 

Saako vielä nenäleikkauksen ja lobotomian samaan hintaan jos vaatii?

No kerro sinä, kun sinulle on tehty molemmat.

Vierailija
52/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektion ajaksi laitetaan katetri joten pissaamista ei tarvitse hallitakaan.

Vierailija
53/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Alatie synnytys ei ole luonnollinen tapahtuma, ellet sitten itseksesi kotona synnytä. Sairaalassa olet kojeisiin kytkettynä ja seurannassa ja monenmoisten interventioiden ja ronkkimisten kohde. Juu ja ei kysytä mielipidettäsi, kun näitä tehdään. 

Kevytmielinen on asennoituminen "ohimeneviin" muutoksiin. Auttanee sinua tai ei ainakaan suuremmin vaivaa. 

Vierailija
54/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Opettele itse lukemaan, aloitusviestissä selkeästi sanoin että kiinnostaa ne syyt jotka ei ole terveydellisiä tai liity aiempaan synnytystraumaan :)

-ap

No mitähän ne syyt mahtaisi olla autisti?

Autismin tarkkaa syytä ei ole selvitetty, mutta eikö sinusta ole yhtään outoa, että se näyttää olevan erityisen yleistä länsimaissa, missä sektioita tehdään paljon ja ylipäätään vauvan hapensaantia tarkkaillaan läpi synnytyksen?

Vierailija
55/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektion ajaksi laitetaan katetri joten pissaamista ei tarvitse hallitakaan.

Hyi! Mieluummin alatie ja itse pissalle.

Vierailija
56/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mallikkona ajattelen, että lähinnä kaksi syytä:

*Anatomiset syyt/lantio kapea tms.

*Pelko (syystä tai toisesta)

Vierailija
57/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Täällä yksi, joka synnytti perätilassa olleen vauvan onnistuneesti ja ilman ongelmia. Perätila oli kyllä havaittu ja aika käännösyritykseen oli varattuna, mutta vauva päättikin syntyä pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Ei siinä mitään, lääkäri arvioi että lantio on tarpeeksi leveä synnytykseen ja synnytys sujui ilokaasun voimalla. 

Enemmän aiheutti kirjaimellisesti päänvaivaa toinen lapseni, joka tuli pääedellä kuten pitääkin, mutta pää vaan sattui olemaan aika iso :D Hyvin selvittiin siitäkin.

Vierailija
58/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suunniteltu sektio on asia, jonka voi "hallita". Luonnollinen alatiesynnytys taas ei ole. Se voi olla rauhallinen ja hidas tai rankka, raju ja nopea. Et voi tietää, mihin porukkaan kuulut ja se voi olla pelottavaa.

Lääkärit ja hoitajat sektiossa hallitsee, itse on vain toimenpiteen kohde. Edes pissaamista ei voi itse hallita sektion aikana. Tämä oman kehon hallinnan puuttuminen oli mun mielestä sektioissa kaikkein kamalinta. Minulle on tehty kaksi sektiota perätilan takia, ja kolme olen synnyttänyt alakautta. Haluaisin alatiesynnytyksen, jos se olisi mahdollista.

Miten hallitset pissaamista alatiesynnytyksen aikana? Numero kakkonenkin tulee kyllä sieltä paukahtaen ulos samalla kun pusket vauvaa pihalle.

No ei tietenkään ponnistamisen aikana, mutta muuten synnytyksen aikana voi kyllä käydä vessassa. Katetri on vielä joitakin tunteja leikkauksen jälkeen.

Laitetaanko sektiossa katetri? 😳

Lisääkö se naisilla infektioriskiä kuten miehillä?

Kyllä. Katetrointiin liittyy aina infektioriski.

Vierailija
59/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kuvitteletko että alatiesynnytyksessä esim. suolen toimintaa voi hallita? Puolet synnyttävistä paskantavat samalla kun punnaavat lapsen ulos. Ja se toinen puoli kärsii inkotenssista lopun ikäänsä.

No mulle ei kyllä käynyt kumpaakaan.

Vierailija
60/168 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Alatie synnytys ei ole luonnollinen tapahtuma, ellet sitten itseksesi kotona synnytä. Sairaalassa olet kojeisiin kytkettynä ja seurannassa ja monenmoisten interventioiden ja ronkkimisten kohde. Juu ja ei kysytä mielipidettäsi, kun näitä tehdään. 

Kevytmielinen on asennoituminen "ohimeneviin" muutoksiin. Auttanee sinua tai ei ainakaan suuremmin vaivaa. 

Yritän suhtautua asiaan rennoin rantein, ajatellen että kaikki nisäkäsnaaraat on synnyttäneet maailman alusta asti ja siihen liittyy normaaleja muutoksia kehossa. Osa niistä on toki ikäviä ja osa vaarallisia, mutta synnytys on luonnollinen tapahtuma - miten kojeisiin kytkeminen sitten vaikuttaakin..

-ap