Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten niin ei muka köyhä voi syödä terveellisesti?

Vierailija
10.10.2014 |

Omakohtainen kokemukseni on, että pienituloinenkin voi syödä terveellisesti. Tokikaan mitään luomua ei ole ainakaan itselläni varaa syödä, mutta perusterveellistä ruokaa kyllä.

Nyt on lidlissä ja sittarissa satsumat euron kilo, lidlissä porkkanat 70senttiä kilo. Vasta sittarista sai kahden kilon pussin punajuuria, porkkanoita ja lanttuja eurolla. Todella halpaa! Samoin tuli maanantaina ostettua 5kilon perunasäkki kahdella eurolla.

Kyllä köyhäkin voi siis syyödä hyvää ruokaa, kun aamupalaksi puuroa ja leipoo leivän itse. Myös viikottain teen jonkin helpon piirakan, esim.marjapiirakkaa tai mutakakkua, ei maksa herkku paljon. Toki lisäksi ostan lapsille karkkia tai jäätelöä, suklaata tms.hyvää. 

Kannattaa jättää einekset kauppaan, tehdä itse, vaihtaa makujogurtit maustamattomaan jne. Sokerimurohötöt puuroon jne

Kommentit (167)

Vierailija
81/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:49"]Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan? [/quote] esim. turkkilaiset, kreikkalaiset...

[/quote]

Niin mitä? Eivät kuules todellakaan syö haudutettuja juureksia ja linssejä koko ajan. Ap on vaan yksinkertaisesti surkea kokki! Linsseistä saa todella hyvää ruokaa, mm. dalia ja currya, mutta niiden teko onkin jo sitten inasen vaikeempaa kuin toi "keitän juureksia ja heitän linssejä sekaan, onpa hyvää!" ja joka tapauksessa vaihtelua sitä haluaa jokainen, kait.

Vierailija
82/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:14"]

Voin tehdä vaikka spagettia ja kasviskastiketta, johon tulee sipulia, valkosipulia, porkkanaa, paprikaa, tomaattia ja linssejä. Mausteita maun mukaan ja hyvää tulee.

Edullinen ja hyvä linssiriisi. Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tai kasarissa hetki, lisää porkkanaa ja perunaa ja tomaattia, kuullota ja mausta (mustapippuri, inkiväärijauhe, paprikajauhe..) maun mukaan. Lisää noin litra vettä ja kun vesi kiehuu niin laita riisit ja linssit kattilaan kiehuvan veden joukkoon. Anna hautua noin 20min kunnes riisi kypsää- Voit lisätä myös herneitä ja/tai papuja halutessasi.

Punajuuret keitän ja kunnes kypsiä, kuorin ja paloittelen kulhoon. Päälle vähän etikkaa ja on hyvää.

Tänään teen sellaista pataa, johon tulee sipulia, valkosipulia, perunaa ja porkkanaa, näitä kuullotan ja maustan ja lisään litran vettä, kun vesi kiehuu lisään spagettia kourallisen ja linssejä. Tuohon voi myös laittaa halutessaan kanaa tai jauhelihaa.

Itse en edes osaisi kokata oikein ilman kasviksia, enkä haluaisikaan. Lapset syövät myös paljon satsumoita tai muita tarjoushedelmiä, myös porkkanaa sellaisenaan. Päivittäin syövät yhdet porkkanat, se on kotimaista ja edullista ja saatavilla läpi vuoden.

En tarkoitakaan, että ruoka olisi halpaa, ruoka on kallista ja siihen menee rahaa. Mutta myös pienituloisena voi syödä hyvää ruokaa ja terveellistäkin. Meillä nelihenkisellä perheellä ruokaan menee noin 400e kuussa. Halvemmallakin voisi mennä,mutta halutaan syödä hedelmiä ja kasviksia, pähkinöitä jne. Lapset on  10 ja 7v. 

ap

[/quote]

Nää kuulostaa kaikki kamalalta. Saa niillä nälän tyydytettyä, mutta haloo, väittääkö joku keitettyä ja etikassa liotettua punajuurta hyväksi?

Tehkää niistä mieluummin vaikka uunijuureksia tai punajuuririsottoa tai punajuurikeittoa. 

Tai ei voi kuin ihmetellä, kenen mielestä voi keitetyt juurekset ja spagetti ja linssi -mömmö olla hyvää? Miten sinun lapsesi suostuvat syömään tuollaista koiran oksennusta?

SITÄ paisti, ap. Sinä kyllä väität, että itse tehty ruoka on halpaa. Luepa aloituksesi. Ny väität, että et sinä sellaista ole väittänytkään. Pikkuisenko puhut ristiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:49"]Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan? [/quote] esim. turkkilaiset, kreikkalaiset...

[/quote]

Niin mitä? Eivät kuules todellakaan syö haudutettuja juureksia ja linssejä koko ajan. Ap on vaan yksinkertaisesti surkea kokki! Linsseistä saa todella hyvää ruokaa, mm. dalia ja currya, mutta niiden teko onkin jo sitten inasen vaikeempaa kuin toi "keitän juureksia ja heitän linssejä sekaan, onpa hyvää!" ja joka tapauksessa vaihtelua sitä haluaa jokainen, kait.
[/quote] No kyllä ne ruuat melkolailla kasvispohjaisia ruokavaliossa ovar. Ja hyvä niin.

Vierailija
84/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:49"]

Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan?

[/quote]

Onko ainoa ruoka, joka sulle tulee mieleen juureksista ja linsseistä, keitetyt juurekset ja linssit? Sitten ymmärrät, ettet joka päivä jaksaisi syödä. Mut jotkut meistä ihan laittaa ruokaa niistä aineksista. Vaihtelevista juureksista, sipulista ja kaaleista, linsseistä, pavuista, kikherneistä, herneistä ja siemenistä, öljyistä, etikoista, mausteista, tomaattimurskasta jne. saa loihdittua ihan loputtomiin vaikka minkälaisia ruokia. Ei todellakaan ole kovin ankeeta, tai kyllästy.

[/quote]

Älä mussuta, lue ensin tuolta, mitä ap suosittelee laitettavaksi. Joka ruoka akselilla "haudutan juureksia, sekaan linssejä".

[/quote]

No hauduttaminen esim. on ihan totaalisen eri asia sekä maun, rakenteen että ravintoarvojen kannalta kuin keittäminen. Lisäksi noihin kuului muistaakseni maustamistakin? Ap antoi pari esimerkkiä, jotka ei mun mielestä kuulosta yhtään ankeammilta kuin mitkään perinteiset "heitä jotain lihaa tai pakastekalaa ja pussi keittovihanneksia veteen ja keitä" -tyyppiset ruoat, joita monet valmistaa paljon. Ja tuollahan oli sellainen italianpata -tyyppinen juttu, eiks sellastakin ihmiset paljon tee, ja sellasta sörsseliähän se on.

En mä ainakaan käsittänyt, että aapeen perhe söisi pelkästään eri variaatioita haudutetuista juureksista ja linsseistä.

Saahan noista aineksista vaikka mitä muutakin. Mä tekisin esim. linssi-juureslasagnea (ne lasagnelevyt ei hirveesti maksa), intialaista kasviscurryä ja linssidahlia, linssipihvejä, uunijuureksia ja jotain jne. Niin ja linssien lisäksi siis kannattaa käyttää myös kikherneitä ja kaikkia erilaisia papuja, esim. hummus ja erilaiset paputahnat on ihan loistavia, edullisia leivänpäällisiä, joita suosittelen kaikille. Salaatista saa ruokaisan lisäämällä esim. kidneypapuja tai kikherneitä.

Mut joo, jotenkin hassua valittaa, että eihän jotain juureksia ja linssejä jaksa jatkuvasti syödä, ja sit kuitenkin ihmiset syö yleensä joka päivä esim. leipää, juustoa, maitoa jne., eikä kukaan ole ihmettelemässä, että miten te nyt hyvänen aika joka päivä jaksatte noita samoja juttuja syödä. Ja aika monessa suomalaisessa perheessä syödään jauhelihaa monta kertaa viikossa, tai broileria monta kertaa viikossa, ja se ei kyllästytä, mut jos linssejä, papuja ja/ tai juureksia pitäis syödä noin usein, niin yhtäkkiä onkin liian yksipuolista eikä niin usein jaksa.

Vierailija
85/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mammat oikeasti niin tyhmiä, että luulevat kasvisruokien olevan keitettyjä/haudutettuja vihanneksia.

Vierailija
86/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:42"]

Totta puhut. Ihmiset olivat paljon terveempiä esim. 50 vuotta sitten ilman kaikenlaisia salaatteja. Tavallista ja vaatimatonta ruokaa vain syö niin pärjää halvemmallakin. Ihmiset ovat vain niin pirun laiskoja etteivät viitsi vaivautua tekemään ruokaa edullisesti.

[/quote]

Tuossa ei nyt oikeasti MIKÄÄN pitänyt paikkansa. 1960-luvulla eivät ihmiset todellakaan olleet terveempiä, oli jopa suoranaista aliravitsemusta köyhissä perheissä ja esim. 60-luvulla kasvuiässä olleiden ihmisten keskimääräinen pituus - hyvä indikaattori ravitsemustasosta - oli todella useita senttejä nykyistä lyhyempi. Keskimääräinen elinikä myös.

En myöskään menisi laukomaan tuollaisia mustavalkoisia yleistyksiä, kuten että keittotaito tai pitkän kaavan mukaan kokkaaminen on joku erityinen merkki ahkeruudesta. Enemmänkin se on siitä kiinni, mitä kukin pitää tärkeänä. Tiedän monia erittäin vaativaa uraa ja harrastustoimintaa harjoittavaa perhettä, joissa eletään eineksillä ja ravintolaruualla - ei vaan haluta käyttää aikaa kokkaamiseen. Meillä tykätään ruuanlaitosta kovasti, muttei tulisi mieleenkään luulotella, että olemme sen takia ahkerampia ja parempia ihmisiä.

6

[/quote] Kaikki pitää paikkansa ainakin tuossa terveyskysymyksessä, itse olen syntynyt -55 eikä kukan kärsinyt esim. allergioista 60-luvulla, sitäpaitsi on aivan sama minkä pituinen on (minä 164 cm.) harvasta meistä tulee kuitenkaan huippumalleja.
[/quote]

Allergiat syntyvät bakteereista. Nykylapsilla on useammin allergioita, koska kodit ovat hygieenisempiä (vähemmän altistusta bakteereille) ja useammat syntyvät keisarinleikkauksella, jolloin ei saa äidistä tarpeellisia bakteereita iholleen (tarttuvat normaalisti emättimestä mentäessä). Kun keho ei osaa reagoida oikein vieraisiin eikä omiin bakteereihin, se ilmenee allergioina. Sillä, mitä ruokaa syö, ei siis ole juuri vaikutusta.

Vierailija
87/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:46"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:38"]

[/quote]

[/quote]

Ei mulle käynyt mistään ilmi, että AP olis huono kokki. Mä teen vaikka minkälaisia ruokia, ruoanlaitto on mun rakkain harrastus, ja osaan valmistaa kaikenlaista monimutkaista. Yhtäkaikki mun mielestä haudutetut juurekset ja linssit on ihan älyttömän hyviä, niinkuin monet laadukkaat, yksinkertaiset asiat ovat.

Ei hyvä ruoanlaitto tarkoita vain monimutkaista piperrystä, vaan raaka-aineiden arvostusta. Haudutettu kaali on ihan taivaallinen herkku, samoin kuin haudutetut lanttukuutiot. Tai uunissa paahdetut punajuuret. Tai gazpacho. Tai pizza marinara.

Vierailija
88/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisko joku vielä tyhmälle miksi sika-nauta on terveellisempää? Rupes kiinnostaa. Enkä siis paista mitään margariinissa.

Vierailija
89/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:51"]

Voin tehdä vaikka spagettia ja kasviskastiketta, johon tulee sipulia, valkosipulia, porkkanaa, paprikaa, tomaattia ja linssejä. Mausteita maun mukaan ja hyvää tulee.

Edullinen ja hyvä linssiriisi. Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tai kasarissa hetki, lisää porkkanaa ja perunaa ja tomaattia, kuullota ja mausta (mustapippuri, inkiväärijauhe, paprikajauhe..) maun mukaan. Lisää noin litra vettä ja kun vesi kiehuu niin laita riisit ja linssit kattilaan kiehuvan veden joukkoon. Anna hautua noin 20min kunnes riisi kypsää- Voit lisätä myös herneitä ja/tai papuja halutessasi.

Punajuuret keitän ja kunnes kypsiä, kuorin ja paloittelen kulhoon. Päälle vähän etikkaa ja on hyvää.

Tänään teen sellaista pataa, johon tulee sipulia, valkosipulia, perunaa ja porkkanaa, näitä kuullotan ja maustan ja lisään litran vettä, kun vesi kiehuu lisään spagettia kourallisen ja linssejä. Tuohon voi myös laittaa halutessaan kanaa tai jauhelihaa.

Itse en edes osaisi kokata oikein ilman kasviksia, enkä haluaisikaan. Lapset syövät myös paljon satsumoita tai muita tarjoushedelmiä, myös porkkanaa sellaisenaan. Päivittäin syövät yhdet porkkanat, se on kotimaista ja edullista ja saatavilla läpi vuoden.

En tarkoitakaan, että ruoka olisi halpaa, ruoka on kallista ja siihen menee rahaa. Mutta myös pienituloisena voi syödä hyvää ruokaa ja terveellistäkin. Meillä nelihenkisellä perheellä ruokaan menee noin 400e kuussa. Halvemmallakin voisi mennä,mutta halutaan syödä hedelmiä ja kasviksia, pähkinöitä jne. Lapset on  10 ja 7v. 

ap

[/quote]

Nää kuulostaa kaikki kamalalta. Saa niillä nälän tyydytettyä, mutta haloo, väittääkö joku keitettyä ja etikassa liotettua punajuurta hyväksi?

Tehkää niistä mieluummin vaikka uunijuureksia tai punajuuririsottoa tai punajuurikeittoa. 

Tai ei voi kuin ihmetellä, kenen mielestä voi keitetyt juurekset ja spagetti ja linssi -mömmö olla hyvää? Miten sinun lapsesi suostuvat syömään tuollaista koiran oksennusta?

SITÄ paisti, ap. Sinä kyllä väität, että itse tehty ruoka on halpaa. Luepa aloituksesi. Ny väität, että et sinä sellaista ole väittänytkään. Pikkuisenko puhut ristiin.

[/quote]

Ymmärrän, että et ehkä oo oikein perehtynyt ruoanlaittoon ja maailman ruokakulttuureihin, niin sulle saattaa olla vieraita tällaiset klassiset punajuurireseptit esim. Tutustu vaikka ranskalaiseen keittiöön, tai venäläiseen, tai englantilaiseen, tai vaikka mihin. Siis marinoidut (nimenomaan etikalla, tosin itse käytän vain balsamicoa ja paahdan punajuuret folioon käärittynä uunissa) punajuuret nyt vaan on sellainen klassikkoruoka, että kertoo tosi paljon sun sivistystasosta naureskella, että kuka tollastakin vois syödä. heh heh.

Ja haudutetut juurekset ja linssit on melkein pakostakin hyvää, tosi vaikea siitä on pahaa saada (ellei oo yks näitä ääliömaustajia, jotka sotkee iloisesti rosmariinia, jeeraa, rakuunaa ja kanelia esim.). Juurekset nyt vaan on niin herkullisia, ja niissä on sellaista makeutta, ja linsseissä on luonnostaan umamia, joten ihan molekyyligastronomian kannaltakin yhdistelmän pitäisi olla hyvä.

Vierailija
90/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:57"]

Hmm. esim lohta saa monesti 6-7 e tarjouksessa, ja lidlissäkin se on yleensä alle 11 e / kg. juuri eilen kävin hakemassa 700g , ja tein kermaisen lohikeiton, osa fileestä jäi vielä jääkaappiin maustumaan graaviloheksi... Eikä tulut kyllä hirveästi maksamaan keitto, siitä syö nimittäin kauan! Ok.. ostin myös koskenlaskijaa tarjouksesta, eli vähän tuli "tuhlattua".

Lisänä eilen tekemäni karjalan riisi- ja perunapiirakat. Nekään eivät tosiaan ole kallita jos itse tekee! Lihaa kannattaa ostaa tarjouksesta, ulkofilettäkin on monesti 10 e / kg tarjouksia, siitä vaan sitten pakkaseen. Hernekeitto on ihan ok arkiruokaa, vaikka einestä onkin, maustaa sitä oman makunsa mukaan. 

Soijarouhe toinen hyvä pointti, tosin täytyy sanoa sen verran, että itse en ole koskaan kokenut kanaa mitenkään halvaksi raaka-aineeksi. Esim muikkuja saa monesti 5-6 e / kg, perkaamattomina. Niistä sitten muikkulaatikko/keitto.. Itse alusta asti tehden säästää, ja tulee muuten vielä hyvää :)

[/quote]

Meillä ei syödä eineshernekeittoa, se tehdään itse. Ei ole vaikeaa, kun ensin liottaa herneet kunnolla. Keitto valmistuu sitten melkein itsekseen.

Vierailija
91/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:14"]

ap

[/quote]

[/quote]

Ymmärrän, että et ehkä oo oikein perehtynyt ruoanlaittoon ja maailman ruokakulttuureihin, niin sulle saattaa olla vieraita tällaiset klassiset punajuurireseptit esim. Tutustu vaikka ranskalaiseen keittiöön, tai venäläiseen, tai englantilaiseen, tai vaikka mihin. Siis marinoidut (nimenomaan etikalla, tosin itse käytän vain balsamicoa ja paahdan punajuuret folioon käärittynä uunissa) punajuuret nyt vaan on sellainen klassikkoruoka, että kertoo tosi paljon sun sivistystasosta naureskella, että kuka tollastakin vois syödä. heh heh.

Ja haudutetut juurekset ja linssit on melkein pakostakin hyvää, tosi vaikea siitä on pahaa saada (ellei oo yks näitä ääliömaustajia, jotka sotkee iloisesti rosmariinia, jeeraa, rakuunaa ja kanelia esim.). Juurekset nyt vaan on niin herkullisia, ja niissä on sellaista makeutta, ja linsseissä on luonnostaan umamia, joten ihan molekyyligastronomian kannaltakin yhdistelmän pitäisi olla hyvä.

[/quote]

Ehkä joku pitää etikalla pilatuista punajuurista, minä en. Siksi keitän punajuuret itse, enkä todellakaan laita niihin sitten mitään etikkaa. Keitinveteen laitan pikkuisen suolaa ja sokeria. Siinä kaikki. Jos sitten teen vaikka punajuurilaatikkoa, laitan laatikkoon ananasmurskaa/omenaraastetta, kermaa ja homejuustoa.

Vierailija
92/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:57"]

Hmm. esim lohta saa monesti 6-7 e tarjouksessa, ja lidlissäkin se on yleensä alle 11 e / kg. juuri eilen kävin hakemassa 700g , ja tein kermaisen lohikeiton, osa fileestä jäi vielä jääkaappiin maustumaan graaviloheksi... Eikä tulut kyllä hirveästi maksamaan keitto, siitä syö nimittäin kauan! Ok.. ostin myös koskenlaskijaa tarjouksesta, eli vähän tuli "tuhlattua".

Lisänä eilen tekemäni karjalan riisi- ja perunapiirakat. Nekään eivät tosiaan ole kallita jos itse tekee! Lihaa kannattaa ostaa tarjouksesta, ulkofilettäkin on monesti 10 e / kg tarjouksia, siitä vaan sitten pakkaseen. Hernekeitto on ihan ok arkiruokaa, vaikka einestä onkin, maustaa sitä oman makunsa mukaan. 

Soijarouhe toinen hyvä pointti, tosin täytyy sanoa sen verran, että itse en ole koskaan kokenut kanaa mitenkään halvaksi raaka-aineeksi. Esim muikkuja saa monesti 5-6 e / kg, perkaamattomina. Niistä sitten muikkulaatikko/keitto.. Itse alusta asti tehden säästää, ja tulee muuten vielä hyvää :)

[/quote]

Meillä ei syödä eineshernekeittoa, se tehdään itse. Ei ole vaikeaa, kun ensin liottaa herneet kunnolla. Keitto valmistuu sitten melkein itsekseen.

[/quote]

Mä syön eineskasvishernekeittoa joskus eväänä kylmänä purkista, mutta en mä sitä muuten käytä. Kun ei voi olla helpompaa ja halvempaa ruokaa laittaa! Liotetaan herneitä yön yli, pistetään tulelle, laitetaan sekaan paljon hienoksi silputtua sipulia ja porkkanaa (mielellään myös palsternakkaa ja juuriselleriä, niinkuin Hollannissa), keitetään, lisätään ehkä vähän luomu kasvisliemijauhetta tai sitten vaan suolaa ja meiramia, ja se on siinä.

Vierailija
93/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:25"]

Turkkilainen jogurtti ei ole terveellistä, koska siinä on älyttömästi rasvaa. Partaäijässäkin on 10% pelkkää rasvaa eli kilosta 100g rasvaa. Vähärasvainen Luonnonjogurtti olisi parempi vaihtoehto, esim 1,5% rasvaa.

[/quote]

Rasva ei tee ruoasta epäterveellistä, päinvastoin. Riippuu tietenkin rasvanlaadusta, joka turkkilaisessakin on hyvää rasvaa.

[/quote]

Ei todellakaan ole, vaan siinä on ihan kauheasti tyydyttynyttä, kovaa rasvaa. 6,8 grammaa sadassa grammassa.

[/quote]

Se kova rasva ei ole huonoa rasvaa.

[/quote]

Niinhän sinä nyt koko ajan intät, mutta karppimutu ei inttämisellä muutu virallisiksi suosituksiksi, jotka pohjautuvat laajimpaan tutkimustietoon.

6

[/quote]

Tuo sinun "laajin tutkimustieto", johon suositukset perustuvat, on ihan löydettävissä ja luettavissa netissäkin. Suosittelen tutustumaan. Ehkä tajuat itsekin ettei niille virallisille suosituksille ole mitään tieteellistä perustetta. Näiden tutkimusten lisäksi on kuulemma olemassa tuhansia tutkimuksia, jotka osoittavat eläinrasvan epäterveellisyyden. Niitä vaan ei kukaan ole koskaan osannut nimetä ja tuoda näytille. Ihan pelkkää huuhaata.

[/quote]

No TOKIHAN se sitten on noin, kun sinä, av-palstan karppimamma niin toteat. Lääkärit on väärässä, kenties ne on jonkun salaperäisen kansainvälisen kasvintuottajien salaliiton lahjomia kaikki :DD

[/quote]

Lääkäreillä on niin olematon ravintokoulutus, että ei niillä hirveesti tietoa ole, vaikka ovatkin lääkäreitä.

Vierailija
94/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:18"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehkä joku pitää etikalla pilatuista punajuurista, minä en. Siksi keitän punajuuret itse, enkä todellakaan laita niihin sitten mitään etikkaa. Keitinveteen laitan pikkuisen suolaa ja sokeria. Siinä kaikki. Jos sitten teen vaikka punajuurilaatikkoa, laitan laatikkoon ananasmurskaa/omenaraastetta, kermaa ja homejuustoa.

[/quote]

Sä sotket nyt etikkasäilötyt punajuuret ja punajuurisalaatin/marinoidut punajuuret, joissa on etikkapohjainen kastike. Ne maistuu ihan erilaisilta. Ei sun toki tarvii noista toisistakaan tykätä, kunhan vaan et kuvittele, että jotenkin samasta asiasta olisi kyse. En mäkään tietenkään mitään etikkapunajuuria käytä mihinkään punajuurilaatikkoon tai keittoon tai kastikkeeseen tms. Mut tässä ei ollutkaan kyse niistä säilykepunajuurista, vaan tuoreista punajuurista joita marinoidaan.

Vierailija
95/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:10"]

Kertoisko joku vielä tyhmälle miksi sika-nauta on terveellisempää? Rupes kiinnostaa. Enkä siis paista mitään margariinissa.

[/quote]

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=29175&lang=fi

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=7191&lang=fi

Fineli varmaan kelpaa kriittisellekin av-mammalle?

Vierailija
96/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:10"]

[/quote]

Ymmärtäisit, jos tietäisit rasvoista muutakin kuin luokituksen koviin ja pehmeisiin.

Vierailija
97/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:44"]

Ap, lihaa ei tosiaan tarvita usein, suomalaiset syövät sitä keskimäärin liikaa. Mutta eläinrasvoja on turhaa syöttää lapsille täysmaidon mukana. Lapset kumminkin juovat maitoa puolisen litraa päivässä, jos kalsiumin saanti hoituu sitä kautta. 

Lohi on hyvä kala, mutta kannattaa katsoa, mitä se on. Itämeren lohta saisi ympäristömyrkkyjen takia syödä vain noin kerran kuussa, Norjan lohi ja kirjolohi ovat turvallisempia.

6

[/quote]

Perustele, miksi lapsille ei pitäisi juottaa täysmaitoa?

[/quote]

Perustele itse, miksi lasten pitäisi juoda maitoa ollenkaan? Ihan käsittämätöntä, että lapselle juotetaan jotain, jossa on 36 eri hormonia ja 11 eri kasvutekijää... Sitten ihmetellään kun tulee syöpää yms. Kalsiumia saa kasvikunnastakin. Sitä paitsi, niilläkin kaloreilla voi syödä jotain huomattavasti paljon terveellisempää.

Vierailija
98/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

vinoilet tiedätkös ammattikokille, joka on ollut uransa aikana töissä mm. Ranskassa sekä Suomessa intialaisessa ravintolassa.

Balsamico on eri asia kuin etikka. Ranskalaiset muuten eivät keitä punajuuria ja hölvää niitä pelkällä etikalla. Betteraves au vinaigre on resepti, josta on paljon variaatioita, mutta tyypillisesti mukaan laitetaan viinietikan lisäksi suolaa, sokeria ja vaikkapa sinappia. Ja SE onkin jo ihan toimen juttu kuin mitä ap "kokkaa".

Ja salli mun nauraa, mikään mauste maailmassa ei saa tuosta keitettyjen juuresten, SPAGETIN ja linssien epämääräisestä mömmöstä hyvää.

Vierailija
99/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:59"]

Onko mammat oikeasti niin tyhmiä, että luulevat kasvisruokien olevan keitettyjä/haudutettuja vihanneksia.

[/quote]

Mun mielestä on ihan turhaa ylimielisyyttä ihmetellä, että suomalaiset ei tunne hyviä kasvisruokareseptejä. Kasvisruokakulttuuri on Suomessa aika nuorta varsinkin noiden linssien yms. osalta, eikä ravintoloiden kasvisannoksetkaan kovin kummoisia ole. Itse voisin siirtyä vaikka pelkästään kasvisruokavalioo, jos vain saisin oikeasti hyviä kasvisruokareseptejä, ja tehtyä sellaisia ruokia, joita lapsetkin syövät. Ovat todellakin tottuneet laajaan variaatioon kasviksia, juureksia ja pähkinöitä, mutta heitä kuten mua itseänikin häiritsee suunnattomasti esim linssien ja papujen jauhomaisuus. Suuri osa kasvisruokien proteiineja koostuu nimenomaan linsseistä ja pavuista, joten aika vaikeaa on. 

Vierailija
100/167 |
10.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:25"]

Turkkilainen jogurtti ei ole terveellistä, koska siinä on älyttömästi rasvaa. Partaäijässäkin on 10% pelkkää rasvaa eli kilosta 100g rasvaa. Vähärasvainen Luonnonjogurtti olisi parempi vaihtoehto, esim 1,5% rasvaa.

[/quote]

Rasva ei tee ruoasta epäterveellistä, päinvastoin. Riippuu tietenkin rasvanlaadusta, joka turkkilaisessakin on hyvää rasvaa.

[/quote]

Ei todellakaan ole, vaan siinä on ihan kauheasti tyydyttynyttä, kovaa rasvaa. 6,8 grammaa sadassa grammassa.

[/quote]

Se kova rasva ei ole huonoa rasvaa.

[/quote]

Niinhän sinä nyt koko ajan intät, mutta karppimutu ei inttämisellä muutu virallisiksi suosituksiksi, jotka pohjautuvat laajimpaan tutkimustietoon.

6

[/quote]

Tuo sinun "laajin tutkimustieto", johon suositukset perustuvat, on ihan löydettävissä ja luettavissa netissäkin. Suosittelen tutustumaan. Ehkä tajuat itsekin ettei niille virallisille suosituksille ole mitään tieteellistä perustetta. Näiden tutkimusten lisäksi on kuulemma olemassa tuhansia tutkimuksia, jotka osoittavat eläinrasvan epäterveellisyyden. Niitä vaan ei kukaan ole koskaan osannut nimetä ja tuoda näytille. Ihan pelkkää huuhaata.

[/quote]

No TOKIHAN se sitten on noin, kun sinä, av-palstan karppimamma niin toteat. Lääkärit on väärässä, kenties ne on jonkun salaperäisen kansainvälisen kasvintuottajien salaliiton lahjomia kaikki :DD

[/quote]

Lääkäreillä on niin olematon ravintokoulutus, että ei niillä hirveesti tietoa ole, vaikka ovatkin lääkäreitä.

[/quote]

juujuu, juurihan mä sanoin, että aina te karppi-uskovaiset maatiaismammat asiantuntijoita paremmin kaiken tietävät. Juujuu3831