Älä työnny liikkeisiin ennen aukioloaikaa!
Olen töissä liikkeessä, jossa ei ole takaovea, joten tavarat täytyy tuoda etuovesta. Lähes joka aamu joku työntyy kuorman tuojan mukana ovenraosta. Usein työntyjä ei edes suostu lähtemään kun sanon etten voi vielä myydä mitään ja liike avautuu klo 9! Eli tiedoksi kaikille, vaikka liikkeissä ja virastoissa olisi henkilökuntaa ennen avaamista, siellä on paljon tehtävää ennen kun asiakkaita voi palvella!
Kommentit (172)
Älä huoli, työnnyn liikkeisiin aina takaapäin hellästi rasvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pieni lähikauppa alkoi pitää auki heti, kun tavarantoimittajatkin alkoivat tulla sisään.
Ihan perusteena se, että kun täällä kuitenkin jo ollaan aikaisin, niin myydään sitten saman tien. Asiakaspalvelua.
Miksi tälle alapeukkuja.
Kauppias itse sanoi, että kun täällä kuitenkin ollaan jo kuudelta tavarantoimitusten takia, niin päätettiin alkaa myös palvella asiakkaita siitä alkaen.
Tämä siis pieni k-kauppa Tampereella. (tosin omistajakaksikko tuli eläkeikään ja lopetti parisen vuotta sitten)
Kerran tulin töihin 1,5 tuntia ennen avaamista tarkoituksena siivota, hyllyttää tuotteita ja tehdä tukkutilaus. Eikös vain siellä jo asiakas seisoskellut näyteikkunaa katselemassa ja sitten änkeää samalla oven avauksella sisään. Koitin sanoa ettei liike ole vielä auki niin siitähän riemu repesi! Sain sellaiset huudot ja syytökset niskaan ettei mitään rajaa. Uhkaili valittaa palvelusta julkisesti somessa ja tehdä ilmoituksen kuluttajaneuvojalle koska liike mukamas valikoi asiakkaansa ketä palvelee jne. Totesin rauhallisesti rouvan tunkeneen itsensä liikkeeseen sen ollessa suljettuna ja nauhoittavasta valvontakamerasta kyllä näkee kellonajankin. Toivotin onnea valituksen tekoon ja pyysin poistumaan ennenkuin soitan poliisit koska hän selvästi käyttäytyi uhkaavasti. Siinä vaiheessa lähti vauhdikkaasti ulos.
Jälkikäteen mietin, että mahtoikohan olla päästään vinksahtanut tai sitten jossain aineissa, ei kukaan normaalisti noin käyttäydy. Ja selvästi säikähti kun kuuli, että tilassa on valvontakamera.
Vierailija kirjoitti:
Kauppa aukeaa 9.00. Kuinka vaikeaa on tajuta, että sinne ei tungeta ennen kello yhdeksää? Tyhmyyden huippu.
Ovi on auki, henkilökuntaa paikalla -> liike on auki. Tämä on erittäin yksiselitteinen ja looginen ajatuskulku. Vaikka ovessa olisi aukioloajat, harva asiakas tietää kellonajan minuutilleen. Eri asia, jos liike avautuu klo 11 (lounaspaikka) ja ovi on auki seitsemältä. Se pitäisi kyllä huomata.
Aloittajan kannattaa kuitenkin kokeilla kahta peräti toimivaa ehdotusta: ovi kiinni, Auki / Suljettu kyltit riittävän isolla kirjoitettuna. Kolmas konsti: sammuta valot liikkeestä silloin, kun tuodaan tavarat vain ovesta sisään silloin, kun se on auki. Harva työntyy pimeään liikkeeseen.
Lasioven takana koputteleviin tehoaa myös ovella oleva suljettu verho, jolloin ei näe liikkeessä sisällä olevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän pieni lähikauppa alkoi pitää auki heti, kun tavarantoimittajatkin alkoivat tulla sisään.
Ihan perusteena se, että kun täällä kuitenkin jo ollaan aikaisin, niin myydään sitten saman tien. Asiakaspalvelua.
Miksi tälle alapeukkuja.
Kauppias itse sanoi, että kun täällä kuitenkin ollaan jo kuudelta tavarantoimitusten takia, niin päätettiin alkaa myös palvella asiakkaita siitä alkaen.
Tämä siis pieni k-kauppa Tampereella. (tosin omistajakaksikko tuli eläkeikään ja lopetti parisen vuotta sitten)
Erään huoltoaseman ovet olisi pitänyt avata asiakkaille samalla kun työntekijä tuli aamulla sisään noin puoli tuntia ennen avaamisaikaa. Palkanmaksu alkoi kuitenkin vasta varsinaisesta avaamisajasta. En tiedä, ovatko ne työntekijät saaneet karenssia, jotka eivät ole jatkaneet siinä paikassa, vai onko käytäntö muuttunut. Tämä tapahtui kesätyöntekijän aikana.
Eräässä liikkeessä seisoskeli omistaja ovella sulkemisaikaan tähyilemässä, jos olisi vielä asiakas tulossa. Kyllä tuli ja sai tehtyä ostokset, vaikka liike onkin sittemmin lopettanut.
Ihmisillä on ihme pakkomielle lukittuihin paikkoihin. Meidän liikkeeseen on kaksi sisäänkäyntiä. Toinen sulkeutuu klo 19. Vartija vetää oven kiinni ja me laitamme lukkoon. Todella usein käy silleen että asiakas on menossa suljettua ovea kohti ja olen menossa perässä lukitsemaan sitä. Huudan perään useasti "anteeksi se puoli on lukittu kokonaan, sieltä ei pääse ulos! Pääsette parkkipaikalle toisesta ovesta!". Asiakas esittää ettei kuule, avaa päättäväisesti oven ja astuu lukitulle puolelle. Tällaisessa tilanteessa olen vain lukinnut oven ja kohta asiakas hädissään koputtelee ovea kun ulko-ovi oli oikeasti lukittu.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ei se asiakas tahallaan työnny ovesta. En minä ainakaan tiedä, mikä liike avautuu mihinkin aikaan. En muutenkaan juokse kelloa tuijottaen, jos olen ostoksilla.
Kun myyjä pyytää sinua poistumaan, miksi jäät silti sinne norkoilemaan?
Onneksi täällä maalla on helppoa, kun tiedetään, mihin aikaan kaupat aukeavat. Ei tarvitse mennä repimään ovenkahvoja ja kiusaamaan kaupan työntekijöitä silloin, kun ei ole vielä putiikki auki. Itse usein tarkistan etukäteen, mihin aikaan joku liike aukeaa, jos täytyy asioida jossain muualla kuin ruokakaupassa.
Harmi ettei ole mahdollista palkata vartijaa, vaan pitää hoitaa asia mussuttamalla vauvapalstalla.
Hei myyjäkollegat; saako teillä sanoa viime hetken asiakkaalle, että myymälä on suljettu/ollaan pian sulkemassa?
Meillä ei saa sanoa. Ketjun ohje on, että emme saa "häätää" asiakasta pois. Ei meillä ole mitään kuulutuksiakaan lähestyvästä sulkemisajasta. Täytyy palvella niin kauan kun siinä kestää, toki palkan saamme joka ikiseltä minuutilta joka menee yli. Silti ottaa ihan periaatteesta päähän, vaikka ei näitä tilanteita onneksi usein ole, sen verran hiljaista meillä iltaisin on. Sitä paitsi on todella kiusallista puolin ja toisin, kun joku oikeasti tietämätön tulee viime hetkellä ja kolme minuuttia yli kysyy, että milloin te suljette. "Noo, itseasiassa mentiin kiinni tuossa muutama minuutti sitten..." Asiakasta nolottaa ja minua nolottaa, koska olen saattanut hänet kiusalliseen tilanteeseen koska olen ylitöissä hänen takiaan.
Kysymys kaikille ihmisille jotka vähättelevät tätä ongelmaa. Olisitko itse valmis olemaan toissä 5min ylimääräistä?
Varmaan moni olisi mutta entäpä 30min ylimäärästä niin että täytyy hoitaa muita työtehtäviä senki jälkeen.
Entäpä jos juuri sinun täytyisi aloittaa pahimmassa tapauksessa 30min aikaisemmin työpäiväsi jonkun idiootin takia joka ei huomio aukioloaikoja?
Ja mitäpä jos sama rumba toistuu joka päivä?
Niimpä. Tiedän että nämä esimerkit ovat kärjistettyjä mutta varmaan tajusitte idean. Harva ihminen haluaa/jaksaa käyttää omaa vapaa aikaansa työn tekemiseen.
Ja kaikille jotka inisevät että "Kyllä mä jaksasin ja osaisin" niin kivat teille. Teistähä voi tulla hyviä asiakaspalvelijoita. Voitte vaikka alottaa harjottelun sillä että seisotte 3 tuntia yhtäjaksosesti niiku useimmat asiakaspalvelijat :) Sehä on iha helppoa vai mitä?
T: Asiakaspalvelualalle kouluttautuva teini jota vituttaa paljon se että ihmiset kuvittelevat asiakaspalvelijan elävän heidän tarpeidensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppa aukeaa 9.00. Kuinka vaikeaa on tajuta, että sinne ei tungeta ennen kello yhdeksää? Tyhmyyden huippu.
Ovi on auki, henkilökuntaa paikalla -> liike on auki. Tämä on erittäin yksiselitteinen ja looginen ajatuskulku. Vaikka ovessa olisi aukioloajat, harva asiakas tietää kellonajan minuutilleen. Eri asia, jos liike avautuu klo 11 (lounaspaikka) ja ovi on auki seitsemältä. Se pitäisi kyllä huomata.
Aloittajan kannattaa kuitenkin kokeilla kahta peräti toimivaa ehdotusta: ovi kiinni, Auki / Suljettu kyltit riittävän isolla kirjoitettuna. Kolmas konsti: sammuta valot liikkeestä silloin, kun tuodaan tavarat vain ovesta sisään silloin, kun se on auki. Harva työntyy pimeään liikkeeseen.
Lasioven takana koputteleviin tehoaa myös ovella oleva suljettu verho, jolloin ei näe liikkeessä sisällä olevia.
Tai sitten ne sisään änkeävät asiakkaat hommaavat käytöstavat ja aivot. Kaksi peräti toimivampaa konstia.
Joo ja älkää odottako siinä ihan ovella, vaan vaikka autossa. Liike on toimtakunnossa kello 10.00 reikäleipä, eikä tarvi väistellä henkilökuntaa jotka seikkalevat vielä kahvikupin kanssa. Ei me ulos ajeta, mutta saattaa olla että siellä jotain siirrellään ja siivotaan ihan viime minuuteilla. Kassalla on kuitenkin tarkat ajat että mitään et saa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa liikkeissä aukioloajat eivät näy selkeästi tai vaihtelevat välillä. Ovet kiinni jos liike ei ole auki!
Meidän tapauksessa ne onkin, mutta ääliöt avaavat ne ominpäin nähdessään jonkun sisällä. Kyseessä siis lasinen liukuovi.
Mene nyt ihailemaan sitä lasista liukuoveasi.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja älkää odottako siinä ihan ovella, vaan vaikka autossa. Liike on toimtakunnossa kello 10.00 reikäleipä, eikä tarvi väistellä henkilökuntaa jotka seikkalevat vielä kahvikupin kanssa. Ei me ulos ajeta, mutta saattaa olla että siellä jotain siirrellään ja siivotaan ihan viime minuuteilla. Kassalla on kuitenkin tarkat ajat että mitään et saa ostettua.
Se on 10 reikäleipä eikä 10.00 reikäleipä.
Olen itse töissä opiskelujen ohella Hesellä, joka on kauppakeskuksen yhteydessä, ja kyllä vituttaa aina joka aamuvuorossa ne ihmiset jotka tulee siinä 10 min ennen aukeamista pyörimään kassalle ja ihmettelevät ja tuijottelevat keittiöön päin, että minkäs takia heitä ei palvella. Siinä on aina ennen avausta kova kiire kun pitäisi leikata tomaatit ja sipulit, mittailla paistorasvojen lämpötilat ja puhtaus ennen kuin niillä paistetaan mitään, avata kassat, viedä ketsupit ja muut mausteet saliin ja valmistaa muutamat hampurilaiset tiskiin odottamaan. Ja vaikka mitä muuta. Siinä sitten asiakkaat tuijottaa tiskillä painostavasti, että miksei saa palvelua, ja siinäkin menee hukkaan monta minuuttia kun joutuu menemään selittämään että hei me ei olla vielä auki ja että aukaistaan vasta 10 min päästä. Sitten asiakas lähtee turhaantuneen näköisenä pois, kun ei saanutkaan pikaruokaa.
Toinen vielä pahempi on se kun tullaan tiskille ja sanotaan että "hei tilaan kerrosaterian mut miten kauan menis kun mulla lähtis bussi viiden minuutin päästä?? Voinko saaada äkkiä sen??" Vinkki teille kaikille että jos haluat ehtiä bussiin 5 min päästä niin ÄLÄ TULE TILAAMAAN RUOKAA tai mene sitten seuraavalla bussilla. Voi luoja.
Vierailija kirjoitti:
Hei myyjäkollegat; saako teillä sanoa viime hetken asiakkaalle, että myymälä on suljettu/ollaan pian sulkemassa?
Meillä ei saa sanoa. Ketjun ohje on, että emme saa "häätää" asiakasta pois. Ei meillä ole mitään kuulutuksiakaan lähestyvästä sulkemisajasta. Täytyy palvella niin kauan kun siinä kestää, toki palkan saamme joka ikiseltä minuutilta joka menee yli. Silti ottaa ihan periaatteesta päähän, vaikka ei näitä tilanteita onneksi usein ole, sen verran hiljaista meillä iltaisin on. Sitä paitsi on todella kiusallista puolin ja toisin, kun joku oikeasti tietämätön tulee viime hetkellä ja kolme minuuttia yli kysyy, että milloin te suljette. "Noo, itseasiassa mentiin kiinni tuossa muutama minuutti sitten..." Asiakasta nolottaa ja minua nolottaa, koska olen saattanut hänet kiusalliseen tilanteeseen koska olen ylitöissä hänen takiaan.
Ohjeistuksen mukaan ei saa sanoa, mutta silti sanomme, liikkeemme on kauppakeskuksessa ja suljetaan klo 20, osa liikkeistä palvelee klo 21 asti ja iso ruokamarket klo 22 asti. Tosi sekavaa asiakkaalle siis, vaikka ovissa aukioloajat lukeekin.
Ollaan siis työkavereiden kesken päätetty, että ohjeistuksen vastaisesti sanotaan, samoin lasketaan rulo-ovea alemmas 5 min ennen sulkemisaikaa, tasalta sitten reilusti alemmas, jos liikkeessä on kassalla asiakkaita (heille sitten ovea nostetaan kun menevät ulos). Aikamoisia limbo-taitureita muuten välillä tunkee sisälle päin silloin :D
Kerran odottelin H&M:n aukeamista, aukeaa klo 10. Klo 9.30"rullaverho" (mikä hitto se virallinen nimi on :D) nousi vähän ja myyjä tuli ulos kumarassa jotain vaunua työntäen. Eikös 2 naista painellut päät kumarassa myyjän ohi hämärään liikkeseen jossa ei edes kaikki valot palaneet! Sokeakin olisi tajunnut, ettei ole auki vielä.
Kovasti kiljuivat poliisia ja boikottia kun vartija saattoi ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjeistuksen mukaan ei saa sanoa, mutta silti sanomme, liikkeemme on kauppakeskuksessa ja suljetaan klo 20, osa liikkeistä palvelee klo 21 asti ja iso ruokamarket klo 22 asti. Tosi sekavaa asiakkaalle siis, vaikka ovissa aukioloajat lukeekin.
Ollaan siis työkavereiden kesken päätetty, että ohjeistuksen vastaisesti sanotaan, samoin lasketaan rulo-ovea alemmas 5 min ennen sulkemisaikaa, tasalta sitten reilusti alemmas, jos liikkeessä on kassalla asiakkaita (heille sitten ovea nostetaan kun menevät ulos). Aikamoisia limbo-taitureita muuten välillä tunkee sisälle päin silloin :D
Meillä ei saa edes rulolla vihjaista.
Ei jumalauta. :O Kaikkea sitä onkin.