Pieni pyyntö puhelinmyyjältä
Kun puhelinmyyjä soittaa, niin voisitko pliiiis kuunnella sen asian ennenkuin lyöt luurin korvaan? Kun meillä on selkeät säännöt siitä, että jos eivpäästä esittämään asiaa, asiakkaalle soitetaan uudelleen niin monta kertaa että kuuntelee. En saa laittaa numeroa pois listalta siis jos itseni esiteltyäni tulee luuri. Ja noin ylipäätään olisi kohteliasta sanoa "minua ei kiinnosta tämä, kiitos hei" ennen puhelimen sulkemista. Teen tätä työkseni, jotta minullakin olisi rahaa ruokaan ja asumiseen, en kiusatakseni sinua. En myöskään valitse soitolleni tahallani sitä hetkeä kun olet syömässä/kaupassa/töissä/lomalla/kiireinen/kipeä/väsynyt. Äläkä käytä kiirettä tekosyynä päästäksesi minusta nopeasti eroon koska silloin sinulle soitetaan uudestaan.
Kiitos.
Kommentit (158)
4:nen jatkaa: en valitettavasti voi olla vastaamatta puhelimeen työaikana, kuuluu ihan työhöni olla tavoitettavissa. Ja kun ne teidän numerot EI mun puhelimessa näy, että "puhelinmyyjä soittaa". Mutta edelleen suurempi ongelma on tuo, että teillä ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja kun te soittelette itsellenne ventovieraille ihmisille.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 02:37"]Tuolle pakkkomielteiselle pojallesi terkut, että me emme voi ottaa tilauksia tai lahjoituksia alaikäisiltä.
Itse olen puhelinmyynnissä töissä, tai semmoisessa hyväntekeväisyyskeräyksessä. Minä kunnioitan jokaista ihmistä, jolle soitan. Hirmuisen paljon tykkään työstäni, koska suurin osa ihmisistä, joille soitan, ovat todellakin ok. Joskus olen soitellut paikallisiin yrityksiin johtoportaalle. Ai hyvän tähen, jos joku ryhtyy siellä toisessa päässä riehumaan yhdestä puhelinsoitosta, niin kerron perheyrityksessäni vaivihkaa, että en tykkää tuosta yrittäjästä.
Muistakaa puhelinmyyjälle kiljuessanne, että meitä on monta akateemisesti koulutettua aikuista ihmisiä, joita vain hymyilyttää, kun meuskaatte. Minä teen soitteluita muutamia tunteja viikossa, salaa lisätienestiksi. Opiskelen aikuisiällä teologiaa, ja te ootte hassuja!
[/quote]
Luitko itse tuon tekstisi ennen lähettämistä?
Kyseisen pojan huoltajahan tuossa kysyi, onko oikein, että puhelinmyyjä lyö luurin lapsen korvaan. Vaikka ette saisikaan tehdä kauppaa alaikäisen kanssa, eikö teillä ole ammattilaisen ja aikuisen velvollisuus hoitaa kanssakäyminen kunnialla loppuun? Ei siis "lyödä luuria korvaan".
Kerrot kunnioittavasi ihmisiä, mutta parjaat jonkun toisen lasta "pakkomielteiseksi" yhden lyhyen viestin perusteella.
Lisäksi kerrot tekeväsi töitä "salaa lisätienestiksi", eli moraalisi on kyseenalainen ja loukkaat veronsa maksavia, eli aika montaa ihmistä. Pimeä työ ei ole kenenkään kunnioittamista.
Kerrot opiskelevasi teologiaa. Se saa meidät muut tekemään yllä olevien perusteella johtopäätöksiä muidenkin teologiaa opiskelevien ja teologien moraalista.
Senkin hassu!
Kiitos. Hyvä kun kerroit. Jätän seuraavan kerran linjan auki ja jatkan askareitani.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:26"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 17:04"]
Etkö tajua ettei minua kiinnosta kuunnella mikä se tuote on, kun en sitä osta oli se mikä hyvänsä.
[/quote]
Taidat olla just niitä, jotka sanoo heti puhelun alussa, ettei tilaa mitään, mutta pöksyt märkinä kyselee sitten lopulta kolmattakin lehteä...
[/quote]
Keksi parempi provo.
[/quote]
Ota ensin selvää, mitä provo tarkoittaa.
Mun strategiani on nykyään ystävällisyys. Joskus töissä työkaverit naureskelee kun kuuntelee kun vastaan puhelinmyyjälle. En ole enää vuosiin tilannut mitään mutta pyrin käyttäytymään silti ystävällisesti mutta napakasti. On se myyjäkin saatu joskus nauramaan kun kaupittelee jotain naisille suunnattua juttua ja kerron omalla tavallani kuinka olen ihan väärää kohderyhmää. Ei minua kiinnosta mikään muu kuin koirat ja metsässä rymyäminen
Ensinnäkin, sä alat sen maratonjaarittelusi eikä sinne väliin saa sanottua mitään. Jos saisin vuoron niin sanoisin kohteliaasti että en osta mitään, en nyt enkä huomenna. Enkä osta vaikka kuinka tarjoat ja kuinka olisi halpa tarjous. EN ja EN. Mä en osta puhelinmyyjiltä yhtään mitään.
Ja se uudelleensoittaminen ei haittaa mua. Heti ekan puhelun jälkeen laitan sut mustalle listalle ja sen jälkeen saat soittaa niin monta kertaa kuin ikinä haluat, mun puhelin ei soi enkä mä edes tiedä että sä soittelet. Joten siinä soittelet. Onneksi teikäläiset soittelee enää hyvin harvoin, kiitos markkinointieston.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 02:37"]
Tuolle pakkkomielteiselle pojallesi terkut, että me emme voi ottaa tilauksia tai lahjoituksia alaikäisiltä.
Itse olen puhelinmyynnissä töissä, tai semmoisessa hyväntekeväisyyskeräyksessä. Minä kunnioitan jokaista ihmistä, jolle soitan. Hirmuisen paljon tykkään työstäni, koska suurin osa ihmisistä, joille soitan, ovat todellakin ok. Joskus olen soitellut paikallisiin yrityksiin johtoportaalle. Ai hyvän tähen, jos joku ryhtyy siellä toisessa päässä riehumaan yhdestä puhelinsoitosta, niin kerron perheyrityksessäni vaivihkaa, että en tykkää tuosta yrittäjästä.
Muistakaa puhelinmyyjälle kiljuessanne, että meitä on monta akateemisesti koulutettua aikuista ihmisiä, joita vain hymyilyttää, kun meuskaatte. Minä teen soitteluita muutamia tunteja viikossa, salaa lisätienestiksi. Opiskelen aikuisiällä teologiaa, ja te ootte hassuja!
[/quote]
Te hyväntekeväisyyskauppiaat olette pahimpia. Varjele jos ei teiltä osta tai lahjoita niin alkaa syyllistäminen. Että kuinka lapset kärsii ja sinä paha ihminen et halua auttaa. Ostat vaan niillä rahoillasi turhuuksia. Siinä menee kyllä se viimeinenkin auttamishalu.
Puhelinmyyjälle pyyntö täältä myös. Lopeta siihen vastaukseen "ei kiitos" äläkä pakkokauppaa sitä tuotettas! Hanki parempi työ jos noin kismittää.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:17"]
Mutta miksi lyöt luurin korvaan? Kun esittelen itseni ja kerron mistä on kyse, siihen menee n 15 SEKUNTIA. Sen jälkeen voit kertoa kiinnostaako sinua vai ei koska kysyn sitä. Molemmille jäisi mukavampi mieli kun asiallisestiu kertoisit että et ole ko. tuotteesta/palvelusta kiinnostunut ja kiitos hei. Miksi sinulla on oikeus kohdella puhelinmyyjää kuin arvotonta saastaa?
ap
[/quote]
Tänään mulle soitti puhelinmyyjä ja päätin tämän keskustelun muistaen testata sitä, että kuuntelen hänen asiansa ja sanon sitten kohteliasti etten ole kiinnostunut, jotta selviäisin puhelusta siinä 15 sekunnissa, kuten aloittaja ketjussa kertoi aikaa tähän kuluvan. Ei mennyt ihan kuten strömsöössä.
Myyjä aloitti puhelun esittelemällä itsensä ja kertomalla mistä firmasta soittaa. Firman nimi ei sanonut minulle mitään mutta osasin arvata hänen kaupittelevan jotain.
Sitten myyjä kysyi, mitä minun tiistaipäivääni kuuluu. Tästä hieman hämmästyin, mutta kaiketi se on kohteliasta kysyä, vaikka siihenkin toki tuhlantuu asiakkaan kallista aikaa ns. turhuuteen. Vastasin hänelle kuitenkin yleismalkaisesti, että eipä tässä mitään ihmeempiä kuulu.
Sitten myyjä kertoi minun osallistuneen joskus johonkin terveysaiheiseen kyselyyn, jonka tiimoilta hänellä olisi lisäkysymyksiä. Minä totesin että jaa. Sitten hän kysyi, käytänkö mitään vitamiinivalmisteita ja minä vastasin käytäväni kalaöljykapseleita suht säännöllisesti. Hän kysyi minkä valmistajan tuotetta käytän ja minä vastasin etten muista valmistajaa ja haluavani ostaa kapselit joko apteekista taikka kaupasta kun niitä tarvitsen. Sitten myyjä halusi tietää mitä värejä kapselipurkissani on. Sanoin etten tähän hätään muista ja lisäsin, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään vitamiineja sillä ostan tarvitsemani apteekista tai kaupasta. Tässä vaiheessa keskustelu oli kestänyt jo huomattavasti pidempään kuin 15 sekuntia, minä olin mielestäni jo kahdesti ilmaissut etten ole kiinnostunut ja myyjä ei ollut varsinaisesti vielä edes päässyt asiaan, eli kehottanut minua ostamaan hänen kauttaan mitään.
Nyt myyjä tiedusteli minulta kuinka usein syön rasvaisia kaloja aterialla. Vastasin syöväni noin kerran viikossa, joskus useamman kerran. Myyjä kysyi, tiedäkö että suositusten mukaan pitäisi syödä kolmesti viikossa rasvaista kalaa, jolloin kerroin tietäväni. Sanoin esim. lohen varsin korkean kilohinnan asettavan rajoituksia ja syöväni siksi niitä kalaöljykapseleita. Lisäksi totesin jälleen, etten ole kiinnostunut tilaamaan mitään lisävitamiineja, koska ostan kaupasta tai apteekista sellaiset mitä tarvitsen.
Sitten myyjä kysyi pidänkö omaa terveyttä tärkeänä asiana elämässäni. Vastasin myöntävästi. Vasta tässä vaiheessa hän pääsi asiaan ja ensimmäistä kertaa kertoi mitään kauppamastaan tuotteesta. Nyt vasta hän sanoi että heillä on jotain erikoisen laadukkaita omega3-kapseleita ja kertoi voivansa tarjota minulle niistä erikoisedun. Minä vastasin jälleen hankkivani tarvitsemani apteekista. Hän kuitenkin aloitti myyntipuheensa ja kertoi kuinka erinomaisia juuri heidän kapselinsa ovat ja kuinka voisin saada niitä nyt kahden kuukauden tutustumisjakson todella edullisesti verrattuna muihin laadukkaisiin vastaaviin tuotteisiin. Minä vastasin olevani tyytyväinen apteekista ostamiini kapseleihin. Hän kuitenkin vielä mainosti erittäin edullista hintaa mutta eipä oma-aloitteisesti kuitenkaan kertonut sitä. Kun kysyin, kävi ilmi että olisin saanut häneltä kahdeksi kuukaudeksi pillerit n. 5-6 euroa halvemmalla kuin apteekista mikä minusta ei nyt kamalan suuri summa ole.
Tässä vaiheessa minä sanoin jo ties monennenko kerran sen puhelun aikana, että en ole kiinnostunut tilaamaan mitään. Myyjä kuitenkin vielä jatkoi alkamalla selittämään nyt kauppaamiensa pillereiden ylivoimaisesta laadukkuudesta. Minä vastasin jällen, että en ole kiinnostunut niitä tilaamaan siltikään. Myyjä vetosi siihen, että olin vastannut terveysaiheiseen kyselyyn ja jatkoi mainospuhettaan. Tässä vaiheessa minä kyllästuin, totesin, että kuten olen jo todennut, hankin tarvitsemani vitamiinit apteekista, kiitos ja heippa. Sitten suljin puhelimen myyjän korvaan, vaikka kuulin hänen edelleen jatkavan myyntipuhettaan.
Tämä puhelu kesti kokonaisuudessaan useita minuutteja ja puolet ajasta kului niin, ettei myyjä vaivautunut edes kertomaan mitä on kauppaamassa. Puhelun aikana minä kerroin selväsanaisesti etten ole kiinnostunut ostamaan häneltä mitään useaan kertaan, mutta myyjä ei tuntunut ottavan sitä kuuleviin korviinsa, saatika että olisi missään vaiheessa itse tiedustellut kiinnostustani. Minä en tiedä miten kauan siinä oltaisiin jaariteltu turhan takia, jos en olisi luuria hänen korvaansa lopulta lyönyt.
Joten arvoisa aloittaja, jos sinä puhelinmyyjänä oletkin sellainen, että menet heti asiaan ja suoraan kysyt asiakkaalta tämän kiinnostuksesta ostaa tarjoamaasi tuotetta, olet harvinaisuus puhelinmyyjien joukossa. Tästä syystä kaiketi sat luurin korvaasi heti kättelyssä, sillä ihmisillä on niin paljon kokemusta siitä, kuinka puhelusta ei tule loppua jollei sitä itse lopeta lyömällä luuria korvaan. Älä siis ota itseesi ja voisit ehkä esittää tällä palstalla ikuisesti jaritteleville kollegoillesikin, että menisivät asiaan hieman nopeammin, kysyisivät itse asiakkaan kiinnostuksesta osta tuotetta ja uskoisivat kun kiinnostuksen puute suoraan kerrotaan. Toista kertaa en minäkään viitsi tällaista testiä tehdä, vaan lopetan puhelun paljon nopeammin kuin nyt, vaikka siten kohtelisinkin myyjää kuin arvotonta saastaa. Ei voi mitään. Ei minulla ole aikaa jäädä odottelemaan, että se myyjä itse on halukas puhelun lopettamaan jos siihen minuuttitolkulla aikaa menee vielä sittenkin kun olen sanonut etten halua tilata mitään.
Ja anteeksi kaikki typot! Liian vikkelät sormet näemmä, ei kerkiä jokaista pitkää vokaalia saamaan mukaan ;)
T: 155
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:45"]
Miksi ihmeessä kuuntelisin loppuun asti, kun en osta yhtään mitään puhelinmyyjiltä, oli tuote mikä hyvänsä. Aika harvoin ne onneksi soittavatkaan vaikkei minulla ole estoa.
[/quote]
Eihän tässä pyydetykään kuuntelemaan loppuun asti. Kunhan myyjä pääsee sanomaan mikä tuote on kyseessä, voit kertoa ettei kiinnosta -> sinulle ei enää soiteta.
ap
[/quote]
Ilmeisesti ap:n edustamassa yrityksessä ei suosita maalaisjärjen käyttöä. Ihan kaikkia työnantajan Jumalan sanaa vastaavia ohjeita ei kannata noudattaa, ainakaan riistopalkalla.
Annan ilmaisen vinkin:
Jos puhelimeen vastannut lyö luurin korvaan ennen kuin ehdit pitää markkinointipuheesi, häntä ei kiinnosta. Ei tarvitse soitella uudestaan niin kauan että saat asiasi kerrottua; vastaaja voi varmasti elää ilman tätä elämää suurempaa tarjousta. Jatkuva soittelu voi sinusta tarkoittaa työsi tekemistä pilkulleen oikein, puhelimen toisessa päässä se tuntuu vittuilulta.
Ketjun luettuani tuntuu, että pikkusen on käytöstavat hakusessa..ja lähinnä vastaajapuolella. Mä en näe mitään syytä miksi en voisi olla ystävällinen puhelinmyyjälle, vaikka olisin kuinka kiireinen tai en tilaisikaan mitään. Yleensä siitä jää hyvä mieli molemmille.
Mä sanon yleensä, että olen persaukinen opiskelija, tilillä on tällä hetkellä rahaa 20 euroa. Usein erittäin totta vielä. Kerran olen jutellut nuoren opiskelijapojan kanssa kaksi tuntia, kun hän yritti myydä jotain lehteä. Olin sairaana ja sain ajan hyvin kulumaan kun puhuttiin kaikenlaista. Puhelin lopuksi poika pyysi minua kahville, mutta asuttiin eri kaupungeissa, niin en sitten lähtenyt.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:06"]
Ok, tuo estolistalle laitto on hyvä. Mutta miksi lyöt luurin korvaan? Kun esittelen itseni ja kerron mistä on kyse, siihen menee n 15 SEKUNTIA. Sen jälkeen voit kertoa kiinnostaako sinua vai ei koska kysyn sitä. Molemmille jäisi mukavampi mieli kun asiallisestiu kertoisit että et ole ko. tuotteesta/palvelusta kiinnostunut ja kiitos hei. Miksi sinulla on oikeus kohdella puhelinmyyjää kuin arvotonta saastaa?
ap
[/quote]
Kun kertoisittekin... saunalahdelta soittavat vahoille asiakkaille ja kyselevät miten yhteydet toimii.... ihan ekana luulin, että oikeesti olisivat kiinnostuneita, mutta 3 min liipaalaipaan jälkeen päästään vasta asiaan: mitä jos päivittäisit liittymäsi kalliimpaan. Miksi? Juurihan kerroin että mulla on ihan hyvin toiminut yhteys...
Lähellä oli etten irtisanonut kaikkia liittymiäni samantien, olen toisaan olettanut että ekanaa kerrotaan "tämän olevan myyntipuhelu".
Älkää ihmiset ottako sitä niin raskaasti että lyötte puhelinmyyjälle luurin korvaan. Ne on tottuneet paljon pahempaankin.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:03"]
Kun puhelinmyyjä soittaa, niin voisitko pliiiis kuunnella sen asian ennenkuin lyöt luurin korvaan? Kun meillä on selkeät säännöt siitä, että jos eivpäästä esittämään asiaa, asiakkaalle soitetaan uudelleen niin monta kertaa että kuuntelee. En saa laittaa numeroa pois listalta siis jos itseni esiteltyäni tulee luuri. Ja noin ylipäätään olisi kohteliasta sanoa "minua ei kiinnosta tämä, kiitos hei" ennen puhelimen sulkemista. Teen tätä työkseni, jotta minullakin olisi rahaa ruokaan ja asumiseen, en kiusatakseni sinua. En myöskään valitse soitolleni tahallani sitä hetkeä kun olet syömässä/kaupassa/töissä/lomalla/kiireinen/kipeä/väsynyt. Äläkä käytä kiirettä tekosyynä päästäksesi minusta nopeasti eroon koska silloin sinulle soitetaan uudestaan. Kiitos.
[/quote]
En, vaan sanon heti sen puhelun alkuun että ei kiinnosta enkä osta, kiitos ja hyvää päivänjatkoa. En lyö luuria korvaan vaan sanon, ettei kiinnosta jolloin säästyy molempien aikaa. Jos puhelinmyyjä on niitä, jotka korottavat ääntään ja huutavat päälle "MUTTA KUN TÄMÄ ON NIIN HYVÄ TARJOUS BLAABLAABLAA", teeskennellen etteivät ole kuulleet sitä, ettei vastaajaa kiinnosta, luuri menee kiinni. Mikä ihmeen pakko on saada vastaaja kuuntelemaan, kun sitä ei kerran kiinnosta? Vaikka kuuntelisin, en ostaisi sittenkään, joten aikaahan siinä menee turhaan soittajaltakin.
Joskus tuntuu, että tyrkyttäjämyyjät ei ylipäätäänkään kuuntele. Taannoin menin jonkun puhelinliittymästandin ohitse ja sieltä joku myyjä ryntäsi kyselemään, mikä liittymä minulla on. Vastattuani, että se minkä työnantaja on valinnut puhelimeeni, alkoi myyjä selittää että eikö se nyt kannattaisi vaihtaa tähän meidän liittymään. Täh? Mitenköhän minä vaihtelen työnantajan liittymiä? Että haloo, kannattaa kuunnella mitä vastataan niin ei ehkä tule sanottua typeriä.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 15:15"]
Yleensä sieltä tulee tekstiä kuin teleprompterista, ei mitään mahdollisuutta sanoa mihinkään väliin mitään. Eli muuria tulee, en jaksa odottaa että lakkaat yrittämästä myydä tuotettasi, koska sitä ei tule tapahtumaan koskaan, jos sanoo että ei kiitos niin silloinkin "NO HEEI EIII KUN MEILLÄ ON NYT TÄLLANEN JUTTU ETTÄ PLÄÄPLÄÄ TÄYSIN ILMAISEKSI LAALAALAA". Olen pahoillani paskasta työstäsi.
[/quote]
Olen pahoillani että olet kohdannut ammattitaidottomia myyjiä. Se ei kuitenkaan ole minun vikani, minä osaan esittäytyä, kertoa lyhyesti aiheen ja antaa asiakkaalle tilaa kertoa kiinnostaako vai ei. En jankkaa. Älä turhaan ole pahoillasi minun työstäni, olen itse valinnut tämän, koska tällä todellakin tienaa niinkuin joku aiemmin sanoi. Työ ja asiakkaat ovat pääsääntöisesti mukavia, mutta kun joitakin selvästi niin kovasti tämä puhelinmyynti ahdistaa niin kirjoitin avauksen aiheesta. Jos asia ei kiinnosta, sen voi sanoa ja silloin ei soiteta uudeleen. Puhelinmyynnin voi myös kieltää (ok, vastaat yhteen nettikilpailuun-> numerosi on taas vapaata riistaa).
ap
Hassuinta kun yleensä ne asiakkaat jotka ekana sanovat etteivät todellakaan tilaa mitään, tilaavat ja saattavat kysyä toistakin lehteä lisäksi :). Minä tyrkytän tasan niille asiakkaille jotka ovat ilkeitä ja olen muutenkin vittumainen. Vaikka teenkin "paskatyötä" niin minä olen törkeä takaisin. Tietyillä tavoilla. En kyllä ikinä myy dementikoille yms. ihmisille jotka kuulostavat sille etteivät he tiedä mitä ostavat. Senkin me myyjät voimme vain arvailla ja yrittää selvittää.
"Äläkä käytä kiirettä tekosyynä päästäksesi minusta nopeasti eroon koska silloin sinulle soitetaan uudestaan."
En käytä tekosyytä, vaan sanon ettei kiinnosta enkä osta. Mikä on totta. Soitetaanko silloinkin uudestaan?
Noille puhelinmyyjille voi muuten sanoa, että minulle ei enää soitella. Kielto kuuluu merkitä kyseisen yrityksen estorekisteriin. Jos toimivat oikein, sieltä ei enää puheluita sen jälkeen pitäisi tulla.
Ap:lle. Et sinä voi määrätä mikä joku ihminen sanoo omaan puhelimeensa tai vastaako puheluihinsa. Sinä olet se häirikkö, joka pyytämättä tunkeutuu toisen elämään. Sinun on kestettävä ne kommentit mitä saat koska olet moisen uran valinnut. Ilmeisesti joku kuitenkin tilaa. Muutenhan homma olisi vallan jo loppunut.