Miten niin ei muka köyhä voi syödä terveellisesti?
Omakohtainen kokemukseni on, että pienituloinenkin voi syödä terveellisesti. Tokikaan mitään luomua ei ole ainakaan itselläni varaa syödä, mutta perusterveellistä ruokaa kyllä.
Nyt on lidlissä ja sittarissa satsumat euron kilo, lidlissä porkkanat 70senttiä kilo. Vasta sittarista sai kahden kilon pussin punajuuria, porkkanoita ja lanttuja eurolla. Todella halpaa! Samoin tuli maanantaina ostettua 5kilon perunasäkki kahdella eurolla.
Kyllä köyhäkin voi siis syyödä hyvää ruokaa, kun aamupalaksi puuroa ja leipoo leivän itse. Myös viikottain teen jonkin helpon piirakan, esim.marjapiirakkaa tai mutakakkua, ei maksa herkku paljon. Toki lisäksi ostan lapsille karkkia tai jäätelöä, suklaata tms.hyvää.
Kannattaa jättää einekset kauppaan, tehdä itse, vaihtaa makujogurtit maustamattomaan jne. Sokerimurohötöt puuroon jne
Kommentit (167)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]
Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään.
[/quote]
No niitä salaattiaineita ei ole tarvis talvisin kalliilla ostaa, kesä on eri juttu, silloin ovat halpoja ja tuoreita. Juureksia löytyy halvalla talvella syötäväksi.
[/quote]
Kukaan ei syö pelkkiä juureksia
[/quote]
Ehkä nyt kuitenkin puhutaan salaatista lisukkeena ja jo moneen kertaan on todettu, että on typerää ostaa aina sitä salaatti-tomaatti-kurkkuyhdistelmää, vaan talviaikana voi syödä vaikka juuresraasteita tms.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:23"]
Fakta on vaan se, että makaroni+sika-nauta+pakaste vihannes mössö on halvempi kuin täysjyvä makaroni+paistijauheliha+tuoreet kasvikset mössö.
[/quote]
Näinhän se on. Mausta puhumattakaan. Mutta voihan sitä valita niinkin, ettei syö mitään makaroneja ;-)
6
[/quote]
Millään ei korvaa makaronien halpuuttaa ja hyvää makua.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:28"]
Fakta on vaan se, että makaroni+sika-nauta+pakaste vihannes mössö on halvempi kuin täysjyvä makaroni+paistijauheliha+tuoreet kasvikset mössö.
[/quote]
Mä tekisin tuosta sika-nauta-pakastekasvis -vokkia ja kaali-porkkanaraastetta kylkeen. Mössöä en söisi.
[/quote]
Eli poistat ainoan kahdesta joka edes maistuu syötävälle ja sen tilalle laitat kuivia kasviksia? Hyi hemmetti!
Näille jotka eivät voi syödä pelkkiä juureksia (ja kaipaavat lihaa) voisin vinkata, että halvoista ruhonosista saa erittäin maistuvia pataruokia. Niska, potka, lapa yms eivät tule kovin kalliiksi ja lihapadasta tulee nälkäinenkin teini tai raavas mies varmasti täyteen.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään. [/quote] pistähän ensin esimerkkejä teidän perheen oikeista ruuista niin mietitään vaihtoehtoja? [/quote] Miksi ihmeessä mun pitäisi laittaa esimerkkejä, kun kerran avauksessa sanottiin, että köyhäkin voi syödä terveellisesti ja halvalla ja kehuttiin vain satsumoiden ja lanttujen hintaa? Luulisi aloittajan tajunneen itsekin ettei kukaan pelkästään niitä syö ja suurin osa niistä tarvittavista ruoka-aineista maksaa aika paljon enemmän. Mä leivon paljon ja esim. perunat tulee omasta maasta. Silti laitan paljon rahaa ruokaan. Mun mielestä se kannattaa, vaikka välillä ärsyttääkin kantaa selkä vääränä ruokaa, hedelmiä ja vihanneksia kotiin vain huomatakseen, että ne on hetkessä taas syöty. En ala ikinä tinkimään lasten ruuasta.
[/quote]
Öh, onhan toi kunnon ruokaa? Lisäks esim. papuja, herneitä, linssejä, vaikka auringonkukansiemeniä, öljyä, viljoja. Ovat kaikki edullisia.
[/quote]
Ei noi ole ateria. Sinun pitää valmistaa noista RUOKAA!
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:34"]
[/quote]
Mutta myös terveellinen, jos jättää makaronit pois ja lisää kasvista.
[/quote]
Paitsi että ne kasvikset ei täytä, ei vie nälkää eikä maistu millekkään. Eli ne ei riitä
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]
Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään.
[/quote]
No niitä salaattiaineita ei ole tarvis talvisin kalliilla ostaa, kesä on eri juttu, silloin ovat halpoja ja tuoreita. Juureksia löytyy halvalla talvella syötäväksi.
[/quote]
Kukaan ei syö pelkkiä juureksia
[/quote]
Ehkä tässä on nyt kyse siitä, että useammassakin ketjussa ihmiset valittelee, että kun ei ole varaa syödä terveellisesti/ostaa kasviksia. Niin eihän tämä ole totta, vaan just niitä juureksia saa syksyllä ja talvella edullisesti (ja sipulia ja kaalia), kesällä taas jotain toisia kasviksia jne. Pitää vaan osata seurata sesonkia ja hintoja.
Mä olen kasvissyöjä, niin en mä osaa antaa mitään vinkkejä siihen, mitä lihaa tai kalaa saa edullisesti, enkä haluakaan. On muutamaan kertaan mainittu, että papuja, kikherneitä, linssejä ja herneitä saa edullisesti (ja maapähkinöitä ja auringonkukansiemeniä mm., eikä kurpitsansiemenetkään aina kovin kalliita ole), mutta ne nyt vaan näköjään ei kelpaa vastaukseksi. Eikä kaurahiutaleet ole kovin kalliita, eikä muutkaan puurohiutaleet, eikä jauhot leivontaan, eikä täysjyväriisi tai täysjyväpastakaan kovin hintavaa ole (toki kalliimpaa kuin ihan valkoinen versio), tai ohra, tai tomaattimurska tai kaurakerma (tai mitä kermaa nyt käytät, ei ne hirveän hintaisia ole), kookosmaitoakin saa nykyään aika edullisesti. Mausteita, öljyjä, etikoita, soijakastiketta, niin taas saa laitettua ihan älyttömän paljon erilaista ruokaa edullisista raaka-aineista. Niin ja pakastevihannekset kannattaa tietysti myös muistaa, pinaattia kantsii käyttää paljon, je herneitä.
Kai se mitä ihmiset täällä vänkää on jotain "okei, eli terveellistä ruokaa voi saada edullisesti. mut en mä tykkää siitä enkä osaa laittaa ja hyi helvetti kuka tollasta söis joka päivä...eli siis terveellistä ruokaa ei voi saada edullisesti!". Mitä tohon nyt sitten sanois...ei sitten?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:33"]
Ei käytetä sika-nautaa ollenkaan, ei syödä myöskään makkaroita tai leikkeitä. (hyvin harvoin ostan jotain kalkkunaleikettä)
Ostamme naudan jauhelihaa aika harvoin ja ehkä kerran kuussa teen liharuokaa. Lohta syömme kerran viikossa tai parin viikon välein. Käytämme linssejä ja papuja, kikherneitä ja tuoreita herkkusieniä.
Makujogurtteja ostan tarjouksesta toisinaan, lapsille vaihtelua. Muuten syömme turkkilaista jogurttia, joka maksaa oliko nyt 2,60e kilo. Se on hyvää ja paljon terveellisempää kuin sokeroidut jogurtit. Margariinin sijasta käytämme voita ja maito on täysmaitoa, vaikka se hieman kevytmaitoa kalliimpaa onkin.
ap
[/quote]
Hyi helvetti mitä roskaa. Minä en inhoa ketään ihmistä niin paljoa että syöttäisin jollekkin tuollaista roskaa. Edes koirani ei söisi tuollaisia ruokia
[/quote]
Hmm, mä luulen, että sun koiralle vois hyvinkin maistua se voi, maito ja jogurttikin. Noiko sun mielestä on roskaa? Siinä oon tavallaan samaa mieltä, mut sit sellasta roskaa syö suuri osa suomea.
Vai se lohi, pavut, linssit ja kikherneetkö tässä oli sitä roskaa? Mä en nyt oikeasti tajua sua, mikset kommentoi noin johonkin ranskikset ja nugetit -juttuun, vaan laadukkaisiin perusraaka-aineisiin?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 17:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:13"]
Nämä inttäjät eivät ymmärrä. Jos jollain on muutama euro käytössä päivän ruokaan niin ostaakohan se tyyppi paria kasvista vai esimerkiksi lenkkiä ja leipää?
[/quote]
Ehkä kannattaisi välillä ostaa ne pari kasvista, niis saisi vähän ravintoakin. Köyhän lenkki on vehnäjauhoa... sitä saa jauhohyllystä eurolla 2 kiloa.
[/quote]
Kukaan ei syö kuivaa kasvista. Mutta pelkkää makkaraa voi syödä
[/quote]
Kasvikset ei oo yleensä kuivia, niissä on aika korkea vesiprosentti. Melkein kaikki kasvikset on tosi hyviä ihan vaan öljyssä paistettuna ja suolalla maustettuna, miksei niitä saisi syödä niin? Kyllä mulle ainakin maistuu. Ihan yhtälailla se makkara on ravitsemuksellisesti riittämätön ateriaksi yksinään.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:16"]
''' Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? '''
Mäkin haluaisin tietää, mitä ruokaa noista saisi vaikka yhdelle viikolle, kiitos.
[/quote]
Onko tässä nyt kysymys siitä uusavuttomuudesta vai halusta provosoida? Mitähän ruokaa saisi perunoista? Tai porkkanoista? Oikeasti? Ette tiedä? Jo ylä-asteella on opetettu ruoanlaittoa! Niin, kyllähän se maito tai jopa kermakin pari euroa lisää maksaa.
[/quote]
Eli porkkana, peruna ja kerma on sinusta ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:49"]
Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan?
[/quote]
Onko ainoa ruoka, joka sulle tulee mieleen juureksista ja linsseistä, keitetyt juurekset ja linssit? Sitten ymmärrät, ettet joka päivä jaksaisi syödä. Mut jotkut meistä ihan laittaa ruokaa niistä aineksista. Vaihtelevista juureksista, sipulista ja kaaleista, linsseistä, pavuista, kikherneistä, herneistä ja siemenistä, öljyistä, etikoista, mausteista, tomaattimurskasta jne. saa loihdittua ihan loputtomiin vaikka minkälaisia ruokia. Ei todellakaan ole kovin ankeeta, tai kyllästy.
[/quote]
Älä mussuta, lue ensin tuolta, mitä ap suosittelee laitettavaksi. Joka ruoka akselilla "haudutan juureksia, sekaan linssejä".
[/quote]
Juurekset ja linssit eivät ole ruokaa. Ne ovat vain osa ateriaa
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:32"]
On se halpaa, kun lähimpään LIdliin on 25km ja Cittariin 60km. Halpaa on.
[/quote]
Joo, mutta halpaa lihaa saa kun hirvi juoksee liian lähellä pihaa, kalaa saa lähivesistä ja marjoja ja sieniä jokseenkin kirjaimellisesti kivenheiton päästä. Prismaan meiltä noin 160 km. Kun ei ole töitä, on aikaa metsästellä, kalastella ja keräillä, mutta eipä ole lasten päivähoitomaksuja ja työmatkakuluja. Eikä palkkaa. Perunamaa ja kasvimaa on, mutta vielä pitäisi saada pari lehmää ja kanoja. Sitten ei tarvittaiskaan paljon muuta kuin suolaa, sokeria, tulitikkuja ja kahvia. Niin ja tietenkin jauhoja.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:57"]
Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan?
[/quote]
Onko ainoa ruoka, joka sulle tulee mieleen juureksista ja linsseistä, keitetyt juurekset ja linssit? Sitten ymmärrät, ettet joka päivä jaksaisi syödä. Mut jotkut meistä ihan laittaa ruokaa niistä aineksista. Vaihtelevista juureksista, sipulista ja kaaleista, linsseistä, pavuista, kikherneistä, herneistä ja siemenistä, öljyistä, etikoista, mausteista, tomaattimurskasta jne. saa loihdittua ihan loputtomiin vaikka minkälaisia ruokia. Ei todellakaan ole kovin ankeeta, tai kyllästy.
[/quote]
Älä mussuta, lue ensin tuolta, mitä ap suosittelee laitettavaksi. Joka ruoka akselilla "haudutan juureksia, sekaan linssejä".
[/quote]
No hauduttaminen esim. on ihan totaalisen eri asia sekä maun, rakenteen että ravintoarvojen kannalta kuin keittäminen. Lisäksi noihin kuului muistaakseni maustamistakin? Ap antoi pari esimerkkiä, jotka ei mun mielestä kuulosta yhtään ankeammilta kuin mitkään perinteiset "heitä jotain lihaa tai pakastekalaa ja pussi keittovihanneksia veteen ja keitä" -tyyppiset ruoat, joita monet valmistaa paljon. Ja tuollahan oli sellainen italianpata -tyyppinen juttu, eiks sellastakin ihmiset paljon tee, ja sellasta sörsseliähän se on.
En mä ainakaan käsittänyt, että aapeen perhe söisi pelkästään eri variaatioita haudutetuista juureksista ja linsseistä.
Saahan noista aineksista vaikka mitä muutakin. Mä tekisin esim. linssi-juureslasagnea (ne lasagnelevyt ei hirveesti maksa), intialaista kasviscurryä ja linssidahlia, linssipihvejä, uunijuureksia ja jotain jne. Niin ja linssien lisäksi siis kannattaa käyttää myös kikherneitä ja kaikkia erilaisia papuja, esim. hummus ja erilaiset paputahnat on ihan loistavia, edullisia leivänpäällisiä, joita suosittelen kaikille. Salaatista saa ruokaisan lisäämällä esim. kidneypapuja tai kikherneitä.
Mut joo, jotenkin hassua valittaa, että eihän jotain juureksia ja linssejä jaksa jatkuvasti syödä, ja sit kuitenkin ihmiset syö yleensä joka päivä esim. leipää, juustoa, maitoa jne., eikä kukaan ole ihmettelemässä, että miten te nyt hyvänen aika joka päivä jaksatte noita samoja juttuja syödä. Ja aika monessa suomalaisessa perheessä syödään jauhelihaa monta kertaa viikossa, tai broileria monta kertaa viikossa, ja se ei kyllästytä, mut jos linssejä, papuja ja/ tai juureksia pitäis syödä noin usein, niin yhtäkkiä onkin liian yksipuolista eikä niin usein jaksa.
[/quote]
Ne lasagnelevyt maksaa jo enemmän kuin kilo valmis lasagnea.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:21"]Eli satsumoita, porkkanaa, punajuurta, lanttua ja perunaa saa halvalla. Entäs se oikea ruoka? Kukaan ei syö pelkkää porkkanaa ja perunaa. Ja jos ostaa yhdelle tai viidelle joka päiväksi salaattiainekset, niin niidenkin hinnassa on aika huima ero. Tai sillä onko taloudessa 3 pientä lasta tai 3 teiniä. Mua huvittaa aina nämä halpa-avaukset. Ikinä ei ole kunnon esimerkkejä. Sellaisia mitä perheissä oikeasti syödään. [/quote] pistähän ensin esimerkkejä teidän perheen oikeista ruuista niin mietitään vaihtoehtoja? [/quote] Miksi ihmeessä mun pitäisi laittaa esimerkkejä, kun kerran avauksessa sanottiin, että köyhäkin voi syödä terveellisesti ja halvalla ja kehuttiin vain satsumoiden ja lanttujen hintaa? Luulisi aloittajan tajunneen itsekin ettei kukaan pelkästään niitä syö ja suurin osa niistä tarvittavista ruoka-aineista maksaa aika paljon enemmän. Mä leivon paljon ja esim. perunat tulee omasta maasta. Silti laitan paljon rahaa ruokaan. Mun mielestä se kannattaa, vaikka välillä ärsyttääkin kantaa selkä vääränä ruokaa, hedelmiä ja vihanneksia kotiin vain huomatakseen, että ne on hetkessä taas syöty. En ala ikinä tinkimään lasten ruuasta.
[/quote]
Öh, onhan toi kunnon ruokaa? Lisäks esim. papuja, herneitä, linssejä, vaikka auringonkukansiemeniä, öljyä, viljoja. Ovat kaikki edullisia.
[/quote]
Ei noi ole ateria. Sinun pitää valmistaa noista RUOKAA!
[/quote]
No tottakai. Mut kun tuossa todettiin, että noista mainituista raaka-aineista puuttui se "kunnon ruoka", niin viittasin siihen, että yhdistämällä noita edellämainittuja kasviksia näihin myöhemmin mainittuihin proteiinin ja rasvan lähteisiin saadaan juuri sitä "kunnon ruokaa". Siis että niitä muitakin tarvittavia raaka-aineita saa edullisesti, kuin vain noita juureksia.
Mä oon ihan varma, että oon kirjoittanut tähän ketjuun jonkun pitkän viestin eri ruokalajeista, mitä eri juureksista tjsp. voi valmistaa, mut se saattoi olla myös se "mikset halua syödä kasvisruokaa" -keskustelu, tai joku toinen edullista ruokaa sivuava juttu.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:14"]
Voin tehdä vaikka spagettia ja kasviskastiketta, johon tulee sipulia, valkosipulia, porkkanaa, paprikaa, tomaattia ja linssejä. Mausteita maun mukaan ja hyvää tulee.
Edullinen ja hyvä linssiriisi. Kuullota sipulia ja valkosipulia kattilassa tai kasarissa hetki, lisää porkkanaa ja perunaa ja tomaattia, kuullota ja mausta (mustapippuri, inkiväärijauhe, paprikajauhe..) maun mukaan. Lisää noin litra vettä ja kun vesi kiehuu niin laita riisit ja linssit kattilaan kiehuvan veden joukkoon. Anna hautua noin 20min kunnes riisi kypsää- Voit lisätä myös herneitä ja/tai papuja halutessasi.
Punajuuret keitän ja kunnes kypsiä, kuorin ja paloittelen kulhoon. Päälle vähän etikkaa ja on hyvää.
Tänään teen sellaista pataa, johon tulee sipulia, valkosipulia, perunaa ja porkkanaa, näitä kuullotan ja maustan ja lisään litran vettä, kun vesi kiehuu lisään spagettia kourallisen ja linssejä. Tuohon voi myös laittaa halutessaan kanaa tai jauhelihaa.
Itse en edes osaisi kokata oikein ilman kasviksia, enkä haluaisikaan. Lapset syövät myös paljon satsumoita tai muita tarjoushedelmiä, myös porkkanaa sellaisenaan. Päivittäin syövät yhdet porkkanat, se on kotimaista ja edullista ja saatavilla läpi vuoden.
En tarkoitakaan, että ruoka olisi halpaa, ruoka on kallista ja siihen menee rahaa. Mutta myös pienituloisena voi syödä hyvää ruokaa ja terveellistäkin. Meillä nelihenkisellä perheellä ruokaan menee noin 400e kuussa. Halvemmallakin voisi mennä,mutta halutaan syödä hedelmiä ja kasviksia, pähkinöitä jne. Lapset on 10 ja 7v.
ap
[/quote]
Nää kuulostaa kaikki kamalalta. Saa niillä nälän tyydytettyä, mutta haloo, väittääkö joku keitettyä ja etikassa liotettua punajuurta hyväksi?
Tehkää niistä mieluummin vaikka uunijuureksia tai punajuuririsottoa tai punajuurikeittoa.
Tai ei voi kuin ihmetellä, kenen mielestä voi keitetyt juurekset ja spagetti ja linssi -mömmö olla hyvää? Miten sinun lapsesi suostuvat syömään tuollaista koiran oksennusta?
SITÄ paisti, ap. Sinä kyllä väität, että itse tehty ruoka on halpaa. Luepa aloituksesi. Ny väität, että et sinä sellaista ole väittänytkään. Pikkuisenko puhut ristiin.
[/quote]
Ymmärrän, että et ehkä oo oikein perehtynyt ruoanlaittoon ja maailman ruokakulttuureihin, niin sulle saattaa olla vieraita tällaiset klassiset punajuurireseptit esim. Tutustu vaikka ranskalaiseen keittiöön, tai venäläiseen, tai englantilaiseen, tai vaikka mihin. Siis marinoidut (nimenomaan etikalla, tosin itse käytän vain balsamicoa ja paahdan punajuuret folioon käärittynä uunissa) punajuuret nyt vaan on sellainen klassikkoruoka, että kertoo tosi paljon sun sivistystasosta naureskella, että kuka tollastakin vois syödä. heh heh.
Ja haudutetut juurekset ja linssit on melkein pakostakin hyvää, tosi vaikea siitä on pahaa saada (ellei oo yks näitä ääliömaustajia, jotka sotkee iloisesti rosmariinia, jeeraa, rakuunaa ja kanelia esim.). Juurekset nyt vaan on niin herkullisia, ja niissä on sellaista makeutta, ja linsseissä on luonnostaan umamia, joten ihan molekyyligastronomian kannaltakin yhdistelmän pitäisi olla hyvä.
[/quote]
Pelkät juurekset maistuvat kuivalta pahvilta.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juurekset ja linssit eivät ole ruokaa. Ne ovat vain osa ateriaa
[/quote]
Tää on sun ennakkoluuloinen, kulttuurisidonnainen näkemys, jolle ei oo mitään todellista pohjaa. Nuo ovat ruokaa, ja niistä saa aivan mainiosti kokonaisen aterian. Suuressa osassa maailmaa näin onkin, paitsi että lisänä on yleensä jotain viljaa, ja kasvikset toki vaihtelevat alueittain, samoin linssit/pavut/kikherneet.
Jos mä asuisin yksin, eikä tarviis laittaa ruokaa muille, niin söisin lähinnä vaan erilaisia marinoituja linssejä ja papuja tai niistä tehtyjä salaatteja, paistettuja, paahdettuja tai haudutettuja juureksia, jne.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 12:44"]
Ap, lihaa ei tosiaan tarvita usein, suomalaiset syövät sitä keskimäärin liikaa. Mutta eläinrasvoja on turhaa syöttää lapsille täysmaidon mukana. Lapset kumminkin juovat maitoa puolisen litraa päivässä, jos kalsiumin saanti hoituu sitä kautta.
Lohi on hyvä kala, mutta kannattaa katsoa, mitä se on. Itämeren lohta saisi ympäristömyrkkyjen takia syödä vain noin kerran kuussa, Norjan lohi ja kirjolohi ovat turvallisempia.
6
[/quote]
Perustele, miksi lapsille ei pitäisi juottaa täysmaitoa?
[/quote]
Perustele itse, miksi lasten pitäisi juoda maitoa ollenkaan? Ihan käsittämätöntä, että lapselle juotetaan jotain, jossa on 36 eri hormonia ja 11 eri kasvutekijää... Sitten ihmetellään kun tulee syöpää yms. Kalsiumia saa kasvikunnastakin. Sitä paitsi, niilläkin kaloreilla voi syödä jotain huomattavasti paljon terveellisempää.
[/quote]
Maitoa terveellisempää et saakkaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:34"]
[/quote]
Mutta myös terveellinen, jos jättää makaronit pois ja lisää kasvista.
[/quote]
Paitsi että ne kasvikset ei täytä, ei vie nälkää eikä maistu millekkään. Eli ne ei riitä
[/quote]
No se on sun ongelma sitten. Sitä paitsi tossa ohjeessahan oli lihaakin? Väheneekö se lihan täyttävyys ja maku, jos siinä seassa on kasviksia?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:13"]
Nämä inttäjät eivät ymmärrä. Jos jollain on muutama euro käytössä päivän ruokaan niin ostaakohan se tyyppi paria kasvista vai esimerkiksi lenkkiä ja leipää?
[/quote]
Ehkä kannattaisi välillä ostaa ne pari kasvista, niis saisi vähän ravintoakin. Köyhän lenkki on vehnäjauhoa... sitä saa jauhohyllystä eurolla 2 kiloa.
[/quote]
Kukaan ei syö kuivaa kasvista. Mutta pelkkää makkaraa voi syödä