Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5065)

Vierailija
181/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko jakaisen ratsastustunnin jälkeen jonkun palkinnon. Vaikka niitä päärynöitä tms.

Miten usein sinua ruokintaan?

Vierailija
182/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet, jos sulla on jokin vaiva. Vaikka hammassärky. Miten omistaja tietää, mikä vaivaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkän matkan jaksaisit vetää kärryjä, joissa on vaikka 4 ihmistä?

Jaksaisitko Turusta Tampereelle yhtenä päivänä?

En tiedä kuinka pitkä matka se on, mutta neljä ihmistä on jo aika paljon. Minua ei ole edes valjastettu montaa kertaa. Olen joskus harvoin ollut kokeneen hevosen vierellä vetämässä kärryjä ja se oli kyllä ihan erilaista kuin selässä kuljettaminen.

Olen niin huono etäisyyksien kanssa, mutta ehkä jos saisin rauhassa kävellä omaa tahtiani niin sata kilometriä. Mutta sen jälkeen tarvitsisin varmasti useamman päivän levon.

Vierailija
184/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetäänkö lantaasi lannoitteena?

Minne se viedään?

Lantani ja kuivikkeeni luomista ja kärräämistä ei tunnu kukaan tallin ihmisistä kovasti arvostavan. Mutta onneksi sen aina joku tekee. Kyllä se koko sekoitus on hyväksi kasveille, mutta ei kai ihan suoraan sellaisenaan.

Keväisin tänne talleille tulee suuri lavallinen auto joka kuljettaa lannan pois, sitä kun kertyy viidestä hevosesta tosi paljon. Muutamat lähiseudun ihmiset hakevat sitä myös kottikärryillä tai traktorin kärryllä puutarhoihinsa. Eli sen täytyy olla arvokkaampaa kuin mitä tallitytöt ja pojat aavistavat!

Vierailija
185/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sodan jälkeen, kun hevosia palautettiin, niin niitä jätettiin asemille ja löysivät koteihinsa.

Mahtaisitko sinä löytää? Et kai, kun sua kuljetetaan vain autossa.

Löydän aivan varmasti takaisin paikasta missä olen joskus omin jaloin käynyt. Muualta en uskaltaisi luvata löytäväni, mutta jos harhailisin aikani ja löytäisin lopulta tutun paikan niin sitten kyllä.

Vierailija
186/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, anteeksi, jos järkytin. Olen luullut, että työeläimille olisi myös jonkinlaisia vanhuuden lepopaikkoja lemmikkeinä, mutta ne kai ei ole kovin yleisiä sitten.

Jatkakaa mukavammilla aiheilla toki.

Saat anteeksi. Järkytyin kyllä mutta nyt olen taas rauhoittunut. Itse asiassa juoksi aitauksessani hetken niin lujaa aidalta toiselle, että joku taisi jo huolestua.

Toivon kovasti että pääsisin vanhana sellaiseen lepopaikkaan. Minua helpotti tieto, että sellaisia ehkä on jossakin. Mutta onneksi vanhuus on vielä kaukana! Kun pidän itseni kunnossa ja teen mitä toivotte, minusta varmasti huolehditaan vielä sittenkin kun olen täyttänyt 20 vuotta.

Vierailija
187/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kai on annettu hevosille sokeria

Annetaanko sulle

Omistajani on kieltänyt tallilla antamasta mutta on joskus itse rikkonut kieltoaan. Se tuntuu oudolta, että jotakin ei saa tehdä mutta sitten kuitenkin saa.

Nykyisin hän antaa useammin omenan tai päärynän ja itse asiassa pidänkin niistä enemmän.

Vierailija
188/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille hevosille järjestetty mitään extraa jouluisin. Siis sellaista, mistä te itse pitäisitte?

Vierailija
189/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ähky tulee. Voiko villihevoset saada Ähkyn?

Luulen että ähky on meillä mahdollinen riippumatta siitä elämmekö teidän kanssanne vai villinä. Mutta koska kesytettyinä syömme paljon rehuja ja muuta vahvaa ruokaa, meillä ähky on varmaan tavallisempi. Valitettavasti joudun arvelemaan koska en tunne yhtään villihevosta.

Vierailija
190/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, meinaan hukkua kysymyksiin mutta se on aivan mahtavaa! Olen aina luullut, että te tarvitsette vain oikeastaan jalkojani, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Mutta että teitä oikeasti kiinnostaa myös se mitä tunnen ja ajattelen. Kyllä minä pidän teistä ihmisistä, vaikka teidänkään käytöksenne ei aina ole sellaista mitä m i n ä saattaisin toivoa.

Vastailen vielä muutamaan kysymykseen, mutta sitten taitaa talli kutsua ja siellä ei ole paikkaa tälle laitteelle. Mutta jatkan sitten taas huomenna. Kertoilkaa myös omia kokemuksianne, nekin kiinnostavat minua!

Vierailija
191/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmisen tekemästä paijauksesta pidät eniten.

Taputuksesta kaulaan? Pään silityksestä? Kaulan rapsutuksesta?

Jos tunnen rapsuttajan, minua saa mielellään koskea myös päähän. Posken ja turvan väliin tai kaulan alle. Jos vieras koskettaa niin mielummin kaulaan tai säkään.

Vierailija
192/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on sinun ja tallikissan kohtaaminen yleensä?

Luulen että hän tulee talviöisin etsimään lämpöä läheltäni. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan vaikka suurikokoisena en helposti itse palelekaan. Joskus muulloinkin hän saattaa ilmaantua pilttuuseeni, hangata kylkeään jalkojani vasten ja kehrätä. Silloin koitan seistä vain paikoillani ja varoa vahingoittamasta häntä. Vaikka hän on minuun verrattuna niin pieni, on aina kivaa kun tallin hämärässä huomaan hänen tulleen tervehtimään ja hiiriä vaanimaan.

Vierailija
193/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oma kokemukseni, tai oikeastaan isäni kokemus on: hän ratsasti ekaa kertaa elämässään ja se tapahtui sodassa lähellä rintamalinjoja. Hänet oli pyydetty toimittamaan jotain tavaroita toiselle paikalle. Sitten koki, että nyt mennään väärään suuntaan.

Hän alkoi jo hätääntyä, kun oli jo aivan eksyksissä. Ajatteli, ettei vain joutuisi vihollisen puolelle. Alkoi tutkia karttoja tarkasti, että miten löytyisi taas oikealle reitille. Mutta siinä samassa hän huomasi, että hevonen oli hänet kuljettanut itsekseen oikeaan pakkkaan! Oltiinkin jo perillä. Kyllä te hevoset olette ihmeen viisaita!

Vierailija
194/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, oma kokemukseni, tai oikeastaan isäni kokemus on: hän ratsasti ekaa kertaa elämässään ja se tapahtui sodassa lähellä rintamalinjoja. Hänet oli pyydetty toimittamaan jotain tavaroita toiselle paikalle. Sitten koki, että nyt mennään väärään suuntaan.

Hän alkoi jo hätääntyä, kun oli jo aivan eksyksissä. Ajatteli, ettei vain joutuisi vihollisen puolelle. Alkoi tutkia karttoja tarkasti, että miten löytyisi taas oikealle reitille. Mutta siinä samassa hän huomasi, että hevonen oli hänet kuljettanut itsekseen oikeaan pakkkaan! Oltiinkin jo perillä. Kyllä te hevoset olette ihmeen viisaita!

Kiitos tarinasta! Suuntavaisto taitaa olla meidän vahva puolemme. Minua on joskus viihdyttänyt metsäretkellä ratsastajien puhe, josta on selvästi käynyt ilmi, että he eivät ole selvillä reitistä. Mutta he myös tietävät tämän osaamisemme ja antavat meille silloin vapaat ohjat ja hiukan pohjetta, mistä tiedämme sitten lähteä kotiin.

Vierailija
195/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla koskaan kokonaisia vapaapäiviä?

Entä montako tunti työskentelet maksimissaan päivässä.

Minun työpäiväni vaihtelevat kovasti, mutta yleensä olen iltapäivisin tuntihevosena kaksi tai kolme tuntia. Viikonloppuisin ja keskiviikkoisin olen kokonaan varattu omistajalleni tai joskus hänen ystävälleen. Silloin voidaan käydä pidemmälläkin mutta tahti on rauhallinen ja pidetään taukoja, jotta voin syödä ja juoda. Aamupäivät ovat usein vapaata, mutta silloin tällöin joku tallilaisista ratsastaa minulla esteitä, koulua tai maastoa.

Kokonaisia vapaapäiviä on satunnaisesti ja ne voivat aiheutua peruutuksista. Silloinkin kyllä järjestetään jotain korvaavaa liikuntaa, koska pelkkä seisoskelu ei ole minulle hyväksi. Kesäisin saan riittävästi juosta laitumella ja silloin olen joskus koko päivän tai kaksikin joutilaana.

Vierailija
196/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on sinun ja tallikissan kohtaaminen yleensä?

Luulen että hän tulee talviöisin etsimään lämpöä läheltäni. Eikä minulla ole mitään sitä vastaan vaikka suurikokoisena en helposti itse palelekaan. Joskus muulloinkin hän saattaa ilmaantua pilttuuseeni, hangata kylkeään jalkojani vasten ja kehrätä. Silloin koitan seistä vain paikoillani ja varoa vahingoittamasta häntä. Vaikka hän on minuun verrattuna niin pieni, on aina kivaa kun tallin hämärässä huomaan hänen tulleen tervehtimään ja hiiriä vaanimaan.

Olisi tähän jatkokysymys: jos olet yöllä makuullasi, saattaako kissa tulla viereesi nukkumaan. (kun kerran lämpimästä pitää)

Vai nukkuuko kissa vain talossa sisällä.

Vierailija
197/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatko jakaisen ratsastustunnin jälkeen jonkun palkinnon. Vaikka niitä päärynöitä tms.

Miten usein sinua ruokintaan?

En saa tunneilla tai niiden välillä syötävää, mutta taputuksia ja silityksiä kyllä. Syön heinää ja rehua ennen tunteja ja sitten vielä tukevan iltaruuan. Näiden lisäksi on aamuruoka ja keskipäivän ruoka eli yhteensä neljä kertaa. Retkipäivinä sitten sovelletaan eli syön esimerkiksi ruohoa tai tallilta mukana tuotuja kauroja.

Vierailija
198/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi tähän jatkokysymys: jos olet yöllä makuullasi, saattaako kissa tulla viereesi nukkumaan. (kun kerran lämpimästä pitää)

Vai nukkuuko kissa vain talossa sisällä.

Kerroin tuolla jo aiemmin, en muista millä sivulla kun tämä on pidentynyt näin hurjasti, että kyllä hän tulee talliin talvisin kylkeni päälle nukkumaan. Jos yöllä vähän hätkähdän, hän yleensä sitten lähtee kun pelkää kai jäävänsä minun ja seinän väliin jos teen jotain äkkinäistä.

Vierailija
199/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla hyvät välit toisiin hevosiin tallissa vai yrittääkö joku siellä pomottaa?

Miten hoidatte riitanne, jos joskus sellaista tulee.

Vierailija
200/5065 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla jotain muita pelkoja kuin sudet?

Esim autot tai hiiret tai ukkonen tms?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä