Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin 6 viikkoa juomatta alkoholia - tässä kaksi oppimaani asiaa

Vierailija
03.09.2021 |

Lopetin juuri 6 viikkoa kestäneen tipattoman jakson ja ajattelin kirjoittaa huomioistani. Taustaksi mainittakoon se, että olen 43-vuotias mies ja viimeiset kymmenen vuotta juonut alkoholia arkisin 2-3 annosta illassa, viikonloppuisin 6-8 annosta päivässä (1-2 päivällä, 4-6 illalla). En ole siis ollut missään määrin juoppo, mutta alkoholin suurkuluttaja kuitenkin. Olen myös jo ajat sitten myöntänyt itselleni, että nimenomaan tuo päivittäin käyttö on tehnyt minusta alkoholista riippuvaisen, ja ajatukseni ovat hyvin usein pyörineet alkoholin ympärillä. Tästä syystä myöskin päätin kokeilla taukoa.

Tauon aikana opin omasta mielestäni paljon ja olen hyvin iloinen tästä kokeilusta. Tässä kaksi tärkeintä havaintoani:

POSITIIVINEN HAVAINTO: Vointini parani alkoholittoman jakson aikana merkittävästi niin fyysisesti kuin henkisestikin. Olen ollut aina aktiivinen juoksija ja myös tissutellessani ikäisekseni kovassa kunnossa, mutta alkoholin poisjättäminen näkyi juoksutuloksissa muutamassa viikossa kymmenen kilometrin matkalla viiden minuutin vähennyksenä. Unenlaatuni ei ole ollut näin hyvä luultavasti 15 vuoteen. Mielialani on ollut huomattavasti parempi ja epämääräinen ärsyneisyys on vähentynyt. Vaimoni mukaan olen ollut paljon enemmän läsnä ja jotenkin rauhallisempi. Itse olen kokenut suunnatonta vapauden tunnetta, kun olen huomannut, että pystyn olemaan juomatta ja pystyn silti nauttimaan elämästä. Nyt vasta olen myös tajunnut, että viimeiset kymmenen vuotta ainakin alkoholi on liittynyt mielessäni jokaiseen mukavaksi mieltämääni hetkeen (poislukien tietysti lasten kanssa vietetyt hetket).

NEGATIIVINEN HAVAINTO: valitettavasti jakson aikana vointini ei parantunut lineaarisesti, vaan huomasin ajatuksissani palaavani alkoholin pariin yhä enemmän uudelleen. Tulkitsen tämän niin, että voinnin parantuminen perustui alussa siihen, että en yksinkertaisesti esimerkiksi ollut hiuksenhienossa krapulassa aamulla ja näin ollen ero aiempaan oli niin suuri. Olenkin tullut siihen tulokseen, että jokainen pystyy tällaiseen testiin, mutta on täysin eri asia jättää alkoholi lopullisesti. Ja tämän testin jälkeen olen tullut siihen tulokseen, että minä en sitä halua. Ja rehellinen jos olen, olen tähän vähän pettynyt.

Jos tämän nyt joku lukee niin kysyisin seuraavaa: onko muutkin alkoholin jättäneet huomanneet, että juomattomuudessa olisi tällainen helppo "kuherruskuukausi", jonka jälkeen sitten vasta alkaa se vaikea vaihe, kun tästä juomattomuudesta pitäisikin tehdä loppuelämän mittainen kausi?

Kiitos, mikäli joku vastaa tähän!

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää kuutta viikkoa jotenkin merkittävänä aikana ilman alkoholia, niin metsässä ollaan jo. Ja tuo 2-3 juomaa joka arkipäivänä on ihan tolkuton määrä ja siihen vielä nuo viikonloppujuomat. En mitenkään tuomitse, kauhistelen vain.

Eikö kauhistelu ja tuomitseminen käytännössä ole sama asia? :D

Ei ole. Kauhistelija suhtautuu sinuun kuitenkin myönteisesti, tuomitsija on kiinnostuneempi paheksumaan. 

Minusta kauhistelu ja tuomitseminen on sama asia, se on toki eri juttu jos mielessään vain kauhistelee/tuomitsee mutta ihan samanlaisena paheksumisena ne näyttäytyy jos tuo jotenkin sanallisesti esille. Omaan korvaan siis kauhistelu ei kuulosta huolissaan olemiselta vaan juuri sellaiselta negatiiviselta paheksumiselta. Ehkä nämä jutut kukin tulkitsee omalla tavallaan, mahdollisesti itse tajuan noiden eron/samankaltaisuuden väärin. Liittyipä taas aiheeseen...

