Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten niin ei muka köyhä voi syödä terveellisesti?

Vierailija
10.10.2014 |

Omakohtainen kokemukseni on, että pienituloinenkin voi syödä terveellisesti. Tokikaan mitään luomua ei ole ainakaan itselläni varaa syödä, mutta perusterveellistä ruokaa kyllä.

Nyt on lidlissä ja sittarissa satsumat euron kilo, lidlissä porkkanat 70senttiä kilo. Vasta sittarista sai kahden kilon pussin punajuuria, porkkanoita ja lanttuja eurolla. Todella halpaa! Samoin tuli maanantaina ostettua 5kilon perunasäkki kahdella eurolla.

Kyllä köyhäkin voi siis syyödä hyvää ruokaa, kun aamupalaksi puuroa ja leipoo leivän itse. Myös viikottain teen jonkin helpon piirakan, esim.marjapiirakkaa tai mutakakkua, ei maksa herkku paljon. Toki lisäksi ostan lapsille karkkia tai jäätelöä, suklaata tms.hyvää. 

Kannattaa jättää einekset kauppaan, tehdä itse, vaihtaa makujogurtit maustamattomaan jne. Sokerimurohötöt puuroon jne

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:44"]

Ap, lihaa ei tosiaan tarvita usein, suomalaiset syövät sitä keskimäärin liikaa. Mutta eläinrasvoja on turhaa syöttää lapsille täysmaidon mukana. Lapset kumminkin juovat maitoa puolisen litraa päivässä, jos kalsiumin saanti hoituu sitä kautta. 

Lohi on hyvä kala, mutta kannattaa katsoa, mitä se on. Itämeren lohta saisi ympäristömyrkkyjen takia syödä vain noin kerran kuussa, Norjan lohi ja kirjolohi ovat turvallisempia.

6

[/quote]

Perustele, miksi lapsille ei pitäisi juottaa täysmaitoa?

[/quote]

Perustele itse, miksi lasten pitäisi juoda maitoa ollenkaan? Ihan käsittämätöntä, että lapselle juotetaan jotain, jossa on 36 eri hormonia ja 11 eri kasvutekijää... Sitten ihmetellään kun tulee syöpää yms. Kalsiumia saa kasvikunnastakin. Sitä paitsi, niilläkin kaloreilla voi syödä jotain huomattavasti paljon terveellisempää.

[/quote]

Ei saa kasvikunnasta kalsiumia tarpeeksi. Tai no, jos haluat päivittäin syöttää lapselle 1,6 kiloa parsakaalia.

kannattaa juoda luomumaitoa, jos luulee myrkytyvänsä lehmänmaidosta, mutta kumma jotenkin salaperäisesti välttyvänsä kaikilta ympäristömyrkyiltä kasveja syödessään... Oikeesti, missä sä olit, kun aivoja jaettiin?

Vierailija
102/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:59"]

Onko mammat oikeasti niin tyhmiä, että luulevat kasvisruokien olevan keitettyjä/haudutettuja vihanneksia.

[/quote]

Mun mielestä on ihan turhaa ylimielisyyttä ihmetellä, että suomalaiset ei tunne hyviä kasvisruokareseptejä. Kasvisruokakulttuuri on Suomessa aika nuorta varsinkin noiden linssien yms. osalta, eikä ravintoloiden kasvisannoksetkaan kovin kummoisia ole. Itse voisin siirtyä vaikka pelkästään kasvisruokavalioo, jos vain saisin oikeasti hyviä kasvisruokareseptejä, ja tehtyä sellaisia ruokia, joita lapsetkin syövät. Ovat todellakin tottuneet laajaan variaatioon kasviksia, juureksia ja pähkinöitä, mutta heitä kuten mua itseänikin häiritsee suunnattomasti esim linssien ja papujen jauhomaisuus. Suuri osa kasvisruokien proteiineja koostuu nimenomaan linsseistä ja pavuista, joten aika vaikeaa on. 

[/quote]

Kokeile ap;n mössöjä. Keitä juureksia, heitä mukaan "jotain" ja tietty linssejä. KYYYYYLLÄ on hyvää, oikein kannattaa tulla av-palstalle elvistelemään, miten huonoja ihmisiä muut ovat, kun osaat tuollaista mössöä tehdä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOP5: Edulliset ruoat, jotka ovat superterveellisiä

ps. Miksi kaikki olettaa aina, että terveellinen on kallista.. Ja jos puhutaan terveellisestä ruuasta, niin sen pitää olla jotain "eksoottista" tyyliin merilevään käärittyjä auringonkukansimenöljyssä paistettua tofua, missä on pistaasipähkinöitä humusta ja mausteena sahramia. 

Missä perus arkiruoka? Kaurapuuro, ja salaatit? Salaateissakin voi käyttää mielikuvitusta ja laittaa muutakin kun vain sitä salaatti, tomatti, kurkkusalaattia..

Vierailija
104/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:14"]

Voin tehdä vaikka spagettia ja kasviskastiketta, johon tulee sipulia, valkosipulia, porkkanaa, paprikaa, tomaattia ja linssejä. Mausteita maun mukaan ja hyvää tulee.

Edullinen ja hyvä linssiriisi. Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tai kasarissa hetki, lisää porkkanaa ja perunaa ja tomaattia, kuullota ja mausta (mustapippuri, inkiväärijauhe, paprikajauhe..) maun mukaan. Lisää noin litra vettä ja kun vesi kiehuu niin laita riisit ja linssit kattilaan kiehuvan veden joukkoon. Anna hautua noin 20min kunnes riisi kypsää- Voit lisätä myös herneitä ja/tai papuja halutessasi.

Punajuuret keitän ja kunnes kypsiä, kuorin ja paloittelen kulhoon. Päälle vähän etikkaa ja on hyvää.

Tänään teen sellaista pataa, johon tulee sipulia, valkosipulia, perunaa ja porkkanaa, näitä kuullotan ja maustan ja lisään litran vettä, kun vesi kiehuu lisään spagettia kourallisen ja linssejä. Tuohon voi myös laittaa halutessaan kanaa tai jauhelihaa.

Itse en edes osaisi kokata oikein ilman kasviksia, enkä haluaisikaan. Lapset syövät myös paljon satsumoita tai muita tarjoushedelmiä, myös porkkanaa sellaisenaan. Päivittäin syövät yhdet porkkanat, se on kotimaista ja edullista ja saatavilla läpi vuoden.

En tarkoitakaan, että ruoka olisi halpaa, ruoka on kallista ja siihen menee rahaa. Mutta myös pienituloisena voi syödä hyvää ruokaa ja terveellistäkin. Meillä nelihenkisellä perheellä ruokaan menee noin 400e kuussa. Halvemmallakin voisi mennä,mutta halutaan syödä hedelmiä ja kasviksia, pähkinöitä jne. Lapset on  10 ja 7v. 

ap

[/quote]

Nää kuulostaa kaikki kamalalta. Saa niillä nälän tyydytettyä, mutta haloo, väittääkö joku keitettyä ja etikassa liotettua punajuurta hyväksi?

Tehkää niistä mieluummin vaikka uunijuureksia tai punajuuririsottoa tai punajuurikeittoa. 

Tai ei voi kuin ihmetellä, kenen mielestä voi keitetyt juurekset ja spagetti ja linssi -mömmö olla hyvää? Miten sinun lapsesi suostuvat syömään tuollaista koiran oksennusta?

SITÄ paisti, ap. Sinä kyllä väität, että itse tehty ruoka on halpaa. Luepa aloituksesi. Ny väität, että et sinä sellaista ole väittänytkään. Pikkuisenko puhut ristiin.

[/quote]

Ymmärrän, että et ehkä oo oikein perehtynyt ruoanlaittoon ja maailman ruokakulttuureihin, niin sulle saattaa olla vieraita tällaiset klassiset punajuurireseptit esim. Tutustu vaikka ranskalaiseen keittiöön, tai venäläiseen, tai englantilaiseen, tai vaikka mihin. Siis marinoidut (nimenomaan etikalla, tosin itse käytän vain balsamicoa ja paahdan punajuuret folioon käärittynä uunissa) punajuuret nyt vaan on sellainen klassikkoruoka, että kertoo tosi paljon sun sivistystasosta naureskella, että kuka tollastakin vois syödä. heh heh.

Ja haudutetut juurekset ja linssit on melkein pakostakin hyvää, tosi vaikea siitä on pahaa saada (ellei oo yks näitä ääliömaustajia, jotka sotkee iloisesti rosmariinia, jeeraa, rakuunaa ja kanelia esim.). Juurekset nyt vaan on niin herkullisia, ja niissä on sellaista makeutta, ja linsseissä on luonnostaan umamia, joten ihan molekyyligastronomian kannaltakin yhdistelmän pitäisi olla hyvä.

[/quote]

vinoilet tiedätkös ammattikokille, joka on ollut uransa aikana töissä mm. Ranskassa sekä Suomessa intialaisessa ravintolassa.

Balsamico on eri asia kuin etikka. Ranskalaiset muuten eivät keitä punajuuria ja hölvää niitä pelkällä etikalla. Betteraves au vinaigre on resepti, josta on paljon variaatioita, mutta tyypillisesti mukaan laitetaan viinietikan lisäksi suolaa, sokeria ja vaikkapa sinappia. Ja SE onkin jo ihan toimen juttu kuin mitä ap "kokkaa".

Ja salli mun nauraa, mikään mauste maailmassa ei saa tuosta keitettyjen juuresten, SPAGETIN ja linssien epämääräisestä mömmöstä hyvää.

[/quote]

Jos sä olet ammattikokki, niin olet joko tosi huono, aikaasi jäljessä, ihan vaan tietämätön, tai - mitä todennäköisimmin - räksytät nyt vaan, kun se jäi päälle. Mä luotan huomattavasti enemmän vaikka Heston Blumenthaliin kuin suhun näissä asioissa.

Ei balsamico ole eri asia kuin etikka, se on yksi etikkatyyppi. Ja jos oisit ammattikokki, niin tietäisit, ettei siitä ole kyse, vaan siitä, että kaivataan jotain happoa raikastamaan makeaa punajuurta. Mistä sä muuten arvelet, että ap ei pistäis esim. suolaa ja sokeria tohon etikan lisäks? Mä ainakin oletan että laittaa, vaikkei mainitsisi.

Ja ei, ei tosiaan tarvita mitään mausteita saamaan juureksista ja linsseistä hyvää ( en mäkään siihen spagettia pistäisi, mut ei se nyt tota ruokaa pysty pilaamaankin). Sanoin vain, että jos keittää tai hauduttaa juureksia ja linssejä, niin siitä tulee automaattisesti hyvää, ellei sitä pilaa huonoilla mausteilla. Mitään mausteitahan sellainen ei kaipaa, kunhan vaan suolaa on. Et varmaan kuitenkaan ammattikokkina kiistä sitä, että juuresten luontainen makeus ja aromit korostuu kivasti hauduttamalla, ja linsseissä on umamia, mikä tekee ruoasta "syvän" makuista. Tuollaisia juurekset ja linssit -ruokia tunnetaan suunnilleen jokaisesta ruokakulttuurista, joilla noita aineksia on. Halveksutko kaikkia näitäkin?

Mut en usko, että oot oikeesti ammattikokki, ellet sitten oo saanut koulutustasi vuosikymmeniä sitten jossain huonossa oppilaitoksessa. En oo nimittäin kertaakaan tavannut yhtään korkeamman tason ammattikokkia (michelin -tähtiä tai muita palkintoja/tunnustuksia tms.), jolle tulisi mieleenkään väittää, että haudutetut juurekset ja linssit olisi pahoja (edes vaikka niihin lisäisi spagettia!).

Vierailija
105/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:49"]

Ap, lihaa ei tosiaan tarvita usein, suomalaiset syövät sitä keskimäärin liikaa. Mutta eläinrasvoja on turhaa syöttää lapsille täysmaidon mukana. Lapset kumminkin juovat maitoa puolisen litraa päivässä, jos kalsiumin saanti hoituu sitä kautta. 

Lohi on hyvä kala, mutta kannattaa katsoa, mitä se on. Itämeren lohta saisi ympäristömyrkkyjen takia syödä vain noin kerran kuussa, Norjan lohi ja kirjolohi ovat turvallisempia.

6

[/quote]

[/quote]

Perustele itse, miksi lasten pitäisi juoda maitoa ollenkaan? Ihan käsittämätöntä, että lapselle juotetaan jotain, jossa on 36 eri hormonia ja 11 eri kasvutekijää... Sitten ihmetellään kun tulee syöpää yms. Kalsiumia saa kasvikunnastakin. Sitä paitsi, niilläkin kaloreilla voi syödä jotain huomattavasti paljon terveellisempää.

[/quote]

Ei saa kasvikunnasta kalsiumia tarpeeksi. Tai no, jos haluat päivittäin syöttää lapselle 1,6 kiloa parsakaalia.

kannattaa juoda luomumaitoa, jos luulee myrkytyvänsä lehmänmaidosta, mutta kumma jotenkin salaperäisesti välttyvänsä kaikilta ympäristömyrkyiltä kasveja syödessään... Oikeesti, missä sä olit, kun aivoja jaettiin?

[/quote]

:D Kyllä saa kasvikunnasta tarpeeksi kalsiumia, helpommallakin kuin 1,6kg parsakaalista... Miten ihmeessä ne lehmänmaidon luonnolliset hormonit ja kasvutekijät olisivat vähäisempiä luomussa? 

Vierailija
106/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:31"]

Kun ne valittaa, ettei voi syödä terveellisesti, sanovat eineksien olevan halpoja. Ja talvisin valittavat kasvisten olevan kalliita kun tomaatti maksaa 6 euroa. Ja muita kasviksia ei tunneta :)

[/quote]

Kuka hemmetti syö vaan jotain kurkkua ja tomaattia? Terveelliseen ruokavalioon kuuluaa montaa eri laatua ruokaa esim. kasviksia, kalaa, lihaa, hedelmiä jne. Kala ja liha on niin kalliita että ne voi unohtaa heti aluksi. Kasvikset eivät riitä ruoaksi vaan pitää keittää jotain syötävää. Eikä hedelmiäkään nälkään syödä. 

Vierailija
107/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:59"]

Onko mammat oikeasti niin tyhmiä, että luulevat kasvisruokien olevan keitettyjä/haudutettuja vihanneksia.

[/quote]

Mun mielestä on ihan turhaa ylimielisyyttä ihmetellä, että suomalaiset ei tunne hyviä kasvisruokareseptejä. Kasvisruokakulttuuri on Suomessa aika nuorta varsinkin noiden linssien yms. osalta, eikä ravintoloiden kasvisannoksetkaan kovin kummoisia ole. Itse voisin siirtyä vaikka pelkästään kasvisruokavalioo, jos vain saisin oikeasti hyviä kasvisruokareseptejä, ja tehtyä sellaisia ruokia, joita lapsetkin syövät. Ovat todellakin tottuneet laajaan variaatioon kasviksia, juureksia ja pähkinöitä, mutta heitä kuten mua itseänikin häiritsee suunnattomasti esim linssien ja papujen jauhomaisuus. Suuri osa kasvisruokien proteiineja koostuu nimenomaan linsseistä ja pavuista, joten aika vaikeaa on. 

[/quote]

Huvittavaa, meidän lasten, ja kaikkien mun tuntemien lasten, suurinta herkkua on just pavut, kikherneet ja linssit. Mut ehkä jos niitä ei anneta lapselle pienenä, niin voihan se olla vähän kummallista sitten isompana maistaa jotain sellaista mitä ei tunne lainkaan.

Opettakaa lapsenne syömään niitä linssejä, papuja ja kikherneitä jo ihan vauvaiässä. Pärjäävät paljon paremmin m aailmassa, kun Suomi kuitenkin on niitä yksiä harvoja maita, joissa nuo ei ole melkein päivittäisessä käytössä perusruokavaliossa.

Ja sori, ymmärrän, ettei kaikkia kiinnosta ruoanlaitto, mutta musta tuntuu vaan niin oudolta, etteikö sekasyöjät tietäis mitään kasvisruoista. Mäkään en ole ikinä elämässäni syönyt lihaa, mutta oon mä senverran keittokirjoja ja ruokalehtiä lukenut, että kyllä mä nyt tunnen kymmeniä tai satoja lihareseptejäkin. Ettekö te lue keittokirjoja tai ruokalehtiä? Näkyyhän niissä nykyään vaikka kuinka paljon kasvisruokaohjeita, pakkohan niistä on jotain käsitystä asiasta saada?

Vierailija
108/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:34"]

Kyllä me mielestäni syömme terveellisesti vaikka köyhiä olemmekin. Lihaa on lapsille harvoin, koulussa saavat tarpeeksi. Kaikki ruoat teen alusta asti, eineksiin ei ole varaa eikä haluakaan. Ostaisin mielelläni isoja säkkejä juureksia yms, niitä vaan on hankala roudata ilman autoa.

[/quote]

Ei pelkillä juureksilla elä. Mikään ei korvaa kalaa/lihaa tai kanaa. 

Vierailija
109/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:42"]

Totta puhut. Ihmiset olivat paljon terveempiä esim. 50 vuotta sitten ilman kaikenlaisia salaatteja. Tavallista ja vaatimatonta ruokaa vain syö niin pärjää halvemmallakin. Ihmiset ovat vain niin pirun laiskoja etteivät viitsi vaivautua tekemään ruokaa edullisesti.

[/quote]

Elikä pelkkää perunaa ja lanttua? Ei se ole mitään ruokaa. 

Vierailija
110/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:33"]

Kyllä me mielestäni syömme terveellisesti vaikka köyhiä olemmekin. Lihaa on lapsille harvoin, koulussa saavat tarpeeksi. Kaikki ruoat teen alusta asti, eineksiin ei ole varaa eikä haluakaan. Ostaisin mielelläni isoja säkkejä juureksia yms, niitä vaan on hankala roudata ilman autoa.

[/quote]

[/quote]

Kyllä korvaa. Pavut, linssit, tofu, vain muutaman mainitakseni. 

Vierailija
111/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:45"]

Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta ap ei huomioinut yhtään proteiineja tuossa listassaan. Liha maksaa, kala maksaa, kana on ehkä edullisinta, muttei sekään joka päivä syötynä ole halpaa. Ehkä paras vinkki on jatkaa esim. jauhelihaa soijarouheella, niin saa ruokaan lihan maun ja saman lihamäärän riittämään kauemmin.

Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt einesten edullisus -väitteitä, koska melkein minkä tahansa eineksen tekisi itse halvemmin. Ehkä jotain makkaraa lukuunottamatta. Ylipäänsä ruuan hinta on korkea, ja niitä yksittäisiä halpoja tuotteita pitää metsästää.

[/quote]

No eipä niitä juuri tee halvemmalla. Joku kilon valmis lasagne maksaa alle 4 euroa. Siinä on sentään KAIKKI mukana ja valmiina. Rupea ostamaan niitä erikseen ja katso miten halpaa on. 

Vierailija
112/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:57"]

Hmm. esim lohta saa monesti 6-7 e tarjouksessa, ja lidlissäkin se on yleensä alle 11 e / kg. juuri eilen kävin hakemassa 700g , ja tein kermaisen lohikeiton, osa fileestä jäi vielä jääkaappiin maustumaan graaviloheksi... Eikä tulut kyllä hirveästi maksamaan keitto, siitä syö nimittäin kauan! Ok.. ostin myös koskenlaskijaa tarjouksesta, eli vähän tuli "tuhlattua".

Lisänä eilen tekemäni karjalan riisi- ja perunapiirakat. Nekään eivät tosiaan ole kallita jos itse tekee! Lihaa kannattaa ostaa tarjouksesta, ulkofilettäkin on monesti 10 e / kg tarjouksia, siitä vaan sitten pakkaseen. Hernekeitto on ihan ok arkiruokaa, vaikka einestä onkin, maustaa sitä oman makunsa mukaan. 

Soijarouhe toinen hyvä pointti, tosin täytyy sanoa sen verran, että itse en ole koskaan kokenut kanaa mitenkään halvaksi raaka-aineeksi. Esim muikkuja saa monesti 5-6 e / kg, perkaamattomina. Niistä sitten muikkulaatikko/keitto.. Itse alusta asti tehden säästää, ja tulee muuten vielä hyvää :)

[/quote]

Paitsi että tuollainen keitto on loppu vuodokaudessa tai puolessatoista. 11 euroa kilo on aivan sairaan kallista. 

Vierailija
113/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:49"]

6

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tottakai kasvikunnasta saa tarpeeksi kalsiumia, eihän maitotuotteita edes käytetä monissa maissa lainkaan. Eikä oo muutenkään käytetty kai kuin jotain 10 000 vuotta. Tää ei ole mikään mielipidekysymys mysökään, vaan ihan fakta, että kasvikunnan tuotteista voi saada tarpeeksi kalsiumia.

Toinen asia on tietysti se, että suomalaiset kalsiumin saantisuositukset taitaa olla turhan korkeat.

Luomumaidossa on ihan yhtä paljon lehmän hormoneja kuin ei-luomussa maidossakin, ne kun tulevat siitä lehmästä itsestään, kun se on raskaana ja imettää - tai siis ei imetä, sitä lypsetään. Tän takia niin huvittaa, kun ihmiset ei uskalla syödä soijaa kasvietrogeenien takia, mutta ihan huoletta juodaan toisen nisäkkään maitoa, jossa siis ei ole kasviestrogeeneja, vaan meille kasveihin verrattuna huomattavan läheisen sukulaislajin hormoneja (niitä raskaus- ja imetys -sellaisia mm.), joilla siis kaiken logiikan mukaan on huomattavasti voimakkaampi vaikutus meihin, kun jollain kasvien hormoneilla.

Vierailija
114/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:01"]

Niin eihän se väite pidäkään paikkaansa. Hokemaa "köyhä ei voi syödä hyvin" vain pidetään jostain syystä yllä. 

Olen pienituloinen ja syön todella terveellisesti, juuri vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, kalaa jne. 

Esim. ei ole edes terveellistä syödä punaista lihaa muuta kuin muutamia satoja grammoja viikossa. En oikein tiedä muuta kallista tavallista ruoka-ainesta kuin tuo liha, siis jos esim. sisäfilettä tarkoitetaan.

[/quote]

En tiedä miten vähän syöt mutta miten syöt marjoja edullisesti nälkääsi? Miten teet niistä ruokaa?

Kukaan ei syö kuitenkaan kuivana mitään eli juureksille, kalalle jne, joudut tekemään kastikkeen. Eikä kala tosiaankaan ole halpaa. 

Vierailija
115/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:19"]

TOP5: Edulliset ruoat, jotka ovat superterveellisiä

ps. Miksi kaikki olettaa aina, että terveellinen on kallista.. Ja jos puhutaan terveellisestä ruuasta, niin sen pitää olla jotain "eksoottista" tyyliin merilevään käärittyjä auringonkukansimenöljyssä paistettua tofua, missä on pistaasipähkinöitä humusta ja mausteena sahramia. 

Missä perus arkiruoka? Kaurapuuro, ja salaatit? Salaateissakin voi käyttää mielikuvitusta ja laittaa muutakin kun vain sitä salaatti, tomatti, kurkkusalaattia..

[/quote]

No siksi, että kun sanot ihmisille, että kaurapuuro, kaali, juurekset ja pavut on terveellisiä ja edullisiä, niin ne sanoo, että eihän tollasta mitenkään jaksa kokoajan syödä, tai että on pahaa. Huoh.

Samoin ei ihmisiä kiinnosta, että punajuurikin on superfoodia, tai lanttu, kun pitää olla jotain eksoottisempaa.

Mun mielestä tosin tofu, auringonkukkaöljy (yäk, pahan makuista) ja hummus on ihan tosi perusruokaa.

Vierailija
116/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:33"]

Ei käytetä sika-nautaa ollenkaan, ei syödä myöskään makkaroita tai leikkeitä. (hyvin harvoin ostan jotain kalkkunaleikettä)

Ostamme naudan jauhelihaa aika harvoin ja ehkä kerran kuussa teen liharuokaa. Lohta syömme kerran viikossa tai parin viikon välein. Käytämme linssejä ja papuja, kikherneitä ja tuoreita herkkusieniä.

Makujogurtteja ostan tarjouksesta toisinaan, lapsille vaihtelua. Muuten syömme turkkilaista jogurttia, joka maksaa oliko nyt 2,60e kilo. Se on hyvää ja paljon terveellisempää kuin sokeroidut jogurtit. Margariinin sijasta käytämme voita ja maito on täysmaitoa, vaikka se hieman kevytmaitoa kalliimpaa onkin. 

ap

[/quote]

Hyi helvetti mitä roskaa. Minä en inhoa ketään ihmistä niin paljoa että syöttäisin jollekkin tuollaista roskaa. Edes koirani ei söisi tuollaisia ruokia

Vierailija
117/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:33"]

[/quote]

[/quote]

No ei varmaan eläkään, pidemmän päälle. Toi loppu taas on ihan höpinää. Mä olen elänyt 35 vuotta ilman kalaa/lihaa/kanaa, eli koko ikäni.

Vierailija
118/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:41"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään. [/quote] pistähän ensin esimerkkejä teidän perheen oikeista ruuista niin mietitään vaihtoehtoja? [/quote] Miksi ihmeessä mun pitäisi laittaa esimerkkejä, kun kerran avauksessa sanottiin, että köyhäkin voi syödä terveellisesti ja halvalla ja kehuttiin vain satsumoiden ja lanttujen hintaa? Luulisi aloittajan tajunneen itsekin ettei kukaan pelkästään niitä syö ja suurin osa niistä tarvittavista ruoka-aineista maksaa aika paljon enemmän. Mä leivon paljon ja esim. perunat tulee omasta maasta. Silti laitan paljon rahaa ruokaan. Mun mielestä se kannattaa, vaikka välillä ärsyttääkin kantaa selkä vääränä ruokaa, hedelmiä ja vihanneksia kotiin vain huomatakseen, että ne on hetkessä taas syöty. En ala ikinä tinkimään lasten ruuasta.

[/quote]

Aivan samaa mieltä. 

Näissä ruoka-alituksissa on aina muutama virhe: Ensinnäkin ruokaa on aivan liian vähän. Aikuiset miehet syövät jo niin paljon että päätä huimaa, samoin teinit enkä minäkään syö noin vähän kuin noissa esimerkeissä. 

Toiseksi noista ruista ei saa kunnon ateriaa edes ravintotieteellisesti.

Kolmanneksi kukaan ei syö pelkkää lanttua ja hedelmää. Pitää olla makua ja kokonainen ateria. 

Vierailija
119/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]

Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään.

[/quote]

No niitä salaattiaineita ei ole tarvis talvisin kalliilla ostaa, kesä on eri juttu, silloin ovat halpoja ja tuoreita. Juureksia löytyy halvalla talvella syötäväksi.

[/quote]

Kukaan ei syö pelkkiä juureksia

Vierailija
120/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:13"]

Nämä inttäjät eivät ymmärrä. Jos jollain on muutama euro käytössä päivän ruokaan niin ostaakohan se tyyppi paria kasvista vai esimerkiksi lenkkiä ja leipää?

[/quote]

Näinhän se juuri on. Ap puhuu nyt itse asiassa pienituloisten valinnoista, ei todella köyhien valinnoista. Jos rahaa on oikein vähän, sitä joutuu helposti valitsemaan tuolla lailla, kuten hyvin kuvaat. Parilla eurolla päivässä ei tule ostaneeksi juureksia, vaikka pitkällä aikavälillä voisikin ostaa sekä niitä että proteiineja ja leipää. Se vaatii kumminkin suunnitelmallisuutta ja sitä, että sinulla on jonain päivänä käytössä se isompi summa, jolla tehdä monipuolisesti hankintoja.

on siten eri asia ostaa viikon ruuat kahdellakympillä kuin siten, että sinulle ei minään päivänä kerry edes sitä paria kymppiä, vaan elät aidosti "kädestä suuhun" kolmella eurolla päivä.

6

[/quote]

Kahdella kymmenellä eurolla ei tossiaankaan saa viikon ruokia edes yhdelle ihmiselle. Tai saa jos ruokana pitää pelkkää perunaa ja lanttua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi