TYÖVOIMATOIMISTO pilaa mahdollisuuteni lähes varmaan vakituiseen työpaikkaan.
Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun ensivuonna alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin jos en osallistu! Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen joka ei edes valmista mihinkään ammattiin, on vaan tutustuminen sosiaali- ja terveysalaan. Eli mun ansiot tippuu ja vakituinen työpaikka ensi keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.
Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas akkoja yritetään kyykyttää, kun eivät osaa pitää puoliaan ja sanoa virkailijalle suoraan.
Ei se virkailija asiaa päätä eikä tilanne miksikään muutu vaikka tälle sanoisi mitä.
Tiedän varsin hyvin, mutta hyvin tuntuu pelottelutaktiikka uppoavan erityisesti naispuolisiin asiakkaisiin. Se on samaan aikaan ikävää ja mielenkiintoista, että erityisesti naiset kohtaavat epäasiallista käytöstä julkispalveluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työpaikka ohittaa aina koulutukset ja kuntoutukset., koska juuri työllistymistä vartenhan niitä järjestetetäänkin.
No noin mäkin luulin, et riittää ihan et ilmoitan et en voi osallistua. Mä ihmettelin et miksi mut ees valittiin, näkevähän ne siellä et en oo enää työtön työnhakija mutta ei virkailija osannut tuohonkaan vastata.
Ap
Eiköhän soviteltua päivärahaa varten täydy olla työttömyys voimassa.
No ei tarvii jos on osa-aikaisessa työssä jota on vähintään 4/viikossa. Pitää vaan kokoajan olla työnhaku voimassa eli hakea kokoaikatyötä.
T: myös soviteltua ansiosidonnaista saava osa-aikatyössä oleva.
Niin, tämähän on siis sama kuin tuo työttömyys. Kannattaa myös lukea mihin kommentissa vastataan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko sun kysyä asiaa sieltä liitosta? Että menetätkö todellakin tämän sovitellun päivärahan, jos et mene työvoimatoimiston järjestämälle kurssille, vaan jatkat osa-aikaista työtä, josta on jo kaavailtu sinulle vakituista työpaikkaa?
Ja jos menet sille kurssille etkä voi samaan aikaan tehdä sitä osa-aikaista työtäsi, mitä liitto maksaa sinulle silloin? Täyden työttömyyskorvauksenko?Kuinka pitkä tämä kurssi olisi? Eli jos se on vain hyvin lyhyt kurssi, voisiko työnantajasi antaa sinulle mahdollisuuden käydä se ja jatkaa sen jälkeen osa-aikaisuuttasi?
Kaikki mahdollisuudet kannattaa selvittää. Myös se, tulisiko sulle todellakin karenssi tästä, eli et saisi sitä päivärahaasi jos et mene kurssille. Ei ne työntekijät siellä aina heti tiedä, miten asiat menee, vaikka niiden kyllä pitäisi.
Turhaan liitosta on mitään kysyä, ei se mitään kellekään maksa vaan kassa. Eivätkä he tee päätöstä maksavatko vai eivät vaan se riippuu ihan siitä minkä työvoimapoliittisen lausunnon työkkäristä saa.
Siis karenssi on tulevaisuutta. Jos sulla on se vakkaripaikka nyt ja saat täydet tunnit, niin eihän se varmaan haittaa kun karenssi kuluu ja olet kokopäiväisesti työssä?
Jos tulee karenssi ja sulla ei ole kokoaikaista työtä, niin hae asumistukea ja kaikki tuet mitä voit saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, työpaikka ohittaa aina koulutukset ja kuntoutukset., koska juuri työllistymistä vartenhan niitä järjestetetäänkin.
No noin mäkin luulin, et riittää ihan et ilmoitan et en voi osallistua. Mä ihmettelin et miksi mut ees valittiin, näkevähän ne siellä et en oo enää työtön työnhakija mutta ei virkailija osannut tuohonkaan vastata.
Ap
No ei tarvii jos on osa-aikaisessa työssä jota on vähintään 4/viikossa. Pitää vaan kokoajan olla työnhaku voimassa eli hakea kokoaikatyötä.
Niin, tämähän on siis sama kuin tuo työttömyys. Kannattaa myös lukea mihin kommentissa vastataan.
Eihän ole. Minä en ole työtön työnhakija vaan työssä oleva työnhakija ja se lukee työvoimatoimiston omassa palvelussakin.
T: soviteltua ansiosidonnaista saava osa -aikatyössä oleva.
Jos työtunteja on alle 4 h/vk niin silloin on työtön työnhakija. Miksi täällä pitää aina jankata asioista joista ei selvästikään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos työllistyminen on vielä epävarmassa tulevaisuudessa, niin kannattaa aloittaa koulutus, jonka voi jättää sitten kesken työn alkaessa.
Mitä kohta sinä et tuosta tajunnut? Ongelmana kun on se, että jos menee koulutukseen, sen jälkeen ei ole enää sitä kokoikaista työllistymistäkään näköpiirissä, koska sen koulutuksen takia joutuu jättäytymään pois siitä osa-aikaisesta työpaikastaan, jossa kenties työllistyisti.
Ei joudu. Siinäkin tapauksessa että ap ottaisi koulutuspaikan vastaan on työvuoro hyväksyttävä syy olla pois koulutuksesta.
Itse asiassa ei ole. Jokaisesta työvuorosta joutuu tekemään selvityksen ja jokainen työvuoro luonnollisesti pienentää maksettua kulukorvausta. Ko. poissaolon (sen yhdenkin) takia maksaminen keskeytetään, kunnes asia on selvitetty.
Kulukorvauksen (9 €/päivä) saa vain niiltä päiviltä joina osallistuu siihen työkkärin tukemaan toimintaan, luonnollisesti sitä ei saa jos ei osallistu oli syy mikä tahansa. Säännöt poissaolojen yms. suhteen muuttuu todella usein, katselin nyt ja työvoimakoulutuksesta poissaoloa ei edes ilmoiteta kelaan tai työkkäriin mutta
"työvoimakoulutus voidaan keskeyttää, jos luvaton poissaolo kestää yhdenjaksoisesti vähintään viisi päivää. Palvelu voidaan keskeyttää myös silloin, kun poissaoloja on niin paljon, etteivät työnhaku- tai uravalmennuksen tai koulutus- tai työkokeilun tavoitteet täyty tai jos työvoimakoulutukseen osallistuvan opinnot eivät etene suunnitellulla tavalla."
https://www.te-palvelut.fi/erikoissivut/poissaoloista-ilmoittaminen
Vierailija kirjoitti:
Itse otin irtisanomispaketin entisestä työpaikastani, se kattoi puolentoista vuoden palkan, eli ansiosidonnainen määrättiin alkamaan 1,5 vuoden päästä. Ilmottaudin tietysti työttömäksi heti.
Oli hauskaa kun olisi pitänyt taipua te-toimiston kanssa vaikka mille mutkalle karenssin uhalla ja saattoi vain sanoa että laita se karenssi, te ette minulle maksa muutenkaan mitään. Virkailija oli ihan hiilenä kun ei uhkailu 0e työttömyysrahan katkaisusta tehonnutkaan. 😅
Höpsis. Sitä virkailijaa ei pätkääkään kiinnosta asiakkaan asiat, lakia pitää noudattaa ja napata karenssi voimaan. Itse asiassa karenssi on suomeksi etuuden maksamisen keskeyttäminen eli kun nolla euroa maksetaan, niin nolla euron maksu keskeytyy. Ei ne henkilökohtaisesti asiakkaiden ällittelystä välitä, asiakkaat vain kuvittelevat olevansa uniikkeja lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän ole. Minä en ole työtön työnhakija vaan työssä oleva työnhakija ja se lukee työvoimatoimiston omassa palvelussakin.
Jos työtunteja on alle 4 h/vk niin silloin on työtön työnhakija. Miksi täällä pitää aina jankata asioista joista ei selvästikään tiedä.
Sama asia tuossa asiayhteydessä. Kuten sanottu lue mihin siinä vastataan niin ehkä selviää sinullekin. Itse tässä viet ketjua sivuraiteille ja vänkäät täysin asiaanliittymättömästä asiasta kun et kykene lukemaan mistä puhutaan ja hahmottamaan mitä ihmiset tarkoittavat. Olisin yhtä hyvin voinut sanoa että työnhaku pitää olla voimassa ja tämä on kaikille ajatteluun kykeneville selvää koska siitä ap:kin puhui. Työnhaku on voimassa jotta on oikeutettu tukeensa, työnhaun voimassaolo velvoittaa vastaanottamaan töitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Näin ei ole. Itse olen osa-aikatyössä ja samalla minulla on omavalmentaja ja kävin 2 viikon työkkärikurssin. Nyt oomavalmentaja soittelee ja kyselee kuulumisia. Olen valmennettavana tammikuuhun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työttömyysturvalain mukaan olet työtön työnhakija, jos sinulla on oikeus työttömyysetuuteen, jopa siihen soviteltuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Osa-aikatöissä olevan pitää hakea kokoaikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pakota kurssille, jos on edes osa-aikainen työ. Kurssipaikkoja menee jo velvoitetyöllistettäville niin, ettei ole mikään pakko haalia niihin osanottajia.
Ei ne pakota, mutta kun ap haki ihan itse, niin silloin kyse ei ole pakottamisesta. Osa-aikainen työ eli muutama satanen kuukaudessa ei oikein vakuuta lainsäätäjää, joka on aikoinaan kirjannut, että vähäinen osa-aikatyö ei ole pätevä syy palvelusta kieltäytymiseen.
Ap:lla on kolme mahdollisuutta: päättää työnhaku ja tulla toimeen osa-aikaisella palkalla ja toivoa, että keväällä saa lisää tunteja tai olla menemättä hakemaansa koulutukseen ja saada 60 vrk karenssi tai mennä koulutukseen ja hyväksyä se, että omilla teoilla on seurauksensa.
Neljäs ja järkevin vaihtoehto on mennä koutukseen JA jatkaa osa-aikatyössä.
Tämä on totta, mutta jätin sen pois listalta, koska ap jo vakuutti, että se on mahdotonta.
Minua vähän hämmnetää joku noin 30v ikäinen, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja silti olettaa, että pärjää loppuikänsä ilman sitä.
Minä olin kolmekymppisenä sellainen. Minulla oli lapset ja keskeneräiset yliopisto-opinnot, joilla olin päässyt töihin.
Sitten ei ollutkaan varaa heittäytyä opiskelijaksi.
Nykyään olen maisteri.
Ap:n tilanne on ihan eri. Hänellä ei ole tässä koulutus vaihtoehtona, vaan työkkärin tarjoama turha kurssitus, joka estää jatkotyöllistymisen.
Miksi ap:n ihan itsensä valitsema koulutus on nyt turha kurssitus ja miten se estää jatkotyöllistymisen? Jos ap vie työkkäriin ensi viikolla työsopimuksen, jonka mukaan hän aloittaa täysillä työtunneilla vaikka 1.10., niin asia muuttuu, mutta ilman työsopimusta asia on sama kuin pitkittyvä työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Näin on, koska minä halusin työkkärin järkkäämään koulutukseen. Työkkäri ilmoitti, että jatkavat kuitenkin työn tarjoamista ja mun on pakko hakea ja jos en ota tarjottua työtä vastaan, tulee karenssi. Vaikka olen työkkärin järkkäämässä koulutuksessa täyspäiväisesti! Ja tämä kuulemma siksi, että työpaikka ohittaa kaikki koulutukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, työpaikka on ihan pätevä syy olla menemättä työkkärin kurssille. Ilmoita siitä työstä työkkäriin niin että siitä jää todiste.
Ja kun sulla on työpaikka niin mitä ihmettä työkkärin karenssit sinua enää kiinnostaa.
Olen ollut pakollisena (karenssin uhalla) osallistumassa TE-toimiston järjestämään älyttömään kurssiin tyyliin: kuinka haet töitä. Siinä joku sitä varten palkattu nuori nainen piti esitelmän kuinka haetaan töitä ----> ammatti-ihmisille.
Mukana myös osa-aikaisia työntekijöitä jotka siis joutuneet olemaan poissa osa-aikaisesta työstään osallistuakseen pakotettuna tuole diipadaapa-kurssille.
Satuitko lukemaan ne työkkärin ohjeet työttömille työnhakijoille? Siellä kerrotaan ne ehdot, joilla saat työttömyysetuutta ja jos ei niitä hyväksy, niin ei kannata ilmoittautua työttömäksi.
Sattuuko taukki tajuamaan, mistä tässä puhutaan? Ei varmasti, koska ei paljon korvien välissä liiku. Tässä on kyse siitä, että ne ehdot ovat tällaisessa tilanteessa todella hankalat ja pahimmillaan työllistymistä estävät, ei siitä, onko niitä lukenut. Vajaimmankin pellen luulisi nyt tuon verran tajuavan, vaan ei näytä leikkaavan.
Kyllä minä taukki satun tajuamaan, että tässä puhutaan siitä, miten asiakas ei halua karenssia tilanteessa, jossa lain mukaan pitää antaa karenssi. Selkeä kieltäytyminen sovitusta palvelusta. Ei tässä ole mitään hankalia tai työllistymistä estäviä ehtoja, on vain ap:n unelma siitä, että hän ei ole kuin muut työttömät, hän saattaa saada keväällä vähän enemmän töitä, jos siihen asti onnistuu laistamaan kaikista työkkärin palveluista. Ja kun sitä työpaikkaa ei saakaan, niin sitten menee sormi suuhun, että mistä nyt, kun ansiosidonnainen kohta päättyy eikä ole töitä, ei osaamista. Silloin syytetään työkkäriä, joka ei tee mitään!
Meillä ei lainsäädäntö tunne sellaista asiaa kuin mahdollisuus kieltäytyä työvoimakoulutuksesta ja olla ansiosidonnaisella, koska toiveena on työllistyminen vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, koska minä halusin työkkärin järkkäämään koulutukseen. Työkkäri ilmoitti, että jatkavat kuitenkin työn tarjoamista ja mun on pakko hakea ja jos en ota tarjottua työtä vastaan, tulee karenssi. Vaikka olen työkkärin järkkäämässä koulutuksessa täyspäiväisesti! Ja tämä kuulemma siksi, että työpaikka ohittaa kaikki koulutukset.
Ja tässä tapauksessa nimenomaan kokoaikainen työ, ei osa-aikainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pakota kurssille, jos on edes osa-aikainen työ. Kurssipaikkoja menee jo velvoitetyöllistettäville niin, ettei ole mikään pakko haalia niihin osanottajia.
Ei ne pakota, mutta kun ap haki ihan itse, niin silloin kyse ei ole pakottamisesta. Osa-aikainen työ eli muutama satanen kuukaudessa ei oikein vakuuta lainsäätäjää, joka on aikoinaan kirjannut, että vähäinen osa-aikatyö ei ole pätevä syy palvelusta kieltäytymiseen.
Ap:lla on kolme mahdollisuutta: päättää työnhaku ja tulla toimeen osa-aikaisella palkalla ja toivoa, että keväällä saa lisää tunteja tai olla menemättä hakemaansa koulutukseen ja saada 60 vrk karenssi tai mennä koulutukseen ja hyväksyä se, että omilla teoilla on seurauksensa.
Neljäs ja järkevin vaihtoehto on mennä koutukseen JA jatkaa osa-aikatyössä.
Tämä on totta, mutta jätin sen pois listalta, koska ap jo vakuutti, että se on mahdotonta.
Minua vähän hämmnetää joku noin 30v ikäinen, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta ja silti olettaa, että pärjää loppuikänsä ilman sitä.
Minä olin kolmekymppisenä sellainen. Minulla oli lapset ja keskeneräiset yliopisto-opinnot, joilla olin päässyt töihin.
Nykyään olen maisteri.
Ap:n tilanne on ihan eri. Hänellä ei ole tässä koulutus vaihtoehtona, vaan työkkärin tarjoama turha kurssitus, joka estää jatkotyöllistymisen.
Miksi ap:n ihan itsensä valitsema koulutus on nyt turha kurssitus ja miten se estää jatkotyöllistymisen? Jos ap vie työkkäriin ensi viikolla työsopimuksen, jonka mukaan hän aloittaa täysillä työtunneilla vaikka 1.10., niin asia muuttuu, mutta ilman työsopimusta asia on sama kuin pitkittyvä työttömyys.
Jos lukisit aloituksen, siitä selviäisi.
Ap on nyt osa-aikatyössä, josta todennäköisesti seuraa kokopäivätyö, kun kokopäiväinen työntekijä jää eläkkeelle.
Hän on hakenut kurssille ennen kuin sai tuo osa-aikatyön.
Kurssi on tutustumiskurssi sote-alalle, ei millään tapaa sote-alalla työskentelyyn valmistava. Ei sellaista voi hyödylliseksikään sanoa, ja pakko on hakea, koska aktiivisuus on työttömyyspäivärahan edellytys.
Minun veljeni oli työkkärin kurssilla, eikä saanut sieltä vapaata työhaastattelua varten :D
Tökäri työntää kaikki sote-alan koulutuksiin tai tutustumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä kaikki ihmeen toimeentulotuella elävät idiootit kommentoimassa. Jos saa ansiosidonnaista niin se voi olla vaikka 3000 kuussa joten eipä sitä ole osa-aika työllä olevan varaa tuosta vaan menettää ja on sen eteen tehty töitäkin! Ja mitä järkeä lähteä jonnekin tutustu työelämään kurssille jos on vuosikymmeniä työhistoriaa takana eikä edes aiempia työttömyysjaksoja ennemmin kuin tehdä töitä sitten vaikka osa-aikaisena. Ja ilmeisesti hyvät työllistymismahdollisuudet tulevaisuudessa, eiköhän tänä korona ole hetkeksi vienyt moniltakin aloilta työt hetkellisesti.
Ja siis ihan älytön tilanne. Soita sinne työvoimatoimistoon uudestaan.
Ap haki itse työvoimakoulutukseen, sinne ei ketään noin vain laiteta! Kaiken lisäksi siinä hakemuksessa muistutetaan siitä, että jos koulutukseen pääset, niin olet velvollinen menemään ko. koulutukseen eli lukutaitoiselle ei pitäisi tulla yllätyksenä, mitä työvoimakoulutukseen hakemisesta seuraa. TYövoimakoulutuksissa ei tutustuta työelämään, tuossakin koulutuksessa perehdytään hoitoalan ammatteihin ja niihin vaatimuksiin, joita alalla on.
Tulevaisuuden hyvillä työllistymismahdollisuuksilla ei ole mitään merkitystä, jos tänään on työtön ja kieltäytyy palvelusta. Laki on ihan yksiselitteinen riippumatta siitä, saako työtön kuukaudessa 700 e vai 3000 e työttömyysetuutta.
Nykyään olen maisteri.