Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TYÖVOIMATOIMISTO pilaa mahdollisuuteni lähes varmaan vakituiseen työpaikkaan.

Vierailija
12.09.2021 |

Hain keväällä työvoimapoliittiseen koulutukseen kun jäin työttömäksi yli 10 vuoden työsuhteesta. Unohdin jo koko homman ja sain nopeasti työn jota on 10-15 h viikossa eli saan soviteltua päivärahaa ja ovat jo puhuttu alustavasti että kun ensivuonna alkukeväästä yksi vakkari jää eläkkeelle niin mun tunnit nostetaan täysiin kun joku pitää kuitenkin palkata. Nyt tuli viimeviikolla tieto että pääsenkin tuohon koulutukseen ja soitin työvoimatoimistoon etten voi ottaa koulutuspaikkaa vastaan koska oon töissä. Virkailija totesi että saan luultavasti karenssin jos en osallistu! Siihen mulla ei ole varaa joten joudun irtisanomaan itseni ja menemään tuohon höpönlöpönkoulutukseen joka ei edes valmista mihinkään ammattiin, on vaan tutustuminen sosiaali- ja terveysalaan. Eli mun ansiot tippuu ja vakituinen työpaikka ensi keväältä luisuu käsistä koska joutuvat palkkaamaan tilalleni jonkun nyt toisen ja eiköhän tuo vakituinen paikka mene sitten tälle toiselle joka on jo töissä osarina.

Voin vaan todeta että H e l vetti mitä touhua.

Kommentit (224)

Vierailija
181/224 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nyt kommentoijien on noin vaikea ymmärtää, että ap:lla on niin vähätuntinen osa-aikainen, että hän saa sen päälle soviteltua päivärahaa, kuten kuuluukin saada?

Karenssissa hän menettää sen päivärahan, eli hänen tulonsa vähenevät.

Pelkkä osa-aikatyö harvemmin elättää ketään.

Eihän AP kertonut paljonko hän noilla tunneilla tienaa. Jos on siivooja, niin tuskin elättää itseään kymmenellä tunnilla, mutta 10 vuoden vakityö vihjaa, että olisi sentään vähän paremmin palkattua. Itselläni on vakityö 20 tuntia viikossa, jolla tule toimeen. Toki se on tuplat verrattuna aloittajan minimiin, mut vain 5 vähemmän maksimiin (15tuntia)

Kyllä tossa tilanteessa kannattaa vaan kärsiä se karenssi. Se on lyhyt aika.

Kerroin. Nyt teen tuntipalkkalaisena ja käteen jää muutamia satasia riippuen vähän tunneista, teen töitä virka-aikaan eli mitään lisiä en saa enkä ole koskaan saanut.. Soviteltua ansiosidonnaista jää käteen verojen jälkeen päälle 1500. Ei mulla mikään maailman paras palkka ollut mutta on tulot tippuneet nelinumeroisella summalla kuussa joten siksi tuo karenssi tuntuu aika pelottavalta kun puskurit ovat sulaneet tässä. Mitään tukia ei oo ikinä tarvinnut päälle nelikymppisen elämän aikana hakea ennen kuin nyt ansiosidonnaista (pl opintotuki lukioaiana) eli uusi tilanne itsellekin.

Ja joo, itse tein tyhmästi kun hain koulutukseen mutta ei ollut kristallipalloa että sainkin töitä vaikka vaan näitä osa-aikaisia heti haun jälkeen ja olin suoraansanottuna olin jo unohtanut et oon hakenut. Siihen painostettiin ja toisaalta olisi voinut tulla karenssi jo keväällä jos en olisi hakenut mitään.

Itseä tilanne nyt lähinnä hämmentää. En ole aikeissa siirtyä sote-alalle eikä tuo 3 kk kestävä kurssi edes valmista siihen. Helpoimmalla tietenkin pääsen jos irtisanon itseni kun saahan tuosta kurssista vähän ylimääräistä ansiosidonnaista. Yhtäaikaa en voi molempia suorittaa kun työtä on aina 3-4 päivänä viikossa arkena ja virka-aikaan niinkuin tuo kurssikin. Tuskin ne hyvällä katsoo jos oon tyyliin joka päivä sieltä pois.

Lähinnä vain ihmettelen koko tilannetta. Oon aina aatellut et työkkärin on tarkoitus työllistää vaikka osa-aikaisesti kuin kurssittaa joillekin kursseille mistä en kuitenkaan saa valmiutta uuteen työhön.

Vierailija
182/224 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elä lopeta työtä. Ilmoittat että voit opiskella minkä pystyt ja käydä höpönlöpönkurssilla sen mitä työt antaa periksi.

Mitä tästä opimme, työttömänä ei ikinä kannata hakea tuollaisille kurssille muuta kuin pakon

edestä. (No moni hakee just pakon edestä kun siitäkin saattaa tulla karenssi jos ei hae) Sullakin hyvä ansiosidonnainen jos saat yli 1500 euroa kuussa sitä soveteltunakin kun oot tehnyt osaritöitä. Kannattaa passivoitua ja jos oot keväällä jäänyt työttömäksi niin eikös päiviä oo vielä ainakin vuodeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/224 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän naurattaa et työvoimatoimisto jonka pitäisi työllistää niin nyt epä-työllistää.

Vierailija
184/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soititko työvoimatoimistoon uudestaan ap?

Vierailija
185/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soititko työvoimatoimistoon uudestaan ap?

En saanut ketään kiinni (kerkesin soittaman vasta ip). Soitan huomenna aamusta uusiksi kun olen vapaalla. Kurssi alkaisi jo ensiviikolla 😬

Vierailija
186/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä lopeta työtä. Ilmoittat että voit opiskella minkä pystyt ja käydä höpönlöpönkurssilla sen mitä työt antaa periksi.

Mitä tästä opimme, työttömänä ei ikinä kannata hakea tuollaisille kurssille muuta kuin pakon

edestä. (No moni hakee just pakon edestä kun siitäkin saattaa tulla karenssi jos ei hae) Sullakin hyvä ansiosidonnainen jos saat yli 1500 euroa kuussa sitä soveteltunakin kun oot tehnyt osaritöitä. Kannattaa passivoitua ja jos oot keväällä jäänyt työttömäksi niin eikös päiviä oo vielä ainakin vuodeksi?

Joo päiviä on vielä lokakuulle 2022. Niin kai sitä pitää tehdä, ottaa rennosti ja nostaa ansiosidonnaista kun siihen ilmeisesti oikein hoputetaan. Rahallisesti häviän kyllä tosi paljon jos en aloita kurssia ja oikeesti saan karenssin ja yhtä aikaa ei onnistu jos joudun olemaan neljänäkin päivänä viikossa kurssilta pois niin kai sitten valitsen kurssin. Tuohon kuuluu joku työharjoittelukin ja tosiaan kestää vuoden loppuun.

Ap

Vierailija
187/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, työpaikka on ihan pätevä syy olla menemättä työkkärin kurssille. Ilmoita siitä työstä työkkäriin niin että siitä jää todiste.

Ja kun sulla on työpaikka niin mitä ihmettä työkkärin karenssit sinua enää kiinnostaa.[/quote]

Olen ollut pakollisena (karenssin uhalla) osallistumassa TE-toimiston järjestämään älyttömään kurssiin tyyliin: kuinka haet töitä. Siinä joku sitä varten palkattu nuori nainen piti esitelmän kuinka haetaan töitä ----> ammatti-ihmisille.

Mukana myös osa-aikaisia työntekijöitä jotka siis joutuneet olemaan poissa osa-aikaisesta työstään osallistuakseen pakotettuna tuole diipadaapa-kurssille.[/quote]

Satuitko lukemaan ne työkkärin ohjeet työttömille työnhakijoille? Siellä kerrotaan ne ehdot, joilla saat työttömyysetuutta ja jos ei niitä hyväksy, niin ei kannata ilmoittautua työttömäksi.[/quote]

Suurinpiirtein noilla sanoilla se kurssin vetäjä perusteli kurssiaan, kun eräs nainen protestoi ääneen miksi hän joutui olemaan pois osa-aikatyöstä ja saapumaan paikalle karenssin uhalla.

Kurssin vetäjä oli päässyt muistaakseni kohtaan missä opetettiin googlaamalla löytämään työpaikkoja sen jälkeen kun oli tiedustellut mahdollisia töitä "tutuilta ja kavereilta esim facessa".

Vierailija
188/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut itsensä tilanteeseen, jossa koulutuspaikan vastaanottamatta jättämisestä voi seurata karenssi, mutta samainen karenssi voi seurata myös osa-aikatyön lopettamisesta.

Varmin keino olisi yrittää sopia työvuorot siten, että voi osallistua myös tutustumiskoulutukseen. Ellei edellinen onnistu, niin koulutuksen järjestäjän kanssa voi yrittää sopia, mutta silloinkin luvattu poissaolo voi muuttua jälkeenpäin  luvattomaksi ihan kouluttajan oman kukkaroon kilahtavan rahasumman maksimoimiseksi.

Koskaan ei pidä unohtaa, että työvoimavirkailijoiden työtehtävänä ei ole työpaikan järjestäminen työttömälle vaan sen työttömyyskorvauksen vastikkeellisuuden varmistaminen eli käytännössä karenssien maksimoiminen.

On se kumma, kun näitä "uhreja" riittää. Kertaakaan ei ole TE-toimisto uhkaillut karenssilla ja muutokset ovat joka kerta järjestyneet sujuvasti ja nopeasti, kunhan niistä on luonnollisesti ilmoittanut virkailijalle ja kysynyt luvan, eikä toimi pelkästään omin päin.

Voisitko ystävällisesti lopettaa väärän tiedon levittämisen. Kyse on ihmisten elämästä ja henkilö yrittää tehdä oikean ratkaisun erittäin vaikeassa tilanteessa.

Kuinkahan moni työtön on saanut karenssin, kun on luottanut työvoimavirkailijan antamiin tietoihin tai niiden henkilöiden väitteeseen, että työvoimavirkailijat toimivat järkevästi tai ystävällisesti.

Aikoinaan yksi yksinkertainen ihminen väitti kiven kovaa, että työtön saa matkustaa, kunhan ilmoittaa etukäteen työvoimavirkailijalle ja neuvoi muita työttömiä tekemään näin. Lopulta itse lähti työttömänä 150 kilometrin päähän sukulaisen luo ja ilmoitti matkasta työvoimavirkailijalle, jonka jälkeen oli huuli pyöreänä kun ei saanut noilta päiviltä työttömyyskorvausta.

Aika outoa, koska ei ole mitään estettä maksaa työttömysetuutta, vaikka olisi sukuloimassa tai lomamatkalla. Ei maksu siihen katkea, että ilmoittaa menevänsä 150 km päähän kotoa, joten mitä ihmettä sinä puolestasi selität. Vai tapahtuiko tämä noin 35 vuotta sitten?

Vierailija
189/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja kannattaa lukea ne työvoimakoulutuksen hakuohjeet. Siellä kerrotaan aika lailla hyvin, mitä hakemisesta seuraa eli miksi ap ei suostunut lukemaan ohjeita?

Ymmärrän työnantajia, jotka eivät palkkaa työttömiä, koska kaikesta päätellen yksinkertaisetkin asiat joutuu näille vääntämään rautalangasta.

Vierailija
190/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja kannattaa lukea ne työvoimakoulutuksen hakuohjeet. Siellä kerrotaan aika lailla hyvin, mitä hakemisesta seuraa eli miksi ap ei suostunut lukemaan ohjeita?

Ymmärrän työnantajia, jotka eivät palkkaa työttömiä, koska kaikesta päätellen yksinkertaisetkin asiat joutuu näille vääntämään rautalangasta.

Ap ei ole työtön, hän on osa-aikatöissä.

Hän sai sen osa-aikapätkän vasta kurssille ilmoittautumisen jälkeen.

Vierailija
191/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tässä ongelma. Jos työkkäri lykkää karenssin, sinä lykkäät toimeentulohakemuksen tulille. Näin on talous turvattu suunnilleen samalla tasolla kuin nykyisessä tilanteessasikin. Vain idiootti irtisanoisi tuossa tilanteessa itsensä jonkun pupukurssin takia. Työttömyys (tai osa-aika sellainen) ei estä omien aivojen käyttöä. Kaikkea ei tarvitse tehdä, mitä työkkäri käskee. Aina on vaihtoehtoja. 

Vierailija
192/224 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos täällä on jollain kokemuksia ko tilanteesta niin kuulisin mieluusti. Virkailija siis sanoi ettei tietenkään voi tietää tuleeko karenssi mutta se on hyvinkin todennäköistä.

No ei tietenkään tule, kaikkea sitä kuuleekin :D 

Vierailija
193/224 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nyt kommentoijien on noin vaikea ymmärtää, että ap:lla on niin vähätuntinen osa-aikainen, että hän saa sen päälle soviteltua päivärahaa, kuten kuuluukin saada?

Karenssissa hän menettää sen päivärahan, eli hänen tulonsa vähenevät.

Pelkkä osa-aikatyö harvemmin elättää ketään.

Eihän AP kertonut paljonko hän noilla tunneilla tienaa. Jos on siivooja, niin tuskin elättää itseään kymmenellä tunnilla, mutta 10 vuoden vakityö vihjaa, että olisi sentään vähän paremmin palkattua. Itselläni on vakityö 20 tuntia viikossa, jolla tule toimeen. Toki se on tuplat verrattuna aloittajan minimiin, mut vain 5 vähemmän maksimiin (15tuntia)

Kyllä tossa tilanteessa kannattaa vaan kärsiä se karenssi. Se on lyhyt aika.

Kerroin. Nyt teen tuntipalkkalaisena ja käteen jää muutamia satasia riippuen vähän tunneista, teen töitä virka-aikaan eli mitään lisiä en saa enkä ole koskaan saanut.. Soviteltua ansiosidonnaista jää käteen verojen jälkeen päälle 1500. Ei mulla mikään maailman paras palkka ollut mutta on tulot tippuneet nelinumeroisella summalla kuussa joten siksi tuo karenssi tuntuu aika pelottavalta kun puskurit ovat sulaneet tässä. Mitään tukia ei oo ikinä tarvinnut päälle nelikymppisen elämän aikana hakea ennen kuin nyt ansiosidonnaista (pl opintotuki lukioaiana) eli uusi tilanne itsellekin.

Ja joo, itse tein tyhmästi kun hain koulutukseen mutta ei ollut kristallipalloa että sainkin töitä vaikka vaan näitä osa-aikaisia heti haun jälkeen ja olin suoraansanottuna olin jo unohtanut et oon hakenut. Siihen painostettiin ja toisaalta olisi voinut tulla karenssi jo keväällä jos en olisi hakenut mitään.

Itseä tilanne nyt lähinnä hämmentää. En ole aikeissa siirtyä sote-alalle eikä tuo 3 kk kestävä kurssi edes valmista siihen. Helpoimmalla tietenkin pääsen jos irtisanon itseni kun saahan tuosta kurssista vähän ylimääräistä ansiosidonnaista. Yhtäaikaa en voi molempia suorittaa kun työtä on aina 3-4 päivänä viikossa arkena ja virka-aikaan niinkuin tuo kurssikin. Tuskin ne hyvällä katsoo jos oon tyyliin joka päivä sieltä pois.

Lähinnä vain ihmettelen koko tilannetta. Oon aina aatellut et työkkärin on tarkoitus työllistää vaikka osa-aikaisesti kuin kurssittaa joillekin kursseille mistä en kuitenkaan saa valmiutta uuteen työhön.

Totta hemmetissä ne katsoo hyvällä sitä, että ihminen on töissä! Eihän TE-toimisto ole lyhenne Työn Estämistoimistosta. Mikä voisi olla parempi syy olla poissa TYÖLLISTÄMISkurssilta kuin se, että on jo töissä. Sisältyyhän moniin koulutuksiin (palkka)työtä.

Minusta on silkka laiskuutta ajatella pääsevänsä helpoimmalla ja napata muutaman kuukauden karenssi vakityöstä irtisanoutumisen vuoksi kuin selvittää muita vaihtoehtoja. Jospa tiedustelisit työnantajalta joko lisää tunteja tai sitten työaikojen sovittamista koulutustuntien ulkopuolelle, kun niitä on kuitenkin niin vähän.

Vierailija
194/224 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on saanut itsensä tilanteeseen, jossa koulutuspaikan vastaanottamatta jättämisestä voi seurata karenssi, mutta samainen karenssi voi seurata myös osa-aikatyön lopettamisesta.

Varmin keino olisi yrittää sopia työvuorot siten, että voi osallistua myös tutustumiskoulutukseen. Ellei edellinen onnistu, niin koulutuksen järjestäjän kanssa voi yrittää sopia, mutta silloinkin luvattu poissaolo voi muuttua jälkeenpäin  luvattomaksi ihan kouluttajan oman kukkaroon kilahtavan rahasumman maksimoimiseksi.

Koskaan ei pidä unohtaa, että työvoimavirkailijoiden työtehtävänä ei ole työpaikan järjestäminen työttömälle vaan sen työttömyyskorvauksen vastikkeellisuuden varmistaminen eli käytännössä karenssien maksimoiminen.

On se kumma, kun näitä "uhreja" riittää. Kertaakaan ei ole TE-toimisto uhkaillut karenssilla ja muutokset ovat joka kerta järjestyneet sujuvasti ja nopeasti, kunhan niistä on luonnollisesti ilmoittanut virkailijalle ja kysynyt luvan, eikä toimi pelkästään omin päin.

Voisitko ystävällisesti lopettaa väärän tiedon levittämisen. Kyse on ihmisten elämästä ja henkilö yrittää tehdä oikean ratkaisun erittäin vaikeassa tilanteessa.

Kuinkahan moni työtön on saanut karenssin, kun on luottanut työvoimavirkailijan antamiin tietoihin tai niiden henkilöiden väitteeseen, että työvoimavirkailijat toimivat järkevästi tai ystävällisesti.

Aikoinaan yksi yksinkertainen ihminen väitti kiven kovaa, että työtön saa matkustaa, kunhan ilmoittaa etukäteen työvoimavirkailijalle ja neuvoi muita työttömiä tekemään näin. Lopulta itse lähti työttömänä 150 kilometrin päähän sukulaisen luo ja ilmoitti matkasta työvoimavirkailijalle, jonka jälkeen oli huuli pyöreänä kun ei saanut noilta päiviltä työttömyyskorvausta.

Aika outoa, koska ei ole mitään estettä maksaa työttömysetuutta, vaikka olisi sukuloimassa tai lomamatkalla. Ei maksu siihen katkea, että ilmoittaa menevänsä 150 km päähän kotoa, joten mitä ihmettä sinä puolestasi selität. Vai tapahtuiko tämä noin 35 vuotta sitten?

Ei tapahtunut, sillä 35 vuotta sitten sai matkustella mielin määrin. Kun löysi matkailupaikkakunnalta sopivasti haettavan työpaikan, sai matkustaa työkkärin litteralla.

Lainauksen kirjoittaja joko valehtelee tai sitten se yksinkertainen työnhakija hölmöyksissään ilmoitti lähtevänsä lomalle ja siksi katsottiin työnhaku keskeytyneeksi. Ehkä hän kirjoitti maksatushakemukseen työtön-työtön-matkalla ... ja siksi menetti päivärahan niiltä päiviltä. Muuten ei ole enää minun työttömyysaikoina matkoista edes tarvinnut ilmoittaa. 

Vierailija
195/224 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten sulla ei ole karenssiin varaa? Se tarkoittaa ettet saa työmarkkinatukea selvityksen aikana ja riippuen mihin päätökseen päätyvät saat joko työmarkkinatukea takautuvasti saman määrän (täysin mahdollista kun vain selvityspyynnössä kerrot mitä ja miksi) tai pahimmassa tapauksessa olet karenssin ajan toimeentulotuella. Ei pitäisi jäädä varoista kiinni.

No mulla ei olisi varaa karenssiin koska en ole oikeutettu toimeentulotukeen.

Eri.

Vierailija
196/224 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kesäkuussa TK eläkkeelle. Ilolla luen teidän kokemuksia työkkäristä. Minun ei tarvitse edes pyllistää siihen suuntaan ja rahaa tulee kiva summa joka kk. Repikää siitä

Vierailija
197/224 |
14.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Mulle ei osoitettu mitään työtä, valmennusta eikä harjoittelua muulloin kuin pääsykokeiden lukemisen päälle. Kaksi vuotta jouduin työkkärin listoilla olemaan, ja mut osoitettiin molempina vuosina maalis-huhtikuuksi uravalmennukseen, kun koe oli toukokuun alussa, ja materiaali julkaistiin 2 kk ennen. Mikään muu vuodenaika ei käynyt näille pas*kavalmennuksille.

Toisena vuonna lopetin asiakkuuteni, maksoin vuokran viimeisillä säästöillä kun sossu katsoi mun kieltäytyvän töistä vähentäen toimeentulotuen -40 %, ja etsin ruokani roskiksista. Näin pystyin valmistautumaan pääsykokeeseen, tämän kaiken kahjouden se vaati + pari mahatautia pilaantuneesta ruuasta. Pääsin yliopistoon ja valmistuin, mutta koskaan ei unohdu systeemin järjettömyys, varsinainen hyvinvointivaltio juu.

Vierailija
198/224 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten jotkut pitkäaikaistyöttömät saa lusia korona vuosikausia ja sitten ap:n tilanteessa olevaa ihmistä joka ei ymmärtääkseni ole ollut aiemmin ikinä työtön 40-vuotiaana ja nytkin osa-aikatyössä niin pakotetaan jollekin ihme tutustu työelämään kurssille.

Vierailija
199/224 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miten jotkut pitkäaikaistyöttömät saa lusia korona vuosikausia ja sitten ap:n tilanteessa olevaa ihmistä joka ei ymmärtääkseni ole ollut aiemmin ikinä työtön 40-vuotiaana ja nytkin osa-aikatyössä niin pakotetaan jollekin ihme tutustu työelämään kurssille.

Tutkimusten mukaan työttömyyden alkuvaiheessa annettu apu tehoaa parhaiten. Tosin joka tapauksessa työllistyminen on todennäköistä noin 3 kk työttömyyden alkamisen aikana, että se ei taida kauheasti työkkärin avusta edes olla kiinni. Pitkäaikaistyöttömiin taas ei oikein mitkään palvelut auta.

Noi turhat kurssit pitäisi lopettaa, mutta kun niillä olevat eivät tilastoissa ole työttömiä...

Vierailija
200/224 |
15.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on uhattu, että jos on osa-aikainen, niin saattaa olla velvollinen silti osallistumaan työkkärin palveluihin. Ja jos ei osallistu, niin karenssi pamahtaa. Samoin uhattiin kuntouttavan työtoiminnan kaveriani, joka meinasi mennä siivoamaan osa-aikaisena kun kunt.tt. päättyy. Pitänee siis paikkansa osittain. Oli uusi asia mullekin, luulin että työ kuin työ antaa vapauden olla osallistumatta työllistäviin toimenpiteisiin tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi