Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen bmi 42, 44v työikäinen nainen jolla on pari perussairautta, selkävaivaa, korkeaa verenpainetta, tulehduksia jne, mutta lihavuusleikkaukseen kunnallisen kautta minulla ei ole asiaa

Kokemuksen syvä rintaääni
11.09.2021 |

Lääkäri ei näe tarvetta. Teen suhteellisen fyysistä työtä, ja sairauslomia on kertynyt milloin selän, milloin tulehdusten tai kipujen vuoksi.
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla, ja saanutkin vinkkejä ja tietoa, mutta se ei ole ollut riittävä hoitomuoto. Käsittelen ruokasuhdettani myös terapiassa viikottain, sekään ei ole estänyt minua lihomasta aina takaisin.
Millaisille ihmisille lihavuusleikkaus on tarkoitettu?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap laita korvienväli kuntoon. Liiku. Et ole liikkunut, siksi olet noin huonossa kunnossa. Jätä jo ne sokeriherkut yms. pois. Mikä siinä on ettei voi ottaa itse vastuuta? Lihavuusleikkauksellako tulet hoikaksi?

Vierailija
82/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokeillut mitään laihdutuslääkettä? Tabletteina Mysimba ja pistettävänä Saxenda ja Ozempic. Itse olen vasta aloittamassa Saxendaa, BMI 43. On kuulemani mukaan tosi tehokas, vaikuttaa ruokahaluun. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Ja huom. yli 40 painoindeksi katsotaan sairaalloiseksi lihavuudeksi ja siihen on olemassa jopa käypä hoito -suositus. Eli lääkärin ON pakko auttaa!!

Itse aloitin Mysimban käytön vajaa kaksi kuukautta sitten ja -10 kg tänään.

Mysimballa jne ei Kela korvattavuutta. Yli 100e noin 3kk annos.

Äkkiähän se on kasassa jos jättää ostamatta tietyt jutut kaupasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, mulle taas samoilla tiedoilla on tyrkytetty leikkausta työterveydessä. En halua.

Vierailija
84/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa bmi?

Google on ystäväsi.

Vierailija
85/104 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on mystistä miten kuvitellaan, että asia ratkeaa leikkauksella. Varsin usealla vaikeasti ylipainoisella on taustalla BED, eli syömishäiriö. Ei se parane leikkauksella vaan muulla hoidolla, jota kautta paino laskee. Liian monta kertaa olen nähnyt, että leikkauspäätös on tehty hätäisesti, ensin paino on tippunut kymmeniä kiloja, mutta kuinkas sitten? Ahmininen jatkuu, mahalaukku venyy ja paino nousee entisiin lukemiin. Mitä jäi käteen? Kymmenien tuhansien lasku yhteiskunnalle, pettynyt asiakas ohentuneella mahalaukulla. Huonosti tunnistettu, mutta YLEISIN syömishäiriö on BED! 

Vierailija
86/104 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on mystistä miten kuvitellaan, että asia ratkeaa leikkauksella. Varsin usealla vaikeasti ylipainoisella on taustalla BED, eli syömishäiriö. Ei se parane leikkauksella vaan muulla hoidolla, jota kautta paino laskee. Liian monta kertaa olen nähnyt, että leikkauspäätös on tehty hätäisesti, ensin paino on tippunut kymmeniä kiloja, mutta kuinkas sitten? Ahmininen jatkuu, mahalaukku venyy ja paino nousee entisiin lukemiin. Mitä jäi käteen? Kymmenien tuhansien lasku yhteiskunnalle, pettynyt asiakas ohentuneella mahalaukulla. Huonosti tunnistettu, mutta YLEISIN syömishäiriö on BED! 

Syödään sängyssä?

Vierailija
87/104 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen minäkin näitä uusia laihdutusvalmisteita, joista lääkäri voi kirjoittaa reseptin. AP täyttää kyllä kriteerit. 10 vkoa olen käyttänyt Ozempicia ja paino on pudonnut 13 kg. Lääkkeen avulla olen pystynyt vähentämään ruokamääriä, muuttamaan ruokavaliotani terveellisemmäksi ja se järkyttävä mielihalu kaikkeen sokeriseen ja rasvaiseen on hävinnyt. Nyt syön elääkseni, ennen elin syödäkseni. Ihana tunne, kun ruoka ei hallitse ajatuksia. Lähtötilanteessa Bmi 43,5, nyt 39,5. Seuraava tavoite on saada Bmi alle 35 ja lopullinen tavoite, että Bmi on alle 30. Vaikka lähtöpaino on ollut valtava, näkyy ja tuntuu jo tuo 13 kg vaatekoossa ja liikkumisessa. 1,5 vuotta on aikaa opetella uusia tapoja syödä ja kun lääke joskus lopetetaan tehdään se hissunkissun, jotta pää ehtii mukaan kasvavaan ruokahaluun ja mahdollisten mielitekojen kestämiseen. Mieluummin tämä kuin lihavuusleikkaus. Todennäköisesti nahka roikkuu ja pahasti, kun olen päässyt tavoitteeseen. Vatsan roikkoleikkaukseen pääsen sitten julkiselle, muut roikkuvat osat täytyy vaan sietää (yksityisellä nekin kyllä hoituisi). Motivaationa on ollut terveyden parantaminen, ei ulkonäkö. Joudun maksamaan 4 viikon lääkeannoksesta n. 123,5 € ja maksan sen mielelläni. Olen työssäkäyvä ihminen ja omasta palkkapussista maksan. En saa lääkkeestä Kela-korvausta, eikä se kerrytä maksukattoa. Itse olen itseni lihottanut ja nyt sitä makselen. AP voisi ehkä saada Kela-korvausta Saxendasta tuon verenpaineen vuoksi.

Vierailija
88/104 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joitain adhd-lääkkeitä käytetä myös ahmimisen hoitoon?  vai muistanko väärin,tai sitten suomessa ei käytetä.

Perus concertakin vie joillain ruokahalun pois kokonaan.

Vierailija
89/104 |
16.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita ketogeeninen ruokavalio niin et tarvitse leikkausta ja pääset myös monista sairauksistasi eroon. Hiilihydraatit pois, salaattia tilalle. Leikkauksessa on aina riskinsä ja joudut joutuisit tapauksessa opettelemaan syömään uudella tavalla.

Eihän siinä mitään salaattia syödä pelkästään vaan pääasiassa lihaa ja rasvaa. Kanan rintaa, broileria, grillikylkeä, pihviä, jne. Hyvää ja täyttävää. Salaattia sitten kaveriksi. Pääasia ettei mitään hiilareita, eli pois leivät, perunat, riisit, pastat.

Ihminen laihtuu keuhkojen, eli uloshengityksen kautta ja ketoosissa tämä tehostuu. Sen oikein haistaa hengityksestä kun on ketoosissa. Läski palaa.

Seuratkaa huvikseen millaisia määriä hiilihydraatteja monissa tuotteissa on. Esimerkiksi yksi juotava jogurtti vastaa suurta perhepitsaa. Pussillinen karkkia = koko päivän ateriat kotiruokaa. Jos jatkuvasti vedetään hiilareita 2-3 kertaisesti tarpeeseen nähden niin mitä siitä seuraa. 2-3 kertainen paino verrattuna normaaliin.

Nyt on kyllä niin paksua settiä taas... Varmasti uskot asiaasi, mutta valheellisten faktojen esittäminen pilaa kaiken. Vai näytätkö minulle, mikä kuotava jugu vastaa yhtä perhepitsaa, tai edes pitsaa?

Vierailija
90/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen minäkin näitä uusia laihdutusvalmisteita, joista lääkäri voi kirjoittaa reseptin. AP täyttää kyllä kriteerit. 10 vkoa olen käyttänyt Ozempicia ja paino on pudonnut 13 kg. Lääkkeen avulla olen pystynyt vähentämään ruokamääriä, muuttamaan ruokavaliotani terveellisemmäksi ja se järkyttävä mielihalu kaikkeen sokeriseen ja rasvaiseen on hävinnyt. Nyt syön elääkseni, ennen elin syödäkseni. Ihana tunne, kun ruoka ei hallitse ajatuksia. Lähtötilanteessa Bmi 43,5, nyt 39,5. Seuraava tavoite on saada Bmi alle 35 ja lopullinen tavoite, että Bmi on alle 30. Vaikka lähtöpaino on ollut valtava, näkyy ja tuntuu jo tuo 13 kg vaatekoossa ja liikkumisessa. 1,5 vuotta on aikaa opetella uusia tapoja syödä ja kun lääke joskus lopetetaan tehdään se hissunkissun, jotta pää ehtii mukaan kasvavaan ruokahaluun ja mahdollisten mielitekojen kestämiseen. Mieluummin tämä kuin lihavuusleikkaus. Todennäköisesti nahka roikkuu ja pahasti, kun olen päässyt tavoitteeseen. Vatsan roikkoleikkaukseen pääsen sitten julkiselle, muut roikkuvat osat täytyy vaan sietää (yksityisellä nekin kyllä hoituisi). Motivaationa on ollut terveyden parantaminen, ei ulkonäkö. Joudun maksamaan 4 viikon lääkeannoksesta n. 123,5 € ja maksan sen mielelläni. Olen työssäkäyvä ihminen ja omasta palkkapussista maksan. En saa lääkkeestä Kela-korvausta, eikä se kerrytä maksukattoa. Itse olen itseni lihottanut ja nyt sitä makselen. AP voisi ehkä saada Kela-korvausta Saxendasta tuon verenpaineen vuoksi.

Saxendasta ei tipu korvausta ellei ole sokerit koholla, näin sanoi minulle lääkäri.

Vierailija
91/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa bmi?

Painoindeksi.

Johtuuko ap tuo leikkaukseen pääsemättömyys siitä ettei lääkäri näe sillä olevan pitkäaikaisia vaikutuksia? Tarkoitan että jos nyt et saa tehtyä mitään laihduttamisen eteen niin silloinhan leikkaus olisi turha kun jatkaisit sen jälkeen vain samaa rataa ja lihoisit takaisin.

Et taida tietää kuinka leikkaus toimii?

Et taida tietää sinäkään. Jopa leikkauksen jälkeen on mahdollista lihoa takaisin entisiin mittoihin, jos ei hoideta myös ylipainoon johtaneita ruokailutottumuksia ja henkisiä syitä.

Vierailija
92/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö prkle vähemmän niin laihdut. Jää ruoka myös kehitysmaiden köyhille kun et ahda itseäsi täyteen niin kuin virtahepo.

Vierailija
93/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti yhteiskunta tukee tupakasta ja alkoholista irtipääsemiseen vaikka noiden kohdalla ei tarvitse tehfä muuta kuin pysyä erossa. Syömistä ei voi lopettaa.

Mutta syömistähän ei nimenomaan tarvitse lopettaa. Se syöminen vain erilaista.

Vierailija
94/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saxendasta ei tipu korvausta ellei ole sokerit koholla, näin sanoi minulle lääkäri.

Virosta saa vähän edullisemmin ja sieltä olen itse hakenut lääkkeen viimeksi toukokuussa.

Vierailija
95/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, oletko kokeillut mitään laihdutuslääkettä? Tabletteina Mysimba ja pistettävänä Saxenda ja Ozempic. Itse olen vasta aloittamassa Saxendaa, BMI 43. On kuulemani mukaan tosi tehokas, vaikuttaa ruokahaluun. Suosittelen ainakin kokeilemaan! Ja huom. yli 40 painoindeksi katsotaan sairaalloiseksi lihavuudeksi ja siihen on olemassa jopa käypä hoito -suositus. Eli lääkärin ON pakko auttaa!!

Minä olen aloittamassa tuon Ozempicin. Lääkäri kirjoittaa reseptin ylipainoiselle kyllä. Jos sokerit koholla/2- tyypin diabetes, siihen saa korvattavuuden Kelalta. Muuten maksaa 140€/ kk. Virossa n. 85€/ kk.

Bmi 42

Vierailija
96/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aloittamassa tuon Ozempicin. Lääkäri kirjoittaa reseptin ylipainoiselle kyllä. Jos sokerit koholla/2- tyypin diabetes, siihen saa korvattavuuden Kelalta. Muuten maksaa 140€/ kk. Virossa n. 85€/ kk.

Bmi 42

Ozempicin säilytyslämpötila on jääkaappilämpö, joten pitäisi olla kylmälaukku mukana Viron reissulla. Mutta kiitokset, on hyvä tietää, että sen saa noin paljon halvemmalla sieltä. Voisi hakea useamman kuukauden lääkekynät kerralla.

Vierailija
97/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecimin terveyskirjasto netissä, siellä Pertti Mustajärven (lihavuushoitojen spesialisti, ehkä jo eläkkeellä tosin) kirjoittama leikkaushoidon kriteerit kertova artikkeli.

Lihavuusleikkausta ennen pitää yleensä pudottaa 5 % painosta pois. Syömishäiriöön leikkausta ei sinänsä tehdä. Pitää näyttää että painonhallinta on mahdollista jolloin leikkauksesta on todellista pysyvää hyötyä.

Vierailija
98/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuusleikkaus?

Lakkaat vaan ajamasta sitä ruokaa kitaasi. Tai pidä välillä edes tunnin tauko syömisessä.

Vierailija
99/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuusleikkaus?

Lakkaat vaan ajamasta sitä ruokaa kitaasi. Tai pidä välillä edes tunnin tauko syömisessä.

Jos ei ole mitään hyvää/järkevää sanottavaa, älä sano mitään. Kohtele muita niinkuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.

Vierailija
100/104 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä vähän herkkuja sunnuntain ratoksi.

https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2016/09/226562-4.jpg?qual…

Ilmoitin asiattomaksi ja sinut seurantaan. Tämä ei ollut ainoa halventava kommenttisi tässä ketjussa. Ylläpito seuraa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi