Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI

Vierailija
20.10.2014 |

Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".

Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.

Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.

Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.

Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asiakas valitsee lahjakortillaan esim 45 min hoidon, niin kyllähän hän sitten huomaa, jos hoito kestääkin vain 30 min. Eihän tuossa ole mitään järkeä, mitä aloituksessa sanotaan.

Vierailija
182/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta valittaako asiakas, vaikka huomaisi?

Osa suomalaisista on aika kilttejä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan sanoisi, että aion maksaa lahjakortilla. Maksaessani ottaisin sen esille. Jos minulle silloin sanottaisiin, että olisi pitänyt sanoa se etukäteen, kysyisin sille TARKAT perustelut!

Meidän firmassa uusia asiakkaita kohdellaan erittäin hyvin ja huolella, ja toki kaikkia muitakin. Lahjakorttiasiakashan on uusi potentiaalinen vakioasiakas!

Vierailija
184/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan tehdä lahjakortti itse ja viedä sitten lahjan saaja itse paikalle ja maksaa kassalla vasta homman jälkeen.

Moni yrittäjä on niin ahne ja tyhmä, että kokee jo myyneensä jotain, kun on myynyt palan pahvia viidelläkympillä. Jälkeenpäin tehtävä työ on sitten ikään kuin jotain rasittavaa ja ylimääräistä.

Vaikka oikeasti lahjakorttiin pitäisi suhtautua kuin tilaustyöhön. Joku tilaa ystävälleen, sukulaiselleen esim. tietyn hieronnan, joten "tuotteen" pitää sitten tulla ja vastata odotuksia.

Maailmalla näkee paljon sitä, että ikinä ei pidä maksaa työstä etukäteen. Suomessa sellaiseen ei ole jotenkin niin tottunut, mutta valitettavasti se taitaa pitää paikkansa nimenomaan palvelualojen kuten hoitojen ja ravintoloiden suhteen. :(

Kiitos ap kun kerroit tästä.

Tämä on hyvä idea - lahjakortin voi tehdä itse ja mennä sitten maksamaan hoito tai antaa raha lahjan saajalle.

Vierailija
185/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut joissain ravintoloissa.

Ainoa huono lahjakorttikokemukseni liittyy juurikin ravintolaan (Ravintola Teatteri Helsingissä). Lahjakortilla maksamisesta piti ilmoittaa etukäteen joten tarjoilija tiesi alusta asti että tulemme maksamaan lahjakortilla. Saimme nyrpeää ja välinpitämätöntä palvelua. Olimme poikaystäväni kanssa melko nuoria (aikuisia kuitenkin) joten ehkäpä tarjoilija ajatteli ettemme kuitenkaan ilman lahjakorttia siellä kävisi. Huomasin että hän kohteli selvästi paremmin muita asiakkaita.

No, eipä ole tullut käytyä siellä uudestaan. Ravintoloissa tulee kyllä muuten käytyä (ja tuli tuolloinkin koska tuloni kuitenkin olivat ihan hyvät vaikka nuori olinkin) joten menettivät siinä sitten asiakkaan täysin.

Vierailija
186/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut koko ketjua lueskella, mutta hyvä ystäväni on kosmetologi, jonka putiikkiin todellakin ostan lahjakortit äidilleni ja sisarelleni sekä yhdelle ystävälleni.

Haluan tukea häntä tänä aikana ja tiedän, että palvelussa ei fuskata.

Lisäksi olen ostanut muutaman lahjakortin Suomalaiseen Kirjakauppaan sekä luottohierojalleni.

Tosi kurjaa lukea, että jotkut firmat eivät anna täyttä palvelua koko rahan edestä.

En ihan ymmärrä, että sellaiseen on nykytilanteessa varaa.

Vierailija
187/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran lahjakortin valokuvaamoon perhekuvaukseen.

Kuvaukseen kuului tietty määrä otoksia ja valmiita printtejä, kun katsoin heidän sivuiltaan.

Ensinnäkin aikaa varatessani kovasti kysyttiin montako ihmistä kuvaan on tulossa.

Mitä se asiaan vaikuttaa?

Sitten kuvaukseen tullessamme mies kertoi, että kuvaus sisältää 3 kuvaa, kun sivuilla luki 6 kuvaa.

Vierailija
188/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että lahjakortilla saa huonoa palvelua tai jos saa niin yrittäjä on kyllä helkkarin tyhmä. Lahjakortti ostetaan usein sellaiselle joka ei yleensä kyseisessä paikassa käy. Jos uutta asiakasta kohdellaan hyvin niin hän on mahdollinen asiakas jatkossakin.

Vierailija
189/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että lahjakortilla saa huonoa palvelua tai jos saa niin yrittäjä on kyllä helkkarin tyhmä. Lahjakortti ostetaan usein sellaiselle joka ei yleensä kyseisessä paikassa käy. Jos uutta asiakasta kohdellaan hyvin niin hän on mahdollinen asiakas jatkossakin.

Olet ihan oikeassa: se on suurta tyhmyyttä, jos asiakasta ei aina palvella hyvin, lahjakorttisena tai millä tahansa tavalla maksavana.

Olin toista kymmentä vuotta töissä firmassa, jonne ostettiin lahjakortteja pitkin vuotta, mutta varsinkin ennen joulua.

Pomon ohje oli, että vedätetään viimeiseen asti, jos asiakas ei ymmärrä koko rahan edestä palvelua vaatia.

Kyse oli juuri tällaisista palveluista tyyliin Jumalattaren hemmottelukasvohoito tai Maailman ihanin illallinen kahdelle.

Ihmettelen kuitenkin yrittäjien rohkeutta fuulata sellaisissa töissä, joissa oikeasti käytetään naamioita, voiteita tai elintarvikkeita.

Valokuvaajan tai hierojan on helpompi huijata, koska itse työtilanne ei vaadi suihkeita, geelejä, vaahtoja ym.

Vierailija
190/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
191/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää asia on nyt joulun alla ihan oikeasti saatava esille!

UP

Vierailija
192/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää asia on nyt joulun alla ihan oikeasti saatava esille!

UP

No, mitäpä se mulle kuuluu, jos ihmiset sortuvat ostamaan 200 € lahjakortteja saadakseen n. 50 € rahalleen vastinetta.

Onpahan kuitenkin yritetty varoittaa.

Vierailija
193/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku (minä) saattaa hukata tai unohtaa sen lahjakortin ennen kuin ehtii sitä käyttää... :(

Vierailija
194/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt ihmeessä ilmi tällaiset paikat. Se on ihan sallittua.

Itse olen parturi-kampaaja/kosmetologi ja kauneusalalla olen työskennellyt 23 vuotta. Työpaikkoja nopeasti laskettuna ollut 6kpl. Olen työskennellyt paikassa missä n.20 työntekijää ja paikassa missä vain 2 ja sitten muut tältä väliltä. Kaikki paikat Helsingissä. Itse en ole törmännyt koskaan ap:n mainitsemaan tilanteeseen. Siis en koskaan.

Itselleni lahjakortti asiakkaat eivät ole ensisijalla. Kaikki asiakkaat ovat minulle samalla viivalla. Ihan jokainen. En välitä oletko rikas, köyhä, pitkä, lyhyt, lahjakortiton, lahjakortillinen tai mitään muutakaan. Kohtelet minua asiallisesti ja maksat palvelusta niin saat varmasti rahoillesi/lahjakortillesi vastinetta.

En koskaan työskentelisi ap:n kuvaamassa paikassa enkä myöskään olisi hiljaa asiasta.

Vierailija
195/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin aikaa varatessani kovasti kysyttiin montako ihmistä kuvaan on tulossa.

Mitä se asiaan vaikuttaa?

Voi kuule, se vaikuttaa asiaan paljon, koska on ihan eri asia kuvata

-kaksi lasta

-yksi lapsi ja vanhemmat

-yksi lapsi ja isä

-viisi perhekuntaa + isovanhemmat

ja niin edelleen erilaisia variaaioita.

Kahden lapsen kuvaukseen varataan puoli tuntia, mutta viiden perhekunnan + isovanhemmat vähintään tunti.

Vierailija
196/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kellä yrittäjällä on varaa tällaiseen?! 😲 Se lahjakorttiasiakas voi olla tuleva vakkariasiakas, mutta ei taatusti tuollaisen kohtelun jälkeen!

Vierailija
197/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin vanha ketju niin hyvin kiinnostava! En olisi siis itse voinut kuvitella että tämmöinen käytäntö koetaan joillain aloilla lähes hyväksytyksi! Ihan maalaisjärjellä voi päätellä että jos uusi asiakas tulee paikkaan jossa saa ala-arvoista palvelua, ei hän koskaan palaa sinne. Tämä on pienin murhe kuitenkin, sillä on luultavaa että hän haukkuu paikan tuttavilleen, ja ehkä jopa lahjakortin antajalle, joka jatkossa ostaa palvelunsa ja lahjakorttinsa muualta. Eli totaalisen lyhytnäköistä toimintaa myyjältä!!!

Toki tekijöitä on monenlaisia, joten kaikkia ei pidä leimata tässä, mutta hyvä pitää mielessä. Itse aion jatkossa ainakin panna merkille jos palvelu on lahjakortin jälkeen huonoa, ja kuuluttaa asiasta kovaäänisesti jälkikäteen :) Näin saadaan käytäntö paremmin loppumaan.

Uskomatonta että korona-aikaan asiakkaat kehtaa vielä kirjoittaa tällaista pahantahtoista tekstiä! Meiltäkin ostettiin lahjakortteja loppukeväästä. Mikä ihmeen oletus on että paukahdetaan sitten 6 kk päästä tupaan ja pitäisi saada koko rahan edestä kalliita aineita ihoonsa ja mahdollisimman vaivalloinen hoitokokonaisuus? Tajuatteko, miten kalliiksi se tulee yrittäjälle! Muutenkin hirveää taistelua tämä korona-aika, eikä tähä kaivata ketään valittamaan palvelun laadusta. Kuten äitini tapasi sanoa "syö pask.a mättäältä, kunnes pihlajanmarjat on kypsiä" kun pentuna vinguttiin että lautasella oli epämieluisaa ruokaa. Ettette häpeä!

Vierailija
198/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakorttiasiakas on minulle asiakas siinä missä muutkin. Potentiaalinen kanta-asiakas. En muutenkaan osaa tehdä kuin hyvää työtä ja olla ystävällinen.

Jänniä sellaset ihmiset jotka osaavat vääntää päälle jonkun töykeä-vaihteen. "Ahaa, lahjakorttiasiakas! Minäpäs teen nyt hieman huonompaa työtä enkä kyllä varmasti, hymyile pätkän vertaa!" Tääh?!

Vierailija
199/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka onkin vanha ketju niin hyvin kiinnostava! En olisi siis itse voinut kuvitella että tämmöinen käytäntö koetaan joillain aloilla lähes hyväksytyksi! Ihan maalaisjärjellä voi päätellä että jos uusi asiakas tulee paikkaan jossa saa ala-arvoista palvelua, ei hän koskaan palaa sinne. Tämä on pienin murhe kuitenkin, sillä on luultavaa että hän haukkuu paikan tuttavilleen, ja ehkä jopa lahjakortin antajalle, joka jatkossa ostaa palvelunsa ja lahjakorttinsa muualta. Eli totaalisen lyhytnäköistä toimintaa myyjältä!!!

Toki tekijöitä on monenlaisia, joten kaikkia ei pidä leimata tässä, mutta hyvä pitää mielessä. Itse aion jatkossa ainakin panna merkille jos palvelu on lahjakortin jälkeen huonoa, ja kuuluttaa asiasta kovaäänisesti jälkikäteen :) Näin saadaan käytäntö paremmin loppumaan.

Uskomatonta että korona-aikaan asiakkaat kehtaa vielä kirjoittaa tällaista pahantahtoista tekstiä! Meiltäkin ostettiin lahjakortteja loppukeväästä. Mikä ihmeen oletus on että paukahdetaan sitten 6 kk päästä tupaan ja pitäisi saada koko rahan edestä kalliita aineita ihoonsa ja mahdollisimman vaivalloinen hoitokokonaisuus? Tajuatteko, miten kalliiksi se tulee yrittäjälle! Muutenkin hirveää taistelua tämä korona-aika, eikä tähä kaivata ketään valittamaan palvelun laadusta. Kuten äitini tapasi sanoa "syö pask.a mättäältä, kunnes pihlajanmarjat on kypsiä" kun pentuna vinguttiin että lautasella oli epämieluisaa ruokaa. Ettette häpeä!

Oliko tämä ihan tosissaan kirjoitettu? Huhhuh.

Vierailija
200/219 |
07.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt ihmeessä ilmi tällaiset paikat. Se on ihan sallittua.

Sallittua on tietysti, jopa suotavaa, mutta kuka juuri alalle tullut tai vanhempikaan ihminen työsuhteesta riippuen uskaltaisi pamauttaa totuuden pomonsa silmille?

Toki sellainen ihminen, jolla on esim. vanhempien rahaa takana niin, ettei potkut paljon hetkauta, voi alkaa "uhota" työnantajaansa vastaan.

On todella rohkea ja reipas ihminen, joka uhraa omat lapsensa ja heidän elatuksensa hurskauden alttarille.

Minusta ei siihen olisi, mutta kunnioitan sua, jos sen teet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä