Ei helvetti! Avioehto...
Hääpäivä sovittu, kutsut lähetetty... Ja nyt mies tuo allekirjoitettavaksi avioehtopaperin! Ei sellaisesta ollut mitään puhetta tätä ennen, kyllä nyt meni maku naimisiinmenosta ja koko miehestä!
Kommentit (269)
40 jatkaa elu tietenkin nuin, että ehto koskee teitä molempia, muuten en allekirjoittaisi enkä menisi naimisiin. Onko teillä lapsia?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:27"]
Miehen omaisuus vain suojataan eli ymmärsinkö oikein: jos miehellä on 500 000 hän pitää kaiken itse, ja mulla on 10e annan miehelle 5e.. Onko oikein? ap.
[/quote]
NO EI, kun sinulla pysyy se kymppisi, eli pidät itselläsi sen omaisuuden, mikä sinulla ennen avioliittoa olikin. Eli jos olit tyhjätasku, niin olet sitä sitten eron jälkeenkin.
[/quote]
osituksessa huomioidaan kaikki omaisuus, myös ennen liittoa saatu/ansaittu/peritty. Siksi se avioehto on tärkeä.
On ihan järkevää allekirjoittaa avioehto ja turvata tulevaisuutensa jos jotakin sattuu. Elämästä kun ei ikinä tiedä. Avioehto kertoo miehesi kyvystä ajatella loppuelämää häiden jäljeenkin, olisit onnellinen.
Teet itse avioehdon ja laitat sen hänen eteensä ja pyydät siihen allekirjoituksen. Silloin saat mieleisen.
Mitään isoja taloudellisia sopimuksia ei voi = kannata allekirjoittaa ellei ymmärrä niiden vaikutusta täydellisesti. Ap, et allekirjoita ennen kuin joku myös sinun intressisi huomioiva taho on lukenut sopimuksen, kommentoinut sen sisällön ja selittänyt sinulle sen vaikutukset ja kertonut mahdolliset muutostarpeet sinun kannaltasi.
Ja et kai ajatellut ruveta elättämään miestäsi niin että hän saa kartuttaa varallisuuttaan samalla kun sinä hoidat juoksevat kulut, jotka katoavat tuhkana tuuleen?
Lapsia ei onneksi vielä ole, mies tahtoisi kyllä. Avioehdon kirjoitan, jos sillä suljetaan pois koko avio-oikeus, molemminpäin. Mies on pihi ja ahne. Kaikki pitäisi saada itselle. Miksi olen sen kanssa? Rakastin... rakastan kai... Kaikki oli jo suunniteltu, perheenjäsenet innoissaan... Nyt en taida haluta naimisiin. ap.
Olet turvatumpi naimattomana, kun avioliitossa tuollaisen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:54"]
Ja et kai ajatellut ruveta elättämään miestäsi niin että hän saa kartuttaa varallisuuttaan samalla kun sinä hoidat juoksevat kulut, jotka katoavat tuhkana tuuleen?
[/quote]
Tämä on isoin syy siihen minkä naiset ovat paljon köyhempiä kuin miehet.
Kirjoitetaan avioehto (kun enhän minä ahne ole jne.), sitten ihmetellään kymmenen vuoden päästä pienessä vuokra-asunnossa lasten kanssa, kun mies asuu varakkaana uuden vaimon kanssa siinä omakotitalossa.
Kylläpä ap on hyvin ollut selvillä miehen varoista ja säätötileistä. Hymyssä suin oli jo menossa tyhjätaskuna naimisiin ajatellen, että sormusta pujottaessa tulee pitkälti yli 250 000 omaan pussiin. Nyt vituttaa, kun mies viime hetkellä osoittaa, ettei olekaan niin naivi.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:47"]
Miehellä tosiaan on tuo 500 000+ omaisuutta. Kaiken lisäksi miehellä on osakesalkkunsa, säästötilinsä, joihin kerää rahaa itselleen. Käyttörahaa kk jää muutama satanen. Minä ostan ruoat. Tekisi mieli perua häät just ja nyt. ap.
[/quote]
Vaikuttaa siltä että teille tulee sitten täysin omat talousasiat molemmille, etkä esim. sinä tietä yhtään mihin miehesi käyttää palkkansa ja mitä sillä tekee. Toisekseen mies vaikuttaa myöskin vähän narsistilta, että tässä mennään nyt naimisiin ja näytetään samalla akalle kaapinpaikka, eipähän ala sitten hyppimään silmille.
Minulle avioliitto on ainakin päätös lyödä hynttyyt yhteen loppuelämäksi, jolloin siihen kuuluu myös yhteinen talous. Tuo että vedetään selvä raja mikä on "minun" ja mikä "sinun" ja sitten leikitään yhdessä kotia ei ole muuta kuin pelleilyä. Jos ei luota puolisoonsa yhtään niin sitten vaan on menemättä naimisiin, on sekin vaihtoehto.
Sanoisin että ole miehen kanssa jos vielä haluat, mutta peru ne häät.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:57"]
Lapsia ei onneksi vielä ole, mies tahtoisi kyllä. Avioehdon kirjoitan, jos sillä suljetaan pois koko avio-oikeus, molemminpäin. Mies on pihi ja ahne. Kaikki pitäisi saada itselle. Miksi olen sen kanssa? Rakastin... rakastan kai... Kaikki oli jo suunniteltu, perheenjäsenet innoissaan... Nyt en taida haluta naimisiin. ap.
[/quote]Vielä ehdit perua koko avioliiton jos haluat. Tuohan saattoi olla hyväkin juttu. Helpompi käytännössä erota ilman että on vihitty.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:52"]
On ihan järkevää allekirjoittaa avioehto ja turvata tulevaisuutensa jos jotakin sattuu. Elämästä kun ei ikinä tiedä. Avioehto kertoo miehesi kyvystä ajatella loppuelämää häiden jäljeenkin, olisit onnellinen.
[/quote]
Haloo, tästä nimenomaisesta avioehdosta on reiluus kaukana. Tää kuulostaa muutenkin taas yhdeltä sellaiselta klassiselta pihiltä mieheltä, joka kerää rahaa ja omaisuutta itselleen kun vaimo maksaa kaikki juoksevat kulut. Sitten saadaan lapsia, ja vaimo saa ostaa niillekin kaiken tarvittavan vanhempainrahasta ja lapsilisistä. Mies maksaa vain autonsa ja asuntolainansa,jotka tietenkin erossa pitää itse. Ja varmaan pyytää vielä bensarahaakin yhteisiltä matkoilta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:08"]
Hääpäivä sovittu, kutsut lähetetty... Ja nyt mies tuo allekirjoitettavaksi avioehtopaperin! Ei sellaisesta ollut mitään puhetta tätä ennen, kyllä nyt meni maku naimisiinmenosta ja koko miehestä!
[/quote]
rahastus meni pieleen vai mikä on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:47"]
Miehellä tosiaan on tuo 500 000+ omaisuutta. Kaiken lisäksi miehellä on osakesalkkunsa, säästötilinsä, joihin kerää rahaa itselleen. Käyttörahaa kk jää muutama satanen. Minä ostan ruoat. Tekisi mieli perua häät just ja nyt. ap.
[/quote]
No ei ollutkaa ihan tavallinen duunari... ei tavallisella duunarilla ole yli puolta miljoonaa omaisuutta, ehkä eläkeiässä jos on ollut hyvä palkaa ja sjoittanut viisaasti... Onko hän saanut ison perinnön tai jotain?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:08"]
[/quote]
jos et koskaan ole ollutkaan rahojen perässä niin eihän tuossa pitäis olla mitään ongelmaa.
btw. mikset ole itse ottanut asiaa puheeksi koskaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:21"]Ja eikö mies itse tässä ole rahan perässä kun varmistaa että minä en saa mitään?! ap. [/quote] Haha! Vain naisen logiikalla..
[/quote]
Miksi sinun kuuluisi saada mitään miehen ennen avioliittoa hankkimasta omaisuudesta?
Oletteko keskustelleet miehen kanssa mahdollisten lasten kulujen kattamisesta. Kuulostaa siltä, että miehesi saattaisi kaataa nämäkin kulut ja omat palkka/eläkemenetyksesi täysin sinun harteillesi. Kun hän on nyt ottanut raha-asiat pöydälle, hyödynnä tilaisuutesi ja keskustele asiat perinpohjaisesti ja vaadi tästäkin paperille sopimus (miten kompensoidaan mahdollisessa erossa) ja jos tuntuu, ettei yhteistä säveltä löydy, ehdit perua häät. Toivottavasti näin ei käy, mutta pihin miehen kanssa eläminen ja hänen varallisuutensa pönkittäminen omasta selkänahasta voi katkeroittaa sekin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:39"]
Mies sanoi että: Hänen omaisuus suojataan, mun omaisuus kuuluu osituksen piiriin. Eli jaetaan? Mitä vittua oikeasti? Ei mulla ole varaa mennä naimisiin! ap.
[/quote]
No huh! Jos näin tosiaan on, kipin kapin yhdessä lakimiehen juttusille avioehtoa korjaamaan. Ehdon täytyy tietenkin olla molemmille tasapuolinen; kummankin oma omaisuus suojataan. Missään nimessä ei häitä ennen kuin avioehtoasia on kunnossa ja kummatkin ymmärrätte avioehdon sisällön ja suostutte ehtoihin.
Älä mene naimisiin jos talousasiat ovat teille noin hankalia. Kuulostaa siltä että jatkossa mies maksaa asuntolainaa itselleen tai kerryttää samalla muuta omaisuuttaan, kun sinä huolehdit perheen juoksevista kuluista eikä sulle jää mitään säästöön. Tavallinen tarina. Älä mene tuohon ansaan! Sinänsä kyllä kannatan avioehtoa tuossa tilanteessa kun teillä on noin suuri varallisuusero, mutta tästä lähtien kulut jaettava tulojen suhteessa.
2