Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI

Vierailija
20.10.2014 |

Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".

Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.

Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.

Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.

Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.

Kommentit (219)

Vierailija
161/219 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:42"]

Ap, vihjaa vähän, missäpäin työnantajasi hoitola on?

[/quote]

En halua kertoa, sillä tarkoitukseni ei ole aiheuttaa työnantajalleni asiakaskatoa. Tarkoitukseni on herätellä asiakkaita siitä illuusiosta, että lahjakortti on paras mahdollinen lahja vaikkapa jouluna. Itse olen tehnyt selväksi miehelleni että ei mitään lahjakortteja MIHINKÄÄN hoitoihin, eikä se ostaisikaan, kun on molemmilla huonoja kokemuksia. Miettikää nyt itse sitä yrittäjää, joka tekee joulukuussa kolmen kuun myynnin, ja sitten vuoden alusta ekat 2kk vääntää niitä lahjakorttiasiakkaita. Harva haluaa tehdä niin, joten lahjakorttiasiakkaat ripotellaan pitkin kevättä ja myydään ei oota. Ellei sitten ole iso yritys ja teetetä työt opiskelijoilla tms. Lahjakortti lahjana ei oikeasti palvele ketään.

ap

Vierailija
162/219 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran yrittänyt palauttaa lahjakortin (200e) mutta yrittäjä kertoi että se ei ole mahdollista. Olisi tosiaan ollut käyttöä sillä rahalla, nyt olisi pitänyt väkisin ottaa jotkut kestoripset tai geelikynnet. :( Harmitti kun jäi kortti käyttämättä, enkä saanut sitä myytyäkään. Jos ostaa lahjakortin, pitäisi se olla paikkaan missä oikeasti saa valita mitä ostaa. Vaikka sitten S-ryhmälle, sieltä saa ruumisarkusta permanenttiin kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/219 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerran yrittänyt palauttaa lahjakortin (200e) mutta yrittäjä kertoi että se ei ole mahdollista. Olisi tosiaan ollut käyttöä sillä rahalla, nyt olisi pitänyt väkisin ottaa jotkut kestoripset tai geelikynnet. :( Harmitti kun jäi kortti käyttämättä, enkä saanut sitä myytyäkään. Jos ostaa lahjakortin, pitäisi se olla paikkaan missä oikeasti saa valita mitä ostaa. Vaikka sitten S-ryhmälle, sieltä saa ruumisarkusta permanenttiin kaiken.

Vierailija
164/219 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää en vissiin ymmärrä ihan oikein tätä juttua, koska eihän tuossa ole mitään järkeä. Siis hoidosta on maksettu, mutta silti annetaan paskaa palvelua? Mikä tässä on logiikka, että nää asiakkaat on huonompia, koska ovat vaan maksaneet etukäteen? Samat rahathan he siitä saavat ja vielä enemmän oikeastaan, koska asiakkaan omat rahat ei ole mennyt hoitoon, vaan raskii ostaa vielä jotain oheistuotteita.

Vierailija
165/219 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa tämä keskustelu, kun on taas ajankohtainen aihe!

Vierailija
166/219 |
19.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä niin totta.

Vierailija
167/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kerrotko miksi pitäisi ilmaiseksi palvella paremmin kuin maksavaa asiakasta?

Yrittäjä

Vierailija
168/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mää en vissiin ymmärrä ihan oikein tätä juttua, koska eihän tuossa ole mitään järkeä. Siis hoidosta on maksettu, mutta silti annetaan paskaa palvelua? Mikä tässä on logiikka, että nää asiakkaat on huonompia, koska ovat vaan maksaneet etukäteen? Samat rahathan he siitä saavat ja vielä enemmän oikeastaan, koska asiakkaan omat rahat ei ole mennyt hoitoon, vaan raskii ostaa vielä jotain oheistuotteita.

Väännän sinulle rautalangasta :

A) asiakas tulee hoitoon. Hoidon tekijä panostaa kovasti, koska saa asiakkaalta rahaa kiitokseksi/palkkioksi tehdystä työstä. Siis oikeaa rahaa. Sinne kassaan tai tilille.

B) asiakas tulee hoitoon. Hoidon tekijä tietää, että mitään ei tule kassaan sen 1,5 tunnin jälkeen joten on epämotivoivaa panostaa. Mieluummin sitä jopa säästää/karsii, sillä hoitoihin käytettävät aineet eivät ole ilmaisia puhumattakaan oman kropan likoon laittamisesta.

Jos yrittäjä ei motivoidu rahasta, niin ei kannata yrittäjänä olla. En tajua miten tässä on jollekin epäselvää.

Vierailija
169/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta hotellin lahjakortista. Sillä yllättäen saikin varatessa huonomman huoneen, mihin lahjakortin ostaja oli majoituksen ostanut. Sama kauneushoitolan lahjakortissa. Lahjakortti ei sisältänytkään kaikkia hoidossa käytettyjä aineita, vaikka varatessa oli ilmoitettu että on lahjakortti juuri tiettyyn kasvohoitoon. Tämä oli kyllä käsittämättömän hävytöntä. Aine sitten laskutettiin erikseen! Lahjakortti oli siis kasvo- ja käsihoitoon. Kynsilakat eivät olleet edes kuivuneet, kun hoitolasta hätisteltiin ulos seuraavan asiakkaan (rahalla maksava) alta. Lakat meni ihan rytylle ja mä en tätä hyväksynyt, takki siis ryttäsi lakat, talvikelissä oli pakko pukea talvitakki. Joten sitten kosmetologi paikkaili ryttysiä lakkoja ja tulos oli paksu ja todella törkeän näköinen.

Vierailija
170/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kerrotko miksi pitäisi ilmaiseksi palvella paremmin kuin maksavaa asiakasta?

Yrittäjä

Olet saanut etukäteen maksun, mikä siinä ei mene jakeluun? Tollaset ahneet yrittäjät pitäisi kiertää kaukaa, jotta joutuvat konkurssiin.

Vierailija
171/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännän sinulle rautalangasta :

A) asiakas tulee hoitoon. Hoidon tekijä panostaa kovasti, koska saa asiakkaalta rahaa kiitokseksi/palkkioksi tehdystä työstä. Siis oikeaa rahaa. Sinne kassaan tai tilille.

B) asiakas tulee hoitoon. Hoidon tekijä tietää, että mitään ei tule kassaan sen 1,5 tunnin jälkeen joten on epämotivoivaa panostaa. Mieluummin sitä jopa säästää/karsii, sillä hoitoihin käytettävät aineet eivät ole ilmaisia puhumattakaan oman kropan likoon laittamisesta.

Jos yrittäjä ei motivoidu rahasta, niin ei kannata yrittäjänä olla. En tajua miten tässä on jollekin epäselvää.

B: se raha on jo tullut sinne kassaan, asiakkaan olisi syytä saada vastinetta rahalleen. Esim. nyt korona-aikaan monet osti lahjakortteja ihan itselleenkin, jotta oma kampaaja/kosmetologi/muu pysyisi pystyssä ja tuli hoitoihin vasta myöhemmin. "Kiitos tuesta, teen kehnot hoidot."

Monesti lahjakortti ostetaan sellaiseen paikkaan, jossa lahjan saaja joko on jo asiakkaana (esim. käy jo hierojalla ja saa lahjakortin kuumakivihoitoon) tai jossa voisi käydä jatkossakin (esim. kodin lähellä oleva paikka), Kehno palvelu saa asiakkaan nopeasti äänestämään jaloillaan.

Jos et ymmärrä asiakkaan sitouttamista, niin ei kannata yrittäjänä olla.

Vierailija
172/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kerran lahjakortin kauneushoitola Hellgrenille, joka on kallis hoitolaketju. Käytin lahjakortin Hgin Töölössä jalkahoitoon. Ko hoito on heillä tosi kallis, mutta hoito oli huonoin jalkahoito missä olen ikinä käynyt! Jalkahoitaja kaiveli kynsinauhat niin, että useamman varpaan kynsivallit tulehtuivat monen kuukauden ajaksi. Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta ko ketjun hoitoloissa!

Vierailija
173/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti on mysteeri.

"Hei, tässä rahaa, mutta semmoisessa muodossa ettei se käy kaikkialla ja saattaa mennä vanhaksi."

Vierailija
174/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjakortti on mysteeri.

"Hei, tässä rahaa, mutta semmoisessa muodossa ettei se käy kaikkialla ja saattaa mennä vanhaksi."

Lahjakortti on teinien kanssa kiva. Mun mielestä sen viesti on ennemminkin että "hei, halusin antaa sulle vaatteen/kirjan/harrastusvälineen, mutta en tiedä mistä tykkäät tai mitä tarvitset". Ja mieluummin saan vakka mieheltäni lahjakortin käsihoitoon kuin sen, että hän itse rasvaisi mun kädet ja lakkaisi kynnet. :-D

Vierailija
175/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut monenlaisia lahjakortteja elämäni aikana mutta en ole koskaan sen takia saanut jotenkin huonompaa palvelua. Ovat olleet sekä kauppaliikkeitä että palveluliikkeitä, entuudestaan tuttuja ja entuudestaan tuntemattomia. Kyllä ainakin täällä päin palvellaan jokainen asiakas mahdollisimman hyvin eikä olla naama norsun veellä niin kuin itärajan takana.

En ole koskaan aikaa varatessani tai liikkeeseen mennessäni kokenut tarvetta erityisesti sanoa, että aion sitten maksaa lahjakortilla. Kyllä se maksuasia hoidetaan sitten siinä maksutilanteessa.

Vierailija
176/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin vanha ketju niin hyvin kiinnostava! En olisi siis itse voinut kuvitella että tämmöinen käytäntö koetaan joillain aloilla lähes hyväksytyksi! Ihan maalaisjärjellä voi päätellä että jos uusi asiakas tulee paikkaan jossa saa ala-arvoista palvelua, ei hän koskaan palaa sinne. Tämä on pienin murhe kuitenkin, sillä on luultavaa että hän haukkuu paikan tuttavilleen, ja ehkä jopa lahjakortin antajalle, joka jatkossa ostaa palvelunsa ja lahjakorttinsa muualta. Eli totaalisen lyhytnäköistä toimintaa myyjältä!!!

Toki tekijöitä on monenlaisia, joten kaikkia ei pidä leimata tässä, mutta hyvä pitää mielessä. Itse aion jatkossa ainakin panna merkille jos palvelu on lahjakortin jälkeen huonoa, ja kuuluttaa asiasta kovaäänisesti jälkikäteen :) Näin saadaan käytäntö paremmin loppumaan.

Vierailija
177/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä koskaan saanut lahjakorttihoitoa varatessa tai hoidossa käydessä huonompaa palvelua. Tyhmäähän sellainen olisi, silloin en tulisi uudestaan.

Vierailija
178/219 |
19.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjakortti on lahja kauppiaalle. Kauppias nauraa.

Vierailija
179/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ketjusta!

Jäi ostamatta lahjakortti fine dining -ravintolaan. Ei kannata sitten yrittäjien ihmetellä, jos ei myynti vedä tällaisella huonolla palvelulla. Itsepähän ovat tiensä valinneet.

Vierailija
180/219 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on huono aika?

Eikö hyvä aika ole aina sellainen, joka sopii asiakkaalle? Voiko aika olla huono, jos se sopii asiakkaalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi