Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun joku "löytää" tekoälyn

Vierailija
15.09.2026 |

Oi voi, monenko lähipiirissä on näitä, vähän vanhempia yleensä, jotka ovat täysin hurahtaneet kielimallin miellyttämishaluiseen "keskusteluun"? Oma 70-kymppinen isäni hurahti ihan huolella, ja nykyään menee kaikki ajattelu ja puntarointi "tekoälykaverin" kautta. Hohhoijaa.

En siis vastusta tekoälyä, en vain siedä sen persoonallistamista ja sitä kautta ihailua.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä huomata samanlainen kehittyssuunta. Henkisesti laiskat ja ja muuten narsistisia piirteitä omaavat tuntuu olevan aivan kuumana tekoälyyn. Eivätkä jaksa ajatella asioita yhtään pidemmälle.

Vierailija
2/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä huomata samanlainen kehittyssuunta. Henkisesti laiskat ja ja muuten narsistisia piirteitä omaavat tuntuu olevan aivan kuumana tekoälyyn. Eivätkä jaksa ajatella asioita yhtään pidemmälle.

Tuo on totta, saavat tekoälystä väsymättömän ihailijan ainutlaatuiselle neroudelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastustan tekoälyä, mutta testasin sitä itsekin. Aikamoinen työkalu moneen hommaan. On täysin selvää, että pian on moni työttömänä.

Vierailija
4/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastustan tekoälyä, mutta testasin sitä itsekin. Aikamoinen työkalu moneen hommaan. On täysin selvää, että pian on moni työttömänä.

Kai huomaat pienen tekstin tekoälytyökalujen alla, joka lukee tyyliin "älä luota tekoälyyn vaan käytä omia aivojasi". Tällä pesevät kätensä kaikesta tuubasta mitä tekoäly tuuttaa käyttäjille.

Vierailija
5/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä siitä ole kyse, tottakai tekoäly on hyödyllinen monessa asiassa. Ärsyttää vain sen käyttö yksinkertaisimmalla tasolla, eli sen kanssa "jutteleminen" ja siltä mielipiteiden kysyminen ikään kuin chattaisi ihmisen kanssa.

Ap

Vierailija
6/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppini ei enää käyn paskallakaan kysymättä tekoälyltä.

Olin korjaamassa siellä tietokonetta ja tämä pyörii ympärillä sanoen minulle mitä tekoäly sanoo. Hyvä etten huutanut että tunge se tekoäly pyllyysi.

Vierailija
7/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai huomaat pienen tekstin tekoälytyökalujen alla, joka lukee tyyliin "älä luota tekoälyyn vaan käytä omia aivojasi". Tällä pesevät kätensä kaikesta tuubasta mitä tekoäly tuuttaa käyttäjille.

Joo, ja huomasin itsekin että tekoäly tekee merkittäviä virheitä, varsinkin jos samaa istuntoa käyttää pidempään. Esimerkiksi ”Taalat taskuun, Dick and Jane” elokuvan nimeksi tekoäly ilmoitti ensin ”Taatelitallat”.

Vierailija
8/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyväksi todettu. Ei tarvii hakemalla hakea vastausta, se tulee heti. Kuitenkin ensin aattelen itse, vaikeimmissa sitten kysyn. Miellyttävä kaveri.

Vierailija
9/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hyväksi todettu. Ei tarvii hakemalla hakea vastausta, se tulee heti. Kuitenkin ensin aattelen itse, vaikeimmissa sitten kysyn. Miellyttävä kaveri.

Mitäs sitten kun se vastaus on väärä ja alat elää harhassa väärine tietoinesi.

Vierailija
10/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyn avainkohderyhmä on nää samat jotka ei jaksa nakkisormineen kirjoittaa edes viestiä vaan käyttävät ääniviestejä.

Vierailija
11/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilen jotain, haen sen muualta. Typerää olettaa että se on ainut ja oikea. Terveysasioissakaan se ei tiedä kaikkea. Esimerkiksi.

Vierailija
12/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun kohta ei ole enää minkään alan oikeita asiantuntijoita eikä omaa ajatustyötä. Koko ajan pitää olla kysymässä kännykältä. 

Vierailija
13/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin tekemiseen mahtava.

Vierailija
14/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyltä saa usein helposti vastauksia sellaisiin triviaalikysymyksiin, mihin piti ennen palkata joku asiakaspalvelija vastailemaan.

Vierailija
15/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja neuvoa kysytään jopa tunne-elämän asioissa, kuten ennen ennustajalta!

Vierailija
16/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo kyselee aivan kaiken tekoälyltä, ei sellaista asiaa tunnu enää olevankaan mitä ei siltä kysyisi. Ensin se oli ihan hauskaa huomata kuinka hänkin sai apua monissa merkittävissä asioissa. 

Nykyään minua ahdistaa koko asia. Jos hän kysyy johonkin minulta vastausta ja hän ei ole vastaukseen tyytyväinen, niin menee suoraan kysymään tekoälyltä ja kertoo minulle mitä se sanoi ja näin se menee. Viime aikoina on alkanut avioliittokin kärsiä tästä kun ei minulla tunnu olevan enää mitään virkaa, vaan se tekoäly on aina se kaikkein tärkein asia joka paikassa. Ei me enää edes keskutella kuten ennen. Ahdistaa.

Vierailija
17/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos epäilen jotain, haen sen muualta. Typerää olettaa että se on ainut ja oikea. Terveysasioissakaan se ei tiedä kaikkea. Esimerkiksi.

No jos et omin avuin löydä vastausta ja tekoäly työntää sulle valetta niin miten toteat sen oikeellisuuden?

Vierailija
18/18 |
15.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin tekoälyn oman työni tehostajaksi ohjelmointityössä ja tuotekehityksessä, mutta ei se ihan noin vain onnistunut. Erittäin paljon piti paneutua asiaan, jotta sai järkevän työnkulun rakennettua johon voi myös luottaa. Paljon tuli tehtyä harhalaukauksia ja niitä tulee edelleen. Täysipäivästä työtä olen tämän parissa tehnyt nyt noin 1000 tuntia, vielä kun 9000 tuntia tekee niin voi sanoa osaavansa AI:n käytön bisneksessä tuottavasti.

Koko asiaan on hyvin huonosti ihan aitoa asiantuntemusta saatavilla, kaiken maailman muka asiantuntijoita on valtavasti. Youtubessa on kylläkin hyviä opastuksia kun ne vaan löytää sieltä roskan seasta. Suurin osa videoista tuntuu olevan ohjemoijien valitusta siitä, kuinka he eivät pidä siitä kun vievät heidän työt ja ei ole enää kivaa. Ihan turhaa ulinaa, jos eivät osaa mukautua niin se on sitten moro. Mitäs jäävät vanhaan kiinni, elämässä on tärkeintä mukautumiskyky. Omaa työtäni tämä on nopeuttanut noin 6 - 10 kertaisesti entiseen verrattuna. Paikoin jopa enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän