Naiset, jotka eivät koskaan meikkaa
Mitä ajattelet naisesta, joka ei meikkaa koskaan, ei edes juhliin? Tai jos olet tällainen nainen, niin mistä syystä?
Kommentit (272)
En ole koskaan arkena käyttänyt ripsiväriä, en vain totu näkemääni, olen ehdottomasti parempi ilman. Käytän peitepuikkoa tiettyihin kohtiin ja poskipunaa, huulikiiltoa. Lisäksi joudun käyttämään vedenpitävää ripsaria, en tykkää siitä poistamisesta.
En vaan jaksa. Oon ihan tyytyväinen ulkonäkööni ilman meikkiäkin. Joskus saatan käyttää meikkiä bileissä, ja onhan se ihan mukavaa näyttää vielä paremmalta, mutta en halua siihen tilanteeseen etten voi lähteä edes kauppaan ilman pakkeleita...
Kyllä me naiset ollaan riittävän kauniita ilman ehostuksia, kuten ei miestenkään tarvitse ehostaa kasvojaan näyttääkseen komeammilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 16v tyttö ja ihmettelen syvästi miksi minun täytyisi meikata. En todellakaan jaksa meikata kouluun, joskus olen laittanut juhliin ja valokuvauksiin meikkiä, vaikka ei huvittaisi, mutta koen siihen kuitenkin sen verran suurta painetta. Nyt olen tuntemuksieni mukaan pyrkinyt sitäkin vähentämään.
Ja joo, todellakin olen feministi, ja kokoajan pyrin vapautumaan vielä enemmän näistä naisten ihmeellisistä pakotteista.
Kokeilkaa te muutkin olla joskus ilman meikkiä vaikka töissä, se tuntuu pirun mukavalta. Varsinkin jos ette mieti sitä mitä muut ajattelee. :-)
Olet 16-vuotias tyttö. Nuoren ei tarvitsekaan meikata ja silti näyttää hyvinvoivalta ja terveeltä. Iho on kimmoisa, kuulas, piirteet kauniit ja "paikoillaan". Vaikka olisi huonosti nukuttuja öitä takana, se ei näy ulospäin.
Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän esimerkiksi juuri väsymys näkyy kasvoilta. Ihon kimmoisuus häviää ja väri katoaa kasvoilta. Vanhemmilla naisilla kevyt meikki tasoittaa nämä väsymyksen merkit. Ihan pelkästään se, että lisää esim. cc-voidetta, jossa on uv-suoja ja hieman ihoa tasoittavaa pigmenttiä, sekä lisää muuta väriä esimerkiksi ripsarin, poskipunan, huulipunan ja/tai luomivärin muodossa tekee jo ihmeitä ja piristää kasvoja. Tällaiset pienet fiksaukset eivät ole muita varten. Ne ovat itseä varten.
Kun on huoliteltu niin vaatteiden, hiuksien ja kasvojen suhteen, tuntee olonsa hyväksi. Ajattele sitä vaikka näin: menetkö mieluummin esiintymään ihmisten eteen asiantuntijana hiukset rasvaisina, huonosti istuvissa vaatteissa, kasvot laikukkaina, vai hiukset pestyinä ja siisteinä, hyvin istuvissa ehjissä ja puhtaissa vaatteissa sekä kasvot siistiin kokonaisuuteen sopivasti ehostettuina? Monille kasvojen hoitaminen ja ehostaminen on siis luonnollinen osa kokonaisvaltaista itsestään huolehtimista.
Feministinä luulisi sinun ymmärtävän, että naisia on erilaisia. Olemme yksilöitä, emmekä pelkkää massaa, joiden tulee ajatella samoin ja käyttäytyä samoin. Feministinä luulisi sinun tiedostavan, että naiset voivat tehdä sinun omista valinnoista eroavia valintoja ja ne voivat silti olla heitä itseään varten. Aivan niin kuin sinun valintasi ovat sinua itseäsi varten.
Naiset tekevät erilaisia valintoja, koska naiset ovat erilaisia. Se, että sinä et näin tekisi, ei tarkoita, että muiden syyt näihin ovat ulkoapäin saneltuja pakotteita, joista heidän tulee irtautua ja sinun valistaa tästä irtautumisen ihanuudesta. Feministinä sinun kannattaisi opetella ymmärtämään, että naisilla on oikeus huolehtia itsestään parhaaksi näkemällä tavalla ilman muiden naisten sanelemia sääntöjä sen suhteen, kuinka olla "oikea, luonnollinen, miehisistä pakotteista irtautunut" nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta meikkaamattomat naiset eivät pidä huolta itsestään. Ei tarvitse mitään sotamaalausta vetää, mutta pikkuehostus kaunistaa ihan jokaista.
No siis itsellänikään ei ole mukava olo jos en ainakin sosiaalisiin kokoontumisiin ole edes jonkin verran meikannut, mutta onhan se nyt helkkarin surullista että se ettei käytä meikkiä mielletään merkiksi siitä, ettei pitäisi huolta itsestään. Huomattavasti parempihan iholle on jos ei käytä yhtään meikkiä. Entä ne, jotka eivät edes vaivaudu/muista pestä meikkejä pois kasvoilta ennen esim. nukkumaanmenoa? Tuo mielleyhtymä meikittömyys = ei pidä huolta itsestään on sosiaalinen konstruktio jolla ei sinänsä itsessään ole totuuspohjaa. Tykkään luonnolisesta lookista ja usein varsinkin kesällä koen näyttäväni vähintään yhtä hyvältä ilman meikkiä kuin meikattunakin, poikkeuksena talviaika ja jos nukun huonosti, sillä silmänaluseni tulevat tummiksi erittäin helposti.
Melkein kaikkien "luomuna" kulkevien kohdalla ajattelen, että tyypillä on itseluottamusta. Yllättävänkin usein mietin että olisipa minun ihoni aina noin hyväkuntoinen. Luultavasti suurin osa menee kuitenkin ohi ihan rekisteröitymättä ei-meikatuiksi, esimerkiksi kaikki vanhemmat naishenkilöt. Paljon enemmän huomiota herättävät naamat, jotka on ylimeikattu ja vielä huonosti.
Couperosa on perinnöllinen, mutta vaivaa pahentavat esimerkiksi lämpötilojen vaihtelut. -
Couperosaa ei voi kokonaan parantaa, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen pahentumista estää hoitamalla ihoa. Kotihoidossa on tärkeintä terveellisten elämäntapojen noudattaminen sekä ihon suojaaminen ja kosteuttaminen. Couperosa-iho on herkkä ja helposti ärtyvä, joten se kaipaa kosteutusta ja suojaa.
Ihon suojaaminen on tärkeää. Talvella ulkoillessa on hyvä käyttää iholla suojaavaa hoitovoidetta ja meikkivoidetta. Ne estävät viiman, pakkasen ja ilmansaasteiden pääsyn suoraan iholle. Iho pitää suojata myös auringolta.
Couperosa-ihoa kannattaa suojata meikillä, vaikka punoitus ei itseä haittaisikaan. Tehokkain tapa couperosan peittämiseen ovat peiteväri ja meikkivoide, joissa on runsaasti väripigmenttiä.
Levitä meikkivoide iholle kevyesti sormilla, sienellä tai meikkivoidesiveltimellä.
Levitä punoittaviin kohtiin punoituksille tarkoitettua peiteväriä. Levitä peiteväri kevyin ja ristikkäisin vedoin, jotta saat peitettyä mahdollisimman laajan alueen pienellä määrällä voidetta.
Kiinnitä meikki lopuksi puuteroimalla kasvot kevyesti irtopuuterilla.
https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/couperosa-iho--hoito-ja-meikkaus/051…
Liian laiska. Meikkivoide ja puuteri ei pysy hyvänä rasvaisuuden takia. Mä olen kaunis ilman meikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Usein nämä naiset ovat muutenkin homssuisia: jouhikarvoja kasvoissa, hiukset laittamatta jne. Minusta nämä "luonnonkauniit" ovat vain laiskoja ja saamattomia.
Pitkää ja luonnonkiharaa hiusta ei tarvitse mitenkään laittaa. On kaunis sellaisenaan. Käyn säännöllisesti kampaajalla. Mulla on kampa jolla saan tukan siistiksi. Kasvoissa ei kasva karvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta meikkaamattomat naiset eivät pidä huolta itsestään. Ei tarvitse mitään sotamaalausta vetää, mutta pikkuehostus kaunistaa ihan jokaista.
No siis itsellänikään ei ole mukava olo jos en ainakin sosiaalisiin kokoontumisiin ole edes jonkin verran meikannut, mutta onhan se nyt helkkarin surullista että se ettei käytä meikkiä mielletään merkiksi siitä, ettei pitäisi huolta itsestään. Huomattavasti parempihan iholle on jos ei käytä yhtään meikkiä. Entä ne, jotka eivät edes vaivaudu/muista pestä meikkejä pois kasvoilta ennen esim. nukkumaanmenoa? Tuo mielleyhtymä meikittömyys = ei pidä huolta itsestään on sosiaalinen konstruktio jolla ei sinänsä itsessään ole totuuspohjaa. Tykkään luonnolisesta lookista ja usein varsinkin kesällä koen näyttäväni vähintään yhtä hyvältä ilman meikkiä kuin meikattunakin, poikkeuksena talviaika ja jos nukun huonosti, sillä silmänaluseni tulevat tummiksi erittäin helposti.
Melkein kaikkien "luomuna" kulkevien kohdalla ajattelen, että tyypillä on itseluottamusta. Yllättävänkin usein mietin että olisipa minun ihoni aina noin hyväkuntoinen. Luultavasti suurin osa menee kuitenkin ohi ihan rekisteröitymättä ei-meikatuiksi, esimerkiksi kaikki vanhemmat naishenkilöt. Paljon enemmän huomiota herättävät naamat, jotka on ylimeikattu ja vielä huonosti.
Couperosa on perinnöllinen, mutta vaivaa pahentavat esimerkiksi lämpötilojen vaihtelut. -
Couperosaa ei voi kokonaan parantaa, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen pahentumista estää hoitamalla ihoa. Kotihoidossa on tärkeintä terveellisten elämäntapojen noudattaminen sekä ihon suojaaminen ja kosteuttaminen. Couperosa-iho on herkkä ja helposti ärtyvä, joten se kaipaa kosteutusta ja suojaa.
Ihon suojaaminen on tärkeää. Talvella ulkoillessa on hyvä käyttää iholla suojaavaa hoitovoidetta ja meikkivoidetta. Ne estävät viiman, pakkasen ja ilmansaasteiden pääsyn suoraan iholle. Iho pitää suojata myös auringolta.
Couperosa-ihoa kannattaa suojata meikillä, vaikka punoitus ei itseä haittaisikaan. Tehokkain tapa couperosan peittämiseen ovat peiteväri ja meikkivoide, joissa on runsaasti väripigmenttiä.
Levitä meikkivoide iholle kevyesti sormilla, sienellä tai meikkivoidesiveltimellä.
Levitä punoittaviin kohtiin punoituksille tarkoitettua peiteväriä. Levitä peiteväri kevyin ja ristikkäisin vedoin, jotta saat peitettyä mahdollisimman laajan alueen pienellä määrällä voidetta.
Kiinnitä meikki lopuksi puuteroimalla kasvot kevyesti irtopuuterilla.
https://www.yhteishyva.fi/hyva-olo/couperosa-iho--hoito-ja-meikkaus/051…
Couperosa on hyvin yleinen ongelma pohjoismaalaisille ja varsinkin Suomessa iskostetaan naisten päähän tätä, että meikkaaminen on turhaa, meikkaus on pahasta iholle, meikkaamattomuus on ihosta huolehtimista. Kaduilla näkee paljon porukkaa, joiden iho on tulehtuneen punainen ja kipeän näköinen. Kasvoja ei suojata oikein, koska ei haluta olla "turhamaisia" muiden naisten silmissä. Meikki ja ihon suojaaminen oikeanlaisilla tuotteilla on ihan oleellinen juttu couperosan hoidossa ja ihon pahenemisen ehkäisyssä. Perusvoideohjeet eivät käy kaikille. Iho on suojattava ja peitettävä ympärivuoden. Täydellinen meikkaamattomuus ei ole vaihtoehto. Lopettakaa se muiden tuomitseminen.
Mua ei kiinnosta meikata, ja koska en sitä tee, en osaakaan kovin hyvin. Mulla on myös herkkä iho ja herkät silmät, molemmat reagoi herkästi meikkiin ja puhdistusaineisiin. En ole mielestäni niin kovin paljon ihmeellisemmän näköinen meikattuna enkä välitä siitä, oonko jonkun muun mielestä hyvännäköinrn vai en. Mulla on aika androgyyni tyyli. Hiuksetkin on lyhyet. Tärkeisiin juhliin meikkaan, mutta vaan sosiaalisista syistä.
En meikkaa. Oma naama näyttää hyvältä näinkin. En koe että pitäisi "ehostaa" muiden takia. Juhlissa käytän hillittyjä asuja jotka eivät tarvitse sotamaalia "viimeistelemään kokonaisuuden". Kulmat nypin ja pidän siisteinä ja muutenkin huolehdin ihosta eikä finnit tai tummat silmänaluset haittaa mun menoa. Eikä muiden tarvitse ymmärtää tai tykätä. En mäkään tykkää kaikkien meikkaus tai hiustyyleistä mut eihän se oo mun asia. Jokainen tyylillään ja miten hyvä olo itsellä. Kivempi itsestä vaan laittaa tukka tai antaa olla ja painella ulos. Ja ihan hyvin huolehdin itsestäni ja nautin elämästä täysillä vaikken koe että pitäisi tehdä "kun kaikki muutkin".
Vierailija kirjoitti:
Olen 16v tyttö ja ihmettelen syvästi miksi minun täytyisi meikata. En todellakaan jaksa meikata kouluun, joskus olen laittanut juhliin ja valokuvauksiin meikkiä, vaikka ei huvittaisi, mutta koen siihen kuitenkin sen verran suurta painetta. Nyt olen tuntemuksieni mukaan pyrkinyt sitäkin vähentämään.
Ja joo, todellakin olen feministi, ja kokoajan pyrin vapautumaan vielä enemmän näistä naisten ihmeellisistä pakotteista.
Kokeilkaa te muutkin olla joskus ilman meikkiä vaikka töissä, se tuntuu pirun mukavalta. Varsinkin jos ette mieti sitä mitä muut ajattelee. :-)
Aloitin meikkivoiteen käytön vasta aikuisena.
Varmaan ois mukavaa olla ilman..mutta silmäpussit, ihohuokoset ym haittaaitseänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilkaa te muutkin olla joskus ilman meikkiä vaikka töissä, se tuntuu pirun mukavalta. Varsinkin jos ette mieti sitä mitä muut ajattelee. :-)Aloitin meikkivoiteen käytön vasta aikuisena.
Varmaan ois mukavaa olla ilman..mutta silmäpussit, ihohuokoset ym haittaaitseänä
Mä olen 36v ja hyvin menee vielä ilman meikkivoidetta. Ehkä nelikymppisenä sitten, katsellaan...
Olen 36-vuotias, ja olen vuosien mittaan joskus hiukan meikannut juhliin mutta arkena en laisinkaan.
Tässä vaiheessa tuntuu turhalta opetella, näyttäisi pahalta olla taitamattomasti meikattu aikuinen.
Toisekseen, meikit tuntuvat lialta ihossa, saavat silmät vetistelemään.
Tietääkseni näytän petolinnun perseeltä, mutta mitä väliä sillä on?
Vierailija kirjoitti:
Olen vlähinnä kateellinen. Itsellä etenkin silmänympärystän iho on niin ultraohutta ollut lapsesta saakka, että verisuonet näkyvät läpi. Iho myös punertaa läpikuultavuudestaan johtuen, vaikka onkin periaatteessa tervettä eikä allergioitakaan ole. Jos en meikkaa, näytän sairaalta narkkarilta. Mun on pakko meikata ihan ympäristöystävällisistä syistä joka ikinen aamu, ja kadehdin vilpittömästi niitä, jotka voivat vain pesaista kasvot ja painaa menemään. Grr semmoisille >:/
Mulla sama.
Olen opettaja eikä mitään järkeä meikata töihin. En enää valitettavasti edes osaa meikata, mutta juhliin yritän.
Vierailija kirjoitti:
Nuoren ei tarvitsekaan meikata ja silti näyttää hyvinvoivalta ja terveeltä. Iho on kimmoisa, kuulas, piirteet kauniit ja "paikoillaan". Vaikka olisi huonosti nukuttuja öitä takana, se ei näy ulospäin.
Et siis ole koskaan nähnyt nuorta, jolla on naama täynnä finnejä? Olet tainnut elää tynnyrissä .
Ja joo, älä tule sanomaan, että nuoren ihmisen huono iho johtuu meikkien käytöstä, sillä useimmille alkaa tulla finnejä paljon aiemmin kuin meikkiä ruvetaan käyttämään. Sitä paitsi pojillakin on aknea, ja harva heistä meikkaa.
Olen aina ollut laiska meikkaamaan. Juhliin tulee laitettua, joskus arkenakin ripsaria ihan omaksi iloksi. Muuten meikkinä puuteri, aina ei sitäkään. Olen sellainen tavallisen näköinen, joka ei tarvitse ehostusta, mutta minusta saa kyllä vähän nätimmän, kun sen luonnonkauniin meikin laittaa. Kun täytin 35 huomasin että sen jälkeen iholta on alkanut kestää kauemmin korjata siihen tulleet naarmut ja haavat.
N42
Aune Esteri kirjoitti:
Mä ostin ekat meikit 12-vuotiaana ja siitä lähtien olen meikannut. Psyykkinen vaikutus omaan itseeni, kun peilistä katsoo sievä nainen sellaisen taikinanaaman sijaan.
Sitä en tajua, kun täälläkin moni sanoo meikkaavansa juhliin? Mitä järkee? Jos ei meikkaa muutenkaan, miksi pitää juhliin meikata? Onks nää niitä, jotka salaa mielensä pohjalla myöntää meikkauksen kaunistavan? Vai miks? Kertokaa nyt mulle, hyvät juhliinmeikkaajat!!
Täällä odottelen edelleen juhliinmeikkaajien vastauksia!!
Kertokaa nyt ihmeessä.
En meikkaa.
Olen toki kokeillut, se ei vain ole se oma juttu. Ripsari ja kaikki vain vaikeuttaa elämää, kun pitää varoa ettei sotkeennu. Lisäksi siihen menee rahaa. Voin hyvin käyttää ne rahat vaikkapa mielekkäisiin vaatteisiin, ihonhoitotuotteisiin taikka sheivereihin. Olen täysin itsevarma, ja itselläni on mukava ja usein myös seksikäs olo ilman meikkiä. Toki käytän paljon aikaa ihonhoitoon ja muutenkin ulkonäön koheltamiseen. En esimerkiksi anna säärikarvojeni rehottaa. Kyllä, nypin kulmani. Kyllä, ajelen lähes kaikki karvat pois. ja ei, en jätä hiuksia harjaamatta.
terveisin 16-vuotias TEINI.
En meikkaa arkena. Teen vuorotyötä tehtaassa ja töihin en viitsi tai jaksa meikata, koska hikoilen työpäivän aikana paljon ja meikit leviäisi ja tuntuisi epämiellyttävältä.
Juhliin meikkaan, koska koen että se on huolitellumpaa, osa kokonaisuutta. Jos on hienot vaatteet ja hiukset laitettuna, näyttäisi hölmöltä kun olisi naama "saunanjäljiltä".
Usein nämä naiset ovat muutenkin homssuisia: jouhikarvoja kasvoissa, hiukset laittamatta jne. Minusta nämä "luonnonkauniit" ovat vain laiskoja ja saamattomia.