Miten niin ei muka köyhä voi syödä terveellisesti?
Omakohtainen kokemukseni on, että pienituloinenkin voi syödä terveellisesti. Tokikaan mitään luomua ei ole ainakaan itselläni varaa syödä, mutta perusterveellistä ruokaa kyllä.
Nyt on lidlissä ja sittarissa satsumat euron kilo, lidlissä porkkanat 70senttiä kilo. Vasta sittarista sai kahden kilon pussin punajuuria, porkkanoita ja lanttuja eurolla. Todella halpaa! Samoin tuli maanantaina ostettua 5kilon perunasäkki kahdella eurolla.
Kyllä köyhäkin voi siis syyödä hyvää ruokaa, kun aamupalaksi puuroa ja leipoo leivän itse. Myös viikottain teen jonkin helpon piirakan, esim.marjapiirakkaa tai mutakakkua, ei maksa herkku paljon. Toki lisäksi ostan lapsille karkkia tai jäätelöä, suklaata tms.hyvää.
Kannattaa jättää einekset kauppaan, tehdä itse, vaihtaa makujogurtit maustamattomaan jne. Sokerimurohötöt puuroon jne
Kommentit (167)
Totta puhut. Ihmiset olivat paljon terveempiä esim. 50 vuotta sitten ilman kaikenlaisia salaatteja. Tavallista ja vaatimatonta ruokaa vain syö niin pärjää halvemmallakin. Ihmiset ovat vain niin pirun laiskoja etteivät viitsi vaivautua tekemään ruokaa edullisesti.
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta ap ei huomioinut yhtään proteiineja tuossa listassaan. Liha maksaa, kala maksaa, kana on ehkä edullisinta, muttei sekään joka päivä syötynä ole halpaa. Ehkä paras vinkki on jatkaa esim. jauhelihaa soijarouheella, niin saa ruokaan lihan maun ja saman lihamäärän riittämään kauemmin.
Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt einesten edullisus -väitteitä, koska melkein minkä tahansa eineksen tekisi itse halvemmin. Ehkä jotain makkaraa lukuunottamatta. Ylipäänsä ruuan hinta on korkea, ja niitä yksittäisiä halpoja tuotteita pitää metsästää.
Suomalaisten kannattaisi opetella etsimään proteiininlähteet myös kasviksista. Lihaa syömme liikaa.
Hmm. esim lohta saa monesti 6-7 e tarjouksessa, ja lidlissäkin se on yleensä alle 11 e / kg. juuri eilen kävin hakemassa 700g , ja tein kermaisen lohikeiton, osa fileestä jäi vielä jääkaappiin maustumaan graaviloheksi... Eikä tulut kyllä hirveästi maksamaan keitto, siitä syö nimittäin kauan! Ok.. ostin myös koskenlaskijaa tarjouksesta, eli vähän tuli "tuhlattua".
Lisänä eilen tekemäni karjalan riisi- ja perunapiirakat. Nekään eivät tosiaan ole kallita jos itse tekee! Lihaa kannattaa ostaa tarjouksesta, ulkofilettäkin on monesti 10 e / kg tarjouksia, siitä vaan sitten pakkaseen. Hernekeitto on ihan ok arkiruokaa, vaikka einestä onkin, maustaa sitä oman makunsa mukaan.
Soijarouhe toinen hyvä pointti, tosin täytyy sanoa sen verran, että itse en ole koskaan kokenut kanaa mitenkään halvaksi raaka-aineeksi. Esim muikkuja saa monesti 5-6 e / kg, perkaamattomina. Niistä sitten muikkulaatikko/keitto.. Itse alusta asti tehden säästää, ja tulee muuten vielä hyvää :)
Niin eihän se väite pidäkään paikkaansa. Hokemaa "köyhä ei voi syödä hyvin" vain pidetään jostain syystä yllä.
Olen pienituloinen ja syön todella terveellisesti, juuri vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, kalaa jne.
Esim. ei ole edes terveellistä syödä punaista lihaa muuta kuin muutamia satoja grammoja viikossa. En oikein tiedä muuta kallista tavallista ruoka-ainesta kuin tuo liha, siis jos esim. sisäfilettä tarkoitetaan.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 13:49"]
Mä ihan rehellisesti voin sanoa, että apn ruokasaimerkit on helvetin kaukana hyvästä ruuasta. Kyllä niillä nälkä lähtee ja terveellistäkin ehkä, mutta kuka jaksaa joka päivä syödä jotain keitettyjä juureksia linsseillä... Voi hitto, eikö ap sulla oo makunystyröitä ollenkaan?
[/quote]
Onko ainoa ruoka, joka sulle tulee mieleen juureksista ja linsseistä, keitetyt juurekset ja linssit? Sitten ymmärrät, ettet joka päivä jaksaisi syödä. Mut jotkut meistä ihan laittaa ruokaa niistä aineksista. Vaihtelevista juureksista, sipulista ja kaaleista, linsseistä, pavuista, kikherneistä, herneistä ja siemenistä, öljyistä, etikoista, mausteista, tomaattimurskasta jne. saa loihdittua ihan loputtomiin vaikka minkälaisia ruokia. Ei todellakaan ole kovin ankeeta, tai kyllästy.
[/quote]
Älä mussuta, lue ensin tuolta, mitä ap suosittelee laitettavaksi. Joka ruoka akselilla "haudutan juureksia, sekaan linssejä".
[/quote]
No hauduttaminen esim. on ihan totaalisen eri asia sekä maun, rakenteen että ravintoarvojen kannalta kuin keittäminen. Lisäksi noihin kuului muistaakseni maustamistakin? Ap antoi pari esimerkkiä, jotka ei mun mielestä kuulosta yhtään ankeammilta kuin mitkään perinteiset "heitä jotain lihaa tai pakastekalaa ja pussi keittovihanneksia veteen ja keitä" -tyyppiset ruoat, joita monet valmistaa paljon. Ja tuollahan oli sellainen italianpata -tyyppinen juttu, eiks sellastakin ihmiset paljon tee, ja sellasta sörsseliähän se on.
En mä ainakaan käsittänyt, että aapeen perhe söisi pelkästään eri variaatioita haudutetuista juureksista ja linsseistä.
Saahan noista aineksista vaikka mitä muutakin. Mä tekisin esim. linssi-juureslasagnea (ne lasagnelevyt ei hirveesti maksa), intialaista kasviscurryä ja linssidahlia, linssipihvejä, uunijuureksia ja jotain jne. Niin ja linssien lisäksi siis kannattaa käyttää myös kikherneitä ja kaikkia erilaisia papuja, esim. hummus ja erilaiset paputahnat on ihan loistavia, edullisia leivänpäällisiä, joita suosittelen kaikille. Salaatista saa ruokaisan lisäämällä esim. kidneypapuja tai kikherneitä.
Mut joo, jotenkin hassua valittaa, että eihän jotain juureksia ja linssejä jaksa jatkuvasti syödä, ja sit kuitenkin ihmiset syö yleensä joka päivä esim. leipää, juustoa, maitoa jne., eikä kukaan ole ihmettelemässä, että miten te nyt hyvänen aika joka päivä jaksatte noita samoja juttuja syödä. Ja aika monessa suomalaisessa perheessä syödään jauhelihaa monta kertaa viikossa, tai broileria monta kertaa viikossa, ja se ei kyllästytä, mut jos linssejä, papuja ja/ tai juureksia pitäis syödä noin usein, niin yhtäkkiä onkin liian yksipuolista eikä niin usein jaksa.
[/quote]
Ne lasagnelevyt maksaa jo enemmän kuin kilo valmis lasagnea.
[/quote]
Ihanko oikeasti? Alle kaks euroo kai ne yleensä on, ainakin jotkut halvemmat merkit, ja siitä yhdestä paketistahan tulee monta kiloa lasagnea, ja se paketti kestää kaapissa pitkään? Paljon tollanen valmislasagne sitten maksaa? Mulla ei oo mitään aavistustakaan, en käytä tollasia, enkä voikaan, koska noissahan on lihaa (jota en syö), ja mä puhuin juures-linssilasagnesta.
Sori, en saa poistettua turhia lainauksia kun näppiksen hiiri jumittelee.
[/quote]
Ei yksi paketti lasagnelevyjä riitä kuin puoleentoista vuokaan lasagnea. Eli saa yhden kokonaisen ja loput jää seuraavaan, mut siihen pitää ostaa taas lisää. En tiedä kuinka pieniä annoksia teet kerralla, jos kerta 1 paketti kestää PITKÄÄN? Meillä kuitenkin tehdään 2 hengelle ainakin 2 päiväksi kerrallaan, joten menee siihen paljon. Menee itse tehtyyn lasagneen paljon enemmän rahaa kuin jos ostaisi kaupasta, maksaa noin 3-5 e/kg riippuen kaupasta. Mutta makuhan on tietysti eri eineksessä. (en ole kenelle vastasit)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 11:32"]On se halpaa, kun lähimpään LIdliin on 25km ja Cittariin 60km. Halpaa on.
[/quote] onneksi kausituotteet on edullisia muissakin kaupoissa.