Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Polvien nivelrikko

Vierailija
11.05.2023 |

Minulla todettiin polvien nivelrikko röntgen kuvauksen yhteydessä. Oireita ei ole. Neuvottiin kuitenkin välttämään hyppyjä tms muita sellaisia liikuntalajeja, missä tulee jaloille tärähdyksiä.
Uskaltaako tässä tehdä enää mitään?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös toisessa polvessa. Kävely, pyöräily, uinti on hyväksi. Täytyy liikkua, ei saa jäädä paikoilleen. Sain 4kk sitten pistoksen polveeni ja se auttoi todella paljon. Pystyn tekemään puutarhatöitä huoletta. Tsemppiä sinulle.

Vierailija
2/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta tekee juurikin hyvää, mutta hypyt ja juoksut kannattaa unohtaa.

Joillakin on kipuun auttanut kun jättää viljat syömättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa treenata polvea tukevia lihaksia. Netistä löytyy ohjeita.

Minulla ollut jo pitkään polvien (ja lonkkien myös, vaikka niitä ei ole kuvattu) OA, mutta sopivalla liikunnalla pidänsitä kurissa. Harvoin oireilee niin paljon, että pitäisi ottaa särkylääkettä tai jättää joku meno väliin sen takia. Nuorempana tykkäsin samota metsissä rinkka selässä, nyt en enää kantaisi tuntikaupallajotain 15-20 kg ylimääräistä taakkaa. Myös kyykkyasennossa/ylösalas tehtävät työt ärsyttävät polvia. Pääsen kyllä edelleen syväkyykkyyn ja ylös ilman ongelmia. 👌 *knock on wood*

Vierailija
4/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus ensin.

Vierailija
5/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala-asteinen tulehdus kuriin (tupakka pois, terveelliset elintavat) ja syö lisäravinteita (kysy Lifen myyjältä neuvoa tuotteista). 

Vierailija
6/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et muuten elämässäsi liiku kuin hypyillä tms muilla sellaisilla liikuntalajeilla, missä tulee jaloille tärähdyksiä, niin et uskalla. 

Vierailija
7/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matala-asteinen tulehdus kuriin (tupakka pois, terveelliset elintavat) ja syö lisäravinteita (kysy Lifen myyjältä neuvoa tuotteista). 

Mieluummin ravinteikasta ruokaa kuin pillereitä purkista.

Vierailija
8/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa, osta polvituki, kävelyt metsässä tai tien reunassa, Ei asvaltilla! , kuntopyörä ja normi pyörä, laihdutus jos on tarvis.. Kävelysauvat auttavat tukena, Minulle pistettiin artrohyal pistos polveen ja kivut loppui siihen, ensin kävin monesti nestettä poistamassa ja kortisonia laitettiin, ehdottivat kukonheltta uutetta mutta itse ehdotin artrohyalia mieluummin koska sitä laitetaan vain yhdesti. Pitäisi auttaa n 5v.

Vierailija
9/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liike on lääke! Jos parikin päivää jää kävelemättä niin polvi on hyvin jähmeä ja turvonnut. Metsäpolut on parasta sekä just tuo artrohyal pistos tai kukonhelttaa polveen. Polvituki on hyvä, joustava ilman metalli ym osia, hyvät lenkkarit jossa geelipohjat.. Välttele asvalttia. Polkupyörä ja kuntopyörä, juo vettä, kevennä painoa jos on liikaa, hiilarit pois niin tuntuu heti kevyemmältä... Kävelysauvat ovat hyvänä tukena, itselläni meinaa polvi mennä alta jos olen väsynyt tai epätasainen maasto.. Ylös ja ulos!

Vierailija
10/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaa. Tekee kaikkea sellaista, mikä ei tuota kipua tai muita oireita.

Itse voin tehdä kaikkea muuta, paitsi juosta pitkiä matkoja ja hyppiä paljon. Asfaltilla kävely ei tuota ongelmia, kyykkääminen onnistuu, muutamat hypytkin onnistuu, jos huolehdin pehmeästä alastulosta. Jos joudun seisomaan pitkiä aikoja, polvet alkaa oireilemaan, esimerkiksi festareiden jälkeen on monesti polvet turvoksissa.

Vierailija
11/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan lopettaa kolmiloikka ja pituushyppy ja muu, missä hyppäät tärähtäen.

Vierailija
12/12 |
11.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa painoa jalkojen päällä.