ÄLKÄÄ OSTAKO LAHJAKORTTEJA LAHJAKSI
Olen työskennellyt eri kauneudenhoitoalan yrityksissä, sekä tunnen edelleen kauneudenhoitoalan ammattilaisia ja KAIKISSA firmoissa on se käytäntö, että lahjakorttiasiakkaat ovat toisarvoisia "maksavien" rinnalla. Yritys saa siis rahat jo lahjakortin ostohetkellä, joten lahjakorttiasiakkaat saavat huonoimmat ajat (hoitolalle on aivan sama tuleeko asiakas vai ei), ja heihin panostetaan vähemmän. Näin ei pitäisi olla, ainakin itse koin lahjakorttiasiakkaiden olevan erittäin helppoja koska he myös usein ostivat tuotteita. Suurin osa naisyrittäjistä ei tätä kuitenkaan hyödynnä, vaan kohtelevat lahjakorttiasiakkaita huonoiten. Pahin piikki tulee tammikuulle tai äitienpäivän aikaan, kun rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja pyritään saamaan mahdollisimman iso kassavirta. Ahneuksissa sitten varataan parhaat ajat uusille maksajille, ja lahjakorttiasiakkaille on ohjeistus että tarjotaan niitä aikoja joita ei muuten saada "myytyä".
Sain ihan erillisen ohjeistuksen eräältä pomolta, että lahjakorttiasiakkaiden hoitoajasta napsaistaan vartti pois, ja käytetään se aika tuotteiden myyntiin. Heti maksavat asiakkaat sitten pokkuroitiin vimpan päälle. Suosittelenkin että lahjakorttien sijaan pyydätte käteistä, ja menette rahatukon kanssa palveltavaksi. Kampaamoissa sama asia, lahjakorttiasiakkaat eivät saa alennuksia tai tarjouksista ei mainita, esimerkkinä asiakas varasi lahjakortilla ajan ja hänelle annettiin mahd. huono aika ja ei mainittu olemassa olevasta tarjouskampanjasta mitään. Asiakas ei tosiaankaan ymmärrä kysyä että tekeekö tuo toinen kampaaja halvemmalla, soitetaan vaan liikkeeseen ja varataan aika hyväuskoisena.
Laskin, että jos sama asiakas tulee 200e lahjakortilla palveltavaksi, hän häviää käytännössä 50e keskimäärin. Siihen vaikuttaa palveluun käytetty aika, ja se että tarjouksista ei mainita.
Ja pahoittelen yleistystä, varmasti on hoitoloita joissa ymmärretään tämä, itse mm. toimin aina niin että lahjakorttiasiakkaat olivat potentiaalisia uusia vakkariasiakkaita ja heitä palvelin "ensin". Siihen on syy miksi he ovat lahjakorttiasiakkaita, haloo! Olen saanut kuunnella tuskaiste lahjakorttiasiakkaiden valituksia siitä että vapaita aikoja ei tunnu olevan ollenkaan. On niitä, niitä ei vaan anneta sulle.
Jos joku ahne yrittäjä tämän lukee ja tunnustaa edes itselleen toimivansa vastoin asiakkaan tarpeita, niin mene itseesi ja muuta toimintatapaasi. Ja lahjakorttien saajat, VAATIKAA oikeasti palvelua. Vaikka yrittäjä on saanut rahansa jo aiemmin, teille kuuluu palvelu.
Kommentit (219)
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 15:21"]Tää on oikeesti hyvä pointti. Tätä olen itsekin usein miettinyt. Ostin äidilleni Stockan Thann Sanctuaryyn lahjakortin ja koin hänen saavan sen vuoksi huonoa kohtelua. Arvaa harmittiko mua kun lahjakortti oli kuitenkin arvokas ja äiti hemmottelun tarpeessa!
[/quote]
O-ou, mulla on lahjakortti juuri tuonne... Enpä siis mainitse etukäteen mitään koko kortista. Kiitos ap:lle, en olisi ehkä muuten tullut ajatelleeksi asiaa tältä kannalta!
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:01"]
Olen huomannut täysin saman asian enkä enää ikinä mainitse maksavani lahjakortilla. Uskomattomin huijaus tapahtui joskus äitienpäivän jälkeen, mieheni oli ostanut 1h30minuuttia kestävän rentouttavan jalkahoidon minulle lahjaksi. Erehdyin aikaa varatessani paljastamaan että minulla on lahjakortti. Hoito kesti todellisuudessa 45minuuttia, hoitaja puhui puolet ajasta puhelimessa, käsittely oli kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Minut suunnilleen työnnettiin ulos ovesta kauhialla kiireellä, kynsilakat ei kerenny kuivua ja menivät pilalle. Vasta kotona tajusin kunnolla, kuinka lyhyeksi koko hoito oli jäänyt. Mieheni oli aivan raivona asiasta, hän oli nimenomaan halunnut ostaa minulle mahdollisimman pitkään kestävän rentouttavan hoidon. Hän myös soitti heti tälle kosmetologille asiasta. Kosmetologi ei ymmärtänyt ollenkaan, että mikä on ongelma. Hänen mielestään hän voi aivan hyvin myydä 1h30mun.hoidon ja tehdä sen 45minuutissa. Hän on kuulemma vain niin tehokas ammattilainen ja kerkiää tehä hoidon nopeampaa. Tämä eräässä liikkeessä Oulun seudulla. Tähän firmaan ei tarvi toista kertaa astua.
[/quote]
Pakko kysyä, että oliko kyseessä siis jalkaterapeutin hoito? olen itsekin oulusta....
[/quote]
Joo kerro nimi vain ihan reilusyi. Sä et ole siellä töissä etkä edes velkaa ko. firmalle vaan toisin päin. Sulle pitäs antaa uusi 45min hoito.
Ihan hyvä syy olla käyttämättä mitään höpöphöpöhoitoja, en osta omalla rahalla enkä anna lahjaksi.... hyvä näin jos kerran palvelu on pääsääntöisesti paskaa.
AP on ihana! Toivon onnea ja menestystä sinulle tulevaisuudessa <3
Olen huomannut täysin saman asian enkä enää ikinä mainitse maksavani lahjakortilla. Uskomattomin huijaus tapahtui joskus äitienpäivän jälkeen, mieheni oli ostanut 1h30minuuttia kestävän rentouttavan jalkahoidon minulle lahjaksi. Erehdyin aikaa varatessani paljastamaan että minulla on lahjakortti. Hoito kesti todellisuudessa 45minuuttia, hoitaja puhui puolet ajasta puhelimessa, käsittely oli kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Minut suunnilleen työnnettiin ulos ovesta kauhialla kiireellä, kynsilakat ei kerenny kuivua ja menivät pilalle.
Vasta kotona tajusin kunnolla, kuinka lyhyeksi koko hoito oli jäänyt. Mieheni oli aivan raivona asiasta, hän oli nimenomaan halunnut ostaa minulle mahdollisimman pitkään kestävän rentouttavan hoidon. Hän myös soitti heti tälle kosmetologille asiasta. Kosmetologi ei ymmärtänyt ollenkaan, että mikä on ongelma. Hänen mielestään hän voi aivan hyvin myydä 1h30mun.hoidon ja tehdä sen 45minuutissa. Hän on kuulemma vain niin tehokas ammattilainen ja kerkiää tehä hoidon nopeampaa. Tämä eräässä liikkeessä Oulun seudulla.
Tähän firmaan ei tarvi toista kertaa astua.
[quote author="Vierailija" time="12.11.2014 klo 21:01"]
Olen huomannut täysin saman asian enkä enää ikinä mainitse maksavani lahjakortilla. Uskomattomin huijaus tapahtui joskus äitienpäivän jälkeen, mieheni oli ostanut 1h30minuuttia kestävän rentouttavan jalkahoidon minulle lahjaksi. Erehdyin aikaa varatessani paljastamaan että minulla on lahjakortti. Hoito kesti todellisuudessa 45minuuttia, hoitaja puhui puolet ajasta puhelimessa, käsittely oli kaikkea muuta kuin rentouttavaa. Minut suunnilleen työnnettiin ulos ovesta kauhialla kiireellä, kynsilakat ei kerenny kuivua ja menivät pilalle. Vasta kotona tajusin kunnolla, kuinka lyhyeksi koko hoito oli jäänyt. Mieheni oli aivan raivona asiasta, hän oli nimenomaan halunnut ostaa minulle mahdollisimman pitkään kestävän rentouttavan hoidon. Hän myös soitti heti tälle kosmetologille asiasta. Kosmetologi ei ymmärtänyt ollenkaan, että mikä on ongelma. Hänen mielestään hän voi aivan hyvin myydä 1h30mun.hoidon ja tehdä sen 45minuutissa. Hän on kuulemma vain niin tehokas ammattilainen ja kerkiää tehä hoidon nopeampaa. Tämä eräässä liikkeessä Oulun seudulla. Tähän firmaan ei tarvi toista kertaa astua.
[/quote]
Pakko kysyä, että oliko kyseessä siis jalkaterapeutin hoito? olen itsekin oulusta....
Vinkkasin tästä ketjusta eilen illalla muutamille uutissivuistoille ja ainakin Mtv3 on jo julkaissut tästä uutisen:
http://www.mtv.fi/lifestyle/tyyli/artikkeli/saako-lahjakorttiasiakas-huonompaa-palvelua/4528140
En onneksi ostanut äidille vaikka mielessä kävi:D
[quote author="Vierailija" time="15.11.2014 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2014 klo 09:38"]
Eli ongelma on taloustaidottomat yrittäjät. Ensin riemuitaan joulunajan hyvästä myynnistä ja vedetään tili sieläksi... sitten ollaan katkeria kun tammikuussa pitää maksaa lasku (ts. hoitaa ne jo myydyt asiakkaat eikä kassavirtaa olekaan).
Kuulostaa ihan pikavipiltä asiakkailta yrittäjälle.
Fiksumpi yrittäjä "tilittäisi" rahat itselleen vasta kun lahjakortti on käytetty ja riemuitsee vasta kun se on mennyt lunastamatta vanhaksi.
[/quote]
Olen itse todella tympääntynyt naisyrittäjien marinaan siitä kuinka rankkaa se yrittäjyys on. Onhan se, kun toimitaan kuten toimitaan tässä lainaamassani tekstissä.
Fiksu yrittäjä toimii niin, että kun joulukuussa tulee hirmu myynti, niin ihan ensiksi lasketaan että paljon niistä menee ensi vuonna veroa, eikä niin että varataan kahden viikon Thaimaan matka ja lomaillaan tammikuu. Ehdottomasti yritetään TUPLATA myynti, tehdään lahjakorttiasiakkaat sitten mahdollisimman pian pois ja sellaisella intohimolla että varmasti tulevat takaisin. Yrittäjällä saattaa olla varauslistalla satoja potentiaalisia, uusia vakkariasiakkaita! Mutta ei, nämä pässit laittaa lk-asiakkaat jonnekin lista ö:lle ja yrittävät myydä vain käteisellä maksaville asiakkaille. Lisäksi ne joulukuun rahat on tuhlattu jo matkaan tai hoitolan sisustukseen tms. kun ei osata jaotella joulukuun tuottoja pitkin vuotta.
Joku ihmetteli täällä että miksi yrittäjä kohtelee lk-asiakkaita huonosti, niin johtuu siitä että se raha lahjakortista saadaan siinä ostohetkellä ja kun lk-asiakas tulee sitten kevään mittaan niin yrittäjästä tuntuu että se tulee hoitoon "ilmaiseksi" ja tekee työn huolimattomasti että saa "maksavan" asiakkaan ottaa sisään, siis sen joka maksaa käteisellä.
Moni yrittäjä saattaa tienata joulukuussa lahjakorttien ansiosta kymmeniä tuhansia (jos on tuolivuokralaisia) eivätkä laita sitä rahaa säästöön, vaan hassaavat ne samantien vaikka se raha pitäisi jakaa seuraavalle vuodelle tasaisesti.
Lisäksi verotusta ei saada kohdilleen, vaan ihmetellään kun taas tuli mätkyt.
Joku voisi ryhtyä tarjoamaan yritysneuvontaa naisyrittäjille, hirvittää katsoa sitä poukkoilua. Ja sori yleistys, on kovia naisyrittäjiäkin mutta kauneudenhoitoalalla ollaan kyllä usein kuin vapaat kanat.
Onhan se selvää, että jos nainen on 19 vuotias ja perustaa suoraan amiksesta oman yrityksen, ei välttämättä ole käsitystä siitä mitä se yrittäjyys on. Se ei ole Susanna Penttilä-yrittäjyyttä, missä firman luottokortilla ostetaan Louis Vuittoneita tai edes Guessia, se on oikeasti aika raakaa duunia ja vaikka se hoitola olisi kiva sisustaa kristalleilla ja tehdä työpäivää 9-16, se ei vaan onnistu.
[/quote]
Mun ystäväni on sellainen raivostuttava kampaamo alan yrittäjä, joka matkustelee todella paljon mutta samaan aikaan valittaa JATKUVASTI verotuksesta ja pienyrittäjän kituuttamisesta. Hänellä ei ole mitään käsitystä oikeasta rahapulasta, on rikkaan perheen ainoa lapsi ja asunut ensimmäiset 30 vuotta vanhempiensa rahoittamassa kaupunkikaksiossa ja säästänyt koko ajan omistusasuntoon. Naisella on harrastus (jota en mainitse ettei tunnisteta) joka vie valehtelematta 1000e/ kk rahaa. Pelkästään naisen matkakulut ja harrastuskulut ovat vuodessa enemmän mitä köyhän koko vuoden nettotulot, mutta aina se vaan jaksaa valittaa kaikesta. Kaveri ei edes tee pitkää päivää, vaan ihan perus 8h päiviä joille sitten valittaa köyhyyttään. Joka vuosi käy Miamissa, Thaimassa, New Yorkissa tms. ja piipahtelee Euroopan lomilla pikaiseen.
Mä en käy ystävälläni enää kampaajalla, sillä en yksinkertaisesti jaksa kuunnella sitä marinaa. Viimeksi raivosi mulle miten verottaja rankaisi taas mätkyillä, ja miten pitää kädestä suuhun elää. Onpa tosi rentouttavaa kuunnella sitä yrittäjän murhetta kun samaan aikaan tiedät maksavasi täyttä hintaa asiakkaana. Mä käyn kampaajalla joka ei vuodata mulle omia ongelmiaan.
Lahjakorttiasiasta olen samaa mieltä, että ei kannata ostaa. Tämäkin mun kampaajakaveri kyllä tietää miten kyniä lahjakorttiasiakkaat, ja miten ei taatusti mullekaan koskaan kerro jos heillä on kampanja missä saisi edullisemmin hiustenleikkuun. Maksan aina täyden hinnan, vaikka kaverini tietäisikin että kollegallaan olisi tarjoukset menossa.
Muutenkin kauneudenhoitoalaa vaivaa epäluotettavuus, ei ole mitenkään perusteltua että joku kasvohoito maksaa yli 100e. Ei mua kiinnosta maksaa satoja euroja siitä että joku kosmetologi saa työskennellä huippupaikalla kalliissa liiketilassa. Ovat vielä niin urpoja että kertovat asiakkaille hintojen johtuvan suurista kuluista! Eivät ikinä sano että mä oon niin hyvä että veloitan näin paljon, vaan aina se sama marina että KALLISTA VUOKRATILAA JA HIRVEÄT KULUT JA VEROTUS VOI VOI.
Mä olen itsekin ollut yrittäjänä ja tiedän kyllä mitä se verojen maksu on, mutta se on se hinta minkä maksat siitä että olet itsesi työnantaja. Turha aina syyttää valtiota ja muita, itsehän yrittäjä sen duuninsa on valinnut.
Mä tiiän kans ton että kalliisiin purkkeihin laitetaan halpoja tuotteita. Yleensä asiakas ei siinä hoitopedissä välitä että mitä naamaan laitetaan, eikä kukaan ikinä kysele tai halua tietää koostumuksesta.Vertasin yhden kalliin voiteen inciä niin se oli ihan sama kuin Aqualan L perusvoiteen, lisätty vaan silikonia enemmän. Voide maksaa kauneushoitolassa melkein 40e mutta apteekissa alle kympin. Lisäksi Aqualania en laittaisi naamaan ikinä. Voiteen merkkiä en muista, mutta sen piti olevinaan olla herkän ihon ryppyvoide.
Mä kävin joskus lahjakortilla kasvohoidossa, ja kosmetologi jätti mut sitten naamion kanssa makoilemaan ja kipaisi ite kessulle. Oikein kivat hajut oli sitten sormissa kun tuli jatkamaan hoitoaan. :P Toisesta paikasta kuulin, että oli lahjakortilla mennyt joku nainen jalkahoitoon ja oli kosmetologi läpsytellyt pari kertaa jalkapohjia ja levittänyt löysällä kädellä öljyä jalkoihin, ja itse hoidosta puolet oli kulunut siihen kun jalat olivat olleet jossain piparminttu naamiossa ja hoitaja oli naamion vaikutuksen ajan siivonnut hoitotilaa. :D Se keneltä kuulin tän niin sanoi että ei ole missään saanut niin paskaa jalkahoitoa, jalat olivat kaikenpäälle ihan yhtä karheat kantapäistä kuin ennenkin, ei ollut raspia edes vilauttanut. Ja hoito oli ollut joku täydellinen prinsessan timanttijalkahoito tms. huuhaahoito.
Kiitti tästä tiedosta! Enpäs osta enää lahjakortteja. Ja jos joskus niitä itse saan, en aikaa varatessani enää mainitse mitään lahjakortista. Jos suoraan kysytään, niin valehtelen, totuus selvinnee sitten vasta maksaessani ("Ai niin, minulla olikin tämmöinen lahjakortti, enpäs muistanutkaan!"). Suosittelen samaa kaikille, ehkä sitten tämä kusetus saataisiin loppumaan.
[quote author="Vierailija" time="20.10.2014 klo 17:23"]
Kiitti tästä tiedosta! Enpäs osta enää lahjakortteja. Ja jos joskus niitä itse saan, en aikaa varatessani enää mainitse mitään lahjakortista. Jos suoraan kysytään, niin valehtelen, totuus selvinnee sitten vasta maksaessani ("Ai niin, minulla olikin tämmöinen lahjakortti, enpäs muistanutkaan!"). Suosittelen samaa kaikille, ehkä sitten tämä kusetus saataisiin loppumaan.
[/quote]
Jos ostatte,niin kyselkää tutuilta kokemuksia. Aika paljon on sitäkin, että ei tiedetä mitä kaikkea asiakkaiden selän takana tapahtuu. Alan keskuudessa kyllä nämä epäluottettavat yrittäjät tiedetään, ja pienellä kyselykierroksella selviää missä on hämärää. Työntekijöiden vaihtuvuus ja näennäinen kiire ovat merkki siitä että jotain on pielessä.
ap
Kyllä minä ainakin palvelen lahjakorttiasiakkaan samalla lailla alusta loppuun, kuin muutkin :)
-kampaaja