Miten hevosena pystyn osallistumaan?
On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!
Kommentit (5068)
Tämä on Aman palsta ja silloinkin kun vierailijana tänne kirjoitan, haluan rajata asiat koskemaan hevosia.
Mutta sanon nyt sen, että luotin väärään ihmiseen. Ja kun luottamus oli mennyt halusin vain siirtyä elämässäni eteenpäin. Sillä oli seuraukset, joista nyt toivun. Pelottavat ja kamalat. Mutta minä toivun. -Isa
Aika kamalaa. Sun pitää estää, ettei toistu.
Ikäviä tapahtumia Isabelilla. Anonyymille palstalla olisi toki voinut kertoa enemmänkin tapauksesta.
No, hevonen ainakin kertoo aivan kaiken hyvin tarkkaan. Kaipa se kohta pääsee taas juttelemaan.
Keväinen hirnahdus ja toinen samanlainen perään!
Kivaa, että palstalle on kirjoiteltu silloinkin kun en itse ole voinut tulla. Olette mahtavia ihmisiä täällä! Nyt minulla on taas ilo päästä laurin kanssa metsäretkelle ja se tietää minulle myös mahdollisuutta saada osallistua! Kaiken kaikkiaan olen aika riehakkaalla päällä nyt ja ollut jo muutaman viikon kun on kevät ja kaikki kevään ihanat asiat ovat alkaneet tapahtua. Säät ovat viikko viikolta lämpimämpiä. Tallin kivijalasta puskee jo hurjasti tuoretta ruohoa ja muuallakin kuolleen heinän alta ilmestyy taas elävää kasvillisuutta esiin. Lintuja on tullut paljon ja kaikki ne jotka ovat laitumelta minulle tuttuja ovat jo näyttäytyneet tarhassa, aidalla tai pihan yläpuolella ilmassa. Kevät on yksinkertaisesti hörisyttävän ihanaa aikaa!
Minun syntymäpäiväni oli sitten tällä viikolla. Sitä ei juhlittu mitenkään, mutta omistajani mainitsi siitä minulle ollessaan kanssani kahden. Minun täytyy samalla pyytää anteeksi teiltä, koska en usko että omistajani on erehtynyt vaan sen on pakko olla minä. Hän nimittäin kertoi, että minä täytin kymmenen vuotta! En tiedä, onko sillä paljon mitään merkitystä, ja jos on niin mitä, mutta minun on täytynyt olla suomeen tullessani vuoden vanhempi kuin mitä olen teille kertonut! Se on kyllä täysin mahdollista, koska varsavuosinani en puheista ymmärtänyt mitään ja käsitykseni ajastakin oli vielä hatarampi kuin mitä se nyt on. Tuntuu pikkuisen kurjalta olla yhtäkkiä vanhempi, kuin mitä on luullut, mutta onneksi sen tiedon mukana ei tullut mitään vaivaa, vaan olen ihan yhtä terve ja iloinen kuin ennenkin.
Toinen kuulemani juttu on sekin aika yllättävä. Minun omistajani ja peter menevät kesällä naimisiin, eli heistä tulee sillä tavalla toisilleen omistettuja. Minä en varmasti pääse sinne kirkkoon tai juhliin muutenkaan osallistumaan enkä vielä edes tiedä tarkkaa aikaa, koska se tapahtuu. Minun kesääni koskien on sen sijaan tehty suunnitelma, jollainen toteutuu kohdallani ensimmäistä kertaa. Olen siitä samalla kertaa jännittynyt ja innoissani. Minut ja paco ja hasse nimittäin viedään ainakin kahdeksi kuukaudeksi saareen! Se tarkoittaa käsittääkseni sellaista laidunta, mikä ainakin osaksi rajoittuu järveen ja missä voimme elää vapaina kuin villihevoset! Joku ihminen käy siellä sitten säännöllisesti katsomassa, että meillä on kaikki hyvin ja pitää meistä huolta. Se joku on meille ihan vieras, jolla on itselläänkin hevosia. Ja jännittävä puoli jutussa onkin se, että laumaan liittyvät myös hänen neljä tai viisi hevostaan. Kyllä minä kuitenkin tiedän tulevani heidän kanssaan toimeen, jos vain mukana ei ole jotain toivotonta riitapukaria. Ja jos tilaa on paljon niin kuin toivon, voimme aina pacon ja hassen kanssa vetäytyä omaan rauhaamme muualle. Mutta siitä huolimatta minua sellainen muutos tulee takuulla vähän jännittämään ja pelottamaankin. Sillä aikaa kun me olemme saaressa, joka on jossain aika pitkän automatkan takana kuulemma, omistajani ja peter pääsevät lähtemään häämatkalle ulkomaille. Patrik ja essi jäävät siksi aikaa isovanhempien luokse. Kesän lopuksi omistaja lupasi kuitenkin hakea meidät taas takaisin, joten sen jälkeen elämäni jatkuu taas kuten ennenkin.
Joku teistä oli kysellyt helmistä. Hän on edelleen käynyt ihan joka viikko omalla vuorollaan ratsastamassa. Viime kerralla hän halusi viedä minut sinne kastelulammelle, josta jo mainitsinkin. Lampi on toiselta laidaltaan metsän varjostama ja oli vielä osittain jäässä. Meidän puolemme ranta oli kuitenkin sula ja helmi antoi minun maistaa lammen vettä. Hän sanoi sen olevan vielä hyytävän kylmää ja sitä se totisesti olikin. Siksi hän ei halunnut juottaa minua enempää, mikä sopi minullekin hyvin, koska en ole niin jäistä vettä tottunut ollenkaan juomaan! Sen jälkeen hän otti minulta satulan pois ja kaivoi repustaan kaksi sukaa. Niillä hän kävi karvani läpi ja sai irtoamaan hurjan määrän pitkää talvikarvaa. Hän alkaa selvästi luottaa minuun, koska antoi minun seistä toimenpiteen ajan ohjat kaulalla. Tai sitten hän vain noudatti yleistä sääntöä ja toivoi parasta. Meitä kun ei saisi koskaan sitoa ohjista kiinni, koska jos pelästymme satutamme helposti itsemme pahemman kerran. Toki olen tottunut siihen, että niinkin usein tehdään, jopa omistajani tekee niin. Ehkä on minun onneni, etten ole silloin koskaan säikkynyt mitään. No, lopuksi helmi sitten kokosi maasta karvaa isoiksi tupoiksi ja asetteli niitä läheisten katajien oksille. Ihmettelin sellaista, mutta kuin vastauksena ihmetykseeni helmi kertoi lintujen mielellään hakevan tupoista materiaalia pesänsä pehmikkeeksi. Kiva ajatus, että osa minusta voi lämmittää pieniä linnunpoikasia!
Hassesta kerron vielä vähän, ennen kuin lauri nappaa tabletin. Hän on jo aika hyvässä kunnossa ja ainakin kertaalleen hän on riimussa talutettuna kantanut patrikia selässään. Patrik ei taaskaan halunnut nousta selkään, mutta kun perheessä ei ole ketään muuta sopivan kevyttä kannettavaa niin lopulta hän sitten suostui. Ilman satulaa he kävelivät kentän viertä vanhalle puimakoneelle ja takaisin ja hasse näytti kovastikin nauttivan siitä, että pääsi liikkeelle ja jopa ottamaan maistiaiset tuoreesta ruohosta. Hänen kohdallaan näyttää kyllä näin minun silmiini hyvältä, vaikka en tietenkään voi olla lääkärin tavoin perillä hassen jalan kunnosta. Mutta kesän ja laitumella laiskottelun jälkeen hän toivottavasti pääsee kanssani samaan aikaan retkille!
Erityisesti vielä turpapusu Isabelille. En tiedä, mikä kurja asia hänellä on nyt kestettävänään, mutta se kuulostaa surulliselta. Toivottavasti pääset pian tänne minua tapaamaan. Teen kaikkeni, että saisin sinut ajattelemaan ikävien asioiden sijaan iloisia. Hirrrnahdus!
Kiitos hienosta viestistäsi hevonen. Ihania luontohavaintoja.
Hienoa päästä kesäksi vapaana saareen. Ihmetyttää kuitenkin, että miksi omistaja haluaa olla 2 kk ilman hevostaan parhaana ratsastusaikana eli kesällä. Onko heillä tarkoitus olla 2 kk häämatkalla. Sekin on outoa, sillä kai nyt Patric kaipaa isäänsä. Mieli Patrikin serkku? Essi on myös isovanhemmillaan.
Tarkoitit kai, että 2 viikkoa eikä kuukautta? Harvalla on lomaakaan noin paljon.
Nopeastipa menevät naimisiin. Alle vuoden tunteneet toisensa silloin kesälläkään.
Jäi kysymättä vielä, että miten se vuohi Leevi viettää kesäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hienosta viestistäsi hevonen. Ihania luontohavaintoja.
Hienoa päästä kesäksi vapaana saareen. Ihmetyttää kuitenkin, että miksi omistaja haluaa olla 2 kk ilman hevostaan parhaana ratsastusaikana eli kesällä. Onko heillä tarkoitus olla 2 kk häämatkalla. Sekin on outoa, sillä kai nyt Patric kaipaa isäänsä. Mieli Patrikin serkku? Essi on myös isovanhemmillaan.
Tarkoitit kai, että 2 viikkoa eikä kuukautta? Harvalla on lomaakaan noin paljon.
Nopeastipa menevät naimisiin. Alle vuoden tunteneet toisensa silloin kesälläkään.
Essi on Patrikin koira ellen väärin muista. 😊
Ai, niinhän se olikin. Helena taisi olla se serkku.
Menee tässä nimet jo sekaisin.
Kiitos Amadeus viestistäsi.
Sinä kerrot aina kaiken etkä salaa mitään. Se on mukavaa ja sivistävää, kun itse tiedän niin vähän hevosten ajatuksista.
Ota sitten sinne saareen mukaan tabletti ja aurinkopaneeli sitä lataamaan.
Olisi mukavaa seurata eloasi kesälaitumilla.
Onnittelut syntymäpäivän johdosta!
Minä olen se, joka syksyllä pyysi sinulta onnitteluja, kun muut ei olleet muistaneet.
Lauri saisi kyllä käydä useammin sinua tapaamassa. Onneksi varmaan saamme myös Isabelilta taas päivityksiä, kunhan paranee.
Perhonen voisi myös päivittää
Kiitos kuulumisten kertomisesta! Niitä tulee liian harvoin.
Hevonenhan sanoi, että lämpimämpien ilmojen koittaessa hän saa tablettia laitumelle entiseen malliin.
Eli ehkä kohta on useammin päivityksiä.
Eikö myös Isabel voisi lainata tablettiaan.
Vierailija kirjoitti:
Hevonenhan sanoi, että lämpimämpien ilmojen koittaessa hän saa tablettia laitumelle entiseen malliin.
Eli ehkä kohta on useammin päivityksiä.
Lauri on ainoa joka voi viedä Amadeukselle tablun. Ja hän käy tallilla kerran pari kuussa. Siksi Isabel opettelee ratsastamaan, jotta hänkin voisi tarjota siihen mahdollisuuden. Amadeuksen omistaja ei edelleenkään (ilmeisesti) tiedä sen taidoista mitään. Siksi suurin toivo on nyt Isabel, mutta hänellä on ollut melkoinen epäonni kun on loukkaantunut jo kahdesti. Itseäni ihmetyttää sen oudon pelottelijan rooli tässä. Mutta ehkä kaikki on vain ikävää sattumaa.
Isabel, onneksi sulle ei käynyt pahempaa. Vaikka aivovamma olisi ollut loppuiän juttu.
Mutta mitä sinulle siis tapahtui?