Ootteko joutuneet elvyttämään?
Tuli vaan mieleen CC-Nooran postauksesta että niitäkin taitoja ois kai hyvä harjotella.
Kommentit (91)
Elvytttämiseen kannattaa olla aina valmis: ensiaputapaus saattaa tulla eteen vaikka kaupankassajonossa kuten mulla. :(
No muuttu kyllä nyt kuva tosta bloggaajasta! Hienoo että joku myöntää että ei se bloggaajankaan elämä oo ruusuilla tanssimista.
Olen. Elämäni pisin aika oli odottaessa ambulanssia. Tiedän osanneeni ja tehneeni kaikkeni. Valitettavasti apu ei riittänyt.
Kauheeta tollanen. Oma mummuni on mulle niin rakas että tuntuis ihan hirveeltä joutua tollaseen tilanteeseen. ;(
Selkääntaputukset kaikille elvyttäneille!
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:09"]
Yritin, mutten osannut - tai ainakin mieheni kuoli elvytyksestäni huolimatta.
[/quote]
Miksi tästä on tykätty?!
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:41"]Apua tää ketju sai mut nyt pelkäämään sitä että oikeesti joskus joutuu elvyttämään kun niin moni teistä on joutunut. Itellä ei oo mitään tietoo siitä kuinka se pitäs tehdä. 112 osaan tietty soittaa mutta siihen se jääkin.
[/quote]
Soitto onkin tärkeimpiä asioita. Jokainen osaa painella; suorin käsivarsin reipasta tahtia noin 100 kertaa minuutissa eli nopeammin kuin sekuntiviisari. Pulsseja ei tarvitse etsiä. Yleensä ihminen herää painelin jos ei olekaan oikeasti eloton. Netistä löytyy materiaalia. Puhaltaminen ei ole niin tärkeää.
[/quote]
Rytmi on kuulemma hyvä hakea siitä biisistå: ti-ti-ti-ti staying alive, staying alive..:D siis oikeasti toi ti-ti-ti-ti kohta on hyvällä temmolla. Sairaanhoitajakaverilta kuultu!:)
Koskettava kirjoitus johon päädyin tämän keskustelun kautta, itsekin saman kokeneena tiedän että tuollainen on vaikea käsitellä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:09"]Kerran ja se saakin jäädä viimeiseksi.
Potilaan (kuoli) omaiset nimittäin haastoivat minut oikeuteen kuoleman tuottamuksesta. Olin kuulemma väärin elvyttänyt. Halusivat "katsoa kortit loppuun asti" níin kuin monilla nykyihmisillä on tapana. Minulla olisi pitänyt olla n. 70 000 € rahaa syytteiden kaatamiseen ja 120 000 €:n korvausvaatimuksen mitätöintiin.
Sovittelulla asia ratkesi, mutta loppuelämän asun vuokralla.
Jos vielä joudun samaan tilanteeseen, esitän pyörtynyttä ja rukoilen salaa potilaan puolesta...
[/quote] Eikä muuten taatusti ole Suomessa tapahtunutta tämä...
KAMALAA!! Pelottavaa joutua elvyttämään, saati omaa mummuaan!! :/
Ensiavun harjoittelun pitäisi viimeistään yläasteella kuulua opetussuunnitelmaan.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 22:26"]
Elvytystaidot ei koskaan mee hukkaan. Mars mars kaikki kurssille! 100 egee on pieni raha siitä että hätätilanteessa tiedät mitä tehä.
[/quote]
Totta joka sana
Nyt kun noora laitto vielä ton mummunsa kuvan tohon toiseen postaukseen, en saa itkua loppumaan. Varmasti järkyttävä kokemus. :((
Hirvee tilanne ollu!! Toi ois niin kauheeta!! Mä menisin ihan lukkoon...
Olen. Asia vainosi minua pitkään. En toivo kenenkään kokevan sellaista.
Vai vielä elvyttämään pitäisi opetella. Dead girls dont say no.
Pelottava tapahtuma varmasti, kauankohan on istunut terapiassa tuon jälkeen... :/
Just luin ton postauksen ja mietin joko asia on noussu täällä esiin. Tosi hyvä keskustelu!
Hyvä että edes joku bloggaaja hyödyntää lukijakutnaansa TÄRKEIDEN asioiden esiintuomiseen. Hienoo tietty olis ettö jengi vielä lukis tälläsetkin postaukset ja jakais niitä vaikka eteenpäin.