Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5065)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevoinen, olet mukava poikkeus tällä palstalla koska kanssasi pystyy keskustelemaan järkevästi.
Olipa raskas työpäivä. Tai ehkä semmoinen väkinäinen ja puuduttava enemmänkin. Kaksi ja puoli tuntia kehää ympäri ilman yhtään laukkaaskelta. Nuorten ratsastajien kanssa täytyy vain olla kärsivällinen.
Sitäkin kivempaa päästä käymään täällä! Ja kiitos taas kannustavasta palautteesta! Olen oppinut että se sana tarkoittaa tuossa muodossaan yksinomaan hyvää asiaa, vaikka itse kannuksista minulla on myös toisenlaista kokemusta. Siinäkin on muuten taas sana jonka alkuperä liittyy meihin.
Tuota en vain ymmärtänyt ihan täysin että minun kanssani voi keskustella järkevästi. Olen siitä tosi otettu mutta olen aina ajatellut että te olette niitä järkeviä ja että teidän välillänne keskustelut ovat pakostakin järkeviä. Koska jos on järkevä niin miksi sitten tahallaan heittäytyisi järjettömäksi? Jos joku pystyy selittämään niin opin mielelläni!
Sinä olet ystävällinen ja kohtelias toisia keskustelijoita kohtaan. Olet ain asiallinen ja toimit parhaan järkesi mukaan.
Meissä ihmissä on joskus ilkeyttä, joka saa ihmisen toimimaan ei-järkevästi. Eli saatamme kiusata sanoillamme, kirjoittaa liian kärkevästi, haukkua tai valehdella.
Me ihmiset olemme kummallisia. Luulen, että meidän on helppoa kommunikoida hevosten kanssa, koska hevoset ovat kärsivällisiä eivätkä haasta meitä. Hörähdys, jonka melkein kuulee Hannoverilaisen (jostain syystä ajattelen häntä nyt tällä nimellä, vaikka se ei todennäköisesti ole niin) tekstistä, saa aikaan rauhallisen olon. Samoin ajatus kehräävästä kissasta kupeella.
Kiitos hyvän mielen ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin miettimään kohtaamistasi pikkutytön kanssa.
Miksi nousette takajaloillenne vauhkoontuessanne?
Se on vaistomainen reaktiomme siihen että vaara tai uhka on päässyt aivan eteemme lähituntumaan. Edetä emme voi eikä aikaa ei ole kääntymiseen. Toisaalta olemme valmiit puolustamaan itseämme etukavioillamme. Ne eivät ole ollenkaan huonot aseet silloin kun haluamme niitä käyttää.
Nyt te takuulla hymyilette kun kutsun sitä tyttöä uhkaksi. Mutta sen lyhyen ajan mikä minulta kuluu tilanteen hahmottamiseen myös hän on uhka. Ylhäällä ollessani sitten jo näin hänet täysin ja ymmärsin näkemäni vaarattomaksi. Vaikka hän olisi kaatunut alleni ja olisin joutunut laskeutumaan hänen päälleen, olisin hyvin todennäköisesti ehtinyt sovittaa jalkani hänestä sivuun. Onneksi niin ei käynyt koska hän olisi pelästynyt varmasti vielä pahemmin.
Kiitos vastauksesta! En osannutkaan ajatella, errä myös tosiaan etukaviotkin voisivat olla mainiot aseet.
Olen aina ajatellut, että hevonen pystyy puolustautumaan vain takajaloillaan potkaisemalla. Siinä on valtava voima.
Näytit varmaan ihan valtavan isolta sen tytön silmissä, kun nousit takajaloillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevoinen, olet mukava poikkeus tällä palstalla koska kanssasi pystyy keskustelemaan järkevästi.
Olipa raskas työpäivä. Tai ehkä semmoinen väkinäinen ja puuduttava enemmänkin. Kaksi ja puoli tuntia kehää ympäri ilman yhtään laukkaaskelta. Nuorten ratsastajien kanssa täytyy vain olla kärsivällinen.
Sitäkin kivempaa päästä käymään täällä! Ja kiitos taas kannustavasta palautteesta! Olen oppinut että se sana tarkoittaa tuossa muodossaan yksinomaan hyvää asiaa, vaikka itse kannuksista minulla on myös toisenlaista kokemusta. Siinäkin on muuten taas sana jonka alkuperä liittyy meihin.
Tuota en vain ymmärtänyt ihan täysin että minun kanssani voi keskustella järkevästi. Olen siitä tosi otettu mutta olen aina ajatellut että te olette niitä järkeviä ja että teidän välillänne keskustelut ovat pakostakin järkeviä. Koska jos on järkevä niin miksi sitten tahallaan heittäytyisi järjettömäksi? Jos joku pystyy selittämään niin opin mielelläni!
Sinä olet ystävällinen ja kohtelias toisia keskustelijoita kohtaan. Olet ain asiallinen ja toimit parhaan järkesi mukaan.
Meissä ihmissä on joskus ilkeyttä, joka saa ihmisen toimimaan ei-järkevästi. Eli saatamme kiusata sanoillamme, kirjoittaa liian kärkevästi, haukkua tai valehdella.
Me ihmiset olemme kummallisia. Luulen, että meidän on helppoa kommunikoida hevosten kanssa, koska hevoset ovat kärsivällisiä eivätkä haasta meitä. Hörähdys, jonka melkein kuulee Hannoverilaisen (jostain syystä ajattelen häntä nyt tällä nimellä, vaikka se ei todennäköisesti ole niin) tekstistä, saa aikaan rauhallisen olon. Samoin ajatus kehräävästä kissasta kupeella.
Kiitos hyvän mielen ketjusta.
Löysit juuri ne sanat, mitä minäkin haluaisin tästä ketjusta sanoa.
Hyvän mielen ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asennossa nukut?
Kyljellään jalat ojossa vai vatsallaan jalat koukussa? Miten nopeasti pääset yöllä ylös, jos vartioiva hevonen tekee hälyytyksen?
Iihhh, sinä olet nähnyt sikeästi nukkuvan hevosen. Luulen että iso osa ratsastavistakaan ei välttämättä ole.
Käytän molempia asentoja. Kun olen hyvin väsynyt nukun kyljelläni kaikki ruumiinosat rentoina alustaa vasten. Enemmän nukun kuitenkin vatsallani jalat koukussa. Siitä pääsen varmasti puolet nopeammin myös ylös. Minulle ei ole muodostunut selvää kuvaa siitä kuinka pitkä on sekunti. Arvaanko? Hyvältä alustalta yksi tai kaksi sekuntia.
Olet kyllä aivan salamannopea nousemaan kyljeltäsi. Luulin sitä vaikeaksi asennoksi nousta
Vierailija kirjoitti:
Millainen sontija olet? Tallilla missä minä käyn on yksi hevonen joka sontii pilttuunsa sikinsokin. Muut hevoset tekevät melkein kaikki tarpeensa siisti yhteen tai kahteen kasaan.
Teen ne yleensä toiseen päähän pilttuutani eli siihen missä en nuku. Eivät ne tiiviiissä kasassa ole mutta eivät myöskään sikinsokin. Kaikki mitä piltuuseen teemme putoaa kuivikkeille ja virtsa tietysti imeytyy. Kuivikkeemme vaihdetaan päivittäin kun olemme tarhassa tai tunneilla.
Onko teillä hevosilla joku tunnistusmenetelmä?
Siis joku, miten tunnistetaan, jos karkaatte? Että löytyy heti, keitä olette? Sellainen kuin vaikka koirilla?
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mitä teit tänään. Oliko maastoratsastusta vai olitteko maneesissa.
Tänään aamupäivällä kävi se uusi tuttavuus, josta kerroin. Hän tutustui meihin kaikkiin ja me häneen. On ihmeellistä, kuinka vähän tarvitaan sen havaitsemiseen että ihminen on taitava hevosten kanssa. Hän oli rauhallinen, ei pelännyt, kosketti meitä niin että emme kokeneet sitä vieraaltakaan uhkaavaksi. Olisin voinut antaa hänen nousta välittömästi selkääni jos hän olisi sitä yrittänyt. Odotan mielenkiinnolla pääsemmekö yhdessä maastoon.
Iltapäivän tunnit oltiin ulkona. Toinen jaettiin puoliksi eli alkeisryhmä vaihtoi teorian ja ratsastuksen kesken. Toisella oltiin vähän pidemmälle edenneitten kanssa kentällä. Ravattiin, hypättiin maapuomien yli ja nostettiin laukkaa. Niin tavallista perustyötä, etten osaa sitä tämän kummemmin edes kuvata. Ei ikävää mutta ei erityisen hauskaakaan.
Oletko joutunut käyttämään sellaisia silmälappuja, mitä ravihevosilla näkee?
En tiedä, mitä kysyä.
Tykkään vaan lukea tätä ketjua ja tykkään niistä sinun tarinoistasi, kun kerrot elämästäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro, mitä teit tänään. Oliko maastoratsastusta vai olitteko maneesissa.
Tänään aamupäivällä kävi se uusi tuttavuus, josta kerroin. Hän tutustui meihin kaikkiin ja me häneen. On ihmeellistä, kuinka vähän tarvitaan sen havaitsemiseen että ihminen on taitava hevosten kanssa. Hän oli rauhallinen, ei pelännyt, kosketti meitä niin että emme kokeneet sitä vieraaltakaan uhkaavaksi. Olisin voinut antaa hänen nousta välittömästi selkääni jos hän olisi sitä yrittänyt. Odotan mielenkiinnolla pääsemmekö yhdessä maastoon.
Iltapäivän tunnit oltiin ulkona. Toinen jaettiin puoliksi eli alkeisryhmä vaihtoi teorian ja ratsastuksen kesken. Toisella oltiin vähän pidemmälle edenneitten kanssa kentällä. Ravattiin, hypättiin maapuomien yli ja nostettiin laukkaa. Niin tavallista perustyötä, etten osaa sitä tämän kummemmin edes kuvata. Ei ikävää mutta ei erityisen hauskaakaan.
Sinulle tavallinen on minulle mitään tietämättömälle kiehtovaa luettavaa. Olette lumoavia otuksia.
Onko ratsastajista poikia tai miehiä? Kaikki ratsastusta harrastavat ja harrastaneet tutut ovat olleet tyttöjä ja naisia.
Mökki naapuri ostaa lions-klubilta joka vuosi kompostoitua hevosenlantaa ja laittaa mökilleen pieneen perinamaahansa.
On antanut perunoita meillekin kerran. Mielettömän hyviä!
Saako ohikulkijat taputtaa sinua, kun olet laitumella. Jos siis tulet lähelle ja minä aidan toisella puolella.
Ajan joskus autolla hevostilan ohi ja siinä ihan tien varressa on hevosia laitumella. Tekee niin kamalasti mieleni mennä silittelemään, kun ne kurkottavat päitään kohti, mutten uskalla, jos omistaja suuttuu. (on siinä pieni oja aidan ja tien välissä) Enkä kehtaa aikuisena mennä kysymään lupaa mistään. Siinä sitten vaan katselen niitä ihaillen.
Luin, että pesonen nukkuu joskus päälläsi. Etkö saa hepulikohtausta, kun se siihen hyppää nukkuessasi? Tehän pelästytte niin helposti.
Bosniassa on 1000 villihevosen lauma.
Miten on mahdollista, että pystytte elämään noin valtavassa laumassa. Osa niistä on maatiloilta vapautettuja hevosia, joita ei enää tarvita töissä.
Miten siellä esim orit tulevat toimeen keskenään. Miten tuollaista porukkaa johdetaan jne. Miten riittää edes syötävää, kun ei kai bosniassa niin valtavan paljoa ole vapaata luontoa. Luulisi, että maanviljelijät jäätävät pelloiltaan tai aitaavat. Miten pärjäävät talvella. Eikö tuolla tule joskus jopa lunta. Osaatko valaista minulle asiaa? Tavallaan ihanaa, että on vielä villejä hevosia. Mutta ruokapuoli eniten ihmetyttää. Ei kai vuoristossa millään riitä heinää koko vuodeksi? Niitä on niin paljon.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tiesitko-bosnian-jattimaisesta-vill…
Osaatko käskyt saksaksi vai suomeksi? Vai käytetäänkö käskyjä ollenkaan ja tilalla vain ohjailua tuntoaistin perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla erilaisia mielialoja, jotka syntyvät itsestään. (siis ilman ulkoista syytä)
Onko joskus masentunut fiilis ja joskus onnellinen jne?
Siis yksin ollessasi. Toki olet aina onnellinen, kun omistaja on paikalla.
Saatko kulkea vapaasti tallissa, vai oletteko kaikki suljetut pilttuisiinne?
Jos sua oikein pelottaa ja ihmisiä ei ole paikalla, niin mitä teet? Esim ukkosella tms. Tai jos haistaisit suden hajun tai kuulisit äänen.
Voi, minulla on jäänyt vanhojakin kysymyksiä vielä hoitamatta. Tuntuu että hukun näihin, mutta toivon että annatte minulle aikaa.
Tätäkin olen miettinyt ja se on siksi jäänyt. Kyllä minä luulen että toisina päivinä olen vain ilman näkyvää syytä hyvällä tuulella ja toisina sitten vain apeammalla. Mutta joskus kyllä ymmärrän, miksi minua harmittaa tai jännittää ja se jotenkin vaikuttaa mieleni pohjalla silloinkin kun teen jotakin mukavaa ja minun pitäisi olla vain siitä innoissani. En osaa ihan selkeästi tähän vastata, olen pahoillani. Teille nämä asiat ovat varmasti helppoja kun teiltä ajattelu käy niin helposti.
Mitään yllättävää pelon aihetta tallissa ei ole tullut vastaan, ja toivottavasti ei tulekaan. Mutta jos nyt todella aistisin suden hajun ja läsnäolon tallissa, kyllä se tietäisi ihan täyttä paniikkia. Niin täyttä että en halua sellaista edes kuvitella. Ihmiset puhuvat joskus myös tulipalosta joka voisi uhata meitä kaikkia. Ilmeisesti tuli voi siis joskus olla sielläkin mihin ette sitä halua? Olen tottunut siihen ajatukseen että talli on maailman turvallisin paikka ja että te pystytte myös pitämään sen sellaisena. Ja niin haluan kyllä tuntea jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen sontija olet? Tallilla missä minä käyn on yksi hevonen joka sontii pilttuunsa sikinsokin. Muut hevoset tekevät melkein kaikki tarpeensa siisti yhteen tai kahteen kasaan.
Teen ne yleensä toiseen päähän pilttuutani eli siihen missä en nuku. Eivät ne tiiviiissä kasassa ole mutta eivät myöskään sikinsokin. Kaikki mitä piltuuseen teemme putoaa kuivikkeille ja virtsa tietysti imeytyy. Kuivikkeemme vaihdetaan päivittäin kun olemme tarhassa tai tunneilla.
Ahaa! Eli pystyt siis hiukan pidättelemään, kun ei uloste putoa mihin sattuu. Ja varmaan osaisit palkinnon toivossa pidätellä kuten tuo lehmä videolla.
Loppupäätelmä: hevosten vessa on kuin onkin mahdollisuuksien rajoissa kehittää. (en itse ole mikään tuotesuunnittelija)
Vierailija kirjoitti:
Treenastko itseksesi jotain juttuja, joita sinulle on opetettu. Pyörivätkö ne asiat päässäsi vapaallakin? (tietysti useimmat liikkeet ovat myös hevosen normaalissa repertuaarissa) Kertaarko joskus pilttuussa tai niityllä oppimaasi tekemällä niitä?
Millä tavalla sinut on koulutettu? Kai niin vastivassa tehtävässä on ollut joku ammattikouluttaja?
Entä nyt. Ehkä omistaja osaa kouluttaa jotain pieniä asioita, mutta saatko myös toisinaan ammattilaiselta oppia?
Pilttuussa en käy läpi työhön liittyvää, siellä vain lepään ja rentoudun. Mutta kyllä minä aitauksessa, missä pystyn kunnolla ravaamaan ja laukkaamaan saatan helposti ajautua kertaamaan opetettua ja liikehtiä kuviteltujen apujen mukaan. Se ei kylläkään ole varsinaisesti oma valintani vaan johtuu siitä, että harjoitellessani yritän keskittyä todella tarkkaan minulle annettaviin apuihin ja ne kohdat joilla apuja vastaanotan ikään kuin herkistyvät. Kun sitten siirryn vapaalle tunnen siitä syystä usein aluksi olevani pelkkää huisin herkkää kylkeä, selkää ja suupieltä. Ja vaikka olen aivan yksin tai laumani kanssa, lihakseni tuntuvat muistavan vähän aiemmin tehdyt liiketoistot ja ne voivat jonkun aikaa vaikuttaa liikkeisiini. Vähitellen alan sitten tajuta työn jo päättyneen ja liikkumiseni vapautuu muistikuvien ohjailusta.
Pääkouluttajastani olen jo kertonutkin. Hänen lisäkseen oli pari apukouluttajaa ja muitakin on osallistunut. Valjakkoajoon oli oma kouluttaja. Varhaisilta vuosiltani en tarkkaan ihmisiä enää muista. Täällä ollessani en ole juurikaan saanut enää lisäkoulutusta, mutta alussa silloin tällöin huomasin tuntiopettajan tekevän joitakin asioita hiukan eri tavalla kuin mihin olin tottunut. Nyt ne tavat ovat jo juurtuneet mieleeni.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö kissankellotkin? Voisitko jättää ne rauhaan, ovat niin kauniita!
Syötkö aivan kaikkea, mitä niityllä kasvaa (paitsi mainitsemiasi hevonhierakoita). Vai syötkö vain heinää ja heinäkasveja? Mistä tiedät, mitä ei uskalla syödä?
En osannut kuvitella miltä kissankello näyttää mutta katsoin sen kuvan tästä laitteelta. Kyllä se minulle on ruokaa siinä missä moni muukin kasvi, mutta en suoraan muista sellaista maasta nyhtäneeni. Ehkä se ei ole meidän laitumillamme yleinen. Minä en jaa oikeastaan yhtään teidän käsitystänne rumasta ja kauniista mutta tiedän mitä ne sanat merkitsevät. Eikö teillekin olisi enemmän mieleen syödä jotakin kaunista kuin rumaa?
Iihhh, sinä olet nähnyt sikeästi nukkuvan hevosen. Luulen että iso osa ratsastavistakaan ei välttämättä ole.
Käytän molempia asentoja. Kun olen hyvin väsynyt nukun kyljelläni kaikki ruumiinosat rentoina alustaa vasten. Enemmän nukun kuitenkin vatsallani jalat koukussa. Siitä pääsen varmasti puolet nopeammin myös ylös. Minulle ei ole muodostunut selvää kuvaa siitä kuinka pitkä on sekunti. Arvaanko? Hyvältä alustalta yksi tai kaksi sekuntia.