Ootteko joutuneet elvyttämään?
Tuli vaan mieleen CC-Nooran postauksesta että niitäkin taitoja ois kai hyvä harjotella.
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:55"]
oon aina jotenkin ajatellu että vaikka osaisin ja vaikka tilanne tulis kohdalle en kuitenkaan pystyis tekeen mitään. toi nooran teksti oli kyllä melko ajatuksia herättävä.
[/quote]
Se on jännä kuinka moni kuitenkin alkaa vaan tilanteessa toimia ihan automaattisesti. Tulee vähän niinkun pakko auttaa.
En ole elvyttänyt ihmistä, lehmän vasikan kyllä. Vasikka siis syntyi elottomana. Näköjään yläasteen elvytysopetus ei mennyt hukkaan, koska onnistuin saamaan sen henkiin. Varmaankin siis osaisin elvyttää ihmisenkin.
Vaikka ensiapukurssilla opittuja asioita ei ikinä tarvitsisi, väitän, että kurssista ei taatusti ole haittaa!
Kerran ja se saakin jäädä viimeiseksi.
Potilaan (kuoli) omaiset nimittäin haastoivat minut oikeuteen kuoleman tuottamuksesta. Olin kuulemma väärin elvyttänyt. Halusivat "katsoa kortit loppuun asti" níin kuin monilla nykyihmisillä on tapana. Minulla olisi pitänyt olla n. 70 000 € rahaa syytteiden kaatamiseen ja 120 000 €:n korvausvaatimuksen mitätöintiin.
Sovittelulla asia ratkesi, mutta loppuelämän asun vuokralla.
Jos vielä joudun samaan tilanteeseen, esitän pyörtynyttä ja rukoilen salaa potilaan puolesta...
Olen joutunut. en ollut ensimmäinen paikalla, mutta kukaan ei ollut aloittanut mitään ensi-apua. Onneksi muut paikallaolijat olivat kuitenkin edes soittaneet hätäkeskukseen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:09"]
Kerran ja se saakin jäädä viimeiseksi.
Potilaan (kuoli) omaiset nimittäin haastoivat minut oikeuteen kuoleman tuottamuksesta. Olin kuulemma väärin elvyttänyt. Halusivat "katsoa kortit loppuun asti" níin kuin monilla nykyihmisillä on tapana. Minulla olisi pitänyt olla n. 70 000 € rahaa syytteiden kaatamiseen ja 120 000 €:n korvausvaatimuksen mitätöintiin.
Sovittelulla asia ratkesi, mutta loppuelämän asun vuokralla.
Jos vielä joudun samaan tilanteeseen, esitän pyörtynyttä ja rukoilen salaa potilaan puolesta...
[/quote]
HUI. O_o
Oho toihan oli mielenkiintonen postaus, nostan hattua että uskalsi kertoa. Kiva että tälläsistäkin jutuista postaillaan eikä vaan megasuurista huulipunaongelmista ja apua-mitä-laitan-päälle-katastrofeista.
Onks noi ensiapukurssit maksullisia? Tietääkö joku?
Olen. Olin nuorena aikusiena palvelutalossa töissä ja tapasin mummon kuolleena ja kylmänä sängystään. Joku soitti jonnekin ja sieltä käskettiin elvyttämään vaikka mummo oli kuollut kuin kanki ja kylmä. Minä tunnollisesti elvytin ja jouduin siitä hyvästä jotain lääkkeitä ottamaan kun kuolleeseen noin kosken...Perkele että otti päähän. Vanhat hoitajat huusivat vaan että ELVYTÄ!!!
Aika jännä huomata että tosi monien kommenttien perusteella voi päätellä että av-mammat on hoitoalalla useampikin. (:
Yritin, mutten osannut - tai ainakin mieheni kuoli elvytyksestäni huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:39"]
Onks noi ensiapukurssit maksullisia? Tietääkö joku?
[/quote]
Tietää---> EA kurssi
Mä menisin aivan paniikkiin jos joutusin antaan ensiapua. Silloin tuskin ois taidoistakaan hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 14:28"]
Mä menisin aivan paniikkiin jos joutusin antaan ensiapua. Silloin tuskin ois taidoistakaan hyötyä.
[/quote]
Kunhan ees pystyy soittamaan 112.
Surullista on se että porukka havahtuu elvytystaitojen tärkeyteen vasta siinä vaiheessa kun tositilanne osuu eteen. Ambulanssi ei nimittäin joka paikkaan kovin nopeasti ehdi..
Huh. Melkonen tarina. Toivottavasti ei tuu tollanen tilanne eteen ikinä.
Ihan kauhee tilanne!! En ikinä ite selviäis tollasesta!!