Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5065)

Vierailija
461/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakan polttaminen on ikävä tapa. Siitä monet yrittävät eroon.

Teillä hevosilla on varmaan ihmistä vielä parempi hajuaisti, niin häiritsee ehkä vieläkin enemmän.

Ymmärtääkseni tupakka virkistää ja sitä käytetään siksi, mutta se myös heikentää terveyttä.

Ihmisillä on outoja tapoja. Toinen on itsensä huumaaminen alkoholilla.

Virkistää? Eikö raikas vesi varmasti virkistäisi paremmin. Ja se ei olisi yhtään epäterveellistäkään.

Mutta ymmärrän sitä kautta tämän että jotkut makeat suupalatkaan eivät ole meille terveellisiä, mutta ne maistuvat valtavan ihanilta. Tupakan täytyy varmaan myös maistua hyvältä, mitä on kyllä vaikea uskoa sen kauheasta hajusta.

Tuo huumaaminen kuulostaa vielä oudommalta ja suorastaan pelottavalta. Huumattuna en kai pystyisi edes pakenemaan jos minulle tulisi siihen tarve? Teidän ei tietysti tarvitsekaan paeta mitään, mutta silti en ymmärrä sen tarkoitusta.

Tämä kuvastaa hyvin niitä ongelmia mitä minulla on ihmisten asioiden ymmärtämisessä. Kun en jaa kokemusmaailmaanne, en ymmärrä monesta yksinkertaisesta jutusta edes perusteita. Mutta en minä yritä ihmiseksi muuttua eli jos teille sopii niin jutellaan sellaisista asioista joista minullakin on joku käsitys.

Vierailija
462/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, luin ketetjusi. Tää on kiinnostava. Ennen ei ole voinutkaan jutella hevoselle. Kerroit pelkääväsi salamoita. Oletko pelännyt niitä tallin sisällä vai niityllä vai tiellä ratsastaessa?

Pelkäätkö aina ukkosella? Mitä on tapahtunut? Oletko lähtenyt pakoon tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ratsastajille aina sellainen suojaliivi päällään, joka estää vammoja?

Ne ovat yleistyneet ratsastajilla. Mutta eivät niitä kaikki vielä käytä kuitenkaan.

Kun oli muuttuvista varusteista puhe niin kyllä vain minäkin olen saanut tutustua vähän väliä johonkin uuteen. Esimerkiksi riimut kuluvat aika nopeasti ja aina kun saan uuden, se näyttää ja tuntuu erilaiselta kuin vanha.

Minulla on myös kahdet tavalliset suitset, jotka ovat keskenään samanlaiset ja oikein mitoitetut juuri minun päähäni. Omistajani vaatii, että vähintään toiset ovat aina puhtaina ja valmiina ratsastajien saatavilla ja että niitä käytetään minulla. Kuitenkin usein käy niin, että joku ratsastaja kiireessä tai huolimattomuuttaan poimii telineestä väärät suitset tai joku muu on ottanut käyttöön minulle tarkoitetut. Sitten saan vain kestää minulle huonosti sopivia tai oudolta tuntuvia varusteita.

Kerran minulla koitettiin kenkiä jotka olivat todella kevyet. Niiden kanssa meni muutama päivä tottua kulkemaan ilman että kiinnitin asiaan välillä huomiota. Aloin kovinkin pitää niistä mutta sitten taas seuraavat kengät olivatkin entisenlaiset.

Tiedän että varusteita on erilaisia siitä syystä että mekin olemme erilaisia ja erikokoisia. Mutta oma toivomukseni olisi että voisin mahdollisuuksien mukaan käyttää sellaisia varusteita, jotka ovat minulle ennestään tuttuja ja joita olen tottunut ilman ongelmia käyttämään. Toisin sanoen viihtyisin paremmin kun ei tarvitsisi koko ajan olla sopeutumassa johonkin uuteen.

Vierailija
464/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosen häntä näyttää siltä, että se olisi pelkkiä jouhia. Mutta pakkohan siinä on olla myös elävää osaa mukana, ei sitä muuten pystyisi heiluttamaan.

Kuinka pitkä häntä sinulla on ilman jouhia?

Olet oikeassa, ei meillä häntänä pelkkää jouhta ole. Se varsinainen häntäosa on ehkä teidän koko kämmenenne pituinen sormet mukaan laskettuna.

Vierailija
465/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tulee kyllä mielestäsi tyhmä kysymys, mutta esitän sen silti.

Heinät ja olet. En ymmärrä.

Onko olki viljan ylijäänyt osa kun tähkä on poistettu? Miksi ette syö sitä kun kuitenkin syötte heinää? (onko heinänkin varsi olkea vai onko olki vain tietyn viljan varsi?)

Onko heinän varsi jotenkin erilaista. Ettekös te syö sen heinän kuitenkin varsineen, lehtineen ja tähkineen.

Minkä viljan varresta ihmiset askartelevat himmeleitä. Onko kaikkien viljojen varsi olkea.

En edes osaa kysyä. Ääh.

Osaatko sanoa jotain?

Vierailija
466/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olki viljan ylijäänyt osa kun tähkä on poistettu? Miksi ette syö sitä kun kuitenkin syötte heinää? (onko heinänkin varsi olkea vai onko olki vain tietyn viljan varsi?)

Onko heinän varsi jotenkin erilaista. Ettekös te syö sen heinän kuitenkin varsineen, lehtineen ja tähkineen.

Minkä viljan varresta ihmiset askartelevat himmeleitä. Onko kaikkien viljojen varsi olkea.

En edes osaa kysyä. Ääh.

Osaatko sanoa jotain?

*oljet ei olet

Vierailija
467/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä hevosilla joku tunnistusmenetelmä?

Siis joku, miten tunnistetaan, jos karkaatte? Että löytyy heti, keitä olette? Sellainen kuin vaikka koirilla?

Luulen että minulla on kaulassani sellainen. Mutta en ole tiennyt, tuota mitä sanoit, että minut voidaan sen perusteella jotenkin tunnistaa. Kai se on hyvä asia vaikka en tätäkään ihan ymmärrä. En ole edes aikomassa karata joten se on kyllä minulla aivan turha.

Vierailija
468/5065 |
18.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selkään pääsee kapuamaan, jollei ole niin vahva, että sinne itsekseen pääsee hilautumaan.

Miten omistaja tauon jälkeen pääsee selkään, jos on yksin?

Olen käynyt kaverin kanss joskus ratsastelemassa ja hän opetti, miten toinen voi auttaa ylös.

Mutta entä, jos on yksin?

Vierailija
469/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi jatkokysymys vielä. Miten satulavön saa riittävän tiukkaan, muttei kuitenkaan liian tiukkaan?

Hevosella on joskus taipumus pullistaa itseään, kun sitä laitetaan.

Vierailija
470/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistain hevosista saattaa jostain syystä tulla ajan mittaan sellaisia että ehkä aina ratsastuksen alkuun tekevät käskyjen mukaan, mutta sitten eivät. Mieluummin pysähtyvät syömään ruohoa tms.

Onko niillä dementia tai mt-ongelma tai jotain kipua niin, että eivät enää jaksa? Vai kokevatko olevansa niin korkea-arvoisia, ettei tarvitse totella ihmisiä aina? Miten saadaan korjattua?

Vierailija
471/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kysymys siitä Pesosesta.

Asuuko se kokonaan tallissa vai asuuko se vuorokaudessa osan aikaa ihmisten kanssa heidän talossaan?

Vierailija
472/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, luin ketetjusi. Tää on kiinnostava. Ennen ei ole voinutkaan jutella hevoselle. Kerroit pelkääväsi salamoita. Oletko pelännyt niitä tallin sisällä vai niityllä vai tiellä ratsastaessa?

Pelkäätkö aina ukkosella? Mitä on tapahtunut? Oletko lähtenyt pakoon tms.

Pelkään sekä ääntä että niitä välähdyksiä. Kovalla ukonilmalla minua ei pidetä aitauksessa koska saatan alkaa juosta hallitsemattomasti ja koittaa jopa hypätä aitojen yli. Myöskään ratsastaminen ukonilmalla ei ole hyvä ajatus koska lähellä tapahtuva salamanisku voi saada minut nousemaan takajaloilleni tai säntäämään laukkaan. En pelkää tallissa niin paljoa koska siellä välähdykset eivät näy. Olen myös alkanut vanhetessani pikkuosen tottua ukonilmaan.

Vierailija
473/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edes osaa kysyä. Ääh.

Osaatko sanoa jotain?

Heinä jota syömme on leikattu pellosta silloin kun se on mehevää eikä vielä kovettunut varreltaan. Olki on pelkkää sellaista kovaa vartta jossa ei ole meille oikeastaan mitään ravintoa. Se saadaan luullakseni viljapellosta kun vilja on valmista.

Koska minulla on kuivikkeena olkea, saatan joskus vahingossa syödä sitä saamani heinän mukana, mutta ei se vaarallista ole. Joskus voin tylsistyneenä tai nälkäisenä muutenkin vähän maistella ja pureskella sitä.

Himmelit ovat minulle ihan outo juttu.

Vierailija
474/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten selkään pääsee kapuamaan, jollei ole niin vahva, että sinne itsekseen pääsee hilautumaan.

Miten omistaja tauon jälkeen pääsee selkään, jos on yksin?

Olen käynyt kaverin kanss joskus ratsastelemassa ja hän opetti, miten toinen voi auttaa ylös.

Mutta entä, jos on yksin?

Se on varmasti paitsi voimista myös koosta kiinni. Tunneilla pienet ihmiset nousevat selkääni korokkeelta. Sellaisia säilytetään kentän laidalla, mistä ne saadaan helposti käyttöön.

Omistajani ja muistaakseni muutkin minulla itsenäisesti ratsastavat pystyvät heilauttamaan itsensä selkääni ilman korokettakin, mutta hekin mielellään käyttävät kiveä tai kantoa tai aidan vaakapuuta apuna jos sellainen sattuu olemaan sopivasti lähellä. Ilman jalustimia asia olisikin sitten kokonaan toinen.

Selkään nouseminen ei ole ihan yksinkertainen juttu eli sitä kannattaa vain harjoitella ahkerasti. Kaikki hevoset eivät selvästikään tykkää siitä, mutta kun olen itse oppinut seisomaan paikoillani noustessanne ja olen lisäksi kokoni takia vakaa, minulle se ei tuota sen kummempia ongelmia.

Vierailija
475/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla olisi jatkokysymys vielä. Miten satulavön saa riittävän tiukkaan, muttei kuitenkaan liian tiukkaan?

Hevosella on joskus taipumus pullistaa itseään, kun sitä laitetaan.

Minullakin on taipumus tehdä niin, koska äkillinen puristus rintani ympärillä tuntuu epämiellyttävältä. Siksi ratsastajat kiristävät satulavyötä usein vähän kerrallaan, jotta se on riittävän tiukka pitääkseen satulan varmasti paikoillaan. Liian kireä vyö ahdistaa ja vaikeuttaa hengittämistäni eli myös väsyttää minut nopeammin. Hyvät vyöt ovat materiaalia, joka hengittäessäni joustaa.

Vierailija
476/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joistain hevosista saattaa jostain syystä tulla ajan mittaan sellaisia että ehkä aina ratsastuksen alkuun tekevät käskyjen mukaan, mutta sitten eivät. Mieluummin pysähtyvät syömään ruohoa tms.

Onko niillä dementia tai mt-ongelma tai jotain kipua niin, että eivät enää jaksa? Vai kokevatko olevansa niin korkea-arvoisia, ettei tarvitse totella ihmisiä aina? Miten saadaan korjattua?

Miten tähän nyt vastaisin. Jos olen ihan rehellinen, luulen että niiltä hevosilta ei vaadita tarpeeksi. Ratsastajia on monenlaisia ja osa saa meidät tekemään juuri sen minkä haluaa joko toistamalla pyynnön niin monesti että toteutamme sen tai sitten muistuttamalla meitä raipankärjellä siitä, kumpi päättää. Tämmöisen ratsastajan kanssa huomaa hyvin nopeasti ettei vastustelu ja kannata ja helpommalla pääsee kun tekee niin kuin hän haluaa.

Toiset taas tyytyvät vähempään ja eivät määrätietoisesti puutu käytökseemme vaikka siinä olisikin parantamisen varaa. Silloin alamme melkein väistämättä tehdä vain sen vähimmän mikä riittää. Siispä olemme tunnilla aluksi tarkkaavaisia, mutta jos huomaamme että tekeminen vähän sinne päinkin riittää, alamme kyllä käyttää tätä mahdollisuutta hyväksemme.

Kyllä kipu tai vammakin voivat aiheuttaa kuvaamaasi käytöstä, mutta miksi se silloin muuttuisi tunnin aikana noin selvästi ja toistuvasti. Tunnen nyt vähän tekeväni meidän kannaltamme tyhmän tunnustuksen, mutta olette minulle täällä olleet niin tavattoman ystävällisiä, etten halua alkaa kertomaan mitään tekosyitäkään.

Vierailija
477/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis kysymys siitä Pesosesta.

Asuuko se kokonaan tallissa vai asuuko se vuorokaudessa osan aikaa ihmisten kanssa heidän talossaan?

Pesonen on pesunkestävä ulkokissa. Luulen ettei se pidä pesemisestä yhtään mutta eikös tuommoinen sana ole teillä käytössä?

Tallissa on luukut joista se pääsee kulkemaan ulos ja sisään. Koska tallissa on aina talvellakin sopivan lämpöistä, pesonen tulee kovilla pakkasilla seuraksemme. Lämmöstä pitävät huolen sellaiset monimutkaisen näköiset laitteet, jotka tuovat lämmintä ilmaa jostain sisään. Tallin omistaja on joskus sanonut tallille tulleille ihmisille semmoisen sanan kuin maalämpö. Ehkä se kertoo teille jotain, minulle ei. Maahan on talvella aivan jäinen ja luminen! Miten siitä voisi lämpöä tehdä.

Joku kysyi enkö säpsähdä hereille jos pesonen hyppää yöllä päälleni. Joskus olen säpsähtänytkin ja noussut pystyyn mistä se on varmasti oppinut ettei niin kannata tehdä. Sen sijaan se hiipii varovasti eikä käytä kiipeämiseen kynsiään. Sillä tavalla saamme yörauhan ja sovun säilymään.

Vierailija
478/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen kysymys tuli mieleeni ketjua lukiessani, että jos nukutte Kyljellään jalat oikoisena, niin ette kai koko yötä, ettei puudu.

Eli vaiteletteko asentoa yöllä esim kyljeltä toiselle. Kuulostaa vaivalloiselta teille, kun olette niin korkeita.

Vierailija
479/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tulla silittämään, jos ylettyy tulematta aidan sisäpuolelle?

Saako ojentaa ruohonkorsia? Suuttuuko tallinpitäjä?

Vierailija
480/5065 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä hevosilla todella niin, että vahditte vuoron perään seisaaltaan öisin. Miten saatte sovittua asian keskenänne?

Minun käy niin sääliksi sitä norjan vulnohevosta, kun se reppana joutuu öisin vahtimaan eniten seisaaltaan ja se saa kuitenkin vähiten hevoshellyyttä! Sitä on kuitenkin sen emo aikoinaan rakastanut ehdottomasti, mutta nyt se vaan muistelee kaiholla niitä aikoja.

Toisaalta ihmisiltä se sitten saa tasapuolista kohtelua.

Ei vuono ole minusta yhtään reppana! Enkä siis minäkään, vaikka muut ovatkin minun yläpuolellani. Eikä suomentammakaan, vaikka joutuukin kaikesta huolimatta tottelemaan teitä. Arvojärjestys on meille niin itsestään selvä juttu, ettemme murehdi itseämme emmekä toisiamme sen perusteella.

Kyllä vuonokin saa meiltä muilta läheisyyttä, mutta se joutuu antamaan vähän enemmän kuin saa tai hoitaa oman osuutensa ainakin ensin. Vartiointikin menee samalla tavalla eli illalla johtava hevonen menee makuulle ensin ja viimeisenä tuleva jää pystyyn. Yöllä sitten muutkin ovat levättyään halukkaita jatkamaan vahtina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi