Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hevosena pystyn osallistumaan?

Vierailija
05.09.2021 |

On näitten kavioitten kanssa jo muutenkin vaikeaa ja sitten vielä sensuroidaan aloitukseni. Ei iha-haan kivaa!

Kommentit (5066)

Vierailija
2961/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaisit kyllä varmasti, jos asennetaan kamera ja Lauri ymmärtäisi heti siirtää telineen selliaeen kohtaan, että puuhailusi ei näy.

Jos Pesonen tietää, että et tykkää raadoista, niin miksi se tuo niitä silti pilttuuseesi? Ei ole kyllä mukavia nuo raadot. Voiko pikkujyrsijöistä tarttua hevosiinkin vaikka myyräkuume?

Vierailija
2962/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käyttänyt kirjoitustsitoasi hyväksi siten, että olet pyytänyt Laurilta jotakin itsellesi tai jollekin toiselle hevoselle, jos ihmiset eivät ole jotain oleellista ymmärtäneet.

Onhan se kätevää, jos huomaat itselläsi tai jollain toisella jonkun vaivan, johon tarvittaisiin apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2963/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevosten lisääntymisestä kuvien kera on tässä hienossa jutussa!

Reportaasina vain tilaajille, joten osa ei pääse lukemaan.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006149980.html

Vierailija
2964/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kuuntelee vanhoja luontoiltoja. Tuli mieleeni kysyä, että onko punkit jo levittäytyneet teidän alueellenne?

Ohjelmaan soitto henkilö, joka oli nähnyt yhden lehmän päässä satoja punkkeja kiinnittyneenä..

Toejutaanko punkkeja laittamalla teidän jalkoihinne jotain punkkiainetta.

Vierailija
2965/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että vaikka odotin kuulevani jotain hyödyllistä omistajani ja Peterin puhuessa, päivä tuotti siltä osin pettymyksen. Jotakin on silti varmaan pääteltävissä siitä, mitä tapahtui. Kuten arvelinkin, me kuitenkin suuntasimme Peterin tilalle heti kun omistajani oli saanut minut valmiiksi lähtöön. Ei hän tänäänkään vielä minulle paljon puhunut, mutta minusta hän sanoi välillä ääneen asioita aivan itsekseen. Ja kulkiessamme hän myös lauleli, mitä en usein ole kuullut hänen tekevän.

Perillä Peter jo odotti meitä pihalla. Hänellä oli mukana aiemmin näkemämme poika, jonka nimi on Patrik. Patrikilla oli hihnassa koira, joka näytti jo hyvin parantuneen saamastaan vammasta. Nuori koira oli kovin kiinnostunut minusta, mutta Patrik piti hänet isänsä kehotuksesta kaukana minusta. Andalusialainen oli vähän kauempana pihasta tarhassa, missä hän tällä kertaa liikuskeli ja äänteli sen näköisenä, että olisi halunnut tehdä kanssani heti lähempää tuttavuutta. Minua ei kuitenkaan viety hänen suuntaansa vaan talliin. Se oli huomattavasti pienempi kuin oma tallini, mutta silti valoisan ja tilavan näköinen. Tilaa oli neljälle hevoselle, mutta vain yksi karsina oli tällä hetkellä varattu hevosen käyttöön. Se oli siis andalusialaisen. Kahdessa muussa oli välineitä ja varusteita ja yhdessä oli vuohi! Hänellä oli pitkät käyrät sarvet ja hän mutusti tyytyväisen näköisenä heinää. Vuohi oli lieassa andalusialaisen pilttuuta vastapäätä, mutta sen osastosta oli poistettu ovi, ja hänellä oli siis näköyhteys suoraan erilajiseen tallikaveriinsa. Omistajani avasi andalusialaisen pilttuun, astui sisään ja kehotti minuakin tulemaan perässä. Pilttuu oli siisti kuivikkeet mukaan lukien. Siellä haisi erilaiselta kuin kotona, mutta se oli muuten asiallinen ja viihtyisän tuntuinen.

Minua ei kuitenkaan jätetty talliin. Sen sijaan omistaja riisui minulta satulan ja suitset ja kiinnitti tilalle Peterin ojentaman riimun. He taluttivat minut ulos ja veivät andalusialaisen luokse. Saimme hetken nuuhkia ja tervehtiä toisiamme, minkä jälkeen minut talutettiin edelleen viereiseen tarhaan. Jonkin aikaa ihmiset katsoivat, miten tulimme toimeen keskenämme ja kun mitään riitaan tai kiusantekoon viittaavaa ei ilmennyt, he menivät sisälle taloon Patrik ja koira mukanaan. Muutaman kerran Peter käväisi katsomassa että meillä oli asiat kunnossa, ja palasi nopeasti sisään.

Vierailija
2966/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä stadissa on monesti viikonloppuisin tekno-raveja, joissa itse käyn hytkyttämässä hepoculliani.

On muuten ”hirnu mukavaa” puuhaa. Ii-hahaa!

Tiedän että ravit tarkoittavat myös juhlia. Kivaa että viihdyt niissä. Ihan en ymmärrä, mitä siellä juhlissa kuvauksesi mukaan tehdään, mutta se kai liittyy teidän sukupuolisuuteenne jollakin tavalla. Olen kyllä ihan otettukin siitä tavasta, miten te ihmismiehet haluatte vertautua oreihin ja ymmärrän syynkin siihen. Orit tuntuvat olevan teille sellaisia elinvoiman, vahvuuden ja kestävyyden vertauskuvia. Eivätkä kyllä missään nimessä ilman perustetta!

Näin on, heposeni. Hienoa huomata, vuosituhansien jälkeenkin, että yhteisymmärrys elämänmuotojemme välillä on paitsi pysynyt ennallaan, jopa syventynyt.

Onhan maneesi sopivan lämmin näin marraskuun tultua?

Vierailija
2967/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta sontaa!

Vierailija
2968/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta sontaa!

Tarkoitit varmaan ”hevonpaskaa”?

Vierailija
2969/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä seuraavaksi tapahtui. Onpa jännittävää.

Mikä on riimu. Luulin, että se on sama kuin suitset. Miksi se omistajasi siellä Peterin luona jatkuvasti ramppaa. Sulla on paljon mukavampaa, kun on hevoskavereireita. Vuohesta ei juuri taida olla seuraa, vai onko?

Vierailija
2970/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko nyt heidän tallissa? Onko tabletti siis mukana?

Vierailija
2971/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä kertaa lähes valkoinen ystäväni vaikutti viimekertaista touhukkaammalta. Vaikka hän oli eri tarhassa kuin minä, hän haastoi minua seuraamaan esimerkkiä ja juoksemaan isoa tarhaani ympäri, kujeili kanssani ja nautti seurasta, aivan kuten minäkin. Aika kului nopeasti, mutta siitä huolimatta odotin yhteistä retkelle lähtöä. Olin kuitenkin vieraassa paikassa enkä osannut olla kuin kotona. Retkeä ei vain tänään tullut. Suunnilleen iltapäiväruuan aikaan omistajani ja Peter tulivat ulos ja kävivät katsomassa meitä. He eivät kuitenkaan tehneet elettäkään noutaakseen meitä pois tarhasta. Sen sijaan peter haki talikon ja toi meille kaukaloon annokset heinää. Sitten he hakivat sisältä vielä jotakin tavaroita, nousivat peterin maastoautoon ja ajoivat pois.

Yritin vain saada ajan kulumaan, mutta kovin kauan emme yksiksemme jaksaneet laukata. Onneksi Patrik tuli ulos pitämään meille seuraa. Hän seisoi aidan alimmalla puulla, puheli meille vuorotellen ja rapsutti meitä ahkerasti. Toipa hän meille molemmille omenankin. Minun on vaikeaa arvioida hänen ikäänsä, mutta hän ei ole paljon omistajaani lyhyempi, joten olisiko hän kymmenen tai ehkä kahdentoista vuoden ikäinen. Olisin toivonut että hän olisi puhunut heidän perheensä tilanteesta jotakin, mutta ehkä se ei ole sellainen asia, josta puhuttaisiin aitauksessa hevosen kanssa. Hän oli kuullut nimeni ja sen hän lausui aina kun käännyin hetkeksi poispäin, ilmeisesti jotta tulisin uudelleen hänen luoksensa. Ainoa asia, mikä oli minulle uutta ja ymmärrettävää oli se, että heillä oli aiemmin ollut kolme hevosta, mutta nyt jäljellä oli enää andalusialainen. Oliko hevoset myyty vai olivatko ne mahdollisesti kuolleet, jäi minulle epäselväksi.

Vasta kun hämärä alkoi vähitellen laskeutua, omistajani ja peter kurvasivat autolla pihaan. He tulivat iloisina tervehtimään meitä ja tiedustelivat patrikilta, oliko jotakin huomionarvoista ilmennyt. Omistajani haki tallista varusteeni ja puki ne nopeasti ylleni. Sitten hän halasi patrikia ja antoi tälle jonkin ison rapisevan pussin, joka kädessään poika riensi sisään. Kahden peterin kanssa jäätyään hän halasi myös tätä, mutta eri tavalla kuin poikaa. Halaus kesti paljon kauemmin ja he seisoivat jotenkin eri asennossa lähempänä toisiaan. Joku täällä kyseli meidän hevosten suutelemisesta niin kiinnitin asiaan oikein huomiota, mutta eivät he sitä tehneet. Hyvästelyjen jälkeen omistajani nousi selkääni ja palasimme muutamaa laukkasuoraa lukuun ottamatta ravia kotiin. En tiedä, mitä tästä kaikesta voi nyt sitten päätellä. Te osaatte varmasti nähdä paljon paremmin mistä on kyse, mutta kyllähän minäkin sen ymmärsin, että peter ja omistajani välittävät kovasti toisistaan.

Vierailija
2972/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuipa heidän rakastumisensa nopeasti. Kerrassaan merkillisiä tapahtumia. Onneksesi tulet hyvin toimeen Peterin hevosen kanssa.

Mihin tarkoitukseen mahtaa olla yksi vuohi. Sille hevoselle oli varmaan hauskaa saada hevosseuraa.

Vierailija
2973/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaisit kyllä varmasti, jos asennetaan kamera ja Lauri ymmärtäisi heti siirtää telineen selliaeen kohtaan, että puuhailusi ei näy.

Jos Pesonen tietää, että et tykkää raadoista, niin miksi se tuo niitä silti pilttuuseesi? Ei ole kyllä mukavia nuo raadot. Voiko pikkujyrsijöistä tarttua hevosiinkin vaikka myyräkuume?

En osaa sanoa mitä hän ajattelee. Ainoa yhteinen kieli meidän välillämme on se lämpö mitä talviöisin voimme toisillemme tarjota. Mutta ehkä hän on huomannut että nousen heti ylös jos hän tuo saaliinsa liian lähelle haisteltavaksi.

Myyräkuume on minulle sanana tuttu mutta sairautena ihan outo. Jos sellainen voisi tarttua minuun, olisin varmaan sitten sen jo saanutkin. Sen verran ahkeraan pesonen on välillä saaliitaan tullut esittelemään.

Vierailija
2974/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käyttänyt kirjoitustsitoasi hyväksi siten, että olet pyytänyt Laurilta jotakin itsellesi tai jollekin toiselle hevoselle, jos ihmiset eivät ole jotain oleellista ymmärtäneet.

Onhan se kätevää, jos huomaat itselläsi tai jollain toisella jonkun vaivan, johon tarvittaisiin apua.

Olisihan se kai nyt mahdollista. Minun haluamani asiat vain taitavat jakautua sillä tavalla kahteen ryhmään, että toisia saan aina pyytämättäkin ja toisia tuskin saisin vaikka pyytäisinkin. Mutta jos huomaisin ystävilläni jotain ongelmaa tai vaivaa niin niistä voisin tietysti laurille kertoa. Ihan varma en kyllä ole, kuinka tarkkaan hän tätä palstaa lukee. Tallilla käydessään hän pääosin kohtelee minua kuten muitakin hevosia, mutta sanoo kyllä joskus jotain vitsikästä, kuten että tarvitsen kohta apua nettiriippuvuuteen. Se on luullakseni vitsi, koska ei kai minulle voida mitään sellaista tehdä tai syöttää, että menettäisin kiinnostukseni tähän kirjoittamiseenkin?

Vierailija
2975/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevosten lisääntymisestä kuvien kera on tässä hienossa jutussa!

Reportaasina vain tilaajille, joten osa ei pääse lukemaan.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006149980.html

Kiitos! Minäkin näin vain pätkän tekstiä, mutta varsa oli suloinen. Taisin muuten aiemmin unohtaa vastata yhteen varsojen tuloa koskevaan kysymykseen. Kyllä minä mielelläni näkisin heitä meillä jatkossakin. Vaikken voi saada omia, he ovat kuitenkin hellyttävintä mitä tiedän olevan olemassa. Ja heidän kasvuaan ja kehitystään on äärettömän kivaa ja mielenkiintoista seurata.

Vierailija
2976/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka kuuntelee vanhoja luontoiltoja. Tuli mieleeni kysyä, että onko punkit jo levittäytyneet teidän alueellenne?

Ohjelmaan soitto henkilö, joka oli nähnyt yhden lehmän päässä satoja punkkeja kiinnittyneenä..

Toejutaanko punkkeja laittamalla teidän jalkoihinne jotain punkkiainetta.

Kyllä kai niitä täytyy meidänkin laitumillamme olla, vaikka en ole yhtään huomannut. Tuskin kuitenkaan tuommoisia määriä. Varmasti joku voi tulla hampailla nitistettyäkin kun joskus yritän helpottaa kutinaa jaloissa puremalla. Niistä paikoista mihin en itse ylety pitää sitten ystävien kirputtaa.

Minun täytyy kesällä panna tarkemmin merkille, saanko jotakin lääkettä, joka estää punkkeja tarttumasta. Olen sen verran usein jossakin tarkastuksessa, käsittelyssä tai toimenpiteessä, että totta puhuen en aina tule kuunnelleeksi mitä varten mikäkin asia tehdään. Kuulostaa kyllä laiskalta kun sanon näin.

Vierailija
2977/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näin on, heposeni. Hienoa huomata, vuosituhansien jälkeenkin, että yhteisymmärrys elämänmuotojemme välillä on paitsi pysynyt ennallaan, jopa syventynyt.

Onhan maneesi sopivan lämmin näin marraskuun tultua?[/quote]

Niin kai voidaan sanoa, että suhteemme on syventynyt. Minusta tuntuu että ainakin ymmärrätte ja otatte myös huomioon meidän tarpeitamme koko ajan paremmin. Ja niin teidän kuin meidänkin elämä taitaa nykyisin olla mukavan kevyttä verrattuna entisaikoihin.

Maneesi on edelleen hyvin samanlämpöinen kuin ulkoilmakin. Vasta kovilla pakkasilla sitä sitten lämmitetään. Mutta siellähän ei koskaan tuule eikä sada!

Vierailija
2978/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta sontaa!

Tarkoitit varmaan ”hevonpaskaa”?

Ikävää, että ette selvästikään koe palstaa mitenkään mukavana tai hyödyllisenä. Kiitän silti palautteesta ja toivon että joku muu ketju on teille enemmän mieleen!

Vierailija
2979/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraavaksi tapahtui. Onpa jännittävää.

Mikä on riimu. Luulin, että se on sama kuin suitset. Miksi se omistajasi siellä Peterin luona jatkuvasti ramppaa. Sulla on paljon mukavampaa, kun on hevoskavereireita. Vuohesta ei juuri taida olla seuraa, vai onko?

Riimu on se mikä minulla on päässäni tarhassa. Siitä voi taluttaa, mutta sen kanssa ei pysty ratsastamaan tai ainakaan välittämään ohjasapuja samalla tavalla kuin suitsilla, johon kuuluvat myös suuhuni tulevat kuolaimet.

Minä luulen että omistajani ja peterin välillä on ihastumista. No se kävi tuosta jatkosta kyllä ilmikin, että ihan varmastikin on. Saapa nähdä, mihin sellainen johtaa. Minä kyllä olen sitä mieltä, että omistajani on ansainnut sen välittämisen ja ihastumisen. Olen niin usein huomannut, että hän tekee todella paljon auttaakseen tai ilahduttaakseen muita. Välillä on hyvä saada takaisinkin jotain!

Yllätyin vähän vuohesta. Luulen että se kuitenkin on andalusialaisen seurana nyt kun muita hevosia ei enää ole. Jos minun pitäisi valita, olisinko aivan yksin vai vuohen seurassa, niin ilman muuta valitsisin vuohen. Tai kissan tai kanin tai minkä sitten melkein vain. Yksin on niin pohjattoman ikävä olla.

Vierailija
2980/5066 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt heidän tallissa? Onko tabletti siis mukana?

Vastaus tähänkin taisi jo käydä ilmi. Ei tablettia kukaan siirrä, paitsi lauri tietenkin voi niin halutessaan tehdä. Eli aina kun kirjoitan, olen kyllä omassa pilttuussani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän