Naiset, onko adhd pahentunut vaihdevuosien myötä?
Olen ollut aina aikaansaava, mutta nyt adhd jumitukset on kuin potenssiin sata ja kaikki tekeminen tahmaa, juuttuu, jää kesken. En saa mitään aikaiseksi. Ärsyttää tämä ihan suunnattomasti.
Lääkkeet ei pure kuten ennen. Otin estrot käyttöön, kun meni yöunet. Nukun taas hyvin, mutta päivät on kuin kävelisi siirapilla päällystettyä tietä.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
On. Dramaattisesti. Viimeisten 5-6 vuoden aikana pallo tipahti ja kieri ulottumattomiin ja olen onnistunut sotkemaan esimerkiksi raha-asiani totaalisesti. Impulsiivisuus ja jämähtämiset vuorottelevat ja saan aikaiseksi ainoastaan kaaosta. Onneksi ei ole lapsia. Puoliso on kovilla. Lisäksi sairastuin vakavasti ja hormonikorvaushoito ei sen vuoksi ole vaihtoehto.
Onko tähän mitään apua saatavilla? Ainakaan hormonikorvaushoito ei auta. Tai ehkä tää olis vielä pahempi ilman sitä.
Itsellä on Concerta--annostus maksimissa ja se auttaa jonkin verran esim kotihommien tekemisessä. Itsellä tuntuu, että tarvitsisin ihan konkreettisesti apua asioideni järjestämiseen mutta koska olen työelämässä ja ns pärjännyt "normaalisti" nuoruuden jälkeen eikä ole niitä lapsia niin ilmeisesti olen väliinputoaja ja ainoa "apu" mitä olen saanut oli joku onneton nettiterapia. Se oli ajan tuhlausta.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on Concerta--annostus maksimissa ja se auttaa jonkin verran esim kotihommien tekemisessä. Itsellä tuntuu, että tarvitsisin ihan konkreettisesti apua asioideni järjestämiseen mutta koska olen työelämässä ja ns pärjännyt "normaalisti" nuoruuden jälkeen eikä ole niitä lapsia niin ilmeisesti olen väliinputoaja ja ainoa "apu" mitä olen saanut oli joku onneton nettiterapia. Se oli ajan tuhlausta.
Tämä on se suurin ongelma, että ihan kaikki voimavarat menee töistä selviämiseen, eikä edes riitä siihen. Kotona ei pysty tekemään juuri mitään. Työn lisäksi käytän jonkinverran aikaa liikkumiseen, sillä ilman sitä adhd ja vaihdevuodet vetää mut ihan matalaksi.
Esimerkki. Tähän saakka olen saanut hoidettua aina jotenkuten kodin viikkosiivouksen ja muut velvollisuudet. Nyt oli 2kk siivoamatta. Olen 51, ja mielestäni selvinnyt menopaussiin asti arjesta jopa oikein hyvin haasteista huolimatta. Nyt en enää.
On. Dramaattisesti. Viimeisten 5-6 vuoden aikana pallo tipahti ja kieri ulottumattomiin ja olen onnistunut sotkemaan esimerkiksi raha-asiani totaalisesti. Impulsiivisuus ja jämähtämiset vuorottelevat ja saan aikaiseksi ainoastaan kaaosta. Onneksi ei ole lapsia. Puoliso on kovilla. Lisäksi sairastuin vakavasti ja hormonikorvaushoito ei sen vuoksi ole vaihtoehto.