Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaaratiedotteet yleisellä hälytysmerkillä

Vierailija
15.05.2026 |

Mitä ihmettä tämä on olevinaan? Laitetaan vaaratiedote jonnekin puhelimen sovellukseen. EI! Kaikki ei todellakaan kulje tai nuku kännykkä korvalla.

Jos alkaa ilmatilassa suihkia droneja tai (toivottavasti ei ikinä) ohjuksia niin pillit soimaan niin, että kaikki ne kuulee! Myös vanhukset jotka ei vietä aikaansa nenä kiinni luurissa. 

Itselle tuli tämä viime aamuyön "hälytys" ilmi vasta kun avasin aamulla radion ja kuulin uutiset.

Henkeä ja terveyttä uhkaavan tilanteen varoitukset ei voi olla kännykän varassa!

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.

ei mennyt taaskaan putkeen sisäministeri Mari Rantasen vastuulla olevat asiat. Eipä kai, kun frouvan intressipiiri on fasistioikeisto ja sitä ruokkiva Venäjä. "miehitetään kaikki virastot meikäläisillä niin meininki on toisenlainen".

Vierailija
2/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin klo 09, olis mennyt puhelimen tiedotteet hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama täällä. Avasin aamulla tietokoneen ja etusivulla uutinen yöllisestä hälytyksestä. Kiva kiva, asun uudellamaalla. Pahimmassa tapauksessa olisi ollut tähtitaivas katon tilalla herätessä...

Vierailija
4/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuli radiosta uutisissa, että hallitus kaavailee jatkossakin jotain tekstiviesti hälytystä. Nythän tämä 112 sovellus ei edes toiminut niinkuin pitää. Miksi meillä on hälytyssireenit jos niitä ei käytetä vaaran uhatessa? 

Ei voida laittaa yhteiskuntaa puhelimen hälytysten taakse.

Vierailija
5/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama täällä. Avasin aamulla tietokoneen ja etusivulla uutinen yöllisestä hälytyksestä. Kiva kiva, asun uudellamaalla. Pahimmassa tapauksessa olisi ollut tähtitaivas katon tilalla herätessä...

Et ehkä olisi herännytkään katselemaan tähtitaivasta.

Vierailija
6/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. No mä kyllä heräsin hornetien jylinään. Aloin googlata, ja vaaratiedote löytyi pian.

Vierailija
7/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raujoitukaas vähän ei ollut kuin pelkkä mahdollinen uhka 

Vierailija
8/35 |
15.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ehkä olisi herännytkään katselemaan tähtitaivasta.

Pahus, tuo ei edes tullut mieleen ;)

Vierailija
9/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisissa luki, että jatkossa tulee vaaratiedote 112 sovelluksella. Kuka ostaa mulle älypuhelimen? Sossuko? Tavallisella oon pärjännyt kun en tarvi mitään sovelluksia. En varmasti ole ainoa tässä maassa jolla ei ole älypuhelinta. Meillekö eo millään sitten saada infoa taivaalta tulevista uhkista? Miksi on sireenit olemassa jos niitä ei soiteta?

Vierailija
10/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en halua herätä hälytyssireenin ääneen jos alue on tyyliin väliä Helsinki-Porvoo eikä droonista ole edes kunnollista havaintoa. Jatkan mieluummin nukkumista.

Vierailija
11/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uutisissa luki, että jatkossa tulee vaaratiedote 112 sovelluksella. Kuka ostaa mulle älypuhelimen? Sossuko? Tavallisella oon pärjännyt kun en tarvi mitään sovelluksia. En varmasti ole ainoa tässä maassa jolla ei ole älypuhelinta. Meillekö eo millään sitten saada infoa taivaalta tulevista uhkista? Miksi on sireenit olemassa jos niitä ei soiteta?

Eikö se päde edelleenkin, että radiossa kerrotaan ja tv:n ruudulla näkyy teksti vaaratiedote? Tuskin se on poistunut. Tietysti jos jotain tapahtuu öiseen aikaan niin harva nukkuu radio auki.

Vierailija
12/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sireenit on oikeita tilanteita varten.

Vierailija
13/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaasu vaarassa kemikaalit pysytään sisällä eikö niin.  Muuten pitää kyllä käyttää järkeä .  Mutta siivoa nyt se mahdollinen sirpale suojasi omassa talossa sieltä romut pois.  Ikkunaton paikka.  Meillä ei ole ikkunatonta kuin naapuritalon kellari.  

Vierailija
14/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse en halua herätä hälytyssireenin ääneen jos alue on tyyliin väliä Helsinki-Porvoo eikä droonista ole edes kunnollista havaintoa. Jatkan mieluummin nukkumista.

Mä kyllä haluan mielummin herätyksen kuin sen, että tosipaikan tullen olisin missannut mahdollisuuden pelastautua vaan nukkumalla. Tässä maailman tilanteessa se oikea hälytys voi hyvinkin olla nurkan takana...

Vierailija
15/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävää, että tämä kaikkein toimivin ja yksinkertaisin tapa hälyttää ei ole juolahtanut yhdenkään päättäjän mieleen.

Tai no, pikemminkin ehkä hämmästyttäisi nykyisessä Suomessa se, että päättäjät onnistuisivat edes yhden kerran tekemään viisaan päätöksen.

Hölmöys on vallitseva tila nykyisin.

Hälytys saadaan lähtemään hyvin nopeasti, tarvittaessa yksilöidylle alueelle. Näitä voivat sitten tukea muut hälytysjärjestelmät tarvittaessa.

Näin oli ainakin silloin kun itsen noiden asioiden kanssa olin vielä tekemisissä.

Vierailija
16/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu korvstulppien takaa hälytyksiä. Ellei ole sellainen että se ohittaa ne. Tietyn aikaa ei ole korvatulppia. 

Vierailija
17/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit olla rappukäytävässä suojassa jos ei ole ikkunoita mutta ikkunat ei sua suojaa .  Tee turvallisuuskävely ja katsele vähän.  Poista sieltä kellarista rojut ja laita pari patjaa ja säilykkeitä . Taskulamppu. Karkkipusseja. Mehua. Yleensä sä et voi sinne mennä tulipalossa joten sekin on vain näitä muita varten . 

Vierailija
18/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ulkomaalaiset ei täältä pääse mihinkään pakoon nyt senkin huomasitte jo korona ja nyt tämä  . Et pääse pois täältä . Jos olet menossa mene nyt omaan maahasi. Nytkään ei laivat liikkunut eikä lennot et mieti. 

Vierailija
19/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä haluan mielummin herätyksen kuin sen, että tosipaikan tullen olisin missannut mahdollisuuden pelastautua vaan nukkumalla. Tässä maailman tilanteessa se oikea hälytys voi hyvinkin olla nurkan takana...

Tosipaikassa ohje on pysyä sisällä. Eli siellä missä luultavasti olit yöllä ellet nuku ulkona teltassa. Nyt vaan ei tarvinnut herätä panikoimaan turhasta. 

Vierailija
20/35 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kaasu vaarassa kemikaalit pysytään sisällä eikö niin.  Muuten pitää kyllä käyttää järkeä .  Mutta siivoa nyt se mahdollinen sirpale suojasi omassa talossa sieltä romut pois.  Ikkunaton paikka.  Meillä ei ole ikkunatonta kuin naapuritalon kellari.  

Meillä ns. väestönsuoja on kahden eri rapun kellarivarasto. Kiinteät häkkiseinät ja kolme käytävää niiden välissä. Niitä 20 komeroa ei niin vaan tyhjennetä/siivota ja kaikilla on omat riippulukot häkeissä. Sinne ei mahdu kuin muutama ihminen ja koko talossa on asuntoja n. 100 ja niissä 1-6 asukkia per asunto. Ahdasta tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi