Eikö lihavia häiritse
itsejään ne läskit? Siis puhun nyt noin koosta 44-46 koosta ylöspäin.
Eikö heitä pelota se, mitä tekevät terveydelleen? Syfän parat ohuen ohuet sepelvaltimot tukkiintuvat rasvasta kokoajan. Sisäelinten ympärille kertyy rasvaa. Koko elimistö kärsii. Siltikö suklaalevy vie voiton kerta toisensa jälkeen? Pahimmalta näyttäö jos on ylipainoisia lapsia vielä, ja heille syötetään kaikkea rasvaista, suolaista ja sokerista. Eniten minua inhottaa se, etteivät he edes yritä tai halua muuttaa elämäntapojaan. Eri asia jos sairaus lihottanut, mutta se on aika pieni osa jolle sairaus on ylipainon tuonut ka heistö usein näkee että yrittävät asiaa korjata.
Kommentit (107)
Lihavuuden taustalla on aina jonkin sortin syömishäiriö, siis sairaus. Kyse ei ole siis luonteen lujuudesta tai tahdonvoimasta. Tätä on vaikea ymmärtää, jos itsellä on terve suhde ruokaan. Ei kukaan tahdo ylipainoiseksi.
t. Normaalipainoinen
MIKSI TE HYÖKKÄÄTTE APN KIMPPUUN? minusta tuo oli ihan asiallinen kysymys johon ap halusi vastauksen. Ei tarvitse noin suuttua.
Tosiaan. Itseäni kyllä häiritsee vaikken ylipainoinen paljoa ole. Raskaana ollessa sumeni päässä.
Terv. Nyk 170/70 ent 170/60
Täällä 44-46 kokonen ja oon terve kuin pukki. Ylipainoa on joo, mutta lievää. Kaiken lisäks mä viel näytän hyvältä.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 08:29"]
MIKSI TE HYÖKKÄÄTTE APN KIMPPUUN? minusta tuo oli ihan asiallinen kysymys johon ap halusi vastauksen. Ei tarvitse noin suuttua. Tosiaan. Itseäni kyllä häiritsee vaikken ylipainoinen paljoa ole. Raskaana ollessa sumeni päässä. Terv. Nyk 170/70 ent 170/60
[/quote]
:DDDDDDDD
Ap:n sävyhän oli täysin asiallinen... Mitä nyt vain mainitsi sisäelinten ympärille kertyvästä rasvasta, "pahalta näyttävistä" ylipainoisista lapsista ja siitä miten inhottavan haluttomia lihavat ovat muuttamaan elämäänsä.
Miksi ylipainoisten on oltava koko ajan todistelemassa, että heilläkin on oikeus olla olemassa? Ettekö nyt vain herraisä voi jättää kanssaihmisiänne rauhaan. Toivottavasti huutelette mielipiteitänne yhtälailla kaupungilla ääneen, että osaan pysyä teistä kaukana.
T. myöskin normaalipainoinen
OT. Lihavat ovat minusta hauskoja. A) he ovat olleet ennen laihoja (= normaalipainon ylärajalla joskus teininä) B) heillä on ollut anoreksiavaihe (= melkein kaksi viikkoa kaalikeittodieetillä) C) he nauttivat elämästä (= ahmivat, lojuvat sohvalla, tilaavat yhä väljempiä kaapuja netistä). Kaikki ei-lihavat ovat anorektikoita, jotka eivät nauti elämästään. Liikkuminenhan ei voi olla nautinnollinen harrastus vaan ainoastaan tuskaa ja suorittamista. Ruoasta ei voi nauttia muuten kuin vetämällä sitä yliannoksen. Minä tykkään lihavista. :D
No, mulla ei ole mitään mitattavissa olevaa vaivaa. Kolestroliarvot on hyvät, verenpaine no joo siinä "terveellisen" ylärajoilla mutta ei ongelma kuitenkaan. Ei mulla urheilijan kuntoa ole, mutta prtaat jaksan kulkea 4. kerrokseen hengästymättä kauppakassien kanssa (hitaammin, mutta ei ole kiire), kävellessä en hengästy (juosta en tykkää ja ei ole tarvettakaan). Ei vaivaa nivelet eikä selkä. Niin, vielä, sanotte. Mutta olen jo lähemmäs neljäkymppinen ja olen ollut koko ikäni pyöreä, läski vasta viimeiset 10 vuotta.
Ja sä jolla on lääkärimies: juu, työterveyslääkärikin katsoi veriarvojani ja verenpainettani hieman hämmästyneenä. Mutta ei nauranut päin naamaa kuitenkaan. Sanoi, että jatka samalla linjalla. (Arvot siis parantuneet 3 vuoden takaisesta). En viittiny sanoo, että olen karpannut 2 viimeistä vuotta. Ja paino ei juu ole juurikaan tippunut. Mutta se taitaa olla laiskuutta, en ole ihan viimisen päälle jaksanut tiukistella ja annoskoot on ehkä liian isoja edelleen. Ja viini maistuu säännöllisesti...
Ei häiritse. Paljon enemmän mua häiritsi tupakointi, ylityöt, stressi, runsas kofeiinin käyttö, olematon liikunta, korkea kolesteroli ja korkea verenpaine. Ne kaikki ovat kuitenkin nyt taakse jäänyttyä elämää ja jopa hoitavan lääkärini mielestä (jolla muuten ei ole tapana naureskella potilaille) ylipainoni ei ole missään vaiheessa ollut terveysongelmistani pahin.
Eikö lihavaa haittaa, kun maha on iso ja vaikeuttaa kumartumista? Juostessa läskit hyllyy. Hypätessä polvet on kovilla. Vai ettekö te liiku yhtään? Normaalipainoisena olisi paljon helpompaa. Eikö siinä ole jo syy tavoitella muutosta?
Mä olen päässyt eroon jopa tupakasta, mutta sokeririippuvuus ei olekaan mikään helppo juttu. Harrastan päivittäin liikuntaa, syön kasvisruokaa monipuolisesti, juon paljon vettä.. ja syön herkkuja joka päivä. Siis oikeasti joka päivä. En osaa lopettaa, vaikka tiedän mitä haittaa siitä mulle on. Ja mulla vielä se huono puoli, että rakastan leipomista.
Lihava ei ahmi vaan syö liian vähän, mistä johtuu säästöliekki ja lihominen. Laihoja ne on Hesessäkin ahmivat ahmijat, käykää vaikka katsomassa. Helppo olla laiha ja vittuilla.
Ei haittaa olla kokoa 44. Harrastan hikiliikuntaa 6xvko (1h kerralla) ja kuntotestin mukaan kroppani on 5 v. todellista ikääni nuorempi. Rasvaprosentti ei ihanole ihanteessa, mutta onneksi on myös lihasmassaa. Viskeraalinen rasva (sisäelinten ympärillä oleva rasva) on ihannearvon sisällä ja painoindeksi lievän lihavuuden puolella. Verenpaineet 115/80, kolesteroli hyvällä alueella ja erityisesti hyvää kolesterolia on paljon.
20 vuotiaana olin ihannepainon alarajalla ja vaatekoko 34-36. Kolesteroliarvot huonot ja verenpaineet 125-130/80-85. Söin valmisruokaa ja karkkia ja käytin alkoholia, lisäksi söin tosi pieniä annoksia ja tosi epäsäännöllisesti. Liikuntaa en harrastanut, kun pelkäsin että saan isot lihakset. Olin ns. laihaläski ja huonossa kunnossa. Iho kukki ja olo oli vetämätön.
Näiden ylimääräisten kilojen kanssa olen nyt paremmassa kunnossa ihan mutu-tuntumalla ja mitatuilla arvoilla, että voin ihan sydämeni pohjasta sanoa, että LÄSKIT EI HAITTAA. Tosin ei se haittaisi, vaikka niitä ei olisi, jos muuten jatkan samalla tavalla elämistä.
Ja kaksi lastani ovat pituus ja painokäyrillä mitattuina aina olleet normaalipainoisia ja sopusuhtaisia.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:37"]
Ei haittaa olla kokoa 44. Harrastan hikiliikuntaa 6xvko (1h kerralla) ja kuntotestin mukaan kroppani on 5 v. todellista ikääni nuorempi. Rasvaprosentti ei ihanole ihanteessa, mutta onneksi on myös lihasmassaa. Viskeraalinen rasva (sisäelinten ympärillä oleva rasva) on ihannearvon sisällä ja painoindeksi lievän lihavuuden puolella. Verenpaineet 115/80, kolesteroli hyvällä alueella ja erityisesti hyvää kolesterolia on paljon.
20 vuotiaana olin ihannepainon alarajalla ja vaatekoko 34-36. Kolesteroliarvot huonot ja verenpaineet 125-130/80-85. Söin valmisruokaa ja karkkia ja käytin alkoholia, lisäksi söin tosi pieniä annoksia ja tosi epäsäännöllisesti. Liikuntaa en harrastanut, kun pelkäsin että saan isot lihakset. Olin ns. laihaläski ja huonossa kunnossa. Iho kukki ja olo oli vetämätön.
Näiden ylimääräisten kilojen kanssa olen nyt paremmassa kunnossa ihan mutu-tuntumalla ja mitatuilla arvoilla, että voin ihan sydämeni pohjasta sanoa, että LÄSKIT EI HAITTAA. Tosin ei se haittaisi, vaikka niitä ei olisi, jos muuten jatkan samalla tavalla elämistä.
Ja kaksi lastani ovat pituus ja painokäyrillä mitattuina aina olleet normaalipainoisia ja sopusuhtaisia.
[/quote]
:D Voi luoja. Miten paljon sä oikein syöt? :D Vai oletko sä tätä koulukuntaa, joka on lihava koska ei syö?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:18"]
Eikö lihavaa haittaa, kun maha on iso ja vaikeuttaa kumartumista? Juostessa läskit hyllyy. Hypätessä polvet on kovilla. Vai ettekö te liiku yhtään? Normaalipainoisena olisi paljon helpompaa. Eikö siinä ole jo syy tavoitella muutosta?
[/quote]
Mä olen kokoa 44 eikä mulla ole mitään ongelmia kumartumisen suhteen. Liikun kyllä, mutta en juosten ja hyppien. Vaikka en olisi ylipainoinenkaan, en siltikään liikkuisi juosten ja hyppien vaan kuten nytkin: joko kävellen tai pyöräillen.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:37"]
[/quote]
:D Voi luoja. Miten paljon sä oikein syöt? :D Vai oletko sä tätä koulukuntaa, joka on lihava koska ei syö?
[/quote]
Syön ihan simona :)
Aamupala: lautasellinen puuroa, raejuustoa ja mustikoita, kaksi näkkäriä tai ruisleipä kinkku tai kalkkunaleikkeellä
välipala: mustikka tai mansikka rahka (ei sokeria) tai omena
päivällinen: kanaa/kalkkunaa/vaaleaa kalaa/porsasta/naudanlihaa n.200g, saman verran parsaa, porkkanaa, kaalia, kukkakaalia tai bataattia, lisäksi pari ruokalusikallista keitettyä riisiä. Vihreää salaattia, jossa öljyäkastike n. 2 rkl tai pähkinöitä.
välipala: sama kuin aamulla
Päivällinen: lohta tai avokadoa 150 g ja muut lisukkeet kuten päivällisellä paitsi ei pähkinöitä tai kastiketta.
Iltapala: kaksi ruisleipää leikkeleellä tai tonnikalalla ja maustamatonta jugurttia 2 dl
Viikolla jos on nälkä muuten (mitä ei kyllä usein ole) niin syön raakoja kasviksia lisäksi tai sokerittomia marjoja.
Viikonloppuna sitten normisapuskan lisäksi herkuttelen kahvipullalla ja viinillä tai karkeilla.
ja pituutta minulla 175cm ja tällä ruokamäärällä paino pysyttelee samoissa ja jaksan liikkua ja touhuta loistavasti
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:53"]
Häiritsee.
Luuletko, että kukaan vapaaehtoisesti hommaa itseään sen kokoiseksi? Olisiko sattunut tulemaan mieleen, että kyseessä on sairaus?
[/quote]
vapaaehtoisestihan se juuri menee.
vai oletko nähnyt jotain pakkosyöttöä muiden toimesta?
Olen kokoa 44-46. Kumartuminen on vaikeaa vain silloin harvoin, jos ole syönyt jotain turvottavaa. Ja silloin varmaan laihaakin ahdistaa. Juostessa rinnat hölskyy, muu ei. Varmaan pylly, maha ja reidet tutisee ulkopuolisen tarkkailijan silmiin, mutta itse sitä ei huomaa. En kuitenkaan haluaisi olla tästä isompi, sillä ollaan sillä rajalla, että reidet alkavat hangata ja käsivarret ovat liian pulskat kuten maha- ja selkämakkaratkin, jos ne tästä vielä kasvaisivat..
Teininä ja nuorena aikuisena söin liian vähän ja olin normaalipainossa. Päätä särki useita kertoja viikossa, oli tarvetta päikkäreille eikä voimat olisi riittäneet mihinkään rääkkitreeniin. Nyt lihavampana olo on parempi siltä osin. Esteettisistä syistä olisi mukavampi olla kokoa 40-42, sitä pienempi en edes haluaisi olla.
Mä luulen, että kun lihavat väittävät etteivät läskit haittaa elämää millään tavalla, kyse on siitä etteivät he tiedä kuinka paljon helpompaa elämä on normaalipainoisena. T. Entinen läski, joka tietää eron eikä todellakaan puolustele entistä olomuotoaan
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:41"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:37"] Ei haittaa olla kokoa 44. Harrastan hikiliikuntaa 6xvko (1h kerralla) ja kuntotestin mukaan kroppani on 5 v. todellista ikääni nuorempi. Rasvaprosentti ei ihanole ihanteessa, mutta onneksi on myös lihasmassaa. Viskeraalinen rasva (sisäelinten ympärillä oleva rasva) on ihannearvon sisällä ja painoindeksi lievän lihavuuden puolella. Verenpaineet 115/80, kolesteroli hyvällä alueella ja erityisesti hyvää kolesterolia on paljon. 20 vuotiaana olin ihannepainon alarajalla ja vaatekoko 34-36. Kolesteroliarvot huonot ja verenpaineet 125-130/80-85. Söin valmisruokaa ja karkkia ja käytin alkoholia, lisäksi söin tosi pieniä annoksia ja tosi epäsäännöllisesti. Liikuntaa en harrastanut, kun pelkäsin että saan isot lihakset. Olin ns. laihaläski ja huonossa kunnossa. Iho kukki ja olo oli vetämätön. Näiden ylimääräisten kilojen kanssa olen nyt paremmassa kunnossa ihan mutu-tuntumalla ja mitatuilla arvoilla, että voin ihan sydämeni pohjasta sanoa, että LÄSKIT EI HAITTAA. Tosin ei se haittaisi, vaikka niitä ei olisi, jos muuten jatkan samalla tavalla elämistä. Ja kaksi lastani ovat pituus ja painokäyrillä mitattuina aina olleet normaalipainoisia ja sopusuhtaisia. [/quote] :D Voi luoja. Miten paljon sä oikein syöt? :D Vai oletko sä tätä koulukuntaa, joka on lihava koska ei syö? [/quote] Syön ihan simona :) Aamupala: lautasellinen puuroa, raejuustoa ja mustikoita, kaksi näkkäriä tai ruisleipä kinkku tai kalkkunaleikkeellä välipala: mustikka tai mansikka rahka (ei sokeria) tai omena päivällinen: kanaa/kalkkunaa/vaaleaa kalaa/porsasta/naudanlihaa n.200g, saman verran parsaa, porkkanaa, kaalia, kukkakaalia tai bataattia, lisäksi pari ruokalusikallista keitettyä riisiä. Vihreää salaattia, jossa öljyäkastike n. 2 rkl tai pähkinöitä. välipala: sama kuin aamulla Päivällinen: lohta tai avokadoa 150 g ja muut lisukkeet kuten päivällisellä paitsi ei pähkinöitä tai kastiketta. Iltapala: kaksi ruisleipää leikkeleellä tai tonnikalalla ja maustamatonta jugurttia 2 dl Viikolla jos on nälkä muuten (mitä ei kyllä usein ole) niin syön raakoja kasviksia lisäksi tai sokerittomia marjoja. Viikonloppuna sitten normisapuskan lisäksi herkuttelen kahvipullalla ja viinillä tai karkeilla. ja pituutta minulla 175cm ja tällä ruokamäärällä paino pysyttelee samoissa ja jaksan liikkua ja touhuta loistavasti[/quote]
Niinpä varmaan. Olen sua sentin pidempi ja kokoa 38. Syön huomattavasti enemmän ja liikun vähemmän. Pidän painon kurissa pitämällä välillä tuollaista kuntokuuria kuin sinä väität pitäväsi koko ajan. Että hohhoijaa vaan.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 07:14"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 06:56"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 03:34"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 02:31"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 01:07"]Kyllä mua mun läskit häiritsee, mutta kovin suurena terveysriskinä en niitä pidä. Tää siis siksi, että en ole kerryttänyt tai ylläpidä läskejäni epäterveellisellä ruoalla, vaan liian suurilla määrillä terveellistä kasvisruokaa. Ne terveysriskithän ei niinkään tule siitä itse ylipainosta, vaan siitä, mistä se ylipaino johtuu - useimmiten siis hyvinkin epäterveellisestä ruokavaliosta (ja liikunnan puutteesta), joka itseasiassa aiheuttaa samoja terveysongelmia ilman ylipainoakin. Lisäksi mun läskit ei oo sisäelinten ympärillä omenavatsana, vaan vatsamakkaroina ja löllyvinä reisinä jne., millä on terveyden kannalta iso ero. Laihduttelen kyllä, mutta ihan ulkonäkösyistä, en terveyden takia. [/quote] Ketä sinä yrität huijata? Et oikeasti ole lihonut kasvisruoalla, vaan ehkä kaiken maailman salaatinkastikkeilla yms. jotka vasta epäterveellisiä ovat! Samoin liika ylipaino ON jo itsessään terveyshaitta huolimatta siitä millä tavalla sen on saanut, vaikkakin tietyillä ruokavalioilla saavutetaan suuremmat terveyshaitat. Tuskinpa nivelet polvissasi ja muualla kehossa tietävät, oletko liikakilosi hankkinut hampurilaisilla vai porkkanoilla olettaen että paino on sama. Ei ole olemassa terveellistä tai edes neutraalia ylipainoa!
[/quote]
Useimmat salaatinkastikkeet varmaan lasketaan kasvisruoakavalioon kuuluviksi, koska niissä harvemmin on lihaa tai vastaavaa. Mä olen kasvissyöjä, niin tottakai mä olen lihonut kasvisruoalla. Enimmäkseen ihan vegaanisella sellaisella vielä. Ja kyllä, terveellisellä sellaisella. Mun ruoka koostuu kasviksista, pavuista, linsseistä, kikherneistä, pähkinöistä, siemenistä, hedelmistä, täysjyväviljoista ja öljyistä. Mä nyt vaan syön liikaa. En kyllä yritä huijata ketään, varsinkaan itseäni, jos totean, että ei tuolla ruokavaliolla hankittu ylipaino tukkeuta verisuonia ja aiheuta diabetestä jne. Ja se, miten se rasva on sinne kroppaan jakautunut on kanssa merkittävä juttu terveyden kannalta, koska vaarallisintahan on nimenomaan se sisäelinten ympärillä oleva rasva, joka näkyy keskivartalolihavuutena. Se reisissä löllyvä läski vaan ei ole samanlainen terveysriski.
Siinä olet oikeassa, että nivelet kärsii reippaammasta ylipainosta ihan siitä huolimatta, millaisilla elämäntavoilla se ylipaino on kertynyt. Mulla on varmaan jotain 15 kg ylipainoa, en usko että se on nivelille vielä kovin suuri rasite.
Mun mielestä sulla on aika epätieteellinen näkökanta tähän asiaan. Asiat ei oo aina niin yksinkertaisia ja simppeleitä, että vois laukoa, ettei ole olemassa terveellistä tai neutraalia ylipainoa. Tai voi sitä laukoa, mutta totta se ei silti ole.
Mä olen entinen anorektikko, joten mulle luultavasti olisi huomattavasti terveellisempää pysyä nykyisessä painossa kuin laihduttaa. Laihdutan silti, mutta kuten sanottua, ulkonäkösyistä ja samalla mahdollisesti terveyteni riskeeraten.
[/quote]
Näytin tämän kirjoituksesi miehelleni, joka on lääkäri ja naurusta ei meinannut tulla loppua. Kuulemma oikein tyyppiesimerkki itsepetoksesta tai melkoisesta tietämättömyydestä, pyysi että esität nämä "faktat" seuraavassa terveystarkastuksessa.
[/quote]
Miehesi kuulostaa olevan melkoinen juntti ja suoraan sanoen p**ka lääkäri.
Ja ei, ei ole ylipainoa itselläni, mutta tuommoinen käytös on törkeää lääkäriltä!
[/quote]
Jo on ammattitaidottoman tuntuinen lääkäri. Onkohan Kelan paperilääkäri tai jopa valelääkäri. Annat kyllä myös itsestäsi ikävän ihmisen kuvan, kun naureskelette toisten kirjoituksille. Lääkärin vaimona olettaisi sinulla lisäksi olevan fiksumpaa aktiviteettia vapaa-ajallasi.