Eikö lihavia häiritse
itsejään ne läskit? Siis puhun nyt noin koosta 44-46 koosta ylöspäin.
Eikö heitä pelota se, mitä tekevät terveydelleen? Syfän parat ohuen ohuet sepelvaltimot tukkiintuvat rasvasta kokoajan. Sisäelinten ympärille kertyy rasvaa. Koko elimistö kärsii. Siltikö suklaalevy vie voiton kerta toisensa jälkeen? Pahimmalta näyttäö jos on ylipainoisia lapsia vielä, ja heille syötetään kaikkea rasvaista, suolaista ja sokerista. Eniten minua inhottaa se, etteivät he edes yritä tai halua muuttaa elämäntapojaan. Eri asia jos sairaus lihottanut, mutta se on aika pieni osa jolle sairaus on ylipainon tuonut ka heistö usein näkee että yrittävät asiaa korjata.
Kommentit (107)
Itse olen normaalipainoinen (BMI keskivaiheilla), mutta jouduin syömään noin 3 kk kortisonia. Ja voi sitä painon nousua (muista sivuvaikutuksista puhumattakaan, mutta niistä ei tässä). Tuona aikana paino nousi melkein 10 kg ja voin sanoa, että läskit todellakin häiritsivät! Olen päärynämallinen, mutta nyt rasva kertyi ylävartaloon ja vatsaan. Siis voi yäk!8855
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 03:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:07"]Kyllä mua mun läskit häiritsee, mutta kovin suurena terveysriskinä en niitä pidä. Tää siis siksi, että en ole kerryttänyt tai ylläpidä läskejäni epäterveellisellä ruoalla, vaan liian suurilla määrillä terveellistä kasvisruokaa. Ne terveysriskithän ei niinkään tule siitä itse ylipainosta, vaan siitä, mistä se ylipaino johtuu - useimmiten siis hyvinkin epäterveellisestä ruokavaliosta (ja liikunnan puutteesta), joka itseasiassa aiheuttaa samoja terveysongelmia ilman ylipainoakin. Lisäksi mun läskit ei oo sisäelinten ympärillä omenavatsana, vaan vatsamakkaroina ja löllyvinä reisinä jne., millä on terveyden kannalta iso ero. Laihduttelen kyllä, mutta ihan ulkonäkösyistä, en terveyden takia. [/quote] Ketä sinä yrität huijata? Et oikeasti ole lihonut kasvisruoalla, vaan ehkä kaiken maailman salaatinkastikkeilla yms. jotka vasta epäterveellisiä ovat! Samoin liika ylipaino ON jo itsessään terveyshaitta huolimatta siitä millä tavalla sen on saanut, vaikkakin tietyillä ruokavalioilla saavutetaan suuremmat terveyshaitat. Tuskinpa nivelet polvissasi ja muualla kehossa tietävät, oletko liikakilosi hankkinut hampurilaisilla vai porkkanoilla olettaen että paino on sama. Ei ole olemassa terveellistä tai edes neutraalia ylipainoa!
[/quote]
Useimmat salaatinkastikkeet varmaan lasketaan kasvisruoakavalioon kuuluviksi, koska niissä harvemmin on lihaa tai vastaavaa. Mä olen kasvissyöjä, niin tottakai mä olen lihonut kasvisruoalla. Enimmäkseen ihan vegaanisella sellaisella vielä. Ja kyllä, terveellisellä sellaisella. Mun ruoka koostuu kasviksista, pavuista, linsseistä, kikherneistä, pähkinöistä, siemenistä, hedelmistä, täysjyväviljoista ja öljyistä. Mä nyt vaan syön liikaa. En kyllä yritä huijata ketään, varsinkaan itseäni, jos totean, että ei tuolla ruokavaliolla hankittu ylipaino tukkeuta verisuonia ja aiheuta diabetestä jne. Ja se, miten se rasva on sinne kroppaan jakautunut on kanssa merkittävä juttu terveyden kannalta, koska vaarallisintahan on nimenomaan se sisäelinten ympärillä oleva rasva, joka näkyy keskivartalolihavuutena. Se reisissä löllyvä läski vaan ei ole samanlainen terveysriski.
Siinä olet oikeassa, että nivelet kärsii reippaammasta ylipainosta ihan siitä huolimatta, millaisilla elämäntavoilla se ylipaino on kertynyt. Mulla on varmaan jotain 15 kg ylipainoa, en usko että se on nivelille vielä kovin suuri rasite.
Mun mielestä sulla on aika epätieteellinen näkökanta tähän asiaan. Asiat ei oo aina niin yksinkertaisia ja simppeleitä, että vois laukoa, ettei ole olemassa terveellistä tai neutraalia ylipainoa. Tai voi sitä laukoa, mutta totta se ei silti ole.
Mä olen entinen anorektikko, joten mulle luultavasti olisi huomattavasti terveellisempää pysyä nykyisessä painossa kuin laihduttaa. Laihdutan silti, mutta kuten sanottua, ulkonäkösyistä ja samalla mahdollisesti terveyteni riskeeraten.
[/quote]
Näytin tämän kirjoituksesi miehelleni, joka on lääkäri ja naurusta ei meinannut tulla loppua. Kuulemma oikein tyyppiesimerkki itsepetoksesta tai melkoisesta tietämättömyydestä, pyysi että esität nämä "faktat" seuraavassa terveystarkastuksessa.
[/quote]
Olen keskustellut näistä kiitos paljon lääkäreiden (ja ravitsemusterapeuttien) kanssa. Miehesi sensijaan tuskin on lääkäri, koska he harvoin suosittelevat toipuvalle anorektikolle laihduttamista, tai ylipäätään sen viidentoista ylipainokilon tiputtamista mistä terveydellisistä syistä, kun sellaisia ei ole. Päinvastoin siis, terveydenhuoltohenkilökunta yrittää vakuuttaa mulle, että terveyssyistä mun ei tarvitse laihduttaa, eivätkä muutenkaan suosittele.
Kannattaa googlailla aiheesta enemmän, saattaisit sinäkin yllättyä. Siis ei mitään laihdutusohjeita ja painonvartijoita, vaan oikeata, tieteellistä tutkimusta. Et oo esim. vieläkään sanonut mitään siihen, että reisissä oleva läski on terveyden kannalta täysin eriasia, kuin keskivartalolihavuus. Jos miehes on lääkäri, niin tän se kyllä tietää.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:07"]
Kyllä mua mun läskit häiritsee, mutta kovin suurena terveysriskinä en niitä pidä. Tää siis siksi, että en ole kerryttänyt tai ylläpidä läskejäni epäterveellisellä ruoalla, vaan liian suurilla määrillä terveellistä kasvisruokaa. Ne terveysriskithän ei niinkään tule siitä itse ylipainosta, vaan siitä, mistä se ylipaino johtuu - useimmiten siis hyvinkin epäterveellisestä ruokavaliosta (ja liikunnan puutteesta), joka itseasiassa aiheuttaa samoja terveysongelmia ilman ylipainoakin.
Lisäksi mun läskit ei oo sisäelinten ympärillä omenavatsana, vaan vatsamakkaroina ja löllyvinä reisinä jne., millä on terveyden kannalta iso ero.
Laihduttelen kyllä, mutta ihan ulkonäkösyistä, en terveyden takia.
[/quote]
Eivätkö verisuonet siis rasvoitu, jos läski on hankittu terveysruualla? Luulisin myös, että jos on paljon rasvaa, osa siitä on myös sisäelimien ympärillä.
[/quote]
No en ole nähnyt yhtään tutkimusta siitä, että oliiviöljy tukkisi verisuonia, tai mantelit ja pähkinät jne. Tollasista lähteistä mun ruokavalion rasva tulee. Ja se, onko sitä rasvaa sisäelinten ympärillä, riippuu aika monesta eri tekijästä, joita ei vielä tunneta kauhean hyvin (esim. stressi tuntuisi lisäävän nimenomaan keskivartalolihavuutta). Varmaan jos ylipainoa on tosi paljon, on sitä rasvaa automaattisesti siellä sisäelintenkin ympärillä, mutta tuskin mun viidellätoista ylipainokilolla, jotka on pitkälti reisissä ja perseessä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:43"]
81, silmä käteen. Yläpuolella on.
[/quote]
Se on lehtiartikkeli
[/quote]
Niin? Ja siellä luki että pohjautuu tutkimuksiin! Miljoona-aineisto vielä
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:43"] 81, silmä käteen. Yläpuolella on. [/quote] Se on lehtiartikkeli [/quote] Niin? Ja siellä luki että pohjautuu tutkimuksiin! Miljoona-aineisto vielä
[/quote]
Lehtiartikkeli se on silti, eikä tutkimus. Etkö osaa niitä erottaa?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:43"] 81, silmä käteen. Yläpuolella on. [/quote] Se on lehtiartikkeli [/quote] Niin? Ja siellä luki että pohjautuu tutkimuksiin! Miljoona-aineisto vielä
[/quote]
Lehtiartikkeli se on silti, eikä tutkimus. Etkö osaa niitä erottaa?
[/quote]
Se lehtiartikkeli pohjautuu tutkimuksiin, idari!!! Se kertoo tutkimustuloksista!!!
Kun ei ole henkisiä voimia kieltäytyä herkuista, niin ei ole. Ei siinä sen kummempaa.
t. nykyinen laiha, entinen läski
Syön mielestäni terveellisesti, ei huoleta. Enemmän peloittais kitua jossain vanhainkodissa vuosia. BMI 50.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:41"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:43"] 81, silmä käteen. Yläpuolella on. [/quote] Se on lehtiartikkeli [/quote] Niin? Ja siellä luki että pohjautuu tutkimuksiin! Miljoona-aineisto vielä [/quote] Lehtiartikkeli se on silti, eikä tutkimus. Etkö osaa niitä erottaa? [/quote] Se lehtiartikkeli pohjautuu tutkimuksiin, idari!!! Se kertoo tutkimustuloksista!!!
[/quote]
Kertoo tuloksista, mutta ei ole tutkimus.
Häiritsee.
Luuletko, että kukaan vapaaehtoisesti hommaa itseään sen kokoiseksi? Olisiko sattunut tulemaan mieleen, että kyseessä on sairaus?
Ei häiritse. Lapsia ei ole joten heidän ravitsemuksestaan ja tereydestään ei tarvi huolehtia. Ja itse elän mieluummin lyhyen ja nautinnollisen elämän kuin pidemmän ja kituuttavan. Joten ihan tietoinen valinta epäterveellinen syöminen ja juominen terveysriskeistä huolimatta.
Enemmän mua häiritsee sokerin puute, kuin läskimakkara. Varmaan heroiinistakin olisi helpompi päästä eroon kuin sokerista...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:54"]Ei häiritse. Lapsia ei ole joten heidän ravitsemuksestaan ja tereydestään ei tarvi huolehtia. Ja itse elän mieluummin lyhyen ja nautinnollisen elämän kuin pidemmän ja kituuttavan. Joten ihan tietoinen valinta epäterveellinen syöminen ja juominen terveysriskeistä huolimatta.
[/quote]
Mutta sähän kidutat itseäsi läskeilläsi koko ajan. Koko lyhyen elämäsi ajan.
Kun en ymmärrä että sitten itketään ja valitetaan ku tulee sairauksia, sepelvaltimotauti voi vaivata vuodia pelkällä tukahduttavalla hengästymisellä, rintakipuina, 50m matkaa mahdoton kävellä. Sairaus joo mut miksi ei halua parantua.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:44"]Itse olen normaalipainoinen (BMI keskivaiheilla), mutta jouduin syömään noin 3 kk kortisonia. Ja voi sitä painon nousua (muista sivuvaikutuksista puhumattakaan, mutta niistä ei tässä). Tuona aikana paino nousi melkein 10 kg ja voin sanoa, että läskit todellakin häiritsivät! Olen päärynämallinen, mutta nyt rasva kertyi ylävartaloon ja vatsaan. Siis voi yäk!8855
[/quote]
Mitäs rupesit possuilemaan. Sairaus on hyvä tekosyy antaa elintapojen ja rutiinien repsahtaa. Ei sairaus eikä lääkkeet lihota, ainoastaan suusta sisään mätetyt kalorit. Ihan kuin nyt et sitä tietäisi.
Ja ennen kuin revit hiukset päästäsi kommenttini vuoksi, kerron, että se oli läskinatsi-imitaatio.
Lähes kaikkiin sairauksiin ja nooden syntyyn ylipaino vaikuttaa!! Turha sitten itkeä että voivoi ku tuli aivoinfarkti minulle paralle ja opetellaan puhumaan tai kävelemään. Sikmä sitä vasta kituu pitkän loppuelämän.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 12:44"]Itse olen normaalipainoinen (BMI keskivaiheilla), mutta jouduin syömään noin 3 kk kortisonia. Ja voi sitä painon nousua (muista sivuvaikutuksista puhumattakaan, mutta niistä ei tässä). Tuona aikana paino nousi melkein 10 kg ja voin sanoa, että läskit todellakin häiritsivät! Olen päärynämallinen, mutta nyt rasva kertyi ylävartaloon ja vatsaan. Siis voi yäk!8855 [/quote] Mitäs rupesit possuilemaan. Sairaus on hyvä tekosyy antaa elintapojen ja rutiinien repsahtaa. Ei sairaus eikä lääkkeet lihota, ainoastaan suusta sisään mätetyt kalorit. Ihan kuin nyt et sitä tietäisi. Ja ennen kuin revit hiukset päästäsi kommenttini vuoksi, kerron, että se oli läskinatsi-imitaatio.
[/quote]
No mutta kyllä kortisoni laittaa myös tosiaan syömään (olen siis tuo kortisonilla lihonut kirjoittaja), mutta että se sekoittaa myös sokeriaineenvaihdunnan, jonka vuoksi läski kertyy ihme paikkoihin. Voitteko kuvitella "hevosen nälän", jota ei voi millään jättiextrasupersuurellakaan ruoka-annoksella tyydyttäää! Sekin tuli kokeiltua, mutta muutoin söin normaaliannoksia. Ja nälkä oli.
Läskit on yksinkertaisia ja rumia piste.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 10:16"]
No siis kokoa 44 käyttävä nainenhan onkin ihan hirvee läski. Itse 48 ja olen kyllä lihava. Huonokuntoinen sen sijaan en ole. Paremman näköinen olisin laihempana, mutta en onnellisempi. Niin että ei häiritse. Ainoo mikä häiritsee on nämä "hyi läski"-foobikot sekä tosielämässä että netissä. Mut sehän kertoo enemmän vain esim. ap:stä kuin meistä "läskeistä".
Ketuttaako kun jotkut ei haluakaan olla laihoja? (koska jos tarpeeksi paljon haluaisi, niin varmaan sitä sitten laihduttaisi, vai?)
[/quote]
Oletko sä näitä lihavia, joiden mielestä normaalipainoinen = laiha? :D
[/quote]
Öö.. en :D :D :D