Eli jos kauhistelen miten se naapurikin jäi nuorena leskeksi niin tuomitsen... mitä?

Miksi sitä pitäisi kauhistella? Kauhisteluun liittyy ylidramatisoinnin ja vatvomisen elementti. Minusta tuollaisessa tilanteessa voisi olla surullinen naapurin puolesta, ei tehdä kuolemasta omaa draamaasi.

Tuota itsekin hain :) kauhistelu ei vain kuulosta kovin myötätuntoiselta.

Vierailija
122/137 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää kuutta viikkoa jotenkin merkittävänä aikana ilman alkoholia, niin metsässä ollaan jo. Ja tuo 2-3 juomaa joka arkipäivänä on ihan tolkuton määrä ja siihen vielä nuo viikonloppujuomat. En mitenkään tuomitse, kauhistelen vain.

Jos on vuosia juonut joka päivä alkoholia niin kuusi viikkoa ilman on jo aika merkittävä aika, eikä nuo määrät mitään "tolkuttomia" ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
06.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tissutellut aina, juonut yksin kotona viiniä. Olen naisopettaja. Opiskeluaikana join kämpässäni, yksin. Olen aina ollut yksinäinen ja ulkopuolinen. Jossain välissä menin naimisiin, sain lapset. Koko ajan olen tissutellut. Avioliitossakin olen yksinäinen, tosi kaukana henkisesti miehestäni. Nyt lapset ovat jo muuttaneet pois - nykyään juon viiniä joka päivä. Juon yksinäisyyteeni, alakulooni, surullisuuteeni. Viini saa minut hyvälle tuulelle.

Peitän viinintissuttelulla sitä, että oikeasti olen hyvin hyvin onneton ihminen sisäisesti. Olen ollut onneton koko ikäni, eivätkä mies tai lapset tuoneet onnea (paitsi lapset, mutta nyt he ovat aikuisia, eivätkä tarvitse minua enää). Kyllä, olen myös katkera ja negatiivinen, myrkyllinen ihminen; sitä olen ollut aina.

Suhde mieheen on erittäin etäinen, ja täytän tyhjyyttä juomalla viiniä.

Me emme käy ulkona syömässä tai tee yhtään mitään yhdessä, emme edes syö kotona yhdessä sen jälkeen kun lapset muuttivat omilleen. Emme käyneet ulkona edes nuorempina, toisaalta pienten lasten kanssa se oli mahdotonta koska ei ollut hoitajaa. Rahat olivat tiukilla, olin pitkään kotiäitinä. Niinpä join viiniä

kotona salaa tissutelle, halpaan viiniin kyllä riitti rahaa.

Niin että miksi juon? Lapsuudesta asti juontuvaan onnettomaan, surulliseen olooni.

Miten voi päästä eroon lähes 30 vuoden viinitissuttelusta? Viimeisinä kolmena vuotena viinijuonti on lisääntynyt. Nykyään menee viikossa töiden jälkeen lähes pullo valkoviiniä illassa. Koko viikossa kuluu helposti viisi, kuusi pulloa viiniä.

Surullista, sinusta on tullut alkoholisti. Ihan samoin kävi veljeni vaimolle, opettaja oli, sairastui syöpään 55vuotiaana ja siihen meni. Rankkaa aikaa miehelle ja opiskeleville lapsilleen. Hänellä oli hyvä työ ja rahaa vaikka kuinka ,mutta ei sisäistä rauhaa.

Juu, tämän alkuperäisen kirjoittajan elämä olisi selvästi yhtä juhlaa jos ei olisi törmännyt viinapiruun... Ärsyttää tyypit joiden mielestä alkoholi on aina kaiken pahan alku ja juuri! Katsos kun joskus se alkoholin käyttö on seuraus, eikä juomisen lopettaminen auttaisi millään tavalla esimerkiksi yksinäisyyteen. 

Vierailija
124/137 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on päivä nro 2 ilman yhtään annosta.

Viimeiset 2viikkoa juonut 2plo viiniä + jallua 3krt viikossa.

Vähän väsyttää tämä homma. Pakko vähentää kovasti. Jos nyt olis täydtn viikon ilman yhtään annosta. Siinäkin on ihan haastetta.

Vierailija
125/137 |
30.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahuu! Huomenna tulee 14 päivää ilman alkoa! Ennätys kyllä. Viimeksi ehkä maaliskuussa sama.

En ole huomannut erikoisen hyviä muutoksia, vaikka määrät olikin aika reippaita tässä viime vuoden aikana.

Kiinnitin huomioita itse siihen kun aloin ostamaan väkeviä viinin lisäksi. ” Pikku napsu, piiskaryyppy, vähän terävää” jne jne.

Siitä ehkä pitäisi havahtua vähentömään.

Toivottavasti onnistun. Krapulat on nykyään olleet karmeita!

Vierailija
126/137 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt ollut juomatta vapusta alkaen, eli 5kk

En ole huomannut mitään negatiivisia oireita.

Silti koen että pitäs olla juomatta ainakin 2 vuotta, ennen kuin

voi sanoa , että on täysin raitis

Vierailija
127/137 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt ääriesimerkki, mutta hyvin sosiaalinen, ulkoisesti iloinen - ja hyvin pahasti alkoholisoitunut -kaverini lopetti juomisen hieman yli vuosi sitten. Tämän vuoden aikana hänen mielenterveytensä on romahtanut ja masennus, joka ilmeisesti pysyi piilossa hänen juodessaan on tehnyt hänestä sängyssä vuorokauden ympäri makaavan zombien. Eli on myös esimerkkejä, että juomisen lopettamisen jälkeen hommat vasta lähtevätkin luiskaan. 

Todennäköisesti kaveri on juonut turruttaakseen pahaa oloaan. Nyt kun viina ei ole kuvioissa, masennus tulee näkyvämmäksi.

Vierailija
128/137 |
17.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni tissuttelua takana jo 20 vuotta.nyt ongelmana korkeat verenpaineet,kolesterolit,keskivartalolihavuus,unihäiriöt ja paniikkihäiriö.lääkäri meinas että alkoholi täytys saada pois.ongelmana vaan se että en kestä harmaata arkea.näin keski-ikäisenä ja yksinäisenä ei ole enään mitään haaveita tai unelmia mitä tavoitella.harrastuksiakaan ei oikein ole enään.mikään ei huvita.työ on täyttä p**skaa.sekään ei motivoi...

ihan vakavissani olen harkinnut että jos jois vaan itsensä hautaan.eipä ole puolisoa tai lapsia ketkä kaipaileen jäisi niin miksei...

Vierailija
129/137 |
11.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itselläni tissuttelua takana jo 20 vuotta.nyt ongelmana korkeat verenpaineet,kolesterolit,keskivartalolihavuus,unihäiriöt ja paniikkihäiriö.lääkäri meinas että alkoholi täytys saada pois.ongelmana vaan se että en kestä harmaata arkea.näin keski-ikäisenä ja yksinäisenä ei ole enään mitään haaveita tai unelmia mitä tavoitella.harrastuksiakaan ei oikein ole enään.mikään ei huvita.työ on täyttä p**skaa.sekään ei motivoi...

ihan vakavissani olen harkinnut että jos jois vaan itsensä hautaan.eipä ole puolisoa tai lapsia ketkä kaipaileen jäisi niin miksei...

Noh, noh nyt kuitenkin! Ei tämä niin vakavaa voi olla. Varmasti löytyy jotakin täytettä ja merkitystä päiviin!

Olen liki 60 ja viiniä kuluu.

En yritäkään kokonasn lopettaa, vaan harvennan niitä viinipäiviä viikkojen väleihin. Se riittää.

Vierailija
130/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahuu! Huomenna tulee 14 päivää ilman alkoa! Ennätys kyllä. Viimeksi ehkä maaliskuussa sama.

En ole huomannut erikoisen hyviä muutoksia, vaikka määrät olikin aika reippaita tässä viime vuoden aikana.

Kiinnitin huomioita itse siihen kun aloin ostamaan väkeviä viinin lisäksi. Pikku napsu, piiskaryyppy, vähän terävää jne jne.

Tämä oli minun kirjoittama, ja samanlaista räveltömistä edelleen. Viikko, ehkä 10 päivää armotonta tsemppaamista, sitten taas tapahtuu jotain: tulee vieraita, lähdetään jonnekin matkalle, on hieno ilma, loppuu joku työprojekti, mies on ottotuulella, koiran kans käyty pitkällä lenkillä jne jne. Ja taas pullot tyhjenee.

Tänään tulee 7 päivää ilman alkoa. Yritän päästä 14 päivään, sitten luultavasti taas korkkaan.

Vierailija
131/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juonut vuosikymmeniä ja enimmäkseen väkevää sillä siitä ei tule krapulahorkkaa. Olen yrittänyt välillä lopettaa, mutta lopputuloksena en saa mitään tehtyä. Olisi paljon tehtävää, mutta istun vaan apaattisena sohvalla eikä mikään tunnu miltään. Kun juon teen koko ajan jotain, siivoan, teen ruokaa, pesen pyykkiä jne. Pysyn aktiivisena. Mikään ei ahdista. Lasken aina tunteja milloin työt loppuu että pääsen juomaan.

Vierailija
132/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusi viikkoa on todella lyhyt aika. "Pink cloud" menee kyllä ohi jossain vaiheessa, mutta tilalle tulee ajan myötä vahvistuva hyvä olo, jos pysyttelee selvänä.

Vierailija
133/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin huomioita itse siihen kun aloin ostamaan väkeviä viinin lisäksi. Pikku napsu, piiskaryyppy, vähän terävää jne jne.

Tämä oli minun kirjoittama, ja samanlaista räveltömistä edelleen. Viikko, ehkä 10 päivää armotonta tsemppaamista, sitten taas tapahtuu jotain: tulee vieraita, lähdetään jonnekin matkalle, on hieno ilma, loppuu joku työprojekti, mies on ottotuulella, koiran kans käyty pitkällä lenkillä jne jne. Ja taas pullot tyhjenee.

Tänään tulee 7 päivää ilman alkoa. Yritän päästä 14 päivään, sitten luultavasti taas korkkaan.

No parempi vähemmän kuin enemmän 🤗

Vierailija
134/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 12viikkoa juomatta. Juomattomuus loppui kaksi viikkoa sitten. Olin juonut siihen saakka noin 50-70 annosta viikossa painottuen viikonloppuihin. Olin valittanut ainaista väsymystä ja sain ohjeet lopettaa juomisen, sen pitäisi auttaa.

No, lopputulos oli että ei auttanut. Olin ihan yhtä väsynyt edelleen. Ja lisäksi olin menettänyt kyvyn tehdä töitä iltamyöhään. Selvinpäin en enää pysynyt hereillä. Kun aloin taas juoda samaan tahtiin, niin pystyin taas tekemään töitä enemmän.

M44

Vierailija
135/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kuin minun entisestä elämästäni. Kaksi vuotta sitten sairastuin vakavasti , kun aloin päästä tolpilleni aloin miettimään totaalista raittiutta. Olin yrittänyt sitä satoja kertoja , ei koskaan onnistunut. Nyt mietin ja mietin , vaikeaa oli , oli kipuja , oli rahahuolia , oli kaikenlaista tuskaa , eli entisessä elämässäni olisin korkannut pullon ja "ottanut lääkkeeksi". Mutta mulle tapahtui jotakin , en tiedä mitä mutta 6.12 tulee kaksi vuotta raittiutta. En hae tällä mitään hienoa-huutoja , kerron vain sen että joskus voi käydä näin kuin minulle kävi.

Vierailija
136/137 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan, että ajattelisi että en enää ikinä juo, pitäisi mennä päivä kerrallaan, ajatella että tänään en juo. Näin alkoholistikin toimii. Sinä et ole alkoholisti, mutta koskaan ei tiedä, milloin tulee se päivä, jolloin suurkuluttaja muuttuukin alkoholistiksi - kaikille toki näin ei käy, mutta omalta kohdalta ei etukäteen voi tietään. 

Ehkä sinun ei tarvitse lopettaa juomista kokonaan, vaan muuttaa juomistottumuksiasi niin, että et juo joka päivä etkä edes joka viikonloppu, haet muita keinoja rentoutua ja jätät alkoholin esim. seurustelujuomaksi. Näin minä olen tehnyt, se on selkeä sääntö, yksin ollessa en juo, seurassa voin ottaa tai olla ottamatta, fiiliksen mukaan, ja se on onnistunut hyvin, enää en tarvitse enkä kaipaa alkoholia, vaikka joskus onkin ihan kiva juoda. 

Tällaisia sääntöjä ei toki tarvitsisi, jos ei mitään ongelmia sen suhteen ole koskaan ollut, mutta minulla oli aikonaan, onneksi ei enää, aivoni eivät enää samalla tavalla reagoi alkoholiin kuin aiemmin. 

Vierailija
137/137 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilut 4 viikkoa ilman alkoholia, aika uskomaton saavutus, tämä on ensimmäinen kerta ehkä 35 vuoteen kun olen ollut yli kuukauden yhteen menoon ilman alkoholia, vielä pari viikkoa, ja sitten jouluna voi sitten taas ottaa. Pisin tauko aiemmin oli 27 päivää kun yritin joskus 20 vuotta sitten pitää tipattoman tammikuun.

Yllättävän helppoa se oli, ensimmäinen viikonloppu oli vaikein, mutta sen jälkeen ei ole suuremmin edes tehnyt mieli juoda. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme