TYÖVOIMATOIMISTO pilaa mahdollisuuteni lähes varmaan vakituiseen työpaikkaan.
Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun ensivuonna alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin jos en osallistu! Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen joka ei edes valmista mihinkään ammattiin, on vaan tutustuminen sosiaali- ja terveysalaan. Eli mun ansiot tippuu ja vakituinen työpaikka ensi keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.
Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työpaikka ohittaa aina koulutukset ja kuntoutukset., koska juuri työllistymistä vartenhan niitä järjestetetäänkin.
Mutta jos työllistyminen on vielä epävarmassa tulevaisuudessa, niin kannattaa aloittaa koulutus, jonka voi jättää sitten kesken työn alkaessa.
Mitä kohta sinä et tuosta tajunnut? Ongelmana kun on se, että jos menee koulutukseen, sen jälkeen ei ole enää sitä kokoikaista työllistymistäkään näköpiirissä, koska sen koulutuksen takia joutuu jättäytymään pois siitä osa-aikaisesta työpaikastaan, jossa kenties työllistyisti.
Ei joudu. Siinäkin tapauksessa että ap ottaisi koulutuspaikan vastaan on työvuoro hyväksyttävä syy olla pois koulutuksesta.
Itse asiassa ei ole. Jokaisesta työvuorosta joutuu tekemään selvityksen ja jokainen työvuoro luonnollisesti pienentää maksettua kulukorvausta. Ko. poissaolon (sen yhdenkin) takia maksaminen keskeytetään, kunnes asia on selvitetty.
Ei pidä paikkaansa. Asia sovitaan kouluttajan kanssa, ja kouluttaja ilmoittaa kerran kuussa työkkäriin poissaolot ja että onko ne luvallisia vai luvattomia.
Sitten otat sen karenssin. Se on 3kk jonka aikana et saa työkkäristä rahaa, mutta oot töissä joten pärjäät kyllä joten kuten. Sinuna toki valittaisin päätöksestä samalla. Mutta ihan hölmön hommaa olisi totella työkkäriä jonkun 3kk tukien tähden, kun ois vakipaikka tiedossa muuten. Nyt hengähdä hetki ja mieti asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin irtisanomispaketin entisestä työpaikastani, se kattoi puolentoista vuoden palkan, eli ansiosidonnainen määrättiin alkamaan 1,5 vuoden päästä. Ilmottaudin tietysti työttömäksi heti.
Oli hauskaa kun olisi pitänyt taipua te-toimiston kanssa vaikka mille mutkalle karenssin uhalla ja saattoi vain sanoa että laita se karenssi, te ette minulle maksa muutenkaan mitään. Virkailija oli ihan hiilenä kun ei uhkailu 0e työttömyysrahan katkaisusta tehonnutkaan. 😅
Hyvä kun pidit puolesi! Ahaha, olisin halunnut nähdä sen ikävän virkailijan ilmeet 😂
Miksi? Ilme olisi sellainen kohtalaisen tympääntynyt, koska hän teki velvollisuutensa eikä mitään muuta. Asiakkaan kuittailuilla ei ole mitään merkitystä. Ei virkailijat mieti näitä henkilökohtaisina asioina, ei ne edes mieti, että aha, tällainen tapaus. Asiakkaat itse kuvittelevat olevansa virkailijoiden päivän pilaajia tajuamatta, että sillä virkailijalla on listalla noin 800 vastaavaa lusmua.
Varmaankin siksi, kun virkailijan sanottiin olevan hiilenä. Jeesustele sinä vaan. Itse olin töissä työkkärissä, oltuani tarpeeksi pitkään työtön (!!!). Kyllä siellä ainakin silloin sadistisia virkailijoita löytyi, miksipä ei nykyäänkin.
Olet tosi tyhmä, ap. Jatka työssäsi ja hae sossusta rahaa. Olet todella tyhmä!!!
Vierailija kirjoitti:
Sulla on töitä ja olet saamassa vakituisen työn. Et tietenkään mene mihinkään koulutukseen vaan jatkat normaalisti töissä. Teet vaikka keikkaa johonkin muualle vielä että saat täydet tunnit. Että voi olla taas avutonta.
Että voi olla ääliö. Ei työttömiä juurikaan olisi, jos voisikin vaan kaikki mennä keikkaa tekemään ja saada täydet tunnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä koulutukseen ja olla sieltä pois kunnon töitä. Ilmoitat kurssin vetäjälle heti alussa, että sulla on työ. Eräällä kurssilla oli mies, joka kävi välillä tuuraamassa ja se ei ollut työkkärille ongelma. Työpäiviltä et saa päivärahaa multa kurssipäiviltä saat ja lisäksi kulukorvauksen.
Minä taas olen lukenut niitä juttuja, joissa tuo nimenomaan on työkkärille ongelma. Että sieltä on sanottu kuinka työvuoro ei ole syy jättää osallistumatta kurssille. Onkohan näissä käytetty värikynää, vai onko tämäkin taas sitä että toinen virkailija sanoo näin ja toinen noin? Ei kyllä niin mitään järkeä, jos joillekin on oikeasti sanottu kurssipäivän menevän työvuoron ohi...
Ei sitä kannatakaan kysellä työkkärin virkailijalta, vaan siltä kurssin vetäjältä, hän päättää mitä ilmoittaa työkkäriin.
Niinkö? Kyllä ne kaikki poissaolot pitää ilmoittaa työkkäriin. Kouluttaja voi päättää, saako koulutuksesta olla poissa, työkkäri puolestaan päättää, onko syy pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit mennä koulutukseen ja olla sieltä pois kunnon töitä. Ilmoitat kurssin vetäjälle heti alussa, että sulla on työ. Eräällä kurssilla oli mies, joka kävi välillä tuuraamassa ja se ei ollut työkkärille ongelma. Työpäiviltä et saa päivärahaa multa kurssipäiviltä saat ja lisäksi kulukorvauksen.
Minä taas olen lukenut niitä juttuja, joissa tuo nimenomaan on työkkärille ongelma. Että sieltä on sanottu kuinka työvuoro ei ole syy jättää osallistumatta kurssille. Onkohan näissä käytetty värikynää, vai onko tämäkin taas sitä että toinen virkailija sanoo näin ja toinen noin? Ei kyllä niin mitään järkeä, jos joillekin on oikeasti sanottu kurssipäivän menevän työvuoron ohi...
Ehkä soitan vielä ma uudestaan tuonne.. Virkailija siis sanoi ettei hän sitä päätä tuleeko karenssi vai ei vaan se päätetään jossain (en nyt tarkkaan muista kun häkellyin koko puhelusta kun aattelin et tuo mun asia on ihan ilmoitusluontoinen) ja käsittelyaika noissa on joku kuukausi eli että selviää tuo karenssi.
Yhtä aikaa en voi tehdä koska teen joskus 4 päivänäkin viikossa tuon työn (päiväsaikaan, itse en päätä vuoroja vaan työnantaja teettää kun on tarve) eli joutuisin olemaan tosi paljon pois kurssilta.No älytöntä kaikkiaan koko homma. Kai tuommoinen kurssittaminenkin jotain maksaa yhteiskunnalle ja mitä järkeä/hyötyä siitä on kellekään että a) menen sinne vaikka ei kiinnosta eli ei mua vie eteenpäin minnekään b) jää munkin maksamat vähäiset verorahat valtiolta saamatta.
Ja joo olin tyhmä kun hain koko kurssille. Ekaa kertaa päälle 40-vuotiaana työttömänä ja tuohon vähänkuin painostettiin niin hain. En enää ihmettele miksi tän maan taloustilanne on mikä on, jos käytäntö on tämä. Luulisi että noille kursseille löytyisi ihan kokonaan työttömiä/pitkäaikaistyöttömiä joille tosta voisi olla hyötyäkin.
Kyllä se oli oikea valinta kun sulla ei ole ammatillista koulutusta, mutta nyt vaan soitat huomenna sille kouluttajalle että mitä tehdään. Ei kannata mitään hötkyillä. Ei kai se kurssikaan heti ala. Ja työnantajakin varmasti vähän joustaa jos kyse on vaan muutamasta viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kannatakaan kysellä työkkärin virkailijalta, vaan siltä kurssin vetäjältä, hän päättää mitä ilmoittaa työkkäriin.
Niinkö? Kyllä ne kaikki poissaolot pitää ilmoittaa työkkäriin. Kouluttaja voi päättää, saako koulutuksesta olla poissa, työkkäri puolestaan päättää, onko syy pätevä.
Kyllä kouluttaja ilmoittaa kerran kuussa poissaolot työkkäriin. Kun olet kurssilla, et ilmoittele työkkäriin mitään itse, muutakuin täyttelet kupongin kassaan että saat sovitellun työttömyysetuutesi. Se kouluttaja laittaa paperille että onko hän hyväksynyt poissaolon vai oletko ollut ilman lupaa pois. Ja työkkäri tyytyy siihen ilmoitukseen. Työkkäri luottaa kouluttajaan että kouluttaja hoitaa hommansa, eli huolehtii että jokainen koulutettava on tarpeeksi paljon koulutuksessa joko paikalla tai tekemällä kotona tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on töitä ja olet saamassa vakituisen työn. Et tietenkään mene mihinkään koulutukseen vaan jatkat normaalisti töissä. Teet vaikka keikkaa johonkin muualle vielä että saat täydet tunnit. Että voi olla taas avutonta.
Että voi olla ääliö. Ei työttömiä juurikaan olisi, jos voisikin vaan kaikki mennä keikkaa tekemään ja saada täydet tunnit.
Aika moni sitä tekee, eikä tarvitse yhtään tyhmitellä. Ne ihmiset tekee montaa työtä, joilla on älyä ja kykyä pitää elämänsä hallinnassa. Hoitoalalla tämä on aivan normaalia toimintaa käydä monessa paikassa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voit tehdä molemmat 15 h työn ja koulutuksen. Mutta nyt koulutus ei nappaisi
Ja mitenkähän se tahvo ajatteli tehdä sekä työt että sen kanssa ajallisesti päällekkäin menevän koulutuksen?
Siltä kouluttajalta kysytään että; hei, mulla on tiistaina työvuoro 12-18, eli joudun lähtemään jo vähän ennen kahtatoista, käykö se? Ja kouluttaja sanoo että joo tottakai käy, sä voit tehdä kotona sitten ne tehtävät joita me tässä sillon iltapäivällä käydään läpi.
Ja sitten kouluttaja merkkaa listaan, että Palsta Mamma oli tältä kerralta poissa.
Työkkäri katsoo sen työllistämistoimenpiteestä kieltäytymiseksi ja ap saa karenssin.
Tuohono moni haksahtaa, että ajattelee, että kouluttajan kanssa sovittu poissaolo on ok. Ei ole, poissaolo täytyy sopia työkkärin kanssa. Poissaolon syyksi ei kelpaa mikään normaali, esimerkiksi tädin hautajaiset.
Päinvastoin, työvoimakoulutuksessa poissaoloa ei ilmoiteta työkkäriin, kelaan tai kassaan vaan ainoastaan sinne oppilaitokseen. https://www.te-palvelut.fi/erikoissivut/poissaoloista-ilmoittaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hypoteettinen dilemmahan tämä taas on, kun ap:lle ei kelpaa mikään vastaus, vaan ongelma on ja pysyy.
Kyllä ihan kaikki vastaukset kelpaa! Dilemma in ja pysty enkä mä täältä ratkaisua tähän uskonutkaan saavani, et joku sanoisi et ei - et saa karenssia. Lähinnä tahdoin kokemuksia ja keskustelua aiheesta.
Ap
Sulle on neuvottu se asia miten vältät karenssin, moneen kertaan. Eli neuvottelet, ensin kouluttajan kanssa, sitten työnantajan kanssa ja vasta sitten työkkärin kanssa. Riippuen paljonko sinulla on aikaa ennenkuin kurssi alkaa ja miten pitkä se kurssi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni sitä tekee, eikä tarvitse yhtään tyhmitellä. Ne ihmiset tekee montaa työtä, joilla on älyä ja kykyä pitää elämänsä hallinnassa. Hoitoalalla tämä on aivan normaalia toimintaa käydä monessa paikassa töissä.
Työvoimapula-aloilla onnistuukin.
Muilla mennään siten miten työnantaja sanelee.
Jos tarvetta on joskus ja jouluna, töitä on vain joskus ja jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kouluttaja ilmoittaa kerran kuussa poissaolot työkkäriin. Kun olet kurssilla, et ilmoittele työkkäriin mitään itse, muutakuin täyttelet kupongin kassaan että saat sovitellun työttömyysetuutesi. Se kouluttaja laittaa paperille että onko hän hyväksynyt poissaolon vai oletko ollut ilman lupaa pois. Ja työkkäri tyytyy siihen ilmoitukseen. Työkkäri luottaa kouluttajaan että kouluttaja hoitaa hommansa, eli huolehtii että jokainen koulutettava on tarpeeksi paljon koulutuksessa joko paikalla tai tekemällä kotona tehtäviä.
Kannattaa muistaa, että kouluttajalla on hyvin tiukat ohjeet poissaolojen suhteen eli esim. työn takia poissaolot kouluttaja sopii työkkärin kanssa erikseen, vaikka siitä ei koulutettavalle kerrota. Työkkäri ei luota kouluttajaan, vaan tekee pistokokeita ja varmistaa läsnäololistojen oikeellisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työpaikka ohittaa aina koulutukset ja kuntoutukset., koska juuri työllistymistä vartenhan niitä järjestetetäänkin.
No noin mäkin luulin, et riittää ihan et ilmoitan et en voi osallistua. Mä ihmettelin et miksi mut ees valittiin, näkevähän ne siellä et en oo enää työtön työnhakija mutta ei virkailija osannut tuohonkaan vastata.
Ap
No silloin et voi saada edes soviteltua päivärahaa jos et ole kirjoilla siellä. Työnhakijana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas akkoja yritetään kyykyttää, kun eivät osaa pitää puoliaan ja sanoa virkailijalle suoraan.
Ei se virkailija asiaa päätä eikä tilanne miksikään muutu vaikka tälle sanoisi mitä.
Virkailija päättää tekeekö selityspyynnön vai ei.
Tämän jälkeen työtön saa melkoisella varmuudella karenssin ellei ole todella hyvät perustelut (eli itsellä tai tuttavilla suhteita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli voit tehdä molemmat 15 h työn ja koulutuksen. Mutta nyt koulutus ei nappaisi
Ja mitenkähän se tahvo ajatteli tehdä sekä työt että sen kanssa ajallisesti päällekkäin menevän koulutuksen?
Tässä on nyt tullut jo vaikka kuinka monta kommenttia että koulutukseen ei tarvitse menn silloin kun on töitä. Työt menee aina edelle.
Kyllä pitää mennä kun on hakenut, kun ei ole kokopäivätyöstä kyse tai sairaudesta.
Niinä päivinä kun on töitä kysyy kouluttajalta luvan olla pois. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Näin juuri kommenteissa sanotaan... Koulutukseen ei tarvitse mennä silloin eli niinä päivinä kun on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas akkoja yritetään kyykyttää, kun eivät osaa pitää puoliaan ja sanoa virkailijalle suoraan.
Ei se virkailija asiaa päätä eikä tilanne miksikään muutu vaikka tälle sanoisi mitä.
Virkailija päättää tekeekö selityspyynnön vai ei.
Tämän jälkeen työtön saa melkoisella varmuudella karenssin ellei ole todella hyvät perustelut (eli itsellä tai tuttavilla suhteita).
Ei päätä. Kun koulutuksen tietoihin laittaa, että ei aloittanut, niin siitä lähtee samantien selvityspyyntö. Karenssista päättää erillinen työttömyysturvayksikkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on nyt tullut jo vaikka kuinka monta kommenttia että koulutukseen ei tarvitse menn silloin kun on töitä. Työt menee aina edelle.
Kyllä pitää mennä kun on hakenut, kun ei ole kokopäivätyöstä kyse tai sairaudesta.
Niinä päivinä kun on töitä kysyy kouluttajalta luvan olla pois. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Näin juuri kommenteissa sanotaan... Koulutukseen ei tarvitse mennä silloin eli niinä päivinä kun on töitä.
Entäs osa-aikatyö?
Muuta kuin jatkat työssäkäyntiä ja annat piupaut "koulutukselle". Piupaut kannattaa antaa muutenkin näille höpökoulutuksille. Sitten vaikka tt-tukea ja leipäjonoa kunnes tulee enemmän tunteja ja vaikka ei tuliskaan niin mielenterveys on parempi kuin unohdettuna hylkiönä jossain mukamukakoulussa.
Miksi? Ilme olisi sellainen kohtalaisen tympääntynyt, koska hän teki velvollisuutensa eikä mitään muuta. Asiakkaan kuittailuilla ei ole mitään merkitystä. Ei virkailijat mieti näitä henkilökohtaisina asioina, ei ne edes mieti, että aha, tällainen tapaus. Asiakkaat itse kuvittelevat olevansa virkailijoiden päivän pilaajia tajuamatta, että sillä virkailijalla on listalla noin 800 vastaavaa lusmua.