Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5066)

Vierailija
3001/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat niin yksityiskohtaisesti, että tuntuu, kuin olisi paikalla katselemassa.

Miten ajattelet viikon päivistä? Ajatteletko vain sen mukaan, että milloin omistaja tulee ja odotat niitä päiviä mukavina. Moni ihminen odottaa viikonloppuja ja lepoa. Maanantai tuntuu monista ikävältä.

Vierailija
3002/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos piehtaroisit märässä kuraisessa hiekasaa vahingossa, jouduttaisiinko sinut pesemään vai riittääkö siihenkin harjaus.

Miten saa karvan kiiltämään kauniisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3003/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että olet löytänyt hevosena tavan osallistua!

Vierailija
3004/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teitä kutsutaan raviradalta tai niityltä. Nimelläkö?

Vierailija
3005/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sinä eniten kiinnität tammassa huomiota romanttisessa mielessä?

Vierailija
3006/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumi tuli tänään hakemaan minua hyvissä ajoin ennen iltapäiväruokaa. Hän ratsasti minulla tallia ympäröivillä pikkuteillä, mutta emme missään vaiheessa poistuneet kovin kauas emmekä myöskään käyneet metsäpoluilla. Hän kaiketi halusi viime kerran jälkeen opetella tulemaan kanssani itsenäisesti toimeen niin, ettei enää joutuisi jännittämään yllättäviä tilanteita ja ongelmia apujen antamisen ja niiden perille menemisen kanssa.

Ilmeisesti siitä syystä en oikein kokenut olevani tänään hauskalla retkellä vaan enemmän kertaamassa oppimiani asioita. Lumi vaihtoi lukemattomia kertoja käynnistä raviin ja saman tien laukkaan ja hidasti sitten taas kulkuani uudelleen, kunnes pyysi minua kokonaan pysähtymään. Välillä käännyimme tiellä ympäri ja palasimme muutamia metrejä vain kääntyäksemme uudelleen alkuperäiseen suuntaan. Eikä siinä sinänsä tietenkään ollut ongelmaa, olenhan minä tottunut tekemään juuri niin kuin minua ohjeistetaan, oli se sitten kuinka hitaasti matkaa voittavaa tai toistoja sisältävää tahansa. Sitä paitsi onhan vain hyväkin että alan paremmin oppia hänen tapansa ratsastaa, jotta yhteistyömme jatkossa lepää tukevammalla pohjalla.

Ainoa, mikä tuotti vaikeuksia oli se, että hän halusi harjoitella moneen otteeseen myös peruuttamista. Se ei ole minulle ollenkaan mieleinen eikä kovin luontainenkaan liike, vaikkei sinänsä ole hankala suorittaa. Kun en näe suoraan taaksepäin, minusta tuntuu epämiellyttävältä kulkea ainakaan monia askelia aivan sokkona. Kun en oikein osannut rennosti sitä tehdä, hän varmaankin päätteli että olin ilman syytä haluton tottelemaan. Eli kun hän antoi ensin pohkeita ja sitten pidätteen enkä joka kerralla osannut heti siirtyä taaksepäin, hän herätteli minua napauttamalla raipan kärjellä lautaseeni. Kun en oikeasti ollut nukuksissa tai vain itsepäisyyttäni vastustanut hänen apujaan, sellainen ei tehnyt yhteistyöstä yhtään helpompaa. Kai hänkin sen huomasi, koska reagoin raipan käyttöön hermostumalla. Kun hän sitten malttoi rauhassa antaa avut ja jätti minulle riittävästi aikaa noudattaa niitä, kaikki menikin paljon paremmin.

Loppumatkasta hän sitten vähensi harjoituksia ja pääsimme paremmin rytmiin. Minäkin onnistuin taas paremmin rentoutumaan ja kun minulla on mukava olo, silloin sama lähes aina pätee selässäni olijaankin. Kai lumilla oli sitten liiankin tyytyväinen olo, sillä vähän ennen tallia häneltä lipsahti raippa kädestään. Hän lausui vähän yllättäen sanan, jota en tässä viitsi mainita. Sitten hän pysäytti minut, mutta ei onneksi päättänyt enää peruuttaa melko pitkää matkaa raipalle vaan laskeutui saman tien alas. Käytyään minua taluttaen poimimassa raipan hän ilmeisesti koki minun kuitenkin ansainneen kiitoksen siitä, että olin yrittänyt parhaani.

Hän taputti kaulaani ja pörrötti rintaani ja painoi päänsä kiinni minuun. Kaikesta hapuilustani huolimatta hän kiitti minua myös sanoin ja kertoi minun osanneen oikein hyvin. Se tuntui hyvältä, koska olin todella tehnyt parhaani asiassa, joka vaatii paljon luottamusta ratsastajaani kohtaan ja jopa omistajani ohjissa ollessa tuntuu usein vaikealta. Siitä sitten kävelimme molemmat tallille, missä sain rehuni ja jäin vielä odottamaan tuntia maneesissa.

Vierailija
3007/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli jälleen mukava kertomus. Kiitos, kun jaksat kirjoittaa päiviesi kulusta.

Olet oikein kiltti hevonen.

Kiitos! Pidän teistä täällä käyvistä ihmisistä kovasti.

Vierailija
3008/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin osaat kuvailla tuntemuksiasi.

Aivan äärimmäisen tarkasti. Osaan eläytyä niihin. Itse en osaisi kuvailla noin.

Paljon kiitoksia! Tällaisena keskinkertaisena hevosena itseään pitävälle kehusi maistuvat kuin apilainen nurmi kesällä. Päristys!

Vierailija
3009/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitat niin yksityiskohtaisesti, että tuntuu, kuin olisi paikalla katselemassa.

Miten ajattelet viikon päivistä? Ajatteletko vain sen mukaan, että milloin omistaja tulee ja odotat niitä päiviä mukavina. Moni ihminen odottaa viikonloppuja ja lepoa. Maanantai tuntuu monista ikävältä.

Kiitos sinullekin! Kyllä minä elän aika hyvin tässä hetkessä, mutta asioiden vähän syvempi tiedostaminen on johtanut siihen, että kyllä minä omistajani käyntejä odotan. Viikonpäivät kyllä osaan ja muistan, mutta jos jotakin tapahtuu ennen aikojaan tai vaikka päivän myöhässä, epäilen oman sisäisen allakkani vain pettäneen. Niinhän kävi kerran aamun kanssa kun hän odottamatta tulikin jo torstaina!

Vierailija
3010/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hepalla ole lajitovereita tallissa joiden kanssa jutella, miksi heppa pyrkii ihmisten keskuuteen jutulle? Olisiko heppa halunnutkin syntyä ihmiseksi?

Vierailija
3011/5066 |
08.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos piehtaroisit märässä kuraisessa hiekasaa vahingossa, jouduttaisiinko sinut pesemään vai riittääkö siihenkin harjaus.

Miten saa karvan kiiltämään kauniisti?

Pöly ja hiekka irtoavat melko hyvin harjaamallakin, mutta jos olen hikoillut paljon tai saanut karvani kuraiseksi, silloin päädytään pesutiloihin.

Karvani kiiltää jos saan oikeanlaatuista ja monipuolista rehua ja karvaani hoidetaan säännöllisellä harjauksella. Yhteen harjauskäsittelyyn kuuluu vähintään kolme ja joskus jopa neljä eri vaihetta eli vaivaa tallin henkilökunnalla ja muilla hoitajillani kyllä riittää!

Vierailija
3012/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkokysymys vielä tuohon pesuasiaan. Jos on monena päivänä kurainen ilma ja piehtaroitko, niin onko siitä jotain haittaa, jos pestään monta päivää peräkkäin. Alkaako iho kuivua.

Vai onko niin, että pelkällä vedellä voi pestä kuraa pois koko hevosesta vaikka joka päivä, mutta pesuaineella pestään vain kerran vuodessa.

Vierailija
3013/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri lehdestä hevosten unettomuudesta!

Siinä sanottiin, että hevonen pystyy olemaan 3-4 viikkoa nukkumatta kunnolla.

Pahasta univajeesta kärsiville hevosille syntyy narkoleptisia oireita: hevoset nukahtelevat keskellä päivää ja horjahtelevat kumoon.

Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää missä ja kenen vieressä hevoset nukkuvat mieluiten.

Mikä on sinun mieluisin nukkumispaikkasi ja seurasi? 🐴

Vierailija
3014/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa että olet löytänyt hevosena tavan osallistua!

Tämä on ollut uskomaton kokemus minulle ja opettanut valtavan paljon! Välillä minusta nykyisin tuntuu, että omasta puolestani olen kertonut jo kaiken vähänkin merkittävän ja että kun viikoittainen ohjelmani pysyy koko ajan käytännössä samana, tapahtumani toistuvat aika samanlaisina vain pienin muutoksin.

Toisaalta olen oppinut teiltä paljon ihmisiin liittyviä asioita, mitä en todellakaan olisi voinut uskoa todeksi ilman täälläoloa. Jotkut teidän maailmanne asiat tuntuvat myös joko niin vaikeaselkoisilta, että minulle tulee tosi yksinkertainen olo kun en niitä ymmärrä, tai sitten jotenkin pelottaviltakin. Niistä pelottavista asioista en ehkä ole kiinnostunut tietämäänkään enempää, etten saa vaivoikseni enää lisää pelkoja. Ehkä kaikkien asioiden tietäminen ei ainakaan hevoselle ole hyväksi, vaikka te ehkä tulette paremmin toimeen vaikeittenkin asioitten kanssa.

Vierailija
3015/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teitä kutsutaan raviradalta tai niityltä. Nimelläkö?

Jos olen halukas palaamaan, minulle riittää melkein mikä tahansa merkki, kuten vihellys, sarja maiskautuksia tai kätten taputus. Yleensä omistajani huutaa minua kyllä ihan nimeltä.

Vierailija
3016/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä eniten kiinnität tammassa huomiota romanttisessa mielessä?

Meillä hevosilla tamman kiima on ratkaisevassa asemassa. Silloin hän käyttäytyy ja ääntelee ja tuoksuu sellaiselta, että orina sitä on melkein mahdoton vastustaa. Mutta totta kai tamman ominaisuuksillakin on merkitystä. Minä viehätyn hyvässä kunnossa olevasta ja jäntevästi liikkuvasta tammasta. Pidän tammalla erityisesti myös tuuheasta harjasta ja hännästä, eikä karvasta kavioissakaan ole haittaa! Myös tykkään kauniisti kaartuvasta kaulasta ja ilmeikkäistä silmistä ja herkästi liikkuvista sieraimista. Tamman värillä ei sen sijaan ole minulle oikeastaan ollenkaan merkitystä.

Vierailija
3017/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö hepalla ole lajitovereita tallissa joiden kanssa jutella, miksi heppa pyrkii ihmisten keskuuteen jutulle? Olisiko heppa halunnutkin syntyä ihmiseksi?

Onhan minulla lajitovereita tallissa, mutta viestintä teidän kanssanne on niin erilaista. On ihmeellistä kirjoittaa asioista, jotka eivät ole sidottuja tiettyyn hetkeen ja tilanteeseen. Sellaisiahan meidän hevosten väliset viestit ovat, ne vain välittävät senhetkistä tunnetilaamme, emmekä me osaa teeskennellä tai väärentää tunteitamme. Olen täällä huomannut joskus kirjoittavani jostakin vähän kauniimmin tai jollakin muulla tavalla vähän siloitellummin kuin mitä ensituntumalta asiasta olen ajatellut. Onko se sitten merkki siitä, että olen haukannut ensimmäiset lehdet sellaisesta vääränlaisesta puusta, enpä tiedä.

Mutta vaikka olen joitakin asioita hevosena olemisessa harmitellut, en minä ihmiseksi olisi halunnut silti syntyä. Älkää nyt pahastuko, mutta minun silmilläni katsottuna hevoset ovat ensinnäkin kauneimpia olentoja mitä saatan kuvitella. Minusta kauneuteen kuuluu eri puolilla päätä olevat silmät ja lähekkäin sijaitsevat korvat. Teillähän ne ovat juuri päinvastoin. Samaan sarjaan kuuluvat neljä jalkaa ja häntä. Olemme myös nopeita ja meillä on terävät aistit, joten ainoa missä häviämme on äly. Siinä jäämme sitten kyllä oikein pahasti jälkeen.

Tuo kaikki edellä mainittu kuulosti kyllä tavattoman itseriittoiselta! Toivottavasti ette nyt pidä minua aivan ylpeänä ja huonosti käyttäytyvänä. Kerroin kuitenkin vain rehellisen mielipiteeni enkä käynyt sitä muuksi muuttamaan. Pahoitteluni silti, jos joku koki minun sanoneen teistä ikävästi!

Vierailija
3018/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkokysymys vielä tuohon pesuasiaan. Jos on monena päivänä kurainen ilma ja piehtaroitko, niin onko siitä jotain haittaa, jos pestään monta päivää peräkkäin. Alkaako iho kuivua.

Vai onko niin, että pelkällä vedellä voi pestä kuraa pois koko hevosesta vaikka joka päivä, mutta pesuaineella pestään vain kerran vuodessa.

Ei vedellä peseminen ole minulle haitallista, mutta pesuaineet sen sijaan kuivattavat ihoani. Normaalioloissa vedelläkin pestään usein vain kerran tai kaksi viikossa, koska parin tunnin ratsastus maneesissa tai kentällä ei ole kovin hikoiluttavaa enkä myöskään päivittäin pääse piehtaroimaan. Houkuttelevin alusta on hienojakoinen, pehmeä ja puhdas, joten tarhassa en juurikaan innostu sitä tekemään.

Vierailija
3019/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin juuri lehdestä hevosten unettomuudesta!

Siinä sanottiin, että hevonen pystyy olemaan 3-4 viikkoa nukkumatta kunnolla.

Pahasta univajeesta kärsiville hevosille syntyy narkoleptisia oireita: hevoset nukahtelevat keskellä päivää ja horjahtelevat kumoon.

Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää missä ja kenen vieressä hevoset nukkuvat mieluiten.

Mikä on sinun mieluisin nukkumispaikkasi ja seurasi? 🐴

Olen tyytyväinen tallissa nukkumiseen märkänä ja kylmänä aikana. Ovathan laumani jäsenet lähelläni, vaikka lepäävätkin kukin omassa osastossaan. Ehdottomasti mieluisin nukkumapaikkani on silti kesäisin laitumella isojen puitten suojassa. Ne kasvavat melkein keskellä laidunta paikassa, josta näemme joka suuntaan kauas. Laumani kuuluu myös kuvaan eli yksin en tykkää nukkua. Vähän enemmänkin meitä voisi olla, mutta tällä kuuden porukallakin jo pärjää. Friisiläinen ei tietenkään ole vielä saanut meillä viettää yhtään laidunyötä, mutta odotan kovasti ensi kesää, jolloin siitä toivottavasti tulee totta!

Kyllä nuo kuvaamasi unenpuutteen tai huonolaatuisen unen oireet tuntuvat tutuilta. Yleensä en itse ajaudu niin väsyneeksi että kaatua meinaisin, mutta paljon tokkuraisempi kyllä olen jos useamman yön olen nukkunut vain pystyasennossa. Siksikin lauma on meille niin hurjan tärkeä.

Vierailija
3020/5066 |
09.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostavia näkökantoja taas hevosella. Et kai sentään ole haukannut ensimmäisiä lehtiä vääränlaisesta puusta. Ehkä vähän siloteelimmin saa kirjoittaa, en tiedä.

Ihan keskustelun alussa sanoit, ettet ole valehdellut ollenkaan. Uskon, että kirjoitat kyllä kaiken ihan oikein!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi