Älä työnny liikkeisiin ennen aukioloaikaa!
Olen töissä liikkeessä, jossa ei ole takaovea, joten tavarat täytyy tuoda etuovesta. Lähes joka aamu joku työntyy kuorman tuojan mukana ovenraosta. Usein työntyjä ei edes suostu lähtemään kun sanon etten voi vielä myydä mitään ja liike avautuu klo 9! Eli tiedoksi kaikille, vaikka liikkeissä ja virastoissa olisi henkilökuntaa ennen avaamista, siellä on paljon tehtävää ennen kun asiakkaita voi palvella!
Kommentit (172)
Mulle joskus sanottiin, että kaupan pitää laajentaa aukioloaikojaan, koska ihan selvästi asiakkaita riittäisi jo aikaisemmin ja myös siellä toisessa päässä päivää. No meidän myymäläpä sitten teki niin. Avattiin aikaisemmin ja oltiin myöhempään auki. Nykyään avataan jo seitsemältä ja suljetaan iltakymmeneltä. Joka ikinen päivä edelleen asiakkaita on ovella pyrkimässä sisään varttia ennen sisään. Ja myös 5 minuuttia ennen sulkemista tullaan suorittamaan viikon ruokaostokset suurperheelle ja valitetaan kun hyllyt on tyhjinä.
Olen yksityisellä hammaslääkäriasemalla töissä. Työaikani alkaa klo 7.30, mutta tulen jo ennen sitä työpaikalle koska pitää vaihtaa työvaatteet ym. Kerran aamun ensimmäinen potilas oli jo klo 7.25 ovenkahvassa roikkumassa (ajanvaraus oli 8.00). En tiedä kuinka kauan ko. potilas oli ulkona sateessa odotellut, mutta saapuessani paikalle parahti että vihdoinkin :D
Nää väkisin työntyvät varmaan myös alkaa hakkaamaan kassaa kun huomaavat ettei "kukaan palvele" ja yrittävät reuhtoa ja saada kassakoneen toimimaan jotta voi rahastaa ne ostokset mitkä ottanut hyllyiltä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta sanon että jos päästät jonkun sisään ennen aukioloaikaa, kohta tulee seuraava, koska "sisällä on jo muitakin". Meillä ainakin on määrätty että asiakkaita ei saa jättää yksin myymälän puolelle ja ennen avaamista on tuhat asiaa tehtävänä takana.
Voitko luetella nuo tuhat asiaa, kiitos.
Tuhat asiaa on sanonta, en tiedä ootko sellaisesta ennen kuullut. Mutta tässä esimerkkejä:
Työpisteiden siivous ja tarkistus, vanhat kuitit pois, kynät paikalleen, desinfiointi, täytä käsidesi, vaihda kuittirullat.
Vie roskat ja lisää uudet roskapussit tilalle
Pakkaa valmiiksi Postille postipaketit ja vie ne rullakkoon.
Vastaanota Postin kautta palautukset ja kuittaa heille lähtevän rullakon paketit
Pakkaa Matkahuollolla lähtevät isommat toimitukset ja tulosta rahtikirjat.
Siivoa lastauslaiturin tyhjät lavat pois ja hae varastosta puuttuvia lavakokoja.
Käy läpi reklamaatiot ja asiakaspalautteet. Vastaa niihin ja vie asioita eteenpäin.
Siivoa ja täytä hyllyt ja tarkista, että tuotteet ovat siististi esillä.
Hae kassalipas ja aja kassojen kalibrointi (kestää noin vartin)
Avaa asiakkaille ovet.
Näiden työtehtävien takia meillä alkaa aamuvuoro vähintään tuntia ennen avaamista. Ilman tuota tuntia ei kauppa olisi valmis palvelemaan asiakkaita sitten aukiolojen puitteissa. Toki nuo voisi tehdä päivän päätteeksi, mutta samalla tavalla silloin olisi noita tunkeilijoita sulkemisen jälkeen.
Vähän päinvastaista, itse odotan liikkeen avautumista ulkopuolella, että liike on auki klo 10, ja omistaja/työntekijä kurvaa pihaan klo 10.05. Ei mitään pahoitteluja, että on myöhässä. Mulla minuutin asia, ja arvaatte varmaan, että oli viimeinen kerta kyseisessä liikkeessä.
Menen sisään jos ovi on ammollaan. En jää lukemaan mitään aukioloaikoja eikä mulla ole edes kellonaikaan mukana. Aina on palveltu tai annettu katsella.
Vierailija kirjoitti:
Menen sisään jos ovi on ammollaan. En jää lukemaan mitään aukioloaikoja eikä mulla ole edes kellonaikaan mukana. Aina on palveltu tai annettu katsella.
Korjaus: ...edes kelloakaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, eli minä minä minä, ei minun tarvitse kunnioittaa aukioloaikoja, toisten työaikaa ja -rauhaa, sääntöjä tai mitään muutakaan koska minä en käytä kelloa.
(Ilman puhelintako pyörit aina myös?)
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten kävin aamuisin siivoamassa liikettö joka avattiin klo 10. "Parhaimmillaan" ensimmäiset ikkunanhakkaajat, kahvanryskyttäjät ja huutelijat aloittivat jo ennen yhdeksää. Yritin olla välittämättä mutta joskus oli pakko reagoida kun tuntui että kohta jotain hajotetaan. Kun sanoin ettei liike ole vielä auki, myyjä ei ole edes paikalla kassoineen eikä minulla ole lupaa päästää ketään sisään, yleisin vastaus oli "niin mutta kun tulisin vain katselemaan".
Niin mutta kun mä juuri sanoin että et tule. Oli pakko hankkia verhot. Se ei tosin täysin lopettanut ikkunanpaukuttamista (en näe siivota pimeässä) mutta vähensi sitä kyllä.
Itsekin siivoojana tuttuja noi ovenhakkaajat ja ryskyttäjät,monille joutui sanomaan etten voi siivoojan ominaisuudessa päästää ketään sisään, ei ole valtuuksia, eikä sitä paitsi ole ketään paikalla,monet lähtee tässä vaiheessa mutta löytyy myös niitä inttäjiä,mutta vain harvoja onneksi. Paras tapa on toi että ei reagoi,moni lähtee kyl sitten, itse ajattelen että jos ne rikkoo ikkunan ryskätessä niitä niin valvontakamera on tallentanut ikkunansärkijän.
Uskomatonta, että on puoli ketjullista ihmisiä, jotka vänkäävät, että heidän on saatava tunkea liikkeisiin ennen ja jälkeen aukioloajan, ja toinen puoli asiakaspalvelijoita, jotka joutuvat perustelemaan, että asiakkaita voidaan palvella vai työ- ja aukioloaikoina. Aivan absurdia!
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, että on puoli ketjullista ihmisiä, jotka vänkäävät, että heidän on saatava tunkea liikkeisiin ennen ja jälkeen aukioloajan, ja toinen puoli asiakaspalvelijoita, jotka joutuvat perustelemaan, että asiakkaita voidaan palvella vai työ- ja aukioloaikoina. Aivan absurdia!
Todellakin. Se, että olen S-Marketin kassalla töissä ei tarkoita, että minun täytyy omalla ajallani palvella ihmisiä asiakaspalvelun nimissä. Jos tulen työvuoroon etuajassa, se on silloin omaa aikaani sillä siitä ei makseta palkkaa. Viimeisenä asiakkaana voisi vähän miettiä kanssaihmisiä ja kunnioittaa myös heidän aikaa, vaikka olisivatkin "vaan" asiakaspalvelijoita. Työvuoron loputtua haluaisin niin mielelläni kotiin viettämään päivän viimeisiä hetkiä mieheni ja lasteni kanssa, mutta ehkä se karkki- ja sipsipussin hakeminen juuri kaupan suljettua (ja vartin pähkäily hyllyn luona) on mielestäsi tärkeämpää kun toisen ihmisen oma vapaa-aika perheensä kanssa.
Sähkövirta oviaukossa olisi loistava. Daijuille kunnon sätkyt niin oppivat olemaan.