Pahimmat mokanne ruoanlaitossa?
Näin alkuillasta olisi kiva lukea teidän toilailuja kokkaukseen tai leipomiseen liittyen. :D
No, minä kerran sulatin vahingossa osan muovikauhasta kastikkeen joukkoon ja tokalla kerralla avocadopastastani tuli ihan peston makuista, kun jostain syystä lisäsin ruohosipulituorejuustoa lähes paketillisen. Ja lapsena leipoessani leivinpaperi syttyi tuleen, kun osui vahingossa grillivastukseen.
Mutta onneksi sentään tekemällä oppii! ;) mites te muut?
Kommentit (157)
Pienenä ollessa yksin kotona halusin tehdä retkelle lämmintä kaakaota. Fiksuna tyttönä lämmitin maidon veden keittimessä :D hieman vastukset paloi pohjaan ja äiti kiitteli kun tuli kotiin
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 10:34"]
Halusin kokeilla onko leivänpaahtimessa lämmitetty suolakeksi hyvää.....syttyi palamaan :) Niin ja aikuisena tämä!
[/quote]
Me koitettiin joskus teininä paahtaa näkkileipää, sekin rupes savuttamaan!
[/quote]
Sama tapahtuu myös riisikakulle, testattu on..
Minä ainakin olen onnistunut pilaamaan muutaman muovisen Tupperware-kipon sillä, että olen sulattanut siinä voita mikrossa. Kippojen sisäpuolen pinta meni omituiseksi, ilmeisesti vähän suli. Tuon jälkeen en ole laittanut mikroon muovista kippoa. Yleensä sulatan voin kattilassa hellalla. Toinen vaihtoehto olisi laittaa se (mikronkestävässä) keraamisessa astiassa mikroon.
Olin aikaisemmin tehnyt ihanan raikasta sitruslottaa veriappelsiineista, ja päätin sitten kokeilla samaa tuoreella ananaksella. Maku oli kamalan karvas ja koko kakku pilalla, vaikka anoppi kohteliaasti valehtelikin että on "ihan ok".
Myöhemmin luin, että tuoreessa ananaksessa on jotain entsyymiä, joka saa kerman maistumaan tosi pahalta.
Pikkuleipien reseptissä oli tomusokeria, jota minulla oli kaapissa vain vähän. Laitoin loput tavallista sokeria. Pikkuleivistä tuli rapeiden sijaan kivikovia.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:43"]Unohdin laittaa paistinpannun hellalle ja aloin paistaa jauhelihaa suoraan hellalevyn päällä. [/quote] Tää oli ehkä paras!
[/quote]
Tuli tuosta mieleen kun aamulla puoliunessa latasin kahvinkeittimen, ja unohdin suodatinpaperin. Piti sitten kaivaa siivilä jolla sai ne purut eroteltua suurimmaksi osaksi kahvista kun ei kerinnyt keittämään enää uutta.
Toinen oli kaverilla kun sen piti keittää kahvinkeittimellä toinen pannullinen. Se laittoi uuden suodattimen ja siihen uudet purut. Sitten se ennen kuin se tönäisi sen suodattimen paikalleen (saranan varassa siinä keittimessä) kaatoi kylmää vettä säiliöön. No keitinhän oli päällä ja kuuma vielä, eli se vesi höyrystyi samantien jossain siellä sisuksissa ja puhalsi ne kahvinpurut pitkin keittiötä.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 13:53"] Pikkuleipien reseptissä oli tomusokeria, jota minulla oli kaapissa vain vähän. Laitoin loput tavallista sokeria. Pikkuleivistä tuli rapeiden sijaan kivikovia.
[/quote]
Erikoista, mihinköhän pikkuleipiin tulee tomusokeria. Ja yleensä sokerit voi vaihtaa päittäin ihan turvallisesti, joskaan nyt kuorrutetta ei ehkä kannata yrittää tehdä hienosta sokerista... mutta olisi mielenkiintoista saada tuo resepti. Yleensä liika jauho saa keksit koviksi.
Ajattelin tehdä punaisen ranskalaisen kalakeiton. Juurekset kiehumaan ja jääkaapista sitten ketsuppia - hups, oli vaan chiliketsuppia. Sitä sitten, ajattelin, että ei se chili siinä liian väkevää ole. Kaikki hienosti ja keiton tuoksu hyvä, kunnes viimeisenä lisäsin kalakuutiot joukkoon. Tapahtui jokin kummallinen kemiallinen reaktio ja keitto ei todellakaan enää tuoksunut hyvältä.
Perhe syömään. Lapset istuivat syömättä (hajun takia) ja katselivat syrjäsilmällä isäänsä, kuinka tämä reagoi keittoon. Isä sitten maistoi lusikallisen ja juoksi samantien ulos oksentamaan ihan kunnolla. Lapset pöydässä nauroivat läkähtyäkseen, eivät siis itse edes maistaneet. Eikä äitikään, itse olin kokannut.
Äiti korjasi kauniisti ruuat pois ja perhe söi sitten voileipiä. Enää meillä ei tehdä punaista kalakeittoa:)
Olin miehen kanssa häämatkalla, meillä oli lomahuoneistossa keittiö. Päätin yhtenä aamuna kokata puolisolle aamupalaa. Laitoin veden kiehumaan kattilaan kananmunia varten ja hain rasiallisen munia jääkaapista. Kun vesi kiehui, tartuin kattilan kahvaan kiinni paljaalla kädellä. Kyseessä oli kattila, jonka kahva johtikin lämpöä ja oli tulikuuma. Kattila lensi kaaressa lattialle ja samaan lätäkköön toisesta kädestä ne kanamunat ja huusin "Voi saat*** perk*** vit**** helv****. Mies katseli vieressä että okei, rouva ei siis kokkaa.
Mulla näitä riittää... Yleisin on varmaan ruoan pohjaan polttaminen. Mä en vaan muista, että olin tekemässä ruokaa... :( Vaikeeta elää tällaisen muistamattomeuuden kanssa. En edes tiedä, mistä johtuu.
tämä ei oo oma moka, mutta sopii niin hyvin sarjaan että pakko laittaa. kolmen kuvan sarjasta alin: "mikä ei kuulu joukkoon?"
http://www.feissarimokat.com/files/2013/12/piparit-ja-tortut.jpg
oon kokeillu mikrobrownieta. hyi!!!! sain palovamman napaan raskaana ollessa ku osu paistinpannun reunaan. oli vähän iso maha ja omat ulottuvuudet hukassa:-)
oma mummo tarjos serkun vege tyttikselle kasvislaatikkoa, johon oli lisännyt vähän jauhelihaa mausteeksi:-)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:50"]
tämä ei oo oma moka, mutta sopii niin hyvin sarjaan että pakko laittaa. kolmen kuvan sarjasta alin: "mikä ei kuulu joukkoon?"
[/quote]
Täydellinen repeäminen! :D
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:50"]
[/quote]
Leiponut hakaristejä. Ihme natsi :(
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:20"]Joskus teininä oltiin kaverin kans tekemässä jauhelihakeittoa. Oltiin molemmat todella surkeita kokkeja.. Ei sitten älytty, et ne jauhelihat kannattais paistaa ja lisätä paistettuna sinne keittoon :D. Muistan vieläkin sen kotitalousopettajan ilmeen kun se kävi katsomassa meidän keittoa, porkkanat sun muut vihannekset siellä liemessä raa'an jauhelihan kanssa. Hupsista.
[/quote]
Tjaa... mä olen ainakin niin laiska että laitan aina jauhelihat raakana keittoon. Ensin keittää vihannekset ja perunat vähän aikaa sitten lisää jauhelihan ja hämentää voimakkasti niin että jauheliha hajoo pikkupaloiksi. Tulee ihan hyvää keittoa!
Ekan vuoden opiskelijana yritin tehdä carbonaraa - maidosta, munasta ja voileipäkinkusta. Hyi hyi hyi helkatti sitä suolaista keltaista kuivaneen valkovuodon näköistä kastiketta, vielä vuosien jälkeen puistattaa :D sitkeänä sissiä kuitenkin söin tuotokseni. Yök!!!
Keitin vahingossa perunat etikassa
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:34"]
Luulin, että perunamuusi tehdään siten, että perunat keitetään ensin kuorineen, sitten kuoritaan ja sen jälkeen laitetaan soseeksi. Muussasin näin valmistetut perunat sähkövatkaimella maidon kanssa muusiksi. Tapahtui joku kemiallinen reaktio, ja perunamuusia tuli hirveästi ja se oli kuin hyvin painavaa liisteriä.
[/quote]
Perunamuusia ei saa vatkata kauan. Vatkaaminen vähenee silläkin, että laittaa maidon kokonaisten perunoiden sekaan. Paljolla vatkaamisella tulee liisteriä.
Olen tehnyt marjamuffinsseja ilman jauhoja ja sämpylöitä ilman hiivaa. Ei pitäisi leipoa väsyneenä...
Halusinpa kokeilla tehdä itse makaronilaatikkoa... muuten hyvä, mutten tajunnut, että ne makaronit kuuluu keittää.
Yöllä teki mieli kaakaota, ja koska mikroni piti aikamoista meteliä, enkä halunnut herättää miestä, ajattelin näppäränä likkana lämmittää maidon vedenkeittimessä. Oli muuten entinen keitin sen jälkeen, ja se haju....
Rikoin vanhan mikroni, kun ajattelin lämmittää kattilallisen makkarakeittoa, ja iskin koko teräskattilan niine hyvineen mikroon. Olin kyllä kuullut, että haarukkaa ei saa laittaa mikroon, mutta pienessä mielessäkään ei käynyt, että jumalauta samaa terästä se kattilakin on.
Yritin kokata jämäaineksista "jotain hyvää". Sekoitin mauttomaan ketmakastikkeeseen tomasttimurskan jämät. Tuloksena iloisen vaaleanpunaista aivan hirveän makuista kastiketta.