TYÖVOIMATOIMISTO pilaa mahdollisuuteni lähes varmaan vakituiseen työpaikkaan.
Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun ensivuonna alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin jos en osallistu! Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen joka ei edes valmista mihinkään ammattiin, on vaan tutustuminen sosiaali- ja terveysalaan. Eli mun ansiot tippuu ja vakituinen työpaikka ensi keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.
Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.
Kommentit (224)
Totuus on, että olisi järkevämpää ettei olisi mitään te-toimistoa sotkemassa yhtään mitään, mutta te-toimisto haluaa näyttää hyödylliseltä ja se vaatii sitä, että moni osallistuu heidän hömppäänsä.
Olen ollut osa-aikatyössä kaksi vuotta ja hakenut samalla kokoaikatyötä, aina kun omalla alalla sopiva löytyy. Olen saanut olla työkkäriltä rauhassa, mutta muutama viikko sitten tuli osoitus hakea yhtä työpaikkaa. Heti seuraavana päivänä sain sähköpostilla tiedon vapaaehtoisesta jostain rekryfirman webinaarista tms. Kun nyt näin yhtäkkiä työkkäri aktivoitui niin vähän jännittää miten käy, kun hyvin todennäköisesti en tuota käskettyä paikkaa saa. Oonko seuraavaksi työnhakuvalmennuksessa ja sitten pohdin minäkin täällä, että miten nämä nyt yhdistäisin...
Voidaanko osa-aikatyössä käyvä passittaa työkokeiluun?
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sulla ei ole karenssiin varaa? Se tarkoittaa ettet saa työmarkkinatukea selvityksen aikana ja riippuen mihin päätökseen päätyvät saat joko työmarkkinatukea takautuvasti saman määrän (täysin mahdollista kun vain selvityspyynnössä kerrot mitä ja miksi) tai pahimmassa tapauksessa olet karenssin ajan toimeentulotuella. Ei pitäisi jäädä varoista kiinni.
Eihän nuo ole mitään automaattisia jokaiselle myönnettäviä tukimuotoja, vaan niihin on perusteet ja Kelan virkailijoillakin harkinnanvarassa kenelle mitäkin myöntävät. Ja jos asuu omassa mutta velkaisessa asunnossa tai talossa, niin mitään toimeentulotukeja ei myönnetä, hyvä jos saa asumistukeakaan. Aloittajan kannattaa nyt vain sinnikkäästi olla yhteydessä Te-toimistoon ja selittää että heidän vaatimuksillaan pysyt työttömänä, eikö tarkoitus ole työllistyä kuitenkin? Soittelet niin monelle kuin vain pystyt ja HUOM!!! NAUHOITA PUHELUT! todisteeksi! Sillä varmasti yksi sanoo yhtä ja toinen toista ja jos joku sanoo että ei tarvitse kurssille mennä, sinulla pitää olla siitä todisteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut vastaavaa muualta. Jos joku saa edes osa-aikaisen työn, TE-toimistossa aktivoituu liuta työntekijöitä vaatimaan osallistumista uravalmennukseen, CV:n tekokurssille, kuntouttavaan työtoimintaan ja ties mihin. Sitten kuulemma saakin taistella oikein kunnolla, että saa pitää osa-aikaisen työnsä joutumatta karenssiin. Kaikilta se ei kuulemma onnistu, joten työt poikki ja eikun työelämävalmennuskurssille.
Tästä voisi oikeasti joku Ylen MOT tehdä rehellisen tutkimuksen, miksi TE-toimistossa ihan suoranaisesti yritetään estää ihmisiä saamasta töitä. Onko Työkkärin väki jotenkin kompuksessa näiden valmennusta järjestävien firmojen kanssa vai onko hallitukselta tullut nootti, että näin-ja-näin-monta työtöntä pitää saada johonkin humppakurssille? Vai saako TE-toimiston virkailijat jotain bonusta aina kun saavat laitettua työttämän jonnekin kurssille?
Todellakin saisi joku tutkivaa journalismia tehdä tässä asiassa.
Mitä se karenssi vaikuttaa, kun on töissä? Jääkö ap:lta palkka saamatta, vai Porvoonlento maksatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten sulla ei ole karenssiin varaa? Se tarkoittaa ettet saa työmarkkinatukea selvityksen aikana ja riippuen mihin päätökseen päätyvät saat joko työmarkkinatukea takautuvasti saman määrän (täysin mahdollista kun vain selvityspyynnössä kerrot mitä ja miksi) tai pahimmassa tapauksessa olet karenssin ajan toimeentulotuella. Ei pitäisi jäädä varoista kiinni.
Eihän nuo ole mitään automaattisia jokaiselle myönnettäviä tukimuotoja, vaan niihin on perusteet ja Kelan virkailijoillakin harkinnanvarassa kenelle mitäkin myöntävät. Ja jos asuu omassa mutta velkaisessa asunnossa tai talossa, niin mitään toimeentulotukeja ei myönnetä, hyvä jos saa asumistukeakaan. Aloittajan kannattaa nyt vain sinnikkäästi olla yhteydessä Te-toimistoon ja selittää että heidän vaatimuksillaan pysyt työttömänä, eikö tarkoitus ole työllistyä kuitenkin? Soittelet niin monelle kuin vain pystyt ja HUOM!!! NAUHOITA PUHELUT! todisteeksi! Sillä varmasti yksi sanoo yhtä ja toinen toista ja jos joku sanoo että ei tarvitse kurssille mennä, sinulla pitää olla siitä todisteet.
Puhelujen "nauhoittaminen" ei todista mitään, niitä äänitallenteita osaa kuka hyvänsä editoida itselle edulliseksi.
Ei työkkärin kurssit työllistä.
Nyt otat yhteyttä ihan muihin ihmisiin kuin tuohon virkaheittovirkailijaan.
Sinähän olet töissä jo ja tulevaisuuden toiveita on. Voitko pyytää työnantajalta varmistuksia tästä työpaikasta tai pyytää työnantajaa keskustelemaan työkkärin kanssa?
Se ainut kokeukseni työkkärin kanssa, tosin vuosia sitten, oli sellainen, että virkailijan naamassa luki, että "sähän olet meidän ikuinen asiakkaamme etkä työllisty missään tapauksessa jos se meistä riippuu".
Työllistyin omin avuin.
Sain soviteltua päivärahaa muutaman kuukauden ja sitten vapautui vakkaripaikka, jota hain ja sen sain (jatkoin siis samassa duunissa samassa tehtävässä, jota jo olin tekemässä).
Vierailija kirjoitti:
Mitä se karenssi vaikuttaa, kun on töissä? Jääkö ap:lta palkka saamatta, vai Porvoonlento maksatta?
Siten, että ei saa soviteltua päivärahaa. Jos olisit aloituksen lukenut, olisit huomannut, että hänellä on kovin vähän tunteja ja soviteltu päiväraha voi muodostaa suuremman osan tuloista kuin palkka.
Muistakaa kuitenkin tämä tosiasia: työ vapailla markkinoilla on aina ensisijainen! Työssäolo on siis aivan laillinen syy olla poissa joltakin humppakurssilla. Onhan niiten tarkoitus saada työntekijä aktivoitua töihin, eikö olekin?
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Täällä kerrottuja juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Jos on osa-aikatyössä niin se on hyvä syy olla poissa cv-kurssilta. Ehtona on että ilmoitat ajoissa, jotta joku muu saa paikan kurssilta.
Eli pidä työkkäri aina ajan tasalla ja ajoissa.
Muistakaa kaikki, että virkalija ei tee päätöstä karensseista koskaan! Jos joku antaa sellaista tietoa, valehtelee. Nykysysteemiä en tiedä, mutta silloin kun itse olin työllistämistuella työkkärissä, päätökset teki lautakunta, jossa oli työkkäristä vain kaksi edustajaa, puheenjohtaja ja sihteeri, puheenjohtajana oli siinä työkkärissä toimistonjohtaja tai varajohtaja, sen lisäksi edustajia yrittäjien ja työntekijöiden puolelta, kokonaan työkkärin ulkopuolisia tyyppejä. Uskoisin työnantajien puoltavan enemmän sitä osa-aikatyötä kuin jotain kurssia, elleivät he sitten itse taloudellisesti hyödy niistä kursseista. Mutta yksittäinen virkalija voi tehdä esityksen, päätöksiä ei hän sen sijaan ikinä tee!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut osa-aikatyössä kaksi vuotta ja hakenut samalla kokoaikatyötä, aina kun omalla alalla sopiva löytyy. Olen saanut olla työkkäriltä rauhassa, mutta muutama viikko sitten tuli osoitus hakea yhtä työpaikkaa. Heti seuraavana päivänä sain sähköpostilla tiedon vapaaehtoisesta jostain rekryfirman webinaarista tms. Kun nyt näin yhtäkkiä työkkäri aktivoitui niin vähän jännittää miten käy, kun hyvin todennäköisesti en tuota käskettyä paikkaa saa. Oonko seuraavaksi työnhakuvalmennuksessa ja sitten pohdin minäkin täällä, että miten nämä nyt yhdistäisin...
Suurin osa työttömistä saa uuden työpaikan 3 kuukauden sisällä. Jos kuulut vielä tiettyihin ammattiryhmiin niin TE-toimisto ei ole kiinnostunut sinusta. Tuo 3 kuukauden jälkeen TE-toimisto on kiinnostunut enemmän asioistasi. Yleensä on tiettyjä ajankohtia jolloin TE-toimisto panostaa sinut työnhakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi. Täällä kerrottuja juttuja ei kannata ottaa vakavasti. Jos on osa-aikatyössä niin se on hyvä syy olla poissa cv-kurssilta. Ehtona on että ilmoitat ajoissa, jotta joku muu saa paikan kurssilta.
Eli pidä työkkäri aina ajan tasalla ja ajoissa.
Noista pitää aina tehdä selvitys. Jos teet siivoustyötä iltaisin osa-aikaisena, työkkäri saattaa katsoa, että olet päivällä vapaa osallistumaan työllistäviin toimenpiteisiin. Sama osa-aikaisessa opiskelussa, vaikka se olisi tutkintoon johtavaa. Jos ei tule tarpeeksi tunteja, olet työkkärin "käytettävissä".
Ei kannata puhua varmoina mitään asioita täällä, koska jollekin saattaa tulla todella tiukka rahallinen paikka, kun homma menee pieleen jollain tasolla.
Voisiko tästä työkkärin touhusta vinkata jollekin toimittajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pidä työkkäri aina ajan tasalla ja ajoissa.Noista pitää aina tehdä selvitys. Jos teet siivoustyötä iltaisin osa-aikaisena, työkkäri saattaa katsoa, että olet päivällä vapaa osallistumaan työllistäviin toimenpiteisiin. Sama osa-aikaisessa opiskelussa, vaikka se olisi tutkintoon johtavaa. Jos ei tule tarpeeksi tunteja, olet työkkärin "käytettävissä".
Ei kannata puhua varmoina mitään asioita täällä, koska jollekin saattaa tulla todella tiukka rahallinen paikka, kun homma menee pieleen jollain tasolla.
Ei tutkintoon johtavassa koulutuksessa oleva saa muutenkaan työttömyyskorvausta. Jos tarkoitat omaehtoista opiskelua työttömyystuella, se ei voi olla osa-aikaista, koska opintopisteitä pitää kertyä tietty vähimmäismäärä. Sivutoimisen ( = alle 5 op/ opiskelukuukausi keskimäärin) opiskelijan on oltava työmarkkinoitten käytettävissä eli haettava kokoaikatyötä ja osallistuttava toimenpiteisiin, jotta on oikeus työmarkkinatukeen.
Joku puolueeton taho saisi tutkia kuinka moni näiltä kursseilta pääsee oikeisiin töihin! Itse muistan aikoinaan kun kävin levyseppä hitsaaja kurssin Porissa 20 kurssilaisesta 1 sai työpaikan!
Kurssi alkoi. Siellä oli joukko pitkäaikaistyöttömiä jotka olivat jo käyneet useita tällaisia koulutuksia mutta ei kukaan ollut minkään avulla saanut töitä
Miten tämä ap:n juttu on ratkennut? Minulla vähän samanlainen tilanne. Pnko näistä ollut missään lehdissä mitään juttua?
Vois ne sossun väki poistua sotkemasta työttömien asioita ajetaan oikein 9e töihin ja uhkaillaan karensilla tehdään juoppo ihan urakalla.
Olen kuullut vastaavaa muualta. Jos joku saa edes osa-aikaisen työn, TE-toimistossa aktivoituu liuta työntekijöitä vaatimaan osallistumista uravalmennukseen, CV:n tekokurssille, kuntouttavaan työtoimintaan ja ties mihin. Sitten kuulemma saakin taistella oikein kunnolla, että saa pitää osa-aikaisen työnsä joutumatta karenssiin. Kaikilta se ei kuulemma onnistu, joten työt poikki ja eikun työelämävalmennuskurssille.
Tästä voisi oikeasti joku Ylen MOT tehdä rehellisen tutkimuksen, miksi TE-toimistossa ihan suoranaisesti yritetään estää ihmisiä saamasta töitä. Onko Työkkärin väki jotenkin kompuksessa näiden valmennusta järjestävien firmojen kanssa vai onko hallitukselta tullut nootti, että näin-ja-näin-monta työtöntä pitää saada johonkin humppakurssille? Vai saako TE-toimiston virkailijat jotain bonusta aina kun saavat laitettua työttämän jonnekin kurssille?