Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen bmi 42, 44v työikäinen nainen jolla on pari perussairautta, selkävaivaa, korkeaa verenpainetta, tulehduksia jne, mutta lihavuusleikkaukseen kunnallisen kautta minulla ei ole asiaa

Kokemuksen syvä rintaääni
11.09.2021 |

Lääkäri ei näe tarvetta. Teen suhteellisen fyysistä työtä, ja sairauslomia on kertynyt milloin selän, milloin tulehdusten tai kipujen vuoksi.
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla, ja saanutkin vinkkejä ja tietoa, mutta se ei ole ollut riittävä hoitomuoto. Käsittelen ruokasuhdettani myös terapiassa viikottain, sekään ei ole estänyt minua lihomasta aina takaisin.
Millaisille ihmisille lihavuusleikkaus on tarkoitettu?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orbera-laihdutusmenetelmä on Suomessa melko uusi ja ainutlaatuinen tapa hoitaa ylipainoa. Maailmassa on jo yli 300 000 Orbera-potilasta ja menetelmä on tiukkojen amerikkalaisten terveysviranomaisten (FDA) hyväksymä. Keskimäärin potilaat ovat laihtuneet 15 kg ensimmäisen puolen vuoden aikana. Orbera-menetelmä on ollut saatavilla Suomessa jo muutaman vuoden ajan.

Orbera-laihdutusmenetelmä on ei-kirurginen hoitomuoto, jossa sinulle asetetaan suun kautta tähystimen avulla ja kevyessä nukutuksessa pehmeä silikonipallo mahalaukkuun. Pallo täytetään steriilillä keittosuolaliuoksella ja jätetään paikoilleen 12 kuukaudeksi. Tämän jälkeen pallo tyhjennetään ja poistetaan samalla tavalla. Sekä pallon laitto että poisto kestää vain puoli tuntia, ja pääset kotiin muutamassa tunnissa.

Vierailija
42/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti yhteiskunta tukee tupakasta ja alkoholista irtipääsemiseen vaikka noiden kohdalla ei tarvitse tehfä muuta kuin pysyä erossa. Syömistä ei voi lopettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko kokeillut mitään laihdutuslääkettä? Tabletteina Mysimba ja pistettävänä Saxenda ja Ozempic. Itse olen vasta aloittamassa Saxendaa, BMI 43. On kuulemani mukaan tosi tehokas, vaikuttaa ruokahaluun. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Ja huom. yli 40 painoindeksi katsotaan sairaalloiseksi lihavuudeksi ja siihen on olemassa jopa käypä hoito -suositus. Eli lääkärin ON pakko auttaa!!

Vierailija
44/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut lääkitystä ap?

Vierailija
45/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa vuosikausia jatkuneen ylensyöntisi seuraukset?

Vierailija
46/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orbera-laihdutusmenetelmä on Suomessa melko uusi ja ainutlaatuinen tapa hoitaa ylipainoa. Maailmassa on jo yli 300 000 Orbera-potilasta ja menetelmä on tiukkojen amerikkalaisten terveysviranomaisten (FDA) hyväksymä. Keskimäärin potilaat ovat laihtuneet 15 kg ensimmäisen puolen vuoden aikana. Orbera-menetelmä on ollut saatavilla Suomessa jo muutaman vuoden ajan.

Orbera-laihdutusmenetelmä on ei-kirurginen hoitomuoto, jossa sinulle asetetaan suun kautta tähystimen avulla ja kevyessä nukutuksessa pehmeä silikonipallo mahalaukkuun. Pallo täytetään steriilillä keittosuolaliuoksella ja jätetään paikoilleen 12 kuukaudeksi. Tämän jälkeen pallo tyhjennetään ja poistetaan samalla tavalla. Sekä pallon laitto että poisto kestää vain puoli tuntia, ja pääset kotiin muutamassa tunnissa.

Mun entiselle työkaverille laitettiin. Noin kuukauden söi ja laihtui mutta sitten rupesi syömään hyperkalorisia vanukkaita ja laihdutus loppui siihen.

Eli pitää olla hyvä itsekuri ja seurata kuitenkin dieettiä.

Vierailija
47/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaan kokeilut sataa dieettiä, ne eivät auta. Minulle jopa tarjottiin leikkausta, mutta sitten päätin vain ruveta syömään vähemmän kohtuullisella tavoitteella niin, että ei tulisi mitään takapakkeja. Vain 1 kg kuukaudessa on vuodessa jo 12 kiloa ja sekin näkyy jaksamisessa.

Kun laihduttaa hitaasti ehtii pää mukaan ja tulos on pysyvä, jopa pysyvämpi kuin leikkauksessa, jossa on riskinsä.

Vaikka hoikempaan elämään voi mennä vuosia, niin tuloksen helpompi pysyvyys palkitsee lopulta.

Vierailija
48/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabetes on otettava huomioon, ja muutkin sairaudet jos niitä on, siksi käynti ravitsemusterapeutilla tms on tarpeen jos suunnittelee pitkkestoista laihduttamista.

Silti jo noin 5kg painonpudotus on terveydelle hyväksi.

Vierailija
49/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa vuosikausia jatkuneen ylensyöntisi seuraukset?

Koska siten yhteiskunta säästää todella paljon pitkällä tähtäyksellä.  Autoakin "huolletaan" tulevaisuutta silmällä pitäen.

Vierailija
50/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutusleikkaus ei auta, mikäli suhde ruokaan on pielessä. Jäätelöt, energiajuomat, karkit ja muut herkut menee näppärästi suuhun laihdutusleikkauksen jälkeenkin - ja taas lihoo.

Opettele syömään ns. normaalia sekaruokaa ilman mitään erityisiä rajoituksia ruoka-aineiden suhteen. Syö vain sen verran, että nälkä siirtyy. Jos maha on ”täynnä” tai on ”ähky” söit liikaa. Rauhoita ruokahetki ja huolehdi tasaiset ruokavälit. Kaikki välipala-nassutukset pois.

Vierailija
51/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku keino, jolla voit vähentää kaloreita "huomaamatta". Esim. jätä kaikki välipalat pois ja syö vain kolme ateriaa päivässä. Tai jätä iltapala pois. Älä haksahda mihinkään, missä pitää täysin muuttaa kaikki ruokatottumukset tai jättää pois esim. hiilarit tai rasva tai liha tai herkut. Lainaa Patrik Borgin kirjat kirjastosta, jos saisit niistä vähän nostetta.

"No S diet" (Reinhard Engels) on myös kansantajuinen ja yksinkertainen tapa vähentää kaloreita, ei tarvii ostaa kirjaa, kaikki tieto siitä on netissä.

Liikunta nostaa mielialaa ja parantaa kaikenlaisia fyysisiä markkereita, mutta ei kyllä kauheasti laihduta, joten mieti tuota ruokapuolta ja tee vaikka yksi pienikin liike parempaan suuntaan jo tänään. Itse asiassa nuo pienet pysyvät liikkeet ovat todennäköisesti se avain pysyvään laihtumiseen.

Vierailija
52/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös ennen sitä leikkausta sun pitää pystyä pudottamaan painoa. 

Vierailija
53/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti yhteiskunta tukee tupakasta ja alkoholista irtipääsemiseen vaikka noiden kohdalla ei tarvitse tehfä muuta kuin pysyä erossa. Syömistä ei voi lopettaa.

Ei muuten tue, ainakaan tupakasta irti pääsemistä. Nikotiinilaastarit, purkat, pillerit yms on yhtä raskaasti verotettuja kuin tupakka, mikä on aivan älytöntä. Suomi savuttomaksi on pelkkää utopiaa, koska yhtään ei ole tupakoitsijoita asiassa autettu. Lihavuus on myös jo kansantauti, mutta painonhallintaan suunnattuja lääkkeitä ei ole laitettu Kela-korvattaviksi, vaikka ovat reseptilääkkeitä. Maksetaan mieluummin ylipainosta johtuvia sairauksia, kuten verenpainetauti ja diabetes, ja lääkkeitä niiden hoitoon, kuin laihdutuslääkkeitä. Ihan hullua.

Vierailija
54/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mysimballa saat saman vaikutuksen kuin lihavuusleikkauksella (> vatsalaukku pienenee, koska syöt vähemmän, koska sinulla on vähemmän nälkä) ilman, että amputoit osia itsestäsi.

Vierailija
55/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokeillut mitään laihdutuslääkettä? Tabletteina Mysimba ja pistettävänä Saxenda ja Ozempic. Itse olen vasta aloittamassa Saxendaa, BMI 43. On kuulemani mukaan tosi tehokas, vaikuttaa ruokahaluun. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Ja huom. yli 40 painoindeksi katsotaan sairaalloiseksi lihavuudeksi ja siihen on olemassa jopa käypä hoito -suositus. Eli lääkärin ON pakko auttaa!!

Itse aloitin Mysimban käytön vajaa kaksi kuukautta sitten ja -10 kg tänään.

Vierailija
56/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siten yhteiskunta säästää todella paljon pitkällä tähtäyksellä.  Autoakin "huolletaan" tulevaisuutta silmällä pitäen.

Jos autolla ajaa kymmeniä kolareita, kannattaa muuttaa ajotapoja jatkuvien korjaamokäyntien sijaan.

Vierailija
57/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheiseni melkein kuoli tämän operaation seurauksena yli kymmenen vuotta pallon poiston jälkeen.

Vierailija
58/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin Mysimban käytön vajaa kaksi kuukautta sitten ja -10 kg tänään.

Mysimballa jne ei Kela korvattavuutta. Yli 100e noin 3kk annos.

Vierailija
59/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auki kirjoitit hyvin sen miksi lihavuusleikkaus ei sovi sinulle eli terapiasta huolimatta suhteesi syömiseen on sairas, olet laihduttanut vuosien saatossa useita kiloja ja kilot ovat tulleet aina takaisin. Ei lihavuusleikkaus ole maaginen hokkuspokkus keino jolla pysyt hoikkana vaan se on yksi keino halllita painoa ja leikkaus on turha niin kauan kun et pysty sitoutumaan tiettyyn elämäntapaan eli muutat suhteesi ruokaan ja liikkumiseen. Jos et pysty hallita syömistä leikkauksen jälkeen vatsa laukkusi venyy takaisin ja leikkauksesta saatu hyöty poistuu.

Vierailija
60/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten tue, ainakaan tupakasta irti pääsemistä. Nikotiinilaastarit, purkat, pillerit yms on yhtä raskaasti verotettuja kuin tupakka, mikä on aivan älytöntä. Suomi savuttomaksi on pelkkää utopiaa, koska yhtään ei ole tupakoitsijoita asiassa autettu. Lihavuus on myös jo kansantauti, mutta painonhallintaan suunnattuja lääkkeitä ei ole laitettu Kela-korvattaviksi, vaikka ovat reseptilääkkeitä. Maksetaan mieluummin ylipainosta johtuvia sairauksia, kuten verenpainetauti ja diabetes, ja lääkkeitä niiden hoitoon, kuin laihdutuslääkkeitä. Ihan hullua.

Ainakin oman paikkakunnan teerveydenhuolto on järjestänyt irti tupakasta -kursseja. Oma työnantaja tarjoaa kolmen kuukauden nikotiinikorvaushoidon ja työterveyden tuen. A-klinikoita on ympäri Suomen. Ylipainoon ei saa muuta kuin saarnan tai kysymyksen, oletko ajatellut, että sinun pitää laihduttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme