Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olla parempi ystävä??? Kukaan ei koskaan kutsu meitä :(

Vierailija
06.09.2021 |

Minä, mies vähän alle 40v ja pieni lapsi. Olemme kutsuneet useita ystäviä meille kylään, olemme tarjonneet hyvän kahvitarjoilun, tai ruoat ja lapset ovat esim leikkineet. Miksi meitä ei vastakutsuta koskaan kenenkään luo? ☹️🥺 Tai pyydetä mihinkään?

Viimeksi meillä ollut mm lapsemme kummit vierailulla syömässä, keväällä. Eivät ole kutsuneet heille kylään kertaakaan sen jälkeen edes kahville😔

Lisäksi:

Lapsemme ystävän vanhemmat meillä syömässä. Eivät koskaan kutsu heille takaisin leikkimään tai meitä koko perhettä kahville.

Tuttavaperheemme oli meillä lasten naamiaisjuhlassa, viime syksynä, sen jälkeen, eikä siis koskaan meitä ei ole kutsuttu heille.

Lapsuudenystävät järjestävät isoja rapujuhlia toisella paikkakunnalla, meitä ei koskaan kutsuta😔

Sisarukset perheineen, on yritetty pyytää meille päin, ja yhteisille lomille, aina kieltäytyvät. Pitkä matka ja toisilla aina jotain muita suunnitelmia vaikka asutaan samalla paikkakunnalla.

Sosiaaliset vuorovaikutustilanteet, teemmekö jotain väärin? Mitä se voisi olla? Emme sotke, emme ole eriskummallisia..

Instan mukaan koko ajan tapailevat ihmisiä ja järjestävät tapahtumia😞 mutta meitä ei pyydetä mukaan

Haluisin olla näiden kaikkien perheiden ystävä, mutta en kehtaa ehdottaa aina yksipuolisesti jotain😔 Kutsua taas uudestaan meille? Enää ei kai koronan piikkiin voi laittaa, kun kaikki rokotettuja ihmisiä.

Yksi ystäväperhe on, jossa äiti on iloinen ja aktiivinen ja he aina tulevat ja kutsuvat myös heille! 🥰 ovat fiksuja ja hauskoja!

Tämä koko elämä masentaa. Luulin että lapsen tutustuisi ihmisiin. Luulinpa väärin. Miten tästä
eteenpäin?

Kommentit (880)

Vierailija
301/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hyvin tyytyväinen, että koronan takia kyläilyt ja kutsumiset sai ongelmitta jätettyä pois.

Itse inhoan juhlien järjestämistä. Järjestän kyllä, jos on pakko ja silloin huolehdin kaikesta ihan täydellisesti, mutta onneksi vain harvoin on pakko.

Järjestän aika mielelläni vaikka kahden perheen yhteisiä luontoretkiä, jolloin homman nimi on se, että ajelemme jonnekin tiettyyn aikaa ja molemmat perheet ottavat eväänsä mukaan. Menemme kävelemään jonkun tietyn reitin, esimerkiksi kerran kävelimme ystäväperheen kanssa noin 12 km ja välillä pysähdyimme syömään kauniille paikalle. Kävely meni tosi kivasti, saimme jutella rauhassa kävellessä ja syömiset olivat mieluisia kaikille, sillä ne olivat ihan itse tehtyjä. Retken jälkeen lähdimme taas omille teillemme ja kaikesta jäi hyvä fiilis, tuli ulkoilua ja juteltua, lapset viihtyivät tosi hyvin myös.

Me toivotaan ystäviä, joita voi kutsua myös sekä kotiin että mökille, siten että lapsikin oppii, mitä ovat perheystävät. Ei haluta nähdä vain kahviloissa ja patikoimassa.

Mitä on perheystävät? Onko se jokin pakollinen ystävämuoto, mikä pitää jo lapsuudessa oppia?

Itse asiassa juu. Aika usein huomaan miettiväni, että tosi moni täällä kirjoittava vaikuttaa kovin kaapissa kasvaneelta. Ei ole ollut ystävien ja tuttavien piiriä, joiden luona olisi käyty ja joiden kanssa olisi auteltu puolin ja toisin toisiaan ja oltu tekemisissä. Lapset kasvavat ymmärtämättä omaan perheensä sosiaalisia suhteita ympäristöön ja jäävät tältä osin vammautetuiksi, alimmaksi paarialuokaksi jonka kanssa kukaan ei ole tekemisissä. Ei tämä ole normaalia laumaeläimille. 

Sitten lähetetään päivähoitoon ja kouluun arka lapsi, jolle on vakuuteltu että hän on arvokas ja tärkeä (vaikka perhe ei ole koska kukaan ei edes käy kylässä eikä itse käydä missään eikä edes tervehditä vastaantulijoita). Siinä tulee valtava sisäinen ristiriita, jonka lapsi helposti ratkaisee ylimielistymällä ja ahdistumalla. Seuraukset ovat sitten ikäviä. 

Olisi kiva tietää, moniko täällä ihmisiä vihaava on kasvanut juuri näin. 

Minusta ainakin on kasvanut ihmisvihaaja juurikin päinvastaisessa syystä. Lapsuudenkodissa oli tapana kyläillä sukulaisten ,tuttavien, vanhempien ystävien ja kaikenmaailman kumminkaimojen ja kauppalankojen kesken. Lapselle äärimmäisen tylsää kun pyntätään "nätiksi" ja pitää olla reipas, hyväkäytöksinen ja muuten huomaamaton. Paljon mieluummin olisin halunnut olla ihan vaan perheen kesken kotona. Ikinä ei vanhemmat muille ihmisille sanoneet, että nyt ei sovi meille. Ei kiinnosta pätkääkään kyläilyt yhtään missään. Pitkälti illat ja viikonloput menee lasten harrastuksissa, joten eipä ole aikaakaan mihinkään ylimääräiseen vieraiden hyysäämiseen. Toki lasten kaverit saa käydä silloin tällöin leikkimässä. Pitkälti kyllä kaveritkin on siellä harrastuksissa.

Vierailija
302/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Suomalainen on itsekäs juntti, joka välittää vain omasta navastaan.

Miksi pitäisi muiden navoista välittää? Itse ainakin viihdymme vapaalla ihan parhaiten oman perheen kesken. Kontakteja muihin ihmisiin tulee muutenkin sekä itselle että lapsille ihan tarpeeksi muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä liian hienoa? Siis että ne vois tuntea kotinsa vaatimattomaksi?

Meillä on siistiä ja harrastan sisustamista, ja tykkään panostaa myös esteettisesti kauniisiin tarjoiluihin, mutta lähes kaikilla heillä jotka luettelin, on paljon ”hienompaa” eli isompi asunto esim kattohuoneisto tai omakotitalo.

Ette siis usko miten olen surrut tätä. Olen miettinyt miten ollaan loukattu, olemmeko sanoneet jotain tyhmää, haukkuneet jotain, onko mies päästänyt jonkun typerän vitsin, puhunut päälle. Olen hakenut vikoja vaikka mistä 🥺☹️

Toisaalta tuo yksi perhe on, jossa molemmat vanhemmat ovat tosi reippaita, ja he aina haluavat tulla meille. Se pistää miettimään että jos meissä ei olekaan vikaa? Miten lähestyä näitä ihmisiä (enää?) jotka ovat meillä olleet mutta eivät kutsu heille..? Ei mitenkään vai pyytää kerta toisensa perään yksipuolisesti

Ap kiittää

harrastan sisustamista ja kaikilla on niin hienoa, mikset vielä opettelisi ruotsia. vika voi olla siinä että haisette pahalle. harrastan sisustamista kertoo kaiken tarvittavan-kukaan ei viitsi kuunnella omaakehuasi.

Vierailija
304/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kun arvaan: ap. on fysioterapeutti. Kuulostaa juurikin siltä.

Vierailija
305/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on siistiä ja harrastan sisustamista, ja tykkään panostaa myös esteettisesti kauniisiin tarjoiluihin, mutta lähes kaikilla heillä jotka luettelin, on paljon ”hienompaa” eli isompi asunto esim kattohuoneisto tai omakotitalo.

Ette siis usko miten olen surrut tätä. Olen miettinyt miten ollaan loukattu, olemmeko sanoneet jotain tyhmää, haukkuneet jotain, onko mies päästänyt jonkun typerän vitsin, puhunut päälle. Olen hakenut vikoja vaikka mistä 🥺☹️

Toisaalta tuo yksi perhe on, jossa molemmat vanhemmat ovat tosi reippaita, ja he aina haluavat tulla meille. Se pistää miettimään että jos meissä ei olekaan vikaa? Miten lähestyä näitä ihmisiä (enää?) jotka ovat meillä olleet mutta eivät kutsu heille..? Ei mitenkään vai pyytää kerta toisensa perään yksipuolisesti

Ap kiittää

harrastan sisustamista ja kaikilla on niin hienoa, mikset vielä opettelisi ruotsia. vika voi olla siinä että haisette pahalle. harrastan sisustamista kertoo kaiken tarvittavan-kukaan ei viitsi kuunnella omaakehuasi.

Tuolla koulutustaustalla Ap varmasti puhuu myös ruotsia. 😘 Tsemppiä sinulle pahaan oloosi

Vierailija
306/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paradoksisti kirjoitti:

Puhu heidän lempiaiheestaan; heistä itsestään. 

Yht'äkkiä oletkin hyvä tyyppi, luulevat sinua samanlaiseksi,

kun eivät hoksaa puhuneen itsestään koko ajan.

Tämä on niin totta! 😬

Vierailija
307/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää

Pitäisikö sinun mieliksesi valehdella, että koti on sotkuinen ja paskainen läävä?

Ap kertoo että koti on siisti ja panostaa siihen, ja kiva on myös vieraille kyläillä tämmöisessä.

Ap harrastaa sisustamista, sinä harrastat netissä haukkumista 😋

Vierailija
308/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää

Pitäisikö sinun mieliksesi valehdella, että koti on sotkuinen ja paskainen läävä?

Ap kertoo että koti on siisti ja panostaa siihen, ja kiva on myös vieraille kyläillä tämmöisessä.

Niinhän tuota teet sinäkin. 😋

Vierailija
309/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaile itseäsi, että et ole sellainen 100% äiti... Mä en ainakaan jaksa yhtään, kun ollaan pikkulapsiperheessä kylässä ja lapset saavat keskeyttää keskustelut ihan koko ajan, ja kaikki pyörii muutenkin vain ja ainoastaan lapsissa. Ja juu, minullakin on lapsia. 

Tai lapsenne, käyttäytyykö kivasti toisia lapsia kohtaan? En ole enää mennyt yhden kaverin luokse kun antoi lapsensa kiusata lastani. Tämä isompi poika piti leluja ylhäällä eikä antanut poikani koskea niihin ja siitähän seurasi itkua, toinen vain lällätteli 😑 5 vuotta on jo tuosta visiitistä! Omat lapseni olen kasvattanut niin että vieraiden annetaan leikkiä omilla leluilla ja ollaan siten vieraanvaraisia.

Vierailija
310/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla koronavälttelyä. Osa ei ole varmaan tottunut vuoroin kylään -tapaan ja tarjoilujen valmistamiseen. Entä heidän arkikiireet. Onko heillä tiedossa pätevä syy, että missä lapsen äiti on, koska osa voi ajatella että isä vei lapsen äidiltä – että pelkääkö joku sitä asiaa. Varmasti on lapselle ja sinulle vielä uusia kavereita tiedossa, onneksi on se yksi kiva jo. Joskus se vaatii vähän etsimistä että sopiiko toisten kanssa yhteen ja onko yhtä aktiivinen kyläilijä. 

.

Mitäh? Pätevä syy miksi isä vei lapsen äidiltä, ei nyt meni kyllä ohi. Apn perhe toivoo vastakutsua, ei kukaan ole vienyt mitään tai ketään nyt keneltäkään

Ohis

Tulee mieleen missä toinen vanhempi on tai lapsen äiti. Ei sillä että haluaisi täällä tietää kun se ei kiinnosta. Mutta joillekin se tulee mieleen tuolla ulkona, anteeksi nyt vaan.

Toinen vanhempi on siis mitä…?

Joillekin tulee mieleen mikä..?

Ulkona..?

Anteeksi, mutta ainoastakaan lauseestasi ei saa selvää.

Luin kanssa aloituksen pari kertaa ensin. Varmaan joku muukin lukenut aloituksen ns.väärin.

Aloituksen voi lukea niin että isä kirjoittaa ja hänellä on lapsi, mutta oikeasti tässä on kyseessä perheen äiti joka kirjoittaa ja hänellä on mies sekä lapsi.

Vierailija
311/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää

ja kiva myös vieraiden kyläillä joita ei näy eikä kuulu vaikka on polvillaan rukoiltu. minulle on sama onko läävä vai ei sitäpaitsi sinäkään et sitä tiedä, uskot vain kun korkeastikoulutettu sisustusta harrastava niin sanoo. eikä se edes osaa sitä ruotsia. ps olen persu.

Vierailija
312/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla koronavälttelyä. Osa ei ole varmaan tottunut vuoroin kylään -tapaan ja tarjoilujen valmistamiseen. Entä heidän arkikiireet. Onko heillä tiedossa pätevä syy, että missä lapsen äiti on, koska osa voi ajatella että isä vei lapsen äidiltä – että pelkääkö joku sitä asiaa. Varmasti on lapselle ja sinulle vielä uusia kavereita tiedossa, onneksi on se yksi kiva jo. Joskus se vaatii vähän etsimistä että sopiiko toisten kanssa yhteen ja onko yhtä aktiivinen kyläilijä. 

.

Mitäh? Pätevä syy miksi isä vei lapsen äidiltä, ei nyt meni kyllä ohi. Apn perhe toivoo vastakutsua, ei kukaan ole vienyt mitään tai ketään nyt keneltäkään

Ohis

Tulee mieleen missä toinen vanhempi on tai lapsen äiti. Ei sillä että haluaisi täällä tietää kun se ei kiinnosta. Mutta joillekin se tulee mieleen tuolla ulkona, anteeksi nyt vaan.

Ulkona..?

Luin kanssa aloituksen pari kertaa ensin. Varmaan joku muukin lukenut aloituksen ns.väärin.

Aloituksen voi lukea niin että isä kirjoittaa ja hänellä on lapsi, mutta oikeasti tässä on kyseessä perheen äiti joka kirjoittaa ja hänellä on mies sekä lapsi.

No sulla on kyllä lukihäiriö tai ymmärtämisen häiriö

Vierailija
313/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä keskustelussa nyt kulkee kaksi lankaa, yhdessä puhuvat he, joilla aidostii on ystäväpariskuntia, perheystäviä, joiden kanssa kanssakäyminen on heille tärkeää, sitä pidetään yllä ja arvostetaan, haetaan erilaisia ratkaisuja, jne.

Toisessa puhuvat he, joiden kanssakäyminen on enemmän tuttavatasolla, lasten kaverien vanhemmat, etäisemmät sukulaiset, jne joiden kanssa kanssakäyminen on vähän kiusallista, pakottavan tuntuista, jne. ja näin ollen pitävät turhana koko hommaa.

Tietenkään nämä kaksi eivät kohtaa.

Sillä kuitenkaan ei ole mitään merkitystä, sillä nyt puhuttiin apsta, joka kertoi nimenomaan haluavansa ensimmäisen kaltaisia perheystäviä enemmän kuin yksi pariskunta.

Jostain syystä tämä tuntuu olevan porukan kaksi mielestä todella ärsyttävää ja sitä pitää pilkata, mennen niin pitkälle, että perheystävistään kertovia ruvetaan kuvailemaan kovin ikävästi. Tietysti kiinnostavaa olisi tietää, miksi asia herättää näin voimakkaan reaktion, mutta ehkä se ole ketjun aihe eikä siitä ole aplle apua.

Monta hyvää neuvoa on tullut, niistä minäkin komppaan neuvoja lisätä rentoutta kanssakäymiseen mahdollisimman paljon lähtien aina tapaamisen ehdottamisesta.

Ne etäisemmät tuttavaperheet eivät muutu perheystäviksi sillä että AP niin haluaa. Selkeästi näillä nyt vaan on itsellään muita läheisempiä ystävä/sukulaisperheitä kuin APN perhe. AP vaan ei tajua tätä. Vinkvink.

Apllä on kaksi mahdollisuutta. Joko etsii uusia ystäväperheitä tai sitten kutsuu entisiä välittämättä vastavuoroisuudesta. Aika harvoin itseasiassa on esim omilla kavereilla sellaisia perheitä, joiden kanssa kaikki oman perheenjäsenet viihtyisi. Tällöin on väkinäistä pakolla viettää aikaa yhdessä tai järjestää mitään sen enempää.

Vierailija
314/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli epäsosiaaliset vanhemmat, ja olen samaa mieltä että lapsen kanssa pitää vähän opettaa sosiaalisuutta ja rohkaista tapaamaan ihmisiä ja välillä tavata kotona ja muiden kotona. MUTTA. Ei minusta siksi kasvanut ihmisvihaaja (no, en minä suinkaan enää sellainen ole tai edes pahin tapaus, viihdyn vain pienen piirin kesken). Vaan siksi, että minua kiusattiin. Miksi ihmiset kiusaavat, nälvivät, alistavat erilaista ihmistä joka ei tee kellekään mitään pahaa, on ehkä vain ujo? Niissä ihmisissä on se syy miksi ihmisiä vähän kartan nykyään.

Vierailija
315/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää

Ap harrastaa sisustamista ja haluaa kutsua ihmisiä kotiinsa katsomaan sisustustaan. No minäpä en harrasta sisustamista enkä kutsu kotiini ketään ihastelemaan sisustustani. Kutsun kyllä kotiini ihmisiä, mutta en ap:n kaltaisia. Eikä kotini ole sotkuinen eikä paskainen läävä. Olen kyllä käynyt ap:n kaltaisilla kylässä, kun on kutsuttu. Ihan vain kohteliaisuuttani olen vastannut kutsuihin myöntävästi. Ikävä kyllä mulle on tästä ketjusta tullut mielikuva, että ap on vain tyhjä kuori, joka yrittää miellyttää muita, jotta muut tekisivät kuten hän haluaa. 

Hienoja ruokia saa ravintoloistakin, jos haluaa. Moni aloittajan kutsumista ei todennäköisesti vain kehtaa kieltäytyä kutsusta. Tulevat, kun kutsutaan, mutta eivät olisi lainkaan pahoillaan, vaikka koskaan enää ei kutsuttaisi. Kannattaisi ehkä kodin sisustamisen sijasta keskittyä enemmän itsensä kehittämiseen ja siihen, että tulisi muiden silmissä mielenkiintoisemmaksi kuin uudet ikkunaverhonsa. 

Vierailija
316/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kysytkö kutsumiesi ihmisten puolesta, miten olla parempi ystävä? Alustuksestasi jäi vahvat fibat, että heidän sietäisi olla parempia ystäviä teille.

Vierailija
317/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ohis

Ulkona..?

ja sinulla on aivovaurio.

Vierailija
318/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kiittää

Ap harrastaa sisustamista ja haluaa kutsua ihmisiä kotiinsa katsomaan sisustustaan. No minäpä en harrasta sisustamista enkä kutsu kotiini ketään ihastelemaan sisustustani. Kutsun kyllä kotiini ihmisiä, mutta en ap:n kaltaisia. Eikä kotini ole sotkuinen eikä paskainen läävä. Olen kyllä käynyt ap:n kaltaisilla kylässä, kun on kutsuttu. Ihan vain kohteliaisuuttani olen vastannut kutsuihin myöntävästi. Ikävä kyllä mulle on tästä ketjusta tullut mielikuva, että ap on vain tyhjä kuori, joka yrittää miellyttää muita, jotta muut tekisivät kuten hän haluaa. 

Hienoja ruokia saa ravintoloistakin, jos haluaa. Moni aloittajan kutsumista ei todennäköisesti vain kehtaa kieltäytyä kutsusta. Tulevat, kun kutsutaan, mutta eivät olisi lainkaan pahoillaan, vaikka koskaan enää ei kutsuttaisi. Kannattaisi ehkä kodin sisustamisen sijasta keskittyä enemmän itsensä kehittämiseen ja siihen, että tulisi muiden silmissä mielenkiintoisemmaksi kuin uudet ikkunaverhonsa. 

Vitsi sulla on kyllä paha olo, kun jaksat kirjoittaa näitä haukkumisiasi tänne.

Ap harrastaa sisustamista, mutta kertoi että kutsu ketään katsomaan mitään, vaan ystäviksi heille, ja lapselleen. Luetun ymmärtäminen… Vai et vain halua ymmärtää🙄

Vierailija
319/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Ohis

Ulkona..?

ja sinulla on aivovaurio.

🥰😘

Vierailija
320/880 |
08.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, tuota tapahtuu siis muillekin! Luulin että meillä on ainutlaatuinen tilanne, kuvaamasi olosuhteet ovat koko lailla samanlaiset kuin omamme, ja olen ottanut sen itseeni. Tavallaan lohdullista kuulla että on muitakin joilla samanlaista.

Kuulostat symppikseltä ap, ja toivon teille kaikkea hyvää, älä välitä, ihmisten välillä, perheidenkin, on ihmeellisiä dynamiikkoja eivätkä ne johdu välttämättä itse perheistä tai niiden jäsenistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän