Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanontoja, minkä merkitystä et ymmärrä?

Vierailija
13.10.2014 |

Tai et ymmärrä mistä se on saanut alkunsa?
Mulla on nämä:
-totta mooses
-näyttää närhen munat

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 00:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:53"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:50"] parempi pyy pivossa kuin kymmenen laudalla/oksalla tms en muista tarkkaan. WTF?? [/quote] Tämä tarkoittaa, että parempi yksi varma saalis (asia) kuin kymmenen epävarmaa. [/quote] kiitos :D sitä en kyllä ymmärrä että mikä pyy ja mikä pivo? onko pyy jokin lintu? [/quote] Oletko ala-asteikäinen? :)

[/quote]

mitä sitten tarkoittaa "selvä pyy"?

[/quote]

Selvä pyy -> "No sehän on selvä pyy-kana, ei mikään muu lintu." Meilläpäin myös: "Selevä pyy, vaikka riekkona ammuttiin."

Vierailija
22/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:17"]

Heittää lapsi pesuveden mukana.

Ei se siitä paskaksi muutu.

Isotella.

-viimeinen on yksittäinen sana, ei sanonta. En kuitenkaan ymmärrä sen alkuperäistä merkitystä.

[/quote]

Heittää lapsi pesuveden mukana. -> Ei pidä tehdä jotain asiaa niin perusteellisesti ja huolimattomasti, että menettää samalla sen olennaisen. Esimerkiksi jostain eduskunnan päätöksestä leikata sosiaalipuolen menoja voisi sanoa, että siinä menee lapsi pesuveden mukana. Eli jos leikataan esim. niitä sosiaalipuolen menoja, niin joo, saadaan varmaan säästöjä, mutta samalla menee pilalle moni oikeasti tärkeä ja arvokas juttu, vaikkapa leikkausjonot pitenevät tai mummot saavat huonompaa hoitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:29"]

Ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa.

[/quote]

Ei pidä iloita asiasta ennen kuin se on totta. Mulla tämä avautui parikymmentä uudella tasolla, kun esikoiseni kuoli kohtuun. Olin iloinnut tulevasta vauvasta aja ajtellut mitä kaikkea sen kanssa teen. Seuraavilla kerroilla muistin pitää ajatukset kurissa ja päästää ilon irti vasta kun oli elävä vauva sylissä.

Vierailija
24/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 10:29"]

Sana: Tuta. Mitä vittua se takottaa? En vaan voi hyväksyä että se on oikeasti sana!!!

[/quote]

Tuta = tuntea, kokea. "Saat tuta raivoni!" = Saat pian tuntea nahoissasi, miten vitun vihainen olen.

Vierailija
25/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan tuo "...Manninen varista" viitata suteen eli vargiin. Varg (vari) on susi ruotsiksi

Vierailija
26/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" se on hänes" ... ?!!?

Vierailija
27/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemijokisuulla oli perinteisenä sananlaskuna: Parempi pyy pillussa kuin teeri perseessä

Vierailija
28/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 13:59"]

Ei oikeastaan mistään muista ketjuista tule mieleen kuinka suoraan sanottuna tyhmä keskimääräinen av-mamma on kuin tällaisesta ketjusta. Ei se nyt varsinainen ihme ole, että olette nassikoiden kanssa kotona päivät pitkät.

Pivo on muuten kalja venäjäksi eli johonkin marinointiin varmaan viittaa. Pyystä ei hajuakaan.

[/quote]

Luuletko vittu oikeasti että täällä mammat kirjoittelee???

[/quote]

Mä taas luulen, että te viisaat jotka ihmettelette näitä tyhmempiä olette ymmärtäneet koko jutun väärin. Voi olla että olen väärässä, mutta mä ainakin olen tulkinnut niin että iso osa on kertonut sellaisia sanontoja, joiden merkityksen he ymmärtävät mutta joista he eivät ymmärrä sitä, miksi sanotaan juuri tarkalleen niin kuin sanotaan. Ap:han sanoi "Tai et ymmärrä mistä se on saanut alkunsa?", eli hyvänä esimerkkinä vaikka tuo ei saa nuolaista ennen kuin tipahtaa. Eiköhän tuon merkitys ole aika selvä, sen sijaan epäselvempää on minkä nuolaisemisesta tuossa on ollut kyse.

En lukenut vielä koko ketjua, joten tämä saattaa olla toistoa...

Vierailija
29/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D tää on hauska. Rupesin miettimään oikein mitähän tästä on tullut mieleen, niin mulla on mielikuvissa kieli, joka koittaa saada hanasta tippuvan vesipisaran kiinni sen pudotessa. Että ei siis kannata lipaista ennen kuin se tippa on irronnut sieltä hanasta. Eli ei mitään käryä mitähän tällä oikeasti tarkoitetaan :D

Vierailija
30/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:33"]

:D tää on hauska. Rupesin miettimään oikein mitähän tästä on tullut mieleen, niin mulla on mielikuvissa kieli, joka koittaa saada hanasta tippuvan vesipisaran kiinni sen pudotessa. Että ei siis kannata lipaista ennen kuin se tippa on irronnut sieltä hanasta. Eli ei mitään käryä mitähän tällä oikeasti tarkoitetaan :D

öö..siis tää oli siihen ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa -juttuun :P

[/quote]

Vierailija
31/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä ketju jotenkin rikki, kun niin moni selvästi vastaa johonkin viestiin, mutta lainausta ei ole?

Mäkin olen ihmetellyt tuota ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ja joo, todellakin tiedän mitä sillä tarkoitetaan mutta en sitä, mistä se on peräisin eli minkä nuolaisemisesta on kyse. Kun ei parempaa tietoa ole, niin mä olen jotenkin liittänyt tuon omeniin :D Mutta ei siinäkään kauheasti järkeä ole.

Yksi ihmeellinen sanonta on "poikkeus vahvistaa säännön". Miten niin vahvistaa? Kuulostaa vaan siltä, että joku on keksinyt jonkun hienon teorian ja sitten kun näyttää siltä ettei teoria pädekään niin hän on keksinyt uuden viisauden, että no kato itse asiassa poikkeus vahvistaa säännön :D Ei se mun mielestä kyllä mitään vahvista.

Ärsyttävimpiä sanontoja on tuo jo mainittu "se mikä ei tapa, vahvistaa". Mä olen muuntanut tuon toisenlaiseksi ja sanon välillä, että "se mikä ei tapa, aiheuttaa helvetinmoiset traumat". No, toki usein voi käydä niinkin, että vastoinkäymisten kautta on lopulta tultu vahvemmiksi, mutta on niistä myös traumatisoiduttu.

Vierailija
32/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 19:48"]
Yksi ihmeellinen sanonta on "poikkeus vahvistaa säännön". Miten niin vahvistaa? Kuulostaa vaan siltä, että joku on keksinyt jonkun hienon teorian ja sitten kun näyttää siltä ettei teoria pädekään niin hän on keksinyt uuden viisauden, että no kato itse asiassa poikkeus vahvistaa säännön :D Ei se mun mielestä kyllä mitään vahvista.
[/quote]

Jos jollekin asialle ei ole poikkeusta, niin eihän silloin ole myöskään mitään säännönmukaista ilmentymää asialle. Silloinhan se vain on. Näin ollen sääntönä voi pitää asiaa, joka menee yleensä tietyllä tavalla, vaan poikkeus on juurikin se asia, joka tekee säännöstä tarpeellisen.

Tässä viikko sitten suunnilleen pohdittiin äitini kanssa sanontaa "hippulat vinkuu". Että mikä ihmeen hippula. Mieheni kaivoi sitten netin uumenista tiedon, että hippula oli jokin hevosreessä ollut koriste, jossa oli jonkinlainen putkilo, jonka läpi ilma sitten vinkui, kun hevosella oli riittävästi vauhtia.

Vierailija
34/136 |
14.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:34"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:29"]

[/quote]

Olin tulossa sanomaan just tämän. Eikö esim. jäätelöä just pitäisi nuolaista, ettei sitä sulanutta jäätelöä pääsisi tipahtamaan? Häh? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
[/quote]

siis ei pidä maistaa hyvää ennen kuin saa sen kokonaan, muuten jää tekemään mieli tätä hyvää minkä menetti :D tai niinku et ei pidä olla varma asiasta koska kun sen menettää on aika karvas tappio :) näin minä neljätoista wee tämän olen ymmärtänyt!!

Vierailija
35/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tikulla silmään..?

Vierailija
36/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KEhitys kehittää.

Vierailija
38/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:29"]

[/quote]

Olin tulossa sanomaan just tämän. Eikö esim. jäätelöä just pitäisi nuolaista, ettei sitä sulanutta jäätelöä pääsisi tipahtamaan? Häh? Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?

Vierailija
39/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori flunssapää.

Siis "Kehitys kehittyy":

Vierailija
40/136 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mikä ei tapa,vahvistaa" Joo tavallaan ymmärrän, että tällä on haettu sitä että vaikeuksista voi oppia, mutta vahvistaako se? En ole ikinä uskonut tähän. Miten muka pedofiilin,raiskaajan tai muun väkivallaan teon uhriksi joutuminen vahvistaa? Miten läheisen kuolema vahvistaa? Miten sodassa oleminen vahvistaa? Entä koulu- tai työpaikkakiusattuna olo? Ihmisestä voi tulla kovempi ja kylmempi, niin ettei mikään tunnu miltään, mutta onko se oikeaa vahvuutta? Oma kokemus masentuneiden ja ahdistuneiden parissa työskentelystä on se, että heidän elämänkokemuksensa eivät todellakaan ole heitä vahvistaneet, pelkästään heikentäneet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